OBD ervaringen
Geplaatst: 20 feb 2018, 17:00
Beste A2-ers,
Na mijn voorzichtige introductie post https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=4&t=7625, hoop ik nu mijn eerst 'nuttige' forum topic te posten.
In mijn intro post, berichte ik over wat elektrische problemen. Wel nu, ik ben gelukkig achter de oorzaak voor heel wat de 'lukrake' elektrische problemen gekomen. De storingen die ik ervaarde waren legio: misfires, rem waarschuwing (met noodloop), stuurbekrachtiging (met noodloop), radicale stationaire loop (600-2000 toeren) en ik kon er geen greep op krijgen. Dus 1e stap .... nieuwe accu. Hiermee leken de problemen voorbij. Na een paar dagen kwamen de problemen in alle hevigheid terug.
Door de herhaling ging er bij mij een lichtje branden ...
Ik heb bij een NL webshop een officiële (A-merk) OBDII Wifi plug gekocht. Na veel info ingewonnen te hebben, had ik besloten voor de iOBDII in combinatie met OBDII/VAG/Audi en Carman VAG programma's. Hier waren veel positieve verhalen over. Tevens zou deze plug moeten werken met diverse telefoons,computers en programma's, dus de keuze leek voor de hand liggend. Via de NL winkel kon ik deze iOBDII niet registreren, dus na wat overleg kreeg ik een andere Wifi module opgestuurd (nette service, toch?) .... Dit keer ging het om een WiFi OBD plug te gaan van iCarsoft en hiervan werd beloofd dat deze ongeveer hetzelfde kon als de iOBDII WiFi.
Bij de eerste keer installeren werkte alles naar behoren en kon ik op mijn telefoon diverse sensoren uitlezen en virtuele dashboards maken ... koning te rijk was ik .... tot de vierde of vijfde keer gebruik: plug geinstalleerd, WiFi verbinding maken, maar geen connectie ... opnieuw verbinden ... wel verbinding maar geen data uit te lezen.
OK kan gebeuren ... maar bij de eerst volgende rit deden zich bovenstaande problemen voor. Na de accu vervanging niet meer over nagedacht ... het zal wel gaan om een te lage bedrijfsspanning ...
Twee weken later wilde ik toch wel eens de bedrijfsspanning van de nieuwe accu uitlezen, dus weer de iCarsoft WiFi plug ingestoken en succesvolle verbinding en gegevens uitgelezen, App (in dit geval FourStrokes) afgesloten enne nog effe 1 dingentje ... dus opnieuw verbinden .... verbinden .... verbinden ... en alle issues weer full-blown aanwezig. Meldingen over remmen, stuurbekrachtiger, misfires, eratic stationair gedrag .... Waar had ik dat eerder ....
Accu losgekoppeld, half uurtje wachten enne ... ik had weer een nieuwe auto.
Strekking van dit verhaal is: als je denkt dat je alleen maar gegevens uitleest (en er niet in terug stopt) kunnen er nog steeds instellingen in de ECU worden overschreven. Ik hield dit eerst niet voor mogelijk, maar mijn bedrijfsmatige IT-ervaring, leert mij anders.
Denk voor de aanschaf van OBD WiFi en Bluetooth dongles aan mijn verhaal ... en overweeg om een 'un-powered' oplossing te gebruiken (vooral bij oudere auto's met tragere management systemen). Ik heb intussen een Ross-Tech oplossing (voormalig VAGCOM) met seriele kabel werkend en storingsvrij. Ik zal de iCarsoft WiFi dongle (en ook de iOBDII) met veel plezier en voldoening aan mijn voorbanden voeren.
My three cents on OBD Wifi.
Zijn er mensen met positieve resultaten met de ELM 327 WiFi?
Je kunt je voorstellen, ik ben wat huiverig geworden en steek niet meer zomaar een plug in de OBD poort. Wie brengt mij op andere gedachten?
ArcSissy
Zijn er mensen op dit forum die deze ervaring delen of zijn ook positieve ervaringen te delen?
Na mijn voorzichtige introductie post https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=4&t=7625, hoop ik nu mijn eerst 'nuttige' forum topic te posten.
In mijn intro post, berichte ik over wat elektrische problemen. Wel nu, ik ben gelukkig achter de oorzaak voor heel wat de 'lukrake' elektrische problemen gekomen. De storingen die ik ervaarde waren legio: misfires, rem waarschuwing (met noodloop), stuurbekrachtiging (met noodloop), radicale stationaire loop (600-2000 toeren) en ik kon er geen greep op krijgen. Dus 1e stap .... nieuwe accu. Hiermee leken de problemen voorbij. Na een paar dagen kwamen de problemen in alle hevigheid terug.
Door de herhaling ging er bij mij een lichtje branden ...
Ik heb bij een NL webshop een officiële (A-merk) OBDII Wifi plug gekocht. Na veel info ingewonnen te hebben, had ik besloten voor de iOBDII in combinatie met OBDII/VAG/Audi en Carman VAG programma's. Hier waren veel positieve verhalen over. Tevens zou deze plug moeten werken met diverse telefoons,computers en programma's, dus de keuze leek voor de hand liggend. Via de NL winkel kon ik deze iOBDII niet registreren, dus na wat overleg kreeg ik een andere Wifi module opgestuurd (nette service, toch?) .... Dit keer ging het om een WiFi OBD plug te gaan van iCarsoft en hiervan werd beloofd dat deze ongeveer hetzelfde kon als de iOBDII WiFi.
Bij de eerste keer installeren werkte alles naar behoren en kon ik op mijn telefoon diverse sensoren uitlezen en virtuele dashboards maken ... koning te rijk was ik .... tot de vierde of vijfde keer gebruik: plug geinstalleerd, WiFi verbinding maken, maar geen connectie ... opnieuw verbinden ... wel verbinding maar geen data uit te lezen.
OK kan gebeuren ... maar bij de eerst volgende rit deden zich bovenstaande problemen voor. Na de accu vervanging niet meer over nagedacht ... het zal wel gaan om een te lage bedrijfsspanning ...
Twee weken later wilde ik toch wel eens de bedrijfsspanning van de nieuwe accu uitlezen, dus weer de iCarsoft WiFi plug ingestoken en succesvolle verbinding en gegevens uitgelezen, App (in dit geval FourStrokes) afgesloten enne nog effe 1 dingentje ... dus opnieuw verbinden .... verbinden .... verbinden ... en alle issues weer full-blown aanwezig. Meldingen over remmen, stuurbekrachtiger, misfires, eratic stationair gedrag .... Waar had ik dat eerder ....
Accu losgekoppeld, half uurtje wachten enne ... ik had weer een nieuwe auto.
Strekking van dit verhaal is: als je denkt dat je alleen maar gegevens uitleest (en er niet in terug stopt) kunnen er nog steeds instellingen in de ECU worden overschreven. Ik hield dit eerst niet voor mogelijk, maar mijn bedrijfsmatige IT-ervaring, leert mij anders.
Denk voor de aanschaf van OBD WiFi en Bluetooth dongles aan mijn verhaal ... en overweeg om een 'un-powered' oplossing te gebruiken (vooral bij oudere auto's met tragere management systemen). Ik heb intussen een Ross-Tech oplossing (voormalig VAGCOM) met seriele kabel werkend en storingsvrij. Ik zal de iCarsoft WiFi dongle (en ook de iOBDII) met veel plezier en voldoening aan mijn voorbanden voeren.
My three cents on OBD Wifi.
Zijn er mensen met positieve resultaten met de ELM 327 WiFi?
Je kunt je voorstellen, ik ben wat huiverig geworden en steek niet meer zomaar een plug in de OBD poort. Wie brengt mij op andere gedachten?
ArcSissy
Zijn er mensen op dit forum die deze ervaring delen of zijn ook positieve ervaringen te delen?