Tikkende tweeter met hoge pieptoon

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Teunquattro
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:17
Locatie: Achtkarspelen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 jul 2020, 15:14 1 x

Onze a2 heeft last van een tikkende tweeter en geeft ook een hoge constante pieptoon. Bij gaspedaal los onder het rijden stopt het tikken. Maar geef he weer gas tikt die weer. Ook met stationair draaien en met koppeling in heeft die dat geluid. Dit zelfde geld ook voor die hoge pieptoon
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jul 2020, 15:28 1 x

Wellicht is een kort filmpje een goed idee. Post hem dan hier.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jul 2020, 18:28 2 x

Is er onlangs iets aan de wagen verandert,bijv montage leds in achterlicht of een montage ander radio etc ?

Maar ben ook benieuwd naar het geluid je bedoeld.

Vraagje zou zo maar kunnen ...
Klopt het jij dit alleen met stads of dimlicht brandend met daarbij draaiende motor ?
En soms erger hoorbaar,met volume radio zacht ?

Check ook dan de hoogte verstelling van beide koplampen wel werkt ,deze beiden omhoog en omlaag gaan ?

Zo niet vervang de betreffende hoogte verstelling motor of check de connector goed vast zit..

Bij mij was het mijn rechter koplamp hoogte verstellings motor defect hij soms haperde dus storing opgevangen was door versterker/radio.

Vervanging hiervan was bij mij de oplossing .
Er is al eens eerder gepost op het forum in 2013-2014. Maar ben ook benieuwd naar het geluid je bedoeld.

Het zou ook een slechte massa contact of connector van de radio of versterker niet goed vast zit of zo.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Teunquattro
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:17
Locatie: Achtkarspelen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 jul 2020, 19:57 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
25 jul 2020, 18:28
Is er onlangs iets aan de wagen verandert,bijv montage leds in achterlicht of een montage ander radio etc ?

Maar ben ook benieuwd naar het geluid je bedoeld.

Vraagje zou zo maar kunnen ...
Klopt het jij dit alleen met stads of dimlicht brandend met daarbij draaiende motor ?
En soms erger hoorbaar,met volume radio zacht ?

Check ook dan de hoogte verstelling van beide koplampen wel werkt ,deze beiden omhoog en omlaag gaan ?

Zo niet vervang de betreffende hoogte verstelling motor of check de connector goed vast zit..

Bij mij was het mijn rechter koplamp hoogte verstellings motor defect hij soms haperde dus storing opgevangen was door versterker/radio.

Vervanging hiervan was bij mij de oplossing .
Er is al eens eerder gepost op het forum in 2013-2014. Maar ben ook benieuwd naar het geluid je bedoeld.

Het zou ook een slechte massa contact of connector van de radio of versterker niet goed vast zit of zo.


er is niks vervangen verder alles is standaart. heb een paar maand geleden wel de stekker van de stelmotor afgehaald ivm dat de stelmotor constant heen en weer ging.

het geluid komt ook maar van 1 tweeter uit de linker achterdeur
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jul 2020, 22:16 1 x

Heb je de tweeter al visueel geïnspireerd? Mogelijk dat je een tweeter uit één van je andere deuren kan aansluiten om te zien of het geluid dan nog aanwezig is.

Suc6!!!
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2020, 06:50 1 x

Teunquattro schreef:
25 jul 2020, 19:57
AudiFanSedert1971 schreef:
25 jul 2020, 18:28
Is er onlangs iets aan de wagen verandert,bijv montage leds in achterlicht of een montage ander radio etc ?

Maar ben ook benieuwd naar het geluid je bedoeld.

Vraagje zou zo maar kunnen ...
Klopt het jij dit alleen met stads of dimlicht brandend met daarbij draaiende motor ?
En soms erger hoorbaar,met volume radio zacht ?

Check ook dan de hoogte verstelling van beide koplampen wel werkt ,deze beiden omhoog en omlaag gaan ?

Zo niet vervang de betreffende hoogte verstelling motor of check de connector goed vast zit..

Bij mij was het mijn rechter koplamp hoogte verstellings motor defect hij soms haperde dus storing opgevangen was door versterker/radio.

Vervanging hiervan was bij mij de oplossing .
Er is al eens eerder gepost op het forum in 2013-2014. Maar ben ook benieuwd naar het geluid je bedoeld.

