gewicht van A2 voor wegenbelasting

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 mar 2021, 11:47 0 x

Klopt, dat had ik al gelezen, maar ik doelde nu vooral op de coronamaatregelen die het extra moeilijk maken. Tenminste, als ik op de website van de RDW kijk dan staat er dat niet alles mogelijk is op dit moment.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2021, 12:33 0 x

Zojuist iets interessants ontdekt...

Ik was mijn mapje met boekjes van mijn nu nog huidige 1.4 AUA A2 aan het bekijken en vond daar het CVO.
Op het CVO ontdekte ik het gewicht dat bij deze auto hoort en dat is ook beduidend hoger dan uiteindelijk bij de RDW in het kentekenregister is geregistreerd.
Daar staat namelijk het juiste gewicht: rijklaar 970 en ledig 870 kg.
Bij 12.2 zie je ook dat er 106 kg van afgetrokken mag worden als je het gewicht van de vloeistoffen en een persoon niet meerekent. Dan blijft er dus 943 kg over.
Zeer opvallend en voor mij alleen maar meer bewijs dat de RDW de gele Colour Storm uit 2005 niet juist heeft geregistreerd.
Bijgaand een foto van het CVO van de 1.4 AUA uit 2001.
EA671CB4-3ED0-45AF-B1AC-E31AC32368DA.jpeg
EA671CB4-3ED0-45AF-B1AC-E31AC32368DA.jpeg (947.68 KiB) 1908 keer bekeken
Gebruikersavatar
WeToo
Audi A2 clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 nov 2019, 11:47
Locatie: Best
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2021, 21:15 2 x

Dit zag ik van de week op de rdw website:

https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2 ... -nu-online
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2021, 22:47 0 x

Interessant, dank je wel!
Ik heb het even bekeken en denk dat ik dit voor mijzelf toch niet zo praktisch vind...
Ik maak liever een fysieke afspraak waarbij ik alle benodigde documenten gelijk kan overhandigen en ook uitleg van zaken kan geven.
Een paar weken wachten heb ik daar wel voor over hoor.
Daarnaast vind ik het ook erg duur, maar liefst € 61,25 terwijl Peter Maathuis het vorig jaar met een administratieve herkeuring voor maar € 27,- voor elkaar heeft gekregen.
Misschien zijn de tarieven veranderd, maar online gaat het 'm voor mij niet worden.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 mar 2021, 10:16 0 x

Steeds meer mensen kopen een Import auto.
Daar ging zoveel mis dat deze met bewijs van gelijke eerder ingeschreven voldoende is.

U hoeft geen Afspraak te maken en brandstof te verstoken en zij doen dit als ze tijd hebben snel tussendoor, gewoon kijken, en pasje sturen... voor ons en hun voordeliger.

Ik weet dat je alleen bij twijfel nog langs moet, zoals een auto 870 Kg die omgebouwd werd naar 849 Kg te controleren....

Dan moeten zijn op zoek of deze nog compleet is....
Kleinere accu, minder gereedschap, kleinere 21 liter tank van 1.2 Tdi er onder en geen Tapijt onder de verplichte matjes mag gewoon.
Je gaat bij een AUA of BBY mits er geen OSS in zit van €275 naar €196,- per jaar aan belasting in NH.

Dan kreeg je uitnodiging voor op de weegschaal.
Ze willen minder bezoek op RDW locaties en dit op kantoor snel afhandelen omdat meer dan 99% goedgekeurd werd.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mar 2021, 10:33 1 x

Ja, documenten onderzoek kan prima zonder bezoek, maar de prijs verdubbelen is niet echt een stimulans om het zo te doen ...

Overigens is mijn € 27 keuring (met bezoek) van enkele jaren geleden...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 mar 2021, 11:42 0 x

€34,25 duurder....
maar geen print meer nodig, PDF van online info is voldoende.
Benzine is ook niet gratis.
En heb je daar tijd voor, P Maathuis wel maar werkende die dagje vrij moeten nemen?
Als je heen, wachten en weer terug moet is al snel 3 uurtjes van €14,- of meer?

Straks kunnen we 24 uren 365 dagen per jaar dit even regelen als je zin hebt.
Niet iedereen woonde vlak bij RDW locatie...

En ik verdiende dit binnen 1 jaar terug aan minder belasting betalen.
Verder weten mensen met ervaring dat je bij een foute CVO je gelijk bewijs bij invoer keuring mag aanleveren en dan is het gratis juiste gewicht.

En als je een foute auto wilde kopen, mag je daar minder voor bieden.
Dan leren die handelaren het ook snel af... of je loopt weg.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 apr 2021, 23:15 3 x

Update!

