Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 okt 2020, 15:28 1 x

Motormanagement lampje ging gisteren branden. Fout codes OBD-P0403, VAGCOM-P1440. Moest volgens Gerrit de zekeringen checken, bedrading van de egr of de egr-klep was stuk. :@@

Vandaag kwam ik dit topic op het Duitse forum tegen. Bleek dus idd het verwarmingspijpje/stekker van de karter ontluchting te zijn. Stekker los getrokken en opgelost. Stekker is overigens erg nat, ga ik me van het weekend maar eens over buigen.

Mooi medium het internet!!!

Dus heb je ooit last dat zekering nummer 31 er steeds uit knalt hoop ik dat je hier wat aan hebt.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 okt 2020, 15:55 3 x

Inderdaad een heel mooi medium met de diverse fora.
ik ben ook al jaren lid van problemcar en AMT garageforum, en heb al heel wat storingen aan diverse merken kunnen verhelpen. ik vind het alleen altijd jammer als mensen en probleem posten, maar niet de moeite nemen om de oplossing te melden.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 okt 2020, 19:16 1 x

Het stekkertje lostrekken is niet de definitieve oplossing, het verwarmingspijpje zorgt er voor dat de carterontluchting ook bij vorst niet bevriest.

Vertaalde quote uit het Duitse topic:
Bij de oude Polo 6N bevroor de modder vaak in de carterventilatie en bij het starten van de motor ontstond er een mooie "oliebron" die uit de peilstok schoot en gelijkmatig over de parkeerplaats werd verdeeld.
Dus ik verwijder voor de winter altijd de olieafscheider en de ventilatieslang naar de cilinderkop op een 6N en spoel het geheel door met remmenreiniger."
Kort na de introductie van de 1.4 16V in de Golf en Polo zijn in een paar koude winters verschillende motoren kapotgedraaid door dit euvel.
Het kwam vooral voor bij auto's die veel korte ritjes maakten, waarbij de carterontluchting verstopt raakt door een olie/condensvochtmengsel
en bij vorst bevroor.

Als oplossing is toen een verwarmingselement in de carterontluchting toegepast.
Voor zover ik weet zit deze er bij de A2 al standaard in bij de BBY, bij de AUA weet ik het niet zeker. (Edit blijkbaar wel, omdat de A2 van TS er ook een heeft).

Zie ook dit topic op problemcar: https://problemcar.nl/topic/volkswagen/ ... omp-208174

Wel handig om te weten: als zekering 31 stuk gaat in combinatie met foutmelding is de verwarmde carterontluchting de eerste verdachte ...
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 okt 2020, 20:35 1 x

@Peter_Audi_A2 ,

Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 okt 2020, 12:06 0 x

kobus1978 schreef:
15 okt 2020, 20:35
@Peter_Audi_A2 ,

Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
Heb er net even naar gekeken maar alles is droog rond de stekker dus vraag ik mij af hoe er olie in de stekker kan komen. Vraagstuk voor komende zondag.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 okt 2020, 12:14 0 x

kobus1978 schreef:
16 okt 2020, 12:06
kobus1978 schreef:
15 okt 2020, 20:35
@Peter_Audi_A2 ,

Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
Heb er net even naar gekeken maar alles is droog rond de stekker dus vraag ik mij af hoe er olie in de stekker kan komen. Vraagstuk voor komende zondag.
Je ziet bij een oliedruksensor ook wel eens dat deze bij de elektrische aansluiting gaat lekken. Wellicht is bij het pijpje met elektroaansluiting hetzelfde aan de hand?
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 okt 2020, 12:19 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
16 okt 2020, 12:14
kobus1978 schreef:
16 okt 2020, 12:06
kobus1978 schreef:
15 okt 2020, 20:35
@Peter_Audi_A2 ,

Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
Heb er net even naar gekeken maar alles is droog rond de stekker dus vraag ik mij af hoe er olie in de stekker kan komen. Vraagstuk voor komende zondag.
Je ziet bij een oliedruksensor ook wel eens dat deze bij de elektrische aansluiting gaat lekken. Wellicht is bij het pijpje met elektroaansluiting hetzelfde aan de hand?
Zou eigenlijk niet mogen want halfjaar geleden het pijpje vervangen. Zal het er eens uithalen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 okt 2020, 12:48 0 x

Heb je bij het vervangen van het pijpje ook het carterontluchtinghuis zelf schoongemaakt?
Vind het wel apart dat het pijpje na een half jaar al weer lek zou zijn ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 okt 2020, 15:32 0 x

Ik kreeg vandaag dezelfde storing, even bij Sloperij De Ooievaar in Blokker gekeken....
Ibiza, Fabia en 3x Polo, 4 al stuk en nr 5 zag er relatief schoon en nieuw uit...
Dus een veel voorkomende oorzaak blijkbaar.,
Mocht deze gratis meenemen met de rest.. maar levensduur? Volgende keer zeker een nieuwe.

En als er forum leden over hoog olie verbruik klagen, zeker even deze nakijken!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie