Diesels uit de binnenstad Arnhem

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

04 nov 2020, 20:03 0 x

Die poppenkast moeten ze in heel NL maar gewoon stoppen.
Zouden nou echt alle niet-NL kentekens, die een stinkende diesel hebben, echt een bekeuring krijgen, en betalen?
Gebruikersavatar
candadas
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mei 2009, 01:19

05 nov 2020, 00:23 0 x

Ik weet niet of ze een systeem hebben die buitenlandse kentekens herkent.

Eu rules zou je zeggen van wel maar ff Poolse chauffeur vragen hebben we antwoord
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

05 nov 2020, 19:34 1 x

Het is sowieso een gegeven dat de regels, die hier gelden, voor een steeds beperkte groep mensen gaat gelden.
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 apr 2012, 00:06
Locatie: Dordrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

06 nov 2020, 23:43 1 x

Ik rij voortaan met mijn duitse vriend de milieu zone in. Hij rijd er regelmatig en nog nooit een boete gehad. Zou het andersom ook werken dat kan ik met mijn auto gewoon een groene zone in.
Ik heb bezwaar gemaakt maar niet gegrond verklaard.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

07 nov 2020, 15:46 1 x

Bij de RDW staat Milieuklasse EURO 3 genoteerd bij de Audi A2 3L en ook bij de VW Lupo 3L. Volgens mij is dat fout; dat moet 4 zijn. Ik vermoed dat dit komt doordat deze ANY motor al in 1999 aan de 4 norm voldeed, terwijl deze norm nog niet bestond. Ze hebben toen maar 3 genoteerd en dit nooit aangepast. Gevolg: onterechte bekeuringen in België.

Ik heb in 2019 een tijd Blauwe Diesel 100 getankt in Rosmalen. Dat kostte toen €1,50 tegen gewone diesel €1,30. Dit schijnt 80% minder te vervuilen. Helaas zijn er maar een paar stations waar ze dit verkopen en ik kom niet meer zo vaak in de buurt van Rosmalen.

Zouden de Audi A2 3L rijders zich niet eens moeten verenigen; ook met de VW Lupo 3L rijders? Laten we eens wat metingen doen. Alternatieve brandstoffen zoals Blauwe Diesel en GTL? Kan er echt geen roetfilter op een 3L (weet ik, helpt niet voor het milieu, maar als ze dat nou per sé willen)? Als we daar nu eens een mooi rapport maken en deze aan de RDW overhandigen... Zou dat enig resultaat opleveren? Of zou de 3L inderdaad echt zo vies zijn, dat de huidige maatregelen gerechtvaardigd zijn?

Een paar jaar geleden kreeg ik een schrijven van de Belastingdienst dat mijn 3L was vrijgesteld van wegenbelasting, omdat hij zo ontzettend schoon was. Een paar jaar later mag ik Utrecht, Arnhem en Antwerpen niet meer in om diezelfde auto zo ontzettend vies is. Hoezo: zwabberend beleid? De overheid is een onbetrouwbare partner die tijdens het spelletje de spelregels verandert.
Laatst gewijzigd door Vriendje op 07 nov 2020, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

07 nov 2020, 15:47 0 x

Ik las op pagina 1 van dit draadje dat de motor met GTL tot 3 dB minder lawaai maakt. Ook op Blauwe Diesel loopt hij rustiger. Normaal is het geluidsniveau 80 dB. Dan zou je denken dat (80-3=) 77 niet zoveel uitmaakt als je het met 80 vergelijkt. Schijn bedriegt, want de schaal is 10-logaritmisch. Een stukje wiskunde: LOG(2) = 0,3 Bell = 3 deciBell. Dus 77 is de helft minder herrie dan 80!

Ik had onder mijn Lupo 3L geluidsarme banden die 3 dB minder geluid produceren. Even duur als gewone banden. Als alle auto's met dit soort banden zouden rijden, dan waren er bijna geen geluidsschermen nodig geweest. Ik heb ooit eens mee-ontwikkeld aan een ROM met software voor een Hewlett-Packard HP41 calculator t.b.v. geluids-berekeningen.
Gebruikersavatar
candadas
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mei 2009, 01:19

07 nov 2020, 18:25 0 x

Mooi verwoord vriendje,

Van wegenbelasting vrij omdat het heel schoon is tot milieu zones niet inrijden omdat het te vuil is.

De leiders van deze sites zouden moeten verenigen en dit bij de rdw moeten aangeven ben k helemaal mee eens en doe hier graag aan mee.

Ze kijken puur naar het bouwjaar niet de uitstoot wat een totaal verkeerd beeld geeft.
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 apr 2012, 00:06
Locatie: Dordrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

26 jul 2021, 20:40 0 x

Ik heb nu een groene euro 4 stikker gehaald in duitsland. Als ik nu een bekeuring krijg heb ik iets om te laten zien. Ik ben benieuwd of dit helpt.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 20:46 2 x

Pas op hoor, boetes gaan meestal op basis van kenteken herkenning met camera's. Komt geen persoon aan te pas.

Been there done that :mrgreen:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 jul 2021, 18:11 0 x

De Euro 4 sticker is alleen in Duitsland geldig.

Zelf een oude Euro 1 bus met 2799 cc Diesel omgebouwd naar 2995 cc Benzine / CNG en Euro 6.
RDW heeft dit aangepast maar vele milieu zone steden hebben de oude van voor de keuring nog in systeem staan.
Deze oude bestelbus, thans schone Camper kreeg ik al 7x een boete voor als Diesel.
Alle 5 geseponeerd en de laatste 2, file bij rechtbank.

Deze oude Iveco is uitsluitend als Diesel geleverd met dit model / bouwjaar en ze kijken niet verder.
Als ik elke keer niet de rondweg maar even Amsterdam in duik.... leuke dagelijkse boete?
Helaas is Arnhem een brug te ver... zou het graag testen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie