Audi Concert reageert niet op contactslot

Audio - Video - Navigatie
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 14:04 0 x

Beste forumleden,

Onlangs heeft een forumlid voor mij een Audi Concert 2 ingebouwd in mijn A2 uit 2001.
Alle missende kabels en aansluitingen zijn aangelegd, zoals CANBUS en K-line voor diagnose.
Ook is de originele blaupunkt versterker aangesloten.

In principe werkt alles, zoals verlichting via canbus en zelfs GALA, echter zijn er twee dingen die niet kloppen.
De radio gaat niet aan of uit via het contactslot, maar moet ik zelf handmatig in of uitschakelen.
De radio onthoudt wel alles.
Daarnaast is de radio niet te vinden in VCDS.
Wanneer een andere concert 2 wordt ingeplugd is deze wel te traceren in VCDS en te configureren maar reageert ook niet op het contactslot.

Mijn ingebouwde concert 2 is afkomstig uit een A4 B5 of A3, dat is niet helemaal duidelijk. Geen originele A2 concert radio in ieder geval.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

01 nov 2020, 15:47 0 x

Permanente en geschakelde + heeft een A2 radio....

Denk dat die verkeerd om zitten...

rood en oranje draad zo uit mijn hoofd maar waarom niet even terug...
Een losse .....of draad verkeerd komt vaker voor.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 17:06 0 x

Nou, zo zit het dus niet...

Hieronder een plaatje van de aansluitingen op een Audi Concert 2 (8Z0 03 186 D) - die heeft geen geschakelde plus, alleen permanente plus.
concert2.jpg
concert2.jpg (93.29 KiB) 2388 keer bekeken
Als de radio niet te vinden is met VCDS, dan zou ik als eerste de K-line verdenken (niet goed aangesloten).

Ik heb in mijn A2e een Concert 2 uit een A3 (8P0 035 186 C) en eens even wat getest. De radio schakelt inderdaad niet aan/uit met de contactsleutel. De knopverlichting van de radio werkt wel, maar de dashboardverlichting is niet meer te dimmen. Dit was me nog niet opgevallen :dizzy:
Ik net ook nog even VCDS op de A2e losgelaten: geen radio te zien. Dus de K-line zit wel goed...

E.e.a. is ongetwijfeld te wijten / danken aan verschillen in het CAN-dialect tussen de A2 enerzijds en A3, A4, .. anderzijds. Om mijn RNS-E navi correct te laten werken in de A2 moet ik hem wijsmaken dat ie in een A6 zit... Alternatief is een CAN-vertaler installeren... Of die bestaat voor de Concert2 weet ik niet.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 17:24 0 x

Peter_Maathuis schreef:
01 nov 2020, 17:06
Nou, zo zit het dus niet...

Hieronder een plaatje van de aansluitingen op een Audi Concert 2 (8Z0 03 186 D) - die heeft geen geschakelde plus, alleen permanente plus.
concert2.jpg

Als de radio niet te vinden is met VCDS, dan zou ik als eerste de K-line verdenken (niet goed aangesloten).

Ik heb in mijn A2e een Concert 2 uit een A3 (8P0 035 186 C) en eens even wat getest. De radio schakelt inderdaad niet aan/uit met de contactsleutel. De knopverlichting van de radio werkt wel, maar de dashboardverlichting is niet meer te dimmen. Dit was me nog niet opgevallen :dizzy:

E.e.a. is ongetwijfeld te wijten / danken aan verschillen in het CAN-dialect tussen de A2 enerzijds en A3, A4, .. anderzijds. Om mijn RNS-E navi correct te laten werken in de A2 moet ik hem wijsmaken dat ie in een A6 zit... Alternatief is een CAN-vertaler installeren...
Interessant, Peter!
Dat de Concert enkel een permanente plus heeft is mij bekend. Deze zit sowieso goed aangesloten.

Mijn radio is niet te vinden in VCDS, maar de radio van diegene die dit voor mij heeft gedaan wel.
Dat hebben we getest.
K-line is dus correct aangesloten.

