Canbus interface

Audio - Video - Navigatie
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2021, 19:18 1 x

Ik heb een Chinese RNS-E look alike gekocht die ik ga inbouwen. Hij is bedoeld voor een A3 en A4 en er zit ook een extra slot in waar je de canbus stekker voor de Audi in kunt steken. Daarnaast zit er een canbus interface aan de bedrading gekoppeld (ook af te koppelen). Dit alles bedoeld voor de A3 en A4 van 2001-2007 oid.

Is er kans dat ik op deze manier mn (originele) stuurwielbediening aan de gang krijg, of is dit per type verschillend en niet de moeite van het proberen waard?
Alvast bedankt van een canbus-noob :)
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2021, 20:58 1 x

De originele RNS-E moet worden gecodeerd op het type Audi omdat het CAN-bus dialect per model verschilt. Voor een A2 moet je de A6 kiezen - de A3 en A4 spreken een ander dialect, dus ik vrees...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2021, 21:54 0 x

Owh... dat is jammer.... 😩

Als het weinig werk is zal ik es kijken of het iets doet.
Gebruikersavatar
chrisgroot
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 dec 2020, 23:39
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 mar 2021, 09:23 1 x

Opzich hoeft het geen issue te zijn. Je kan in de factory settings van de radio vaak kiezen voor andere Canbus protocollen. Soms werkt dat ook met het canbus kastje wat je erbij geleverd krijgt.

En wat sowieso werkt:
Canbus kastje er tussenuit (zit vaak al in de kabel boom als optie), een stuurwiel bediening adapter kopen (Connects2 bijvoorbeeld) en die aansluiten op Key1 en Key2.

Werkend krijg je het altijd wel :).
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 mar 2021, 09:26 0 x

Ga vandaag bij De Ooievaar voor A6 kijken.
Daar zit navigatie met stuurbediening al in.
Zowel stuur als Navi eruit halen en hopen dat Peter Maathuis gelijk heeft.

Het is een Duitse sloper dus geen idee bouwjaar of type...
Zal voor de zekerheid wel Chassis nr noteren voor de ontgrendel code en hoop dat boekje erbij zit.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 mar 2021, 10:44 0 x

Je kunt de code eenvoudig opvragen via eBay UK voor GBP 5. Daarvoor heb je alleen het serienummer van de navi (iets van AUZBZ...) nodig en dat toont ie als je 'm aanzet. Antwoord meestal binnen paar minuten.

Boekje is leuk om te hebben, maar daar doe je verder niets mee...
Wel interessant is of er nog een (recente) DVD in zit (of dat ie elders in de auto ligt...)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 mar 2021, 17:41 0 x

Gehaald.... A6 Navigatie.

Zat boekje en 2 DVD's erbij.

Moet nog testen, alleen jammer van kleine barst in hoekje schermpje maar wel verder mooi.
Ik heb gelijk een nieuw stuur erbij en geen idee of dat paste of dat ik alleen de Stuur knoppen moet/mag overzetten...

De plastic rand lijkt aangepast te moeten worden maar daar heb ik geen problemen mee.
De DVDś hadden versie nummer en geen jaartal of zo.
Maar voor deze met barstje in scherm in hoekje waardeloos geworden voor vriendenprijsje....

Ga volgende maand wel eens doen, nog veel werk liggen maar
dit voor als ik niets te doen zou hebben...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 mar 2021, 21:45 0 x

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe de bedrading van deze radio en de aansluitingen op de A2 nou precies werken... ik heb m wel aan de praat hoor, speakers, voeding etc is niet het probleem. Maar buiten de iso stekkers van de voeding en die van de speaker aansluitingen heeft de A2 nog een rode stekker (2 draden) - nog nooit iets mee gedaan en een zwarte (met plm 5 draden, dit is de canbus aansluiting denk ik, maar de pin bezetting is me onduidelijk).

Ik wil toch nog even een poging doen om te kijken of iets gaat doen met de canbus.

Overigens had ik dus leuk zo’n RNSE kloon gekocht voor een A4, alleen wist ik niet dat die dus helemaal niet past in een A2 :flushed: met de dremel is het me gelukt de randen heel netjes weg te slijpen en inmiddels past ie precies. En zit er een universeel dubbeldin frame goed vast in en zit t aircopaneel nu aardig strak onderin.

Al met al een klusje van een uur...dat dacht ik vantevoren iig.

Maar goed, als iemand de canbus stekker pin bezetting weet...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 mar 2021, 22:09 0 x

Wat voor connector heb je voor CAN? Foto?
CAN werkt met maar twee draden...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 mar 2021, 22:19 1 x

Ojee, zou dan de rode stekker de canbus stekker zijn???

Ik zal morgen een foto maken!
Plaats reactie