gewicht van A2 voor wegenbelasting

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 feb 2021, 13:11 0 x

Gek genoeg kreeg ik vandaag (op zondag) een reactie via de mail van pon:

“ Onlangs heeft u contact gehad met één van mijn collega's. Betreft: trekgewicht Audi A2. De betreffende afdeling geeft aan: dat dit voertuig al trekgewichten heeft op het kenteken.

Dit kunt u overigens ook zelf terugzien op de website van de RDW. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.”


Een beetje jammer dit, want ze hebben mijn vraag dus niet goed begrepen, terwijl ik die heel duidelijk had geformuleerd en de medewerker aan de telefoon ook begreep waar het om ging.
Ik ga morgen maar weer even bellen... :rolleyes: :unamused:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

01 mar 2021, 09:50 0 x

De eerste waaronder vele AUA hebben 0 kg aan de trekhaak,
mag alleen fietsenrek op.

De latere BBY en na 2002 gemaakte zijn vrijwel allen met tot 1000 kg op trekhaak.

Bedoelde je deze gewichten of voertuig gewicht?
Dan nemen ze bij Import gegevens uit land van herkomst over tenzij je kunt bewijzen door gelijke NL uitvoering met dezelfde motor en Extra's.

Dan zijn de vaak Duitse totaal gewicht terug zetten naar wat hier geleverd is geen probleem.

Maar voor trekhaken, de eerste mogen niets hebben, later is dit aangepast.

Pon heeft medewerkers die even snel een standaard antwoord sturen helaas!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 mar 2021, 10:08 2 x

Deze discussie gaat over het gewicht van een A2 - trekhaken en trekgewicht zijn niet aan de orde.

Mijn manier om de RDW te laten bewegen (massa rijklaar van 1070 gewijzigd in 970 kg) was:
- noteer kentekens van in NL te koop staande A2’s (bij voorkeur originele NL auto's)
- zoek op RDW ovi de typegoedkeuring en gewicht bij elk kenteken
- sorteer op typegoedkeuring
- verwijder de kentekens met te hoog gewicht
- neem je lijstje mee naar de RDW
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 mar 2021, 16:56 0 x

Gisteren nog een e-mail gestuurd naar pon waarin ik duidelijk uitleg wat is kwestie is en dat dit eerdere antwoord absoluut geen antwoord is op mijn vraag.
Vandaag nog even met ze gebeld om duidelijk te krijgen of het nu echt goed is overgekomen. Ze erkende de miscommunicatie en hebben mijn mail rechtstreeks doorgezet naar de afdeling typegoedkeurigen, dus ben benieuwd.
De medewerker aan de telefoon gaf aan dat er vaak toch wel mogelijkheden zijn om dit soort correcties door te voeren, dus ben benieuwd.

De gele CS staat nu trouwens officieel gereserveerd voor mij!
Er moeten nog wat dingen aan gebeuren maar hopelijk kan ik ‘m op korte termijn gaan ophalen.
Peter_Maathuis schreef:
01 mar 2021, 10:08
Deze discussie gaat over het gewicht van een A2 - trekhaken en trekgewicht zijn niet aan de orde.

Mijn manier om de RDW te laten bewegen (massa rijklaar van 1070 gewijzigd in 970 kg) was:
- noteer kentekens van in NL te koop staande A2’s (bij voorkeur originele NL auto's)
- zoek op RDW ovi de typegoedkeuring en gewicht bij elk kenteken
- sorteer op typegoedkeuring
- verwijder de kentekens met te hoog gewicht
- neem je lijstje mee naar de RDW
Ik heb tot nu toe al 27 kentekens genoteerd.
Bijna allemaal origineel NL auto’s en hebben naar mijn idee dezelfde typegoedkeuring, maar helemaal zeker ben ik niet.
Dit is de typegoedkeuring van de gele CS: e1*2001/116*0131*08
De meeste auto’s die ik heb gevonden hebben een ander eindcijfer. Meestal is dat een 6 of een 7 en dus geen 8.
Maakt dit nog uit voor het oordeel en besluit van de RDW?
Hoe gaat het verder in zijn werk?
Maak je telefonisch een afspraak voor een administratieve herkeuring met uitleg erbij waarover het gaat of ga je gewoon zonder aankondiging langs naar het keuringsstation?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 mar 2021, 18:16 2 x

Mijn gele CS (afgelopen augustus uit D gehaald, eerste toelating 10-07-2003) heeft E1*2001/116*131*06 (datum 30-04-2003) op de Duitse papieren staan, maar de RDW heeft dat niet overgenomen in de NL-registratie.
Mijn A2 e-tron (eerste toelating 29-11-2004) heeft E1*2001/116*131*07 (datum 18-07-2003) in de Duitse papieren, ook niet overgenomen door de RDW bij invoer in NL.