Gezien de code van uw radio heb ik dan ook een radio uit een A3 nu in mijn A2 zitten.
Knopverlichting werkt bij mij ook en gelukkig kan ik nog wel mijn dashboardverlichting dimmen.
Het display van mijn radio dimt bij daglicht wanneer ik het contact uitdraai en gaat feller branden wanneer ik de sleutel uit het contact haal en de cabine verlichting gaat branden. Wanneer deze uitgaat, dimt het display van mijn radio weer.

Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 17:57 0 x

Ik heb ook VCDS nog even aangesloten in de A2e - aangevuld in mijn vorige post. Ik zie een A3-radio niet wanneer ie is gemonteerd in de A2. Het lijkt erop dat CAN-dialecten een probleem zijn.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 18:34 0 x

Peter_Maathuis schreef:
01 nov 2020, 17:57
Ik heb ook VCDS nog even aangesloten in de A2e - aangevuld in mijn vorige post. Ik zie een A3-radio niet wanneer ie is gemonteerd in de A2. Het lijkt erop dat CAN-dialecten een probleem zijn.
Kijk, dat brengt alweer een stuk duidelijkheid met zich mee. Dank voor het testen, Peter!
Een A3 radio is dus niet 100% compatible met een Audi A2.

Enige raadsel is dan nog waarom de concert 2 van de monteur zijn auto wel correct werkt in zijn A2 en niet in mijn A2...
Lees: schakelen over contact.

En daarnaast, welke Audi radio’s zijn dan wel 100% compatible met een A2?
De A2 radio’s buiten beschouwing gelaten, want daar is moeilijk aan te komen en duur.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 20:43 0 x

Het heeft er alle schijn van dat A2's niet allemaal hetzelfde reageren. Ik heb wel eens de suggestie gelezen dat vroege A2's überhaupt geen CAN zouden hebben.
Maar je zou verwachten dat latere A2's soepeler omgaan met A3 of A4 radio's, maar mijn A2e is van 2004...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 21:23 0 x

Welk (model)jaar is jouw A2 en die van je monteur?
Lees ook dit topic eens helemaal door:
viewtopic.php?f=8&t=8111

Ik heb nog een Concert2 (met defecte tuner) liggen in A2-uitvoering. Ik zal een deze dagen eens kijken hoe die reageert in de A2e. In die auto is uiteraard het een en ander verbouwd aan de CANbus...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2020, 22:43 0 x

Beide A2’s zijn van 2001.
Ik ga het topic eens even doorlezen.

Ik ben benieuwd naar uw testresultaten.

Tevens denk ik dat er in alle A2’s, dus ook de vroege edities, wel CANbus aanwezig is, want bepaalde functies die via CAN gestuurd worden werken namelijk wel bij mijn auto.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 nov 2020, 14:32 0 x

Ik heb getest met 8P0 035 186C (Concert2 voor de A3 bedoeld), 8Z0 035 186D (Concert2 voor A2) en 8Z0 035 152A (Chorus2 voor de A2).

In VCDS is de 8P0 niet zichtbaar ("K-line init failed") en de radio heeft zelf ook niets in de gaten. De andere twee zijn zichtbaar in VCDS en op het scherm van de radio verschijnt DIAG(NOSE).

Zonder CAN-aansluiting werkt de knoppenverlichting van geen van de radio's en ook aan/uit met contactsleutel werkt niet.

Met CAN-aansluiting werkt de knoppenverlichting en die regelt mee met de dashboardverlichting. Effect van de contactsleutel is alleen bij de 8Z0 modellen en niet bij de 8P0 (en dan waarschijnlijk ook niet bij een 8E0 of andere niet-A2 modellen). Alles wijst op een verschil in CAN-dialect...

Nou moet ik eigenlijk mijn CANbus-analyser nog eens aansluiten op de CANbus waar de radio op zit om te kijken wat er gebeurt als ik contact in/uitschakel, verlichting aan/uit en dashboardverlichting fel/zwak... Om dat te kunnen, moet ik eerst een verloopkabeltje maken.
Plaats reactie