Dagboek van een Kristallblauwe ATL.

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

02 apr 2019, 13:31 3 x

jaapje schreef:
02 apr 2019, 13:00
Je schreef het zelf al:
Sometimes you loose, sometimes the other one wins...... ;)
😀

Wat voor mij nog erg onduidelijk is:
Wat doet dat klepje nu precies?
Als je geen brandstof meer inspuit gaat een diesel ook uit, daar heb je geen klep voor nodig in de lucht toevoer..... wordt er op 1 of andere manier iets met het gecreëerde vacuüm gedaan?
Wat de klep doet is zorgen dat de motor abrupt en direct uit gaat, eigenlijk is dat het enige. Het voorkomt dus dat met uitzetten de motor "nadieselt".
De klep is dus alleen werkende bij het uitzetten van de motor, sluit dus luchttoevoer af voor 1 a 2 seconde, en gaat dan weer open.
Een diesel werkt met lucht overschot, daardoor is er geen vacuum. Dit is ook een reden waarom er een aparte vacuum pomp is voor bijvoorbeeld de rembekrachtiger, maar er wordt door de klep inderdaad een tijdelijk vacuum mogelijk gemaakt door het hele inlaatspruitstuk af te sluiten.

Waar ie ook wel handig voor is, is als je motor op hol slaat, doordat ie bijvoorbeeld op z'n eigen motorolie gaat lopen, door defect aan turbo of zuigers, klepgeleiders of weet ik veel waar ie het vandaan wil trekken.
Zonder lucht geen verbranding, dus als het goed is contact uit en de klep sluit zich, en hopelijk dan lang genoeg om de motor het zwijgen op te leggen.......

Ik weet niet of mijn uitleg een beetje duidelijkheid kan geven, of volkomen accuraat is.
Het zou leuk zijn als een @jos_br misschien wat interessante weetjes kan toevoegen, mocht ie daar tijd voor hebben ;)
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 apr 2019, 11:32 2 x

En weer voor een jaar APK, had niet anders verwacht...... :innocent:
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2019, 13:27 1 x

Top dat de auto er weer door is ... :thumbmin:

Die afsluitklep doe me een beetje denken aan de handbediende klep waarmee je op een
oude landbouwtrekker de dieselmotor smoorde nadat je het handgas op de laagste stand had gezet.

Het enige elektriek wat op dergelijke trekkers zat, was voor de startmotor/gloeibougies en de (spaarzame) voorgeschreven verlichting.

Een magneetklep voor het afsluiten van de brandstoftoevoer zal er vrijwel nooit op.
De brandstofkraan dichtdraaien om daarmee de motor te stoppen was niet verstandig, de brandstofpomp en de verstuivers zouden dan (eventjes) zonder de smering van de dieselolie draaien.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 apr 2019, 13:28 0 x

Nee toch?

Als je laatste dag keurde kreeg je maar 12 maanden!
Ik doe het iets eerder en kreeg 13 maanden en 3 weken.....!
Dan heb je zekerheid dat je zelf iets kan doen als ze iets vinden en zit je niet aan dure garage vast!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 apr 2019, 16:39 6 x

eekhoorntje schreef:
03 apr 2019, 13:28
Nee toch?

Als je laatste dag keurde kreeg je maar 12 maanden!
Ik doe het iets eerder en kreeg 13 maanden en 3 weken.....!
Dan heb je zekerheid dat je zelf iets kan doen als ze iets vinden en zit je niet aan dure garage vast!
Lieverd, je krijgt niks extra, jij gaat gewoon eerder naar de keuring.
Het enige waar ik aan vast zit is een dure frau, maar het is zo'n lekker wijf dat ik 'r ech nie weg doe!
Voor de rest heb ik het hele jaar zekerheid dat ik wat kan doen aan m'n auto's, want die krengen hebben onderhoud nodig...... Anders gaan ze stuk!
Voordeel daarvan is dat je altijd een goedgekeurde auto (het hele jaar door) onder je reet hebt, en dan gewoon fluitend door/naar de keuring kan gaan wanneer je maar wil; zelfs op de laatste dag!

Eekhoorn, wat mij betreft ben je de Koning van de A2's, TT's, Cabrio's of van dit forum...... Maar in godsnaam; LEES, voordat je antwoord geeft, en denk erover na of dat je antwoord iets kan toevoegen of irritatie zou kunnen, misschien, klein beetje, niet veel, maar genoeg op kan wekken.....

Met liefs, XXX.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2019, 21:17 1 x

Glashelder, gefeliciteerd met de APK!! :mrgreen: :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

04 apr 2019, 09:49 1 x

HansJan schreef:
03 apr 2019, 21:17
Glashelder, gefeliciteerd met de APK!! :mrgreen: :thumbmin:
Thanx Hans, zag in een ander topic dat je bolide weer verse lak had gekregen........ Ziet er gelikt uit hoor :thumbmin: .
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

04 apr 2019, 10:26 2 x

Peter_Audi_A2 schreef:
02 apr 2019, 08:38
Ga je nog een "bewertung" invullen? Lijkt me goed om het even terug te koppelen naar de leverancier ...
Done! "Kunderesenzion" van mij is geplaatst door Amazon.

https://www.amazon.de/AKWH-Luftzufuhr-D ... 8HE1AJD6W1
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 apr 2019, 17:04 0 x

Spits schreef:
04 apr 2019, 10:26
Peter_Audi_A2 schreef:
02 apr 2019, 08:38
Ga je nog een "bewertung" invullen? Lijkt me goed om het even terug te koppelen naar de leverancier ...
Done! "Kunderesenzion" van mij is geplaatst door Amazon.

https://www.amazon.de/AKWH-Luftzufuhr-D ... 8HE1AJD6W1
Ben benieuwd of de leverancier zal reageren op de recensie ...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

04 apr 2019, 17:50 0 x

Het maakt niet meer uit......

RIP
IMG_20190404_153229.jpg
IMG_20190404_153229.jpg (3.79 MiB) 3441 keer bekeken
Dame ging met 80km door rood en raakte mij vol en dat was het einde van de ATL.
Gelukkig lichamelijk oké, beetje shaky.
Eerst maar thuis zien te komen en dan maar opzoek naar een A2? To be continued.....
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gesloten