Even voorstellen: Breuk

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

10 jan 2021, 16:00 1 x

Goed,
tot op de cent uitgerekend.

dan sluit je af met de zin: "Reparaties kan ik zelf..."
Dan zie ik graag hoe je de reparaties hebt uitgevoerd, als je stukken krijgt aan een van de cruciale 3L onderdelen.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 jan 2021, 16:29 2 x

Screenshot_20210110_162136.jpg
Screenshot_20210110_162136.jpg (267.29 KiB) 2286 keer bekeken
Persoonlijk vind ik een diesel "lekkerder" rijden dan een benzine...... En rij nu eigenlijk te weinig om financieel voordeel te hebben tov een benzine voertuig. Toch doe'k 'm nog niet weg; als ie moet rijden doet ie dat nog heerlijk!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 jan 2021, 17:11 1 x

Johan 3L schreef:
10 jan 2021, 16:00
Goed,
tot op de cent uitgerekend.

dan sluit je af met de zin: "Reparaties kan ik zelf..."
Dan zie ik graag hoe je de reparaties hebt uitgevoerd, als je stukken krijgt aan een van de cruciale 3L onderdelen.
Hoe bedoel je? "stukken krijgt aan een van de cruciale onderdelen"? Spatten er onderdelen uit elkaar?

Kwa sleutelen kan ik:
Een motorblok swappen
Een motorblok uit elkaar halen en reviseren (gedaan met een twingo blokje)
Achter as reviseren, gedaan bij een Peugeot 106
Turbo vervangen van een BMW 118d
Diverse distributie riemen met waterpompen ect ect vervangen.
Half gesmolten kabelboom van een polo 97 vervangen.


Maar hoe moet ik je zin opvatten? Ik begrijp heus wel dat er een uitdaging aan zit maar als je creatief bent, geen vage aanpassingen gaat doen van niveau ducttape en tie-ribs en er echt de tijd voor neemt lukt je alles. En lukt het niet? Dan heb ik nog genoeg echt ervaren mensen waar ik advies van kan inwinnen. En anders spaar ik even een half jaar door.
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jan 2021, 17:50 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
10 jan 2021, 13:48
Er zijn forumleden die 1 op 18/19 opgeven als gemiddeld verbruik voor de 1.4 16V benzine.
Dat kan ik bevestigen. Nou vind ik ook dat het comfort van de auto in combinatie met de wat tamme motor uitgenodigd tot rustig rijden. Ik vind dat juist lekker, maar dat zal niet voor iedereen gelden.
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 jan 2021, 19:39 0 x

Marti schreef:
10 jan 2021, 17:50
Peter_Audi_A2 schreef:
10 jan 2021, 13:48
Er zijn forumleden die 1 op 18/19 opgeven als gemiddeld verbruik voor de 1.4 16V benzine.
Dat kan ik bevestigen. Nou vind ik ook dat het comfort van de auto in combinatie met de wat tamme motor uitgenodigd tot rustig rijden. Ik vind dat juist lekker, maar dat zal niet voor iedereen gelden.
Zo een rijder ben ik dus ook. Mijn twingo uit 2003 die ik nu heb die zou 1 op 15 gemiddeld moeten rijden, ik haal er vaak 1 op 18 mee. Als je hard gaat rijden moet je continue remmen, optrekken, inhalen. Als ik 90 rij blijf ik lekker rechts plakken en 1 snelheid. Een benzine is dus ook wel een optie vooralsnog.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

11 jan 2021, 16:52 1 x

Ik zie dat je mijn positieve inbreng niet helemaal op waarde weet in te schatten.
Als kenner-bij-uitstek m.b.t. de 3L uitvoeringen van de VW Lupo en Audi A2, wil ik je van juiste en relevante informatie voorzien.
Gezien je reacties, zie je het als aanvallend en daarmee ongewenst.

Op een forum als deze willen we elkaar helpen en dat is ook mij insteek.

Reparaties aan de 3L uitvoering zijn specialistisch. Niet te vergelijken met een motor-swap van een twingo.
En dan gaat het niet puur om het vervangen van een onderdeel, maar meer over de (samen-)werking als geheel van deze tehniek.
Niet voor niets dat VW (en Audi) garages er vaak al niet aan beginnen, omdat ze de 3L techniek niet begrijpen.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

11 jan 2021, 18:07 1 x

Een Renault bus met Automaat... lees eens problemcar, ik hoef die niet....
De 3L was niet echt de meest stevige en de robot erop.... vele dealers weigerde ze te bestellen... want ze wisten als snel het onderhoud en de problemen.

Nu jaren later hebben enkele specialisten dit wel door en bij voldoende onderhoud en tijdig blijven ze vaak erg lang wel heel....

Vele monteurs denken alles te weten en vooraf eens Problemcar lezen en voor elk merk & type vind je alle ellende en hoe het soms oplosbaar is gebleken.

Nu 2x een Tsi met DSG7 200 ingebouwd en dat pas gedaan na lezen van zowel distributie ketting en DSG bak opgelost kan worden en hoe je dure herstel kunt voorkomen....

Een Twingo en motor Swap zie ik niet zitten, de oude Master met 2.8 motor sleutelde ik liever aan...
Verder adviseer ik Breuk; Gebruik zoekfunctie en kijk naar herstel en hoe....
De 1.2 naar handbak is vaak iets meer nodig dan vele denken....

Van alle A2 die ooit gemaakt zijn waren er maar 4% Automaat, wel duurder
en niet bepaald de liefde van vele Dealers.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 jan 2021, 19:11 1 x

Excuus allen als mijn berichten te defensief of ongewenst opgevat worden, dit bedoel ik niet maar geschreven tekst kan soms bot doen lijken terwijl dat niet bedoeld wordt.

Johan 3l: ik waardeer jouw inbreng en nu je je verhaal over de dealers en de bak hebt gedaan snap ik je uitgangspunt.

Eekhoorntje:
Een 1.2 van een twingo in een a2 doelde je op? Nee dat gaan we niet doen hahah.

Maar als ik het zo lees zou ik voor een 1.4 benzine gaan of mocht ik het tegenkomen een 1.2tdi met een handbak of doorsparen en langs een van de specialistische adressen die ik op het a2 forum hebt gevonden hem ombouwen.
Gebruikersavatar
Jeroen1.2
Berichten: 380
Lid geworden op: 09 aug 2014, 00:40

11 jan 2021, 19:28 2 x

Top die maandlasten berekening.
Lekker voor de 1.2 gaan.
Je rijdt exact op dezelfde manier zoals ik dat deed. Dan haal je vast 1op33.
Belangrijker nog is dat de kwetsbaar geachte schakeltechniek niet te leiden heeft.
Met Johan ben ik het eens dat reparatie niet gemakkelijk is. Of eigenlijk is het repareren goed te doen, maar de diagnose is moeizaam / vraagt denk ik om iemand met gevoels-ervaring.

Ik heb een Lupo 3L en een Audi a2 gereden, bij elkaar zo’n 8 jaar.

Ps
Wie heeft eekhoorntje weer toegelaten. Het was zo lekker rustig..
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

12 jan 2021, 16:52 2 x

@ Jeroen: Eekhoorn is niet weg geweest.
@Breuk: bedankt. Ik weet dat geschreven tekst inderdaad lastig is. Je mist bepaalde emotie en leest soms net anders dan is bedoeld.
Bedankt voor je terugkoppeling.

Succes met het maken van de keuze.
Plaats reactie