Bij sleutel in contactslot geen actie op instrumentenpaneel

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 okt 2021, 07:57 0 x

Wat @stefan74 al aangeeft, heb je de zekeringen gecheckt? Misschien zijn die aan het opspelen.

In de handleiding is terug te vinden welke zekeringen met het instrumentenpaneel
en het starten te maken hebben.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 okt 2021, 19:23 0 x

Gecheckt.
Ik weet alleen niet of ik er veel wijzer van ben geworden...

Zekering van startonderbreker kon ik niet vinden.
Deze staat ook niet omschreven in het instructieboekje van Audi.
Nu weet ik dat er een paar zekeringen bij de comfort module zitten, maar daar kom ik liever niet aan zolang ik niet weet waar die voor dienen.

Wat mij opviel is dat het instrumentenpaneel actief bleef terwijl de zekering eruit was en dat de auto dan wel direct tot leven komt.
Nadat ik de zekering van de radio had teruggeplaatst vergat de radio na een aantal seconden telkens de code en sprong op safe. Na de motor te hebben gestart was dit probleem opgelost.
Overigens begonnen alle 4 de sloten te klikken toen ik de zekering van het instrumentenpaneel en de radio eruit haalde en terugplaatste.
Als laatste merkte ik vanochtend toen ik met de auto weg moest dat er een storing was met de richtingaanwijzer.
Bij rechts begon het relais heel snel te tikken, alsof er een knipperlampje stuk is, maar na een aantal keer snel tikken herstelde zich dit. Tijdens het snelle tikken knipperde het groene ledje op het instrumentenpaneel niet mee.

Zier hier een filmpje, waarbij de zekering van het instrumentenpaneel eruit was getrokken.
https://youtube.com/shorts/nT1K9mAtL5U?feature=share
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 okt 2021, 20:04 1 x

Opzich al vreemd dat iets het doet als je de zekering eruit hebt.

Ik kan je niet van nuttige informatie voorzien maar leef wel mee. Ben benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.

Suc6
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

14 okt 2021, 07:46 0 x

Als een DHZer iets gaat oplossen is het vaak een ramp voor de echte monteurs.

Ook onze A2 Dokter krijgt die wel eens en die is er ook niet blij mee.
Zoek de ooit gemaakte fouten bij montage van draden en vele pakken een willekeurige draad helaas.....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 okt 2021, 09:58 0 x

Zolang je alleen checkt en geen draden gaat afknippen etc lijkt me dit een prima aanpak hoor.

Qua zekering eruit en je instr.paneel doet t toch: op je paneel lees je rechtsonder FUSE, dus blijkbaar wordt ie wel gemist en lijkt me dit dan minder vreemd.

Raar probleem… ik verdenk t contactslot t meeste, maar niet perse met een hele onderbouwde reden 🙄
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 okt 2021, 11:47 1 x

Zolang probleem zich steeds voordoet ,zou steeds alle punten die door forum leden telkens opnieuw te controleren.

Bedenk wel alle aftapbedradingen je zelf of vorige eigenaren gemaakt hebben ( slechte verbindingen of zo) kunnen plots alsnog op langer termijn storingen veroorzaken
.
Dus je zomaar ongemerkt een brug met je aansluiting creëerde die een zekering overbrugd..dus ..tja.

Dus speld gaan zoeken in hooiberg...waar iets in bedrading veranderd is.

Wanneer je met in stand volt of ohm gaat doormeten op punten jij dan getest had, noteer die waarden met een datum of km stand in logboek schriftje en bwaar die in dashboard kastje met omschrijving of foto hoe jij dat gemeten hebt.

Bij veranderingen waarden weet je dat bij latere meting wellicht waarden veranderen dat dan kan beoordelen of dat onderdeel steeds slechter wordt.,en voorzien van een andere die wel werkt....

Een garagist die voor het eerst aan het probleem klant omschrijft...en klus aan gaat nemen ,gaat ook alle punten zelf doorlopen.

Ook alle relais,zekeringen in schakeling nalopen cq schoonmaken ..