Het lijkt erop dat de laatste 2 cijfers een soort volgnummer zijn voor iets aangepaste versies van de feitelijk typegoedkeuring.

Je kunt (in tijden van corona) niet zomaar bij de RDW binnenlopen - ik maakte indertijd een afspraak voor herkeuring / weging administratief en dat kostte € 27. Zodra je de keuringshal in mag, geef je de keurmeester je lijstje met correcte gewichten en je stelt dat de jouwe incorrect is geregistreerd en dat je dat graag gecorrigeerd ziet. En dan ben je aan de RDW-goden overgeleverd...

Bij mij kwam de keurmeester na een tijdje terug en zei: u heeft gelijk, we gaan het corrigeren, prettige dag verder. Een paar dagen later kwam de nieuwe kentekencard.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 mar 2021, 22:40 0 x

Inmiddels antwoord gehad van Pon. Dat is snel!
Helaas niet het gehoopte antwoord, maar wel een antwoord waar ik iets mee kan.
Na het één en ander te hebben uitgezocht, ben ik ik tot de volgende conclusie gekomen. Het is voor ons niet mogelijk om iets aan het trekgewicht te wijzigen.

Dit betreft namelijk een officieel document wat de auto beschrijft ten tijde van productie. Daarnaast weten wij niet wat de verschillen qua specificaties zijn tussen de Nederlandse en de Duitse auto's, wat het verschil in gewicht zou kunnen verklaren. Helaas kunnen wij u hierbij niet van dienst zijn. Mijn excuses hiervoor.
Afijn, weten we in ieder geval dat we van pon ook niets hoeven te verwachten in de toekomst op dit gebied.
Dan maar overgaan op plan B.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, @Peter_Maathuis!
Ik heb toch nog een paar vragen.
Ik had beide kentekens van je A2’s gevonden en het viel mij al op dat de typegoedkeuring bij beide auto’s niet is opgenomen in het systeem, terwijl bij de gele CS wel een CVO werd meegeleverd en de RDW deze ook heeft ingezien tijdens de registratie, toch?
Het is mij bij meerdere A2’s opgevallen en dat vind ik opmerkelijk, want bij mijn gele CS is namelijk wel zo’n beetje alles dat kan worden overgenomen van het CVO ook daadwerkelijk overgenomen in het systeem. Apart.
Hopelijk maakt dit het niet moeilijker om de boel te laten corrigeren.
Mocht je iets willen inzien, het kenteken is: J-131-TT
Het lijkt erop dat de laatste 2 cijfers een soort volgnummer zijn voor iets aangepaste versies van de feitelijk typegoedkeuring.
Ik ben benieuwd wat dit dan betekent in de praktijk. Ik ben tot nu toe een of twee A2’s tegengekomen met hetzelfde eindcijfer als de mijne en daar staat het gewicht ook gewoon op 895 kg.
Hoe heb jij dat toen gedaan? Echt alleen typegoedkeuringnummers die ook hetzelfde eindcijfer hebben of ook nummers die een afwijkend eindcijfer hebben?
Hopelijk maak ik kans met de afwijkende eindcijfers, omdat nummers met eindcijfer 8 zeer moeilijk te vinden zijn.
Je kunt (in tijden van corona) niet zomaar bij de RDW binnenlopen - ik maakte indertijd een afspraak voor herkeuring / weging administratief en dat kostte € 27. Zodra je de keuringshal in mag, geef je de keurmeester je lijstje met correcte gewichten en je stelt dat de jouwe incorrect is geregistreerd en dat je dat graag gecorrigeerd ziet. En dan ben je aan de RDW-goden overgeleverd...
Nogmaals dank voor de heldere uitleg.
Je hebt het ook over een weging. Waar ik een beetje bang voor ben is dat wanneer tijdens het wegen er een nog hoger gewicht wordt weergegeven, dat dit dan wordt geregistreerd als het nieuwe gewicht en ik uiteindelijk nog meer betaal aan MRB of werkt dit niet zo?
Ik weet dat het bij HansJan ook is gelukt om het te laten corrigeren, ondanks dat deze is ingevoerd aan de hand van het CVO. Is het raadzaam om het CVO mee te nemen naar de keuring of kan ik deze beter achterwege laten?
Tot slot zit ik erover te denken om mijn A2 brochure en persmap mee te nemen, omdat hier ook door Audi zelf lagere gewichten worden genoemd. Misschien sta ik zo dan nog wat sterker.
Ik ben hier echt nog een noob in, dus vandaar al deze vragen.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 mar 2021, 00:11 0 x

TJT schreef:
01 mar 2021, 22:40
Inmiddels antwoord gehad van Pon. Dat is snel!
Helaas niet het gehoopte antwoord, maar wel een antwoord waar ik iets mee kan.
Na het één en ander te hebben uitgezocht, ben ik ik tot de volgende conclusie gekomen. Het is voor ons niet mogelijk om iets aan het trekgewicht :flushed: te wijzigen.

Blablabla......

Gaat het weer over trekgewicht? Snappen zij het niet of mis ik iets?
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 mar 2021, 10:43 2 x

Het is verbazingwekkend hoe slecht mensen lezen (niet alleen bij Pon) - ze reageren gewoon met een standaard tekst op de niet-gestelde vraag waarop ze het antwoord toevallig wel weten...

Hoe dan ook: de RDW zal niet gaan wegen als ze het administratief kunnen afwerken. Dus met een lijstje met NL-kenteken, typegoedkeuring ...06, ...07 en ...08 en massa rijklaar naar de RDW en laten zien dat er geen verschil in het gewicht is tussen die versies van de typegoedkeuring.
De massa (rijklaar) van de benzine-A2 is 970 of 995 kg (met OSS, glas is zwaarder dan aluminium). Andere getallen zou ik niet tonen, want die vergroten de verwarring en suggereren dat er andere uitvoeringen met afwijkend gewicht zijn.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 mar 2021, 11:24 0 x

Peter_Maathuis schreef:
02 mar 2021, 10:43
Het is verbazingwekkend hoe slecht mensen lezen (niet alleen bij Pon) - ze reageren gewoon met een standaard tekst op de niet-gestelde vraag waarop ze het antwoord toevallig wel weten...

Hoe dan ook: de RDW zal niet gaan wegen als ze het administratief kunnen afwerken. Dus met een lijstje met NL-kenteken, typegoedkeuring ...06, ...07 en ...08 en massa rijklaar naar de RDW en laten zien dat er geen verschil in het gewicht is tussen die versies van de typegoedkeuring.
De massa (rijklaar) van de benzine-A2 is 970 of 995 kg (met OSS, glas is zwaarder dan aluminium). Andere getallen zou ik niet tonen, want die vergroten de verwarring en suggereren dat er andere uitvoeringen met afwijkend gewicht zijn.
Ja, dat blijft mij ook keer op keer verbazen...
Ik denk dat ik het er maar bij laat, waar het pon aangaat.

Wederom bedankt voor je duidelijke uitleg, Peter!
Het is mij nu volledig duidelijk, dus als het niet lukt, dan ligt het niet daaraan maar aan de koppigheid van de keurmeester. :mrgreen:
Ik heb volgens mij wel een paar typegoedkeuringen met als eindcijfer 5.
Ik twijfel of ik die zal meenemen in mijn lijst, om wat jij al aangaf.

Ik houd jullie sowieso op de hoogte van het verdere verloop.
Dit kan alleen wel even gaan duren, omdat ik nu nog niet weet wanneer ik de auto bij Eenink kan ophalen en een afspraak maken bij de RDW volgens mij ook zeer moeizaam gaat of zelfs niet mogelijk is vanwege de Coronamaatregelen.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 mar 2021, 11:42 0 x

Over afspraak maken bij de RDW is hier al meer geschreven: er vallen regelmatig afspraken uit en de truc is die te vinden en dan te boeken. Je maakt gewoon een afspraak maar blijft dagelijks kijken of een afspraak eerder mogelijk is. Goede kans dat je na enkele dagen toch eerder kunt dan je dacht...
Plaats reactie