Naar de garage of niet?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

17 nov 2020, 23:14 0 x

Audior schreef:
17 nov 2020, 10:13
Heb ik hem niet onder rgarantie voorwaarden gekocht (hij koste dan ook "maar" 2500 euro), echter weet ik wel dat gasklep huis is schoon gemaakt en het benzine filter is vervangen. Dit komt met name omdat hij vlak na de koop heel schokkerig begon te rijden, vooral in de lage toeren. Heb hem toen de dag erna meteen terug gebracht, en na veel trail en error bleek het uiteindelijk de EGR klep te zijn. Deze heeft hij verder gratis voor mij vervangen (en mocht het benzine filter ook houden.)

Wat denken jullie, eerst langs brengen bij de A2 dokter voor een grondige keuring? of kan ik het voor nu negeren? heb de olie net gecheckt en dat zit wel snor. Ik wil vooral preventief schade voorkomen , voorkomen is dan ook vaak goedkoper dan genezen hahah.
Altijd op tijd olie verversen kost geen drol. beter een keer met de fiets dan als je het te duur vind
Gebruikersavatar
jordyvl
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 nov 2019, 22:00
Locatie: Moerdijk
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 nov 2020, 23:52 0 x

Audior schreef:
17 nov 2020, 10:35
Ik vroeg het vooral omdat ik nog niet zoveel van autos weet en wat er normaal gesproken word vervangen bij zo'n beurt, ook wist ik niet wat zo'n melding zou triggeren (kijkt deze bijvoorbeeld alleen naar gereden kilometers of ook naar andere dingen?) vandaar dacht ik dat het misschien nuttig was om even wat extra details te geven over dingen die kort geleden gebeurt zijn, zodat mensen op basis daarvan misschien een advies kunnen geven of ik de melding voor nu moet negeren of toch even langs de garage moet gaan.
Bij de aanschaf is het zoals andere al zeggen nooit onverstandig de filters te vervangen en olie te verversen
Audi A2 36-GS-ZZ Orgineel NL KM 262700 | Clima | CC | Elect. Ramen | Elec. Verwarmde buitenspiegels | Komfortblinker | VIOFO A119v2 | BT | DAB+ | USB | AUX | Multibox | Spacebox |
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 nov 2020, 08:42 0 x

Afhankelijk van gebruik vervang ik de olie elke 15.000 kilometer en elk jaar.

Oliewissel kost +/- 100 euro en is het allerbelangrijkste voor een motor.

Je kan doorrijden met heel veel mankementen maar rij 1000 kilometer met slechte olie en je blok begint een olie zuiper te worden.

Eenmaal slijtage of verstopping aan de zuigerveren en je kan of een motor swap doen of het blok laten reviseren.


Ik heb zelf de mazzel dat ik een a2 gekocht heb met nog geen 160k op de de teller welke elk jaar een beurt heeft gehad resultaat is dan ook dat ik sinds de aanschaf +/- 6 maanden geleden geen olieverbruik heb.

Toevallig kreeg ik afgelopen week 800 kilometer tot sevice in het fis.
In Januari moet ik voor de keuring en dan gaat er direct weer verse olie en filter in.

En zoals geopperd ik zou bij onbekend onderhoud als eerste de olie vervangen voor een goede kwaliteit olie eventueel als de huidige olie vervuild is eerst het blok spoelen met een goedkope spoelolie en of een olie cleaner toepassen.
Plaats reactie