De klant kan wel mooie blauwe ogen hebben ,helaas toch weer gaat uitvoeren..

Dus kosten zullen niet mals zijn ,tenslotte dit zoekplaatje is en per uur kan zo tussen 60 - 90 of meer zijn bij garage bedrijven tot Audi dealers helaas.

Ecu bedradingboom bij kontakt of spoel van sleutel chip herkenning kan ook wellicht oorzaak zijn ja en bedradingboom die loopt door naar zekeringkast en rand apparatuur...zelfs ecu daar ook connector stekker probleem kan zijn. (Oxidatie)

Tja alles is mogelijk ,succes met oorzaak vinden.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 16:48 1 x

Even een kleine update.

Ik kreeg de tip van @AudiFanSedert1971 om relais 9 (370) te vervangen. Ik was gisteren bij Lukas en heb een relais meegekregen om te testen.
Gaf helaas geen bevredigend resultaat.
Binnenkort gaat de blauwe AUA naar Lukas en gaat hij op onderzoek uit.
Ik zie het somber in, want Lukas vertelde dat hij een keer eerder een A2 heeft gehad met een soortgelijk probleem en na 14 uur onderzoek heeft hij het maar opgegeven en zover bekend is het euvel daarna ook nooit gevonden en opgelost.
Enige verschil is dat die auto echt niets meer deed en deze nog steeds wel reageert wanneer het contact aan staat, alleen zit er vaak (niet altijd) een vertraging in die varieert van 5 tot ongeveer 30 seconden.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 jan 2022, 23:52 1 x

Het mysterie is opgelost!
Althans, zo goed als...

Ik ben het instrumentenpaneel gaan verdenken die voor dit probleem heeft gezorgd en ben vervolgens op internet uitgebreid onderzoek gaan doen naar falende instrumentenpanelen van verschillende Audi modellen en zo’n beetje alles wees erop dat dit het wel moest zijn.
Uiteindelijk via @Peter_Maathuis een mooi paneeltje kunnen kopen en deze aangesloten. Ik wilde in eerste instantie het instrumentenpaneel van mijn gele CS gebruiken om te testen, maar het afdekkapje dat met de lederflap vastzit op de stuurkolom kreeg ik met geen mogelijkheid los van het dashboard. Bizar…
Goed, het oude paneel van de AUA losgehaald en ontkoppeld en de nieuwe aangesloten.
De teleurstelling was groot, want de storing was er nog steeds. Contact uit en contact weer aan en toen ging het een aantal keer goed.
Toen het oude paneel weer aangesloten en die werkte ook weer goed.
Die dag diverse keren nog getest met zowel het nieuwe als het oude paneel en het bleef goed gaan.
Omdat er met het nieuwe paneel nog niet kan worden gereden, heb ik de oude weer teruggeplaatst.
Vervolgens een ritje gemaakt. Contact uit en weer aan en helaas was de storing toch weer even terug.
Ik ging er inmiddels al vanuit dat niet het instrumentenpaneel maar de connectoren het probleem zijn. Ik had het dus wel in de goede hoek gezocht. Blijkbaar toch vervuilde contacten en vermoedelijk door de wrijving tijdens het meerdere keren in en uitklikken was er toch weer voldoende contact om meestal de boel gelijk weer van stroom te voorzien.
Ik was toch nog niet tevreden, dus heb de boel weer losgehaald (ook de accu) en in de connectoren contactspray gespoten.
Even laten drogen en daarna weer alles terug ingebouwd.
Helaas ging het meteen alweer fout, maar we zijn ondertussen alweer een dag verder en ik heb de auto nog diverse keren op contact gehad, ook omdat ik nog bezig was met de modificatie voor afstandsbediening en de storing is vooralsnog niet meer teruggekomen.
Soms is de oplossing simpeler dan je denkt, hoewel ik de startschakelaar op het contactslot ook nog steeds wel verdenk.
Voorbeeld: Wanneer je de auto op contact zet en de storing doet zich voor en je zet het contact uit, dan zie je heel even de ledjes een fractie van een seconde oplichten in het instrumentenpaneel terwijl je de sleutel terugdraait. Dat heb ik nu al een paar keer opgemerkt. Dat zie je overigens alleen wanneer het buiten donker is.

Anyway, we blijven het in de gaten houden en we hebben nu een extra instrumentenpaneel die eigenlijk nutteloos is, maar optisch wel een heel stuk fraaier is dan wat er vanuit de fabriek inzit en het oog wil natuurlijk ook wat, dus mijn ouders hebben besloten deze te houden en op den duur in te willen laten bouwen.
Moet eerst nog gecodeerd worden door Morris en het inbouwen zal ik dan wel voor ze doen.
8E58D7B0-3491-49BB-AC7E-94B453807892.jpeg
8E58D7B0-3491-49BB-AC7E-94B453807892.jpeg (2.24 MiB) 1436 keer bekeken
9D522A35-BD1A-4271-A1EE-551983C22D6C.jpeg
9D522A35-BD1A-4271-A1EE-551983C22D6C.jpeg (2.76 MiB) 1436 keer bekeken
Zeg nou zelf, dit ziet er toch een heel stuk beter uit dan op de eerste foto?
Ik wist trouwens niet dat de wijzers van de klokken van een AUA ook standaard oplichten bij contact aan.
Ik dacht dat dit pas bij de BBY-generatie was.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 feb 2022, 23:29 2 x

De rotte appel is gevonden!

Ondanks dat het al flink was verbeterd en de contactspray op de stekkers van het instrumentenpaneel dus toch wel iets heeft gedaan, dook deze storing toch nog wel eens op.
Vervelend en onnodig.
Wat mij opviel is dat het ook wel eens gebeurde dat als de motor was gestart, deze na een paar seconden uitviel en het instrumentenpaneel donker werd.
Daarnaast viel het mij op dat wanneer de storing van het vertraagd op contact komen zich voordeed en ik het contact weer uitdraaide, het instrumentenpaneel een fractie van een seconde een beetje oplichtte. Dit was een standaard verschijning bij deze storing.
Mijn vermoeden: De contactschakelaar, ook al was dat volgens Lukas zo goed als uitgesloten, omdat de verlichting het nog wel deed met het op contact zetten van de auto.
Nu had ik onlangs twee klapsleutels met contactslot van een A4 B6 gekocht voor de afstandsbediening-modificatie en daar zat gelukkig nog een contactschakelaar in het contactslot die uitwisselbaar bleek met de A2.
Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en het stuurwiel weer gedemonteerd.
Gezien de rood gekleurde verzegeling op de schroefjes is deze schakelaar nog niet eerder vervangen en dus al ruim 21 jaar oud.
Of de dealer moet ‘m ooit hebben vervangen en weer een verzegeling hebben aangebracht, maar daar ga ik niet vanuit.
Schakelaar verwisseld, stekker met contactspray behandeld, alles weer teruggebouwd en vooralsnog is het probleem opgelost!
Een aantal keer de auto op contact gezet, rondje gereden, motor diverse keren gestart, gelijk ook een paar keer de koppelingtest gedaan omdat ik ‘m toch wat hoog vond aangrijpen, maar die bleek ondanks dat het wel beter kan gelukkig nog oké te zijn.
Op deze manier toch weer twee dingen tegelijk kunnen testen.
Hopen dat mijn vermoeden juist was en het goed blijft functioneren en bijvoorbeeld niet een massaprobleem blijkt te zijn, want dan kan het wel eens heel vervelend en ingewikkeld worden…
Mocht het probleem terugkeren, dan meld ik mij wel weer. :mrgreen:
175516FD-ECDF-4380-9360-02F0F0EEAEAE.jpeg
175516FD-ECDF-4380-9360-02F0F0EEAEAE.jpeg (2.29 MiB) 1303 keer bekeken
65FBC4D1-5602-486F-9A21-07CC227A0D82.jpeg
65FBC4D1-5602-486F-9A21-07CC227A0D82.jpeg (2.31 MiB) 1303 keer bekeken
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2022, 06:50 2 x

Hoop met je mee dat het euvel nu gevonden is. 🤞
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Plaats reactie