Vocht in koplamp

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 jun 2020, 17:16 0 x

HansJan schreef:
22 jun 2020, 21:39
Dit lijkt niet op neerslaande condens door afkoelen lucht maar meer lekkage in de lamp (gezien de regenbui).

De eerste generatie lampen konden gedemonteerd worden. Dat wil zeggen de voorkant kon eenvoudig van de achterkant gescheiden worden. Gezien jouw type motor schat ik zo in dat je de eerste generatie hebt. Mogelijk is het rubber tussen glas en behuizing slecht waardoor vocht kan binnendringen. Andere optie is dat het glas dusdanig verweerd is dat het vocht door de kap heen naar binnen dringt (wordt geduwd door de rijwind).

Kwestie van de lamp demonteren (twee schroeven en stekker losnemen) en onderwerpen aan een visuele inspectie. Wellicht met tuinslang benevelen en beoordelen wat er gebeurt.

Succes!
Glas zag er (voor de aanslag na vocht) prima uit, dus ik denk niet dat het vocht door het glas naar binnenkomt. Als het ligt aan het rubber tussen glas en behuizing, is er dan uberhaupt reparatie mogelijk? Of wordt het dan een nieuwe unit?

Ik overweeg alsnog een gaatje te boren onder de noemer baat het niet dan schaadt het niet, maar is dat ook echt zo? En waar moet dat gaatje precies komen?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 jun 2020, 17:25 0 x

Ik vind het zo bizar dat het glas zo zeiknat is. Dat lijkt mij geen condens van afkoelen.

Weet je zeker dat bijv. de deksel aan de achterzijde wel goed vast zit? Geen nokken afgebroken, metalen beugel boven en onder goed gepositioneerd en kap goed klem vast? Het schuimrubber van de kap kan ook vergaan zijn. Warme lucht zet uit en krimpt bij afkoelen. Komt daar te snel koele lucht bij dan krijg je ook extra vocht.

Het is prachtig weer, plastic lekker zacht, lamp demonteren en eens rustig bekijken. En alhoewel we spaarzaam met water moeten doen, de tuinslangtest is ook de moeite waard.

Succes! :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 jun 2020, 17:29 1 x

HansJan schreef:
23 jun 2020, 17:25
Ik vind het zo bizar dat het glas zo zeiknat is. Dat lijkt mij geen condens van afkoelen.

Weet je zeker dat bijv. de deksel aan de achterzijde wel goed vast zit? Geen nokken afgebroken, metalen beugel boven en onder goed gepositioneerd en kap goed klem vast? Het schuimrubber van de kap kan ook vergaan zijn. Warme lucht zet uit en krimpt bij afkoelen. Komt daar te snel koele lucht bij dan krijg je ook extra vocht.

Het is prachtig weer, plastic lekker zacht, lamp demonteren en eens rustig bekijken. En alhoewel we spaarzaam met water moeten doen, de tuinslangtest is ook de moeite waard.

Succes! :thumbmin:


Yes, we gaan aan de slag dit weekend! Dank!
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 jun 2020, 18:55 1 x

@ArcSissy AUB!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jun 2020, 22:49 0 x

Spaceframe schreef:
23 jun 2020, 17:29
Yes, we gaan aan de slag dit weekend! Dank!
En? Al wat wijzer geworden?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2020, 09:01 0 x

Nee, niet aan toegekomen dit weekend helaas. Wel nog aardig wat gereden afgelopen week met de bloedhitte. Vocht is zelfs nu nog niet helemaal weg. Ik weet niet wat dat zegt.

Overigens heb ik voor de bredere discussie wel een oud topic gevonden met daarin iig een voorbeeld van iemand die zijn koplampen te lijf is gegaan met een boormachine:
chipsoer schreef:
26 feb 2010, 02:28
Tja vervangen is een makkelijke oplossing maar hoeft lang niet altijd. Is het water wat er in staat of condens ? Indien condens heeft dit te maken met de wisselende temperatuursverschillen met dag en nacht en lamp aan of uit, dit is een tijdelijk probleem en kan verholpen worden door er bijvoorbeeld gaten bij te boren waarbij de warmte in de lamp weg kan. zie bjgaande foto,s. inden er druppels inzitten zou ik hem ook vervangen.

Afbeelding
Afbeelding
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2020, 10:47 0 x

De truc is om aan de achterzijde 2 gaatjes van plm 6mm te boren. Eentje op 1/3 van boven en eentje op 1/3 van onder. Dan ontstaat er circulatie en is je vocht weg. Tenminste als ie niet echt lek is. Bij mij helpt het enorm.

Bij mij was het rubber ook gaar en ik kon ze vrij makkelijk openen (clipjes) en heb er een rand siliconenkit ingelegd.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2018, 20:52
Locatie: Assen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2020, 12:37 0 x

Volgens mij deksel zit niet goed in zijn plek. Je dankt dat waterdicht is , maar aan de buitenste kant, er zijn twee nokken. Deze moeten op hun plek zitten. Dat kun je niet zien. Je moet ze met je vingers op hun plek begeleiden.

Maar vooraf met de haardroger van je vriendin, alle vocht goed (vanuit de armatuur opening,) droog blazen . elke druppel.

En geen gaten boren. Op een duur stof en zout zullen aan de binnen zijde van glas komen enz.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

29 jun 2020, 16:00 0 x

Allereerst leuk om te zien dat een bijdrage van mij na ruim 10 jaar weer voorbij komt :) enkel na 10 jaar ook weer wijzer geworden omtrent dit probleem, het gaatjes boren helpt echter niet. Het vocht ontstaat door, of een niet goed zittende sluitkap, kapotte rubber van sluitkap, maar hoogst waarschijnlijk door het niet goed afdichten van het "glas"met de lamp unit. Slijtage door weersinvloeden, het zogenaamde "kort"worden van kunststof. De nieuwere versies koplampen hebben er geen problemen mee, deze zijn ook niet meer van elkaar te scheiden.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2020, 17:40 0 x

Ik ben het helemaal met @chipsoer en @Mark eens. De lamp is zo ontworpen dat de openingen in de lamp zorgen voor een juist klimaat. Alleen ouderdom heeft hier invloed op en extra gaten boren brengt meer ellende met zich mee.

Zoals ik eerder schreef is goed plaatsen van de afdekkap zeer van belang, evenals het rubber/band wat in het kapje zit. Er is zelfs een Duitser die deze kapjes reviseert: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 6-223-5421

Zelf heb ik sterk het idee dat deze lamp door de tand des tijds is aangetast en het glas en dichting zo slecht zijn geworden dat zittend vocht ook met de hitte van de afgelopen dagen niet verdwijnt.

Daarom ben ik nog steeds benieuwd wat er gebeurd als de sproeier op de lamp wordt gezet. Eerst lamp demonteren, kapje eraf, lamp spoelen met een mengsel van onthard water (als je een droger hebt) en azijn (voorkomt vlekken na opdrogen) dan goed drogen met föhn. Daarna de test uitvoeren en beoordelen waar water binnendringt.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie