Dagwaarde.

Algemene discussie over de A2
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

25 sep 2020, 09:38 1 x

Patrickbby schreef:
24 sep 2020, 16:37
Lemaire schreef:
24 sep 2020, 16:23
Beste mensen,

Vandaag sprak ik onze verzekeringsmaatschappij en kwam het gesprek ook op de dagwaarde van onze auto’s.. nou de A2 bleek een dagwaarde te hebben van 1.100 euro. Dan denk je toch even slik. Ze gaven aan als de handelswaarde hoger is het verstandig om hem te laten taxeren. Iemand daar ervaring mee?
Ik vraag me af hoe ze bij deze prijs komen, het is nou niet dat deze auto's roestende barrels zijn.

Dit zou betekenen dat je auto bij wijze van bumperschade al Total loss is.
Ik denk dat de meesten zijn vergeten hoe oud deze auto's zijn. de verzekering dekt geen emotionele waarde .
Het bedrag dat je uitgekeerd krijgt is altijd te laag
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

25 sep 2020, 09:50 1 x

eekhoorntje schreef:
25 sep 2020, 08:59
€1100,-?

De Motorrijtuigen belasting van de 1.4; Diesel €1090 LPG €360 en Benzine €280 per jaar in NH.

Ook is @ Hans Jan onder de 100.000 nog prima....
,maar mijn dochter Isabel kan met haar Gas bakkie binnenkort Miljonair worden...
Ze heeft daarom een nog niet gekeurde opvolger klaar staan, waarde is verkoopbaarheid onderdelen!

Taxatie, per keer vaak stevig aan de prijs, afhankelijk bouwjaar en gebruik 2 tot 3 jaren geldig.
Ik wilde in april een Taxatie Meeting houden, maar Covid 19 heeft dat verziekt.

Als we hier een lijst plaatsen van hoeveel Taxaties... sommige hebben namelijk aan 1 A2 niet genoeg!
Een zaterdag en zal aan de Taxateur vragen hoeveel hij er per dag kan afhandelen.
En bij grote aantallen is 2 Meetings mogelijk, In Friesland en Brabant, want we hebben ook enkele Belgen en die er dicht bij wonen... Datum en plaats is dus afhankelijk van aantal aanmeldingen.
Ook de prijs, die voor een groep dezelfde en geen roest controle nodig voor hem ook handiger.

Wegens kans op 2e Golf, (Deze VW is die dag niet welkom!) zal het beperkte tijd worden, en de ochtend gekeurde zullen de middag keurders niet ontmoeten of elders in de regio....

Wel dien je zoveel mogelijk bewijzen van de in Berlijn bij Autodoc gekochte zooi of Facturen A2 Docter mee te nemen... voor de staat van onderhoud.
Vermoedelijk word ook de ECU uitgelezen, en dat kan leuk worden voor de fraudeurs...!

Ik denk aan elk jaar een keuring in Friesland of Brabant zodat een koper die een Gele CS kocht ook naar Friesland mag... of jaar zonder rijden!
De prijs weet ik nog niet maar de €125,- is voor losse Taxatie.
Over 3 jaren is dat maar €42,33 per jaar, maar ik reken op iets meer Club prijzen!

En als je een TT mee zou nemen, sorry maar zoeken naar de waarde kost tijd en ook geld....
Hij kan dat niet voor een A2 prijsje erbij doen.

Normaal brengen de Originele het meeste op als Youngtimer!
Kunnen de LED lampen weer Halogeen worden?
Mijn Xenon inbouw betekende dus 2x nieuwe kopen van €175 per stuk! dus €350,- minder waard!
Dus ik vrees dat vele het niet met de waarde van mijn SkAudi FabiA2 met 1.2Tfsi en DSG bak eens zullen zijn. :mrgreen:
Deze Ex 1.6 Fsi heeft 4 Kw of 5 Pk minder, maar wel stukken zuiniger!
Een ombouw van BAD naar CBZB motor? wat is de waarde?

Ik heb zelf al enkele getaxeerde, en vooral bij schade boven €1500,- is het vaak dagwaarde of meer vangen!
Want die €1100,- Als dat werkelijk zo is, Jet Cars in Rotterdam heeft een mooie voor €860,- staan die niemand wilde hebben en die staat al meer dan 3 jaren daar!
Jetcars dat ding staat gen drie jaar ze gebruiken de foto al drie jaar zo werkt dat..
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 sep 2020, 10:51 1 x

audiJan schreef:
25 sep 2020, 09:38
Patrickbby schreef:
24 sep 2020, 16:37
Lemaire schreef:
24 sep 2020, 16:23
Beste mensen,

Vandaag sprak ik onze verzekeringsmaatschappij en kwam het gesprek ook op de dagwaarde van onze auto’s.. nou de A2 bleek een dagwaarde te hebben van 1.100 euro. Dan denk je toch even slik. Ze gaven aan als de handelswaarde hoger is het verstandig om hem te laten taxeren. Iemand daar ervaring mee?
Ik vraag me af hoe ze bij deze prijs komen, het is nou niet dat deze auto's roestende barrels zijn.

Dit zou betekenen dat je auto bij wijze van bumperschade al Total loss is.
Ik denk dat de meesten zijn vergeten hoe oud deze auto's zijn. de verzekering dekt geen emotionele waarde .
Het bedrag dat je uitgekeerd krijgt is altijd te laag
Ja absoluut zijn ze al ouder maar de levensduur is ook vele malen langer door de constructie en gebruikte materialen.

Aluminium roest niet en de reden waarom de meeste autos op de sloop belanden is afkeur door roest doordat ons land elke winter vol zout ligt ook zie je dat auto's langs de kustlijn vaak sneller krokant zijn idem voor landen waar een relatief hoge luchtvochtigheid is.

Ik durf te wedden dat een tesla over 20 jaar ook geen dagwaarde heeft van 10% van de huidige aankoopprijs dit komt gewoon omdat er vanuit oude maatstaven gerekend wordt.

Toen een Opel kadet of een suziki Swift, Ford escort. 20 jaar werd vielen ze met recht uit elkaar.
Laatst gewijzigd door Patrickbby op 25 sep 2020, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 sep 2020, 11:12 1 x

Ticcie schreef:
24 sep 2020, 19:36
Pas als je m allrisk gaat verzekeren, dan gaat t invloed op je premie hebben. Maar allrisk verzekeren is niet heel handig in t geval van een A2 :)
Klopt voor een groot deel maar mijn A2 is wel allrisk verzekerd omdat mijn verzekeraar de eerste drie jaar na aankoop gegarandeerd het aankoopbedrag aanhoud als dagwaarde. Meerkosten tov WA+ zijn maar een euro of zeven. Als deze periode is afgelopen dan stap ik ook af van allrisk.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 sep 2020, 11:15 1 x

Da's interessant - als dagwaarde de aanschafwaarde is wel aantrekkelijk! Welke verzekeraar is dat?
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 sep 2020, 11:17 1 x

Peter_Maathuis schreef:
25 sep 2020, 11:15
Da's interessant - als dagwaarde de aanschafwaarde is wel aantrekkelijk! Welke verzekeraar is dat?
Glashelder..... ;)

Bron: https://www.interpolis.nl/verzekeren/au ... edig-casco
Bijlagen
Screenshot_20200925-112535_Chrome.jpg
Screenshot_20200925-112535_Chrome.jpg (399.86 KiB) 2262 keer bekeken
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 sep 2020, 09:27 0 x

Dagwaarde €1100,-?

Een oude diesel die Centrum van grote steden niet meer in mag, en straks bij landelijke regel komen er vele steden bij, niet alleen Centrum maar in Hoorn zijn er plannen voor de Van 'g Gas af wijken ook geen diesels toe te laten...die Euro 3 of 4 hebben.

Maar ook elders, In Delft word een huidige parkeervergunning niet meer verleend voor Diesels en de huidige kenteken gebonden bleef tot je een andere auto kocht.
Van parkeer maar elders en doe maar weg met flut bedrag sloop subsidie tot je deze weg gedaan hebt....

Verder het volgende;

Diesel in goede staat onderhoud is tenminste €2000,- en koste €1090,- per jaar aan MRB in NH.
Gelijkwaardige benzine koste al snel €3500,- en maar €280,- per jaar.
Na 2 jaren zijn de kosten; Diesel 2000+2180,-=€4190,-
Benzine 3500+560= €4060,-

LPG inbouw?
Dat is €3500,- benzine + €1500,- Inbouw en 5 jr €360 MRB = €6800,-
Diesel 5 jr € 7450,-
Benzine 5 jr €4900,-

De sloopwaarde stel ik na 5 jaren gebruik even gelijk....
LPG & Diesel is rond de 5 cent brandstof per KM... en Benzine 10 cent.....?
Maar Diesel tank je overal en onbemande vaak goedkopere, LPG is App gebruiken en hopen dat ze open zijn.... van garage 8.00 tot 17.30 of tot 20.00 of 22.00 uur?

Verder is elke auto Dagwaarde tenzij je een erkende Taxatie hebt!
Als je over deze 5 jaren 2x benzine en 3x Diesel & LPG wegens maximale aantal KM... dan is dat €250 of €375,- bij Losse Taxatie... Zowel bij Total Los als gewone Schade handiger...
En de betere rijders (zeggen vele van zichzelf) die 80% No Claim hebben... die zijn AR nauwelijks duurder uit...

Maar ook een AR indien er geen aankoop waarde polis is....

En de KM stand?
Mijn defect gekochte 1.6 Fsi... gebroken tandriem is revisie erg duur! Restwaarde...geen €1100,- :mrgreen:
Maar na overzetten, CBZB motor + DSG7 uit 2013....inclusief kabelboom en ECU en Dashboard,
Van 320.000 km naar 86.000km en veel zuiniger!
Ook van Euro 4 naar Euro 6 gegaan... Xenon lampen en inklappende spiegels en bocht verlichting!
Klinkt leuk maar de Taxateur riep:
Als deze klaar en netjes is blijft het een DHZ geklooi voor de liefhebber!
Hij vind een originele zoals Hans Jan rijd dan toch meer waarde hebben!
Die is op de LED na origineel en goede staat onderhoud.

De vraag is wat mijn Radio gaat doen.
Originele is meer waard dan nieuwe uit de winkel, maar een Navi+ ombouwen naar DAB+ en nieuwe navigatie erin? Techniek betere maar niet meer origineel!
De oude Navigatie was al vaker de weg kwijt en FM zal ook binnenkort verdwijnen , Noorwegen is al 1 lid die zonder de FM zit.... en mogen we ombouwen of moeten we origineel een CD of Cassette bandje draaien straks?

Het antwoord van de Taxateur was dat ik beter geen Ali Moduul had kunnen kopen maar een FM/DAB+ apparaatje had kunnen inbouwen... en dan met los kastje draadloos de zenders wisselen!

Met Taxatie krijg je een factuur en hopen op een goede prijs.
Elke kras telde en staat van onderhoud ook...
Verder is de waarde nu erg laag, nog teveel aanbod maar als 50% gesloopt is (Diesels) en deze zeldzamer werd zal de waarde vermoedelijk komende jaren juist gaan stijgen!

Ooit was de VW Kever f3995,- nieuw, dat is €1816,- en kijk wat die nu waard zijn!
Slechts 2 deuren en bol dak, voorin en achter de bank de bagage.... zitten we met de 5 deuren opvolger toch met betere....
Ook daar is Originele 3x meer waard dan een omgebouwde Race versie!
Als ik dit zo omrekende;
Mijn 1.2 Tfsi is dus over 15 jaren maar €4000,- waard, maar van @ Hans Jan zal €12.000,- opleveren!
Gezien de kosten als je de inbouw van 1.2 Tfsi laat doen en origineel houden heb ik dan €0,00 verdient, en ik weet niet wat @ Hans Jan ooit betaalde in 2013..!

Verder ben ik met een Oudere zieke Taxateur gestopt, de goedkopere vervolg taxatie kan niet meer!
Daarom hoop ik voor de Audi A2 Club iemand te vinden die nog jarenlang en Forum prijs en Taxatie dagen kan doen, hertaxatie is controleren en alles is bekend...

Dit wetende verwacht ik dat we straks in 2 groepen uit elkaar groeien!
De omgebouwde die leuk zijn en de Originelen!
Maar vooral de aangepaste zijn een ramp voor Elke Taxateur!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 sep 2020, 09:43 3 x

Bij een auto is het verhaal erachter vaak meer waard dan de auto zelf: https://www.vroom.be/nl/nieuws/bugatti- ... na-73-jaar
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=7HxfNbkHMmg
Afbeelding
Afbeelding
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

26 sep 2020, 18:17 1 x

Patrickbby schreef:
25 sep 2020, 10:51
audiJan schreef:
25 sep 2020, 09:38
Patrickbby schreef:
24 sep 2020, 16:37
Lemaire schreef:
24 sep 2020, 16:23
Beste mensen,

Vandaag sprak ik onze verzekeringsmaatschappij en kwam het gesprek ook op de dagwaarde van onze auto’s.. nou de A2 bleek een dagwaarde te hebben van 1.100 euro. Dan denk je toch even slik. Ze gaven aan als de handelswaarde hoger is het verstandig om hem te laten taxeren. Iemand daar ervaring mee?
Ik vraag me af hoe ze bij deze prijs komen, het is nou niet dat deze auto's roestende barrels zijn.

Dit zou betekenen dat je auto bij wijze van bumperschade al Total loss is.
Ik denk dat de meesten zijn vergeten hoe oud deze auto's zijn. de verzekering dekt geen emotionele waarde .
Het bedrag dat je uitgekeerd krijgt is altijd te laag
Ja absoluut zijn ze al ouder maar de levensduur is ook vele malen langer door de constructie en gebruikte materialen.

Aluminium roest niet en de reden waarom de meeste autos op de sloop belanden is afkeur door roest doordat ons land elke winter vol zout ligt ook zie je dat auto's langs de kustlijn vaak sneller krokant zijn idem voor landen waar een relatief hoge luchtvochtigheid is.