Vorige week was ik dan eindelijk van plan om het gewicht van mijn gele A2 te laten corrigeren.
Ik wilde dit gaan doen via de online dienst die de RDW momenteel aanbiedt.
Echter was mij nog iets onduidelijk, dus had ik van te voren nog even telefonisch contact opgezocht met een medewerker van de RDW.
De telefoniste vroeg waar het precies om ging, dus ik de situatie uitgelegd.
Vervolgens vroeg ze om het kenteken van de auto en is ze op onderzoek gegaan.
Even later kwam ze terug en constateerde ze dat het inderdaad opmerkelijk is dat de auto geregistreerd staat met een gewicht van 1071 kg en niet 995 kg.
Ik dacht: Gaat het nu eindelijk lukken en kom ik er zo makkelijk van af??
Ze heeft dit voor mij doorgezet naar een collega in Almelo, de locatie waar de auto toen is ingevoerd, met de vraag of dit gecorrigeerd kan worden. Dit zou dan voor mij kosteloos zijn, omdat het om een fout zou gaan door de RDW. De afdeling administratie van Almelo zou dan verder contact met mij opnemen en dat gebeurde diezelfde dag nog.
Dit was de reactie die ik ontving via de mail:
Goedemiddag mijnheer,

Het gewicht is van het CVO afgehaald. Dit zijn wij wettelijk verplicht te doen indien deze gegevens aanwezig zijn. Wij kunnen deze dan ook niet aanpassen.



Met vriendelijke groet,
Goh, wat een verrassende reactie. Die had ik nog niet eerder gehoord... :rolleyes:
Je kan je wel voorstellen dat ik not amused was en dat is dan nog zacht uitgedrukt.

Dit was overigens het bericht van de telefoniste dat zij had gestuurd naar de administratie van RDW Almelo:
Vraag:
Op het buitenlandse kb staat het gewicht G 995 kg ipv 1071 kg. Kan dit worden aangepast?
Oftewel, in Duitsland stond de auto dus juist geregistreerd en dat kan de RDW dus inzien, maar dan is alsnog dat stomme papiertje dat CVO heet leidend... :rolleyes: :@@

Ik had ondertussen al een aantal kentekens met typegoedkeuringnummers verzameld, maar ik had er te weinig met het eindcijfer dat mijn auto ook heeft.
Vervolgens op Google op zoek gegaan naar een website met allemaal kentekens van A2’s en die had ik al snel gevonden.
Je kan op bouwjaar selecteren, dus dat heb ik dan ook gedaan.
Uiteindelijk een tabel lijst gemaakt met in totaal 50 kentekens en typegoedkeuringen, waarvan 30 met het eindcijfer 8 (mijn auto) waarvan 25 origineel NL en 5 import, 10 met eindcijfer 7 waarvan 5 import, 10 met eindcijfer 6 waarvan 5 import.
Uiteraard allemaal met motorcode BBY.
Daarnaast had ik een tijdje terug het CVO en kentekencard van mijn vorige A2 ingescand om als bewijs te kunnen gebruiken dat deze auto ondanks hoger gewicht op CVO wel juist is geregistreerd.
Met de lijst van kentekens met typegoedkeuringen, kopie van het CVO van mijn nieuwe auto en een kopie van het CVO van mijn vorige auto met kopie van kentekencard heb ik vervolgens een mijns inziens hele sterke motivatie uitgetypt waarin ik aangeef dat er in dit geval sprake is van een afwijkende situatie en ik van mening ben dat de betreffende auto onjuist is ingevoerd en dat ik dat graag verder toelicht en gecorrigeerd zou zien.
Deze mail heb ik afgelopen vrijdag gestuurd en afgelopen maandag kreeg ik dan eindelijk het verlossende woord:
Goedemorgen Mijnheer,

Ik heb onderstaand bekeken en ben verder gaan kijken achter de schermen. Het blijkt in dit geval dat er in ons systeem inderdaad een variatie in gewicht is. Ik zal het gewicht dan ook aanpassen.

Graag ontvang ik van u nog de huidige kilometerstand.


Met vriendelijke groet,
Oftewel, het is gelukt! :D
Nog diezelfde dag zag ik op RDW Ovi dat het gewicht is gecorrigeerd naar 995 kg.
Sinds vandaag heb ik dan ook een nieuwe kentekencard ontvangen met het gecorrigeerde gewicht.
Kosten van dit alles: € 0,-!

Ik ben hier zeer content mee en wil jullie dan ook hartelijk danken voor de informatie en tips, want zonder deze informatie was het mij sowieso nooit gelukt, dus hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 apr 2021, 07:03 0 x

Het kost wat doorzettingsvermogen, maar dan heb je ook wat! Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

22 apr 2021, 07:49 1 x

Doorzettingsvermogen is beloond, en wat scheelt het op jaarbasis ?
Plaats reactie