Het zou ook een slechte massa contact of connector van de radio of versterker niet goed vast zit of zo.


er is niks vervangen verder alles is standaart. heb een paar maand geleden wel de stekker van de stelmotor afgehaald ivm dat de stelmotor constant heen en weer ging.

het geluid komt ook maar van 1 tweeter uit de linker achterdeur
Ja dat geluid wat ik had was zelfs onder het rijden te horen alleen vanuit links achter doordat de tweeter linksachter beter hoorbaar is dan de lagetonen speaker....

Wellicht is bij vervanging van hoogte verstellings motortje het opgelost is. Sowiso mag niet alleen 1 koplamp een werkende koplampverstellmotor hebben ..bij apk lijkt mij....of haal ook de andere stekker los van stelmotor en van de stelknop eraf den is geluid dan nog steeds aanwezig of veranderd het geluid ?

Je zou ook koop9 kunnen benaderen ,hij mij tipte met mijn geluidje links achter genereerde uit speakers ...

Zou zomaar dat een ander stelmotortje (of van de luchtklepbediening ventilatie ) ook deze storing kan genereren....op het boordnet ..?

Probeer ook Kobus zijn tip.....je weet het nooit.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2020, 11:25 0 x

Wat mij niet duidelijk is of zowel piep als tik uit één speaker komt. Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat een ontkoppelde stelmotor zorgt voor dit effect. Het klinkt meer als een issue met de versterker onder de voorstoel. Een pieptoon wordt mijns inziens niet door een speaker geproduceerd maar verwerkt.

Heb je de andere speakers bij stationaire motor ook gecontroleerd?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Teunquattro
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:17
Locatie: Achtkarspelen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

26 jul 2020, 15:09 0 x

HansJan schreef:
26 jul 2020, 11:25
Wat mij niet duidelijk is of zowel piep als tik uit één speaker komt. Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat een ontkoppelde stelmotor zorgt voor dit effect. Het klinkt meer als een issue met de versterker onder de voorstoel. Een pieptoon wordt mijns inziens niet door een speaker geproduceerd maar verwerkt.

Heb je de andere speakers bij stationaire motor ook gecontroleerd?
Ja komt uit 1 tweeter links achter. Heb verder alle gehoord en Alleen uit links achter uit de tweeter komt beide geluiden.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2020, 15:22 1 x

Het is en blijft zoekwerk en je moet zaken uitsluiten.

Zo ook dit probleem een andere type storing genereerde...
Zie post ..
viewtopic.php?t=3198

Er zijn twee stelmotoren elk voor 1 koplamp. Aangezien ze even oud zijn en tegelijk bediend (parallel aangesloten) in die jaren ,ze vaak niet tegelijk stuk gaan.
Als deze stelmotor,zelfs de deursloten met hun micro switchen een te klein stroompje krijgt ....tja..zo creer je vaak ook een ongemerkte lekstoom en ook extra ongemerke slijtage ...

Deze zijn parallel verbonden aan die verstel hoog
Dus als je 2 stelmotoren tegelijk doormeet is andere weerstand dan met 1..vandaar ook een nieuwe eraan het geluid kan beinvloeden,dan is de andere zijde waarschijnlijk defect of haperen...
Dus als schakelaar probleem kan veroorzaken zeg ik ja dat kan ,maar hoeft niet.

Er zijn meerdere stelmotoren aangesloten in het boordnet .. vandaar het probleem overal in kan zitten .

Zelfs ledlampjes elders ....De bedrading in deuren zijn niet afgeschermd,zo ook connectoren .slechte massa kan ook veel genereren en een versterker ,die versterkt op zijn beurt het gegegenereerde stoor signaal. Brom piep wel of niet jankend bijv gelijk als dynamo.
Zo ook een versleten raammotor kan iets genereren ...zoemend geluid..etc.

Zo ook een schakelaar met contact dender....die kan zo'n koplamp stelmotortje zo nu en dan aansturen maar net niet voldoende mah om stelmotor zonder de lamp te bewegen...en soms vanalles veroorzaken . Trek eens enkele zekeringen eruit van verlichting overige componenten etc... of geluid weg gaat...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 jul 2020, 16:28 0 x

Deze stel motoren van koplamp kunnen storen op dezelfde zekering.

Ik had met 1 nieuwe ook foute verstelling dus moest andere kant ook nieuw motortje op zetten.
En de Hoge toon piep was toen ook weg.

Bij Audi zit er veel op dezelfde groep en dat kan storen in luidsprekers.
Als je de lampen 1 stand verstelde zal de nieuwe soepeler gaan en de oude achter blijven en heb je verschil in lamphoogte....

Bekend probleem en de Fiat onderdelen passen ook en zijn vele goedkoper!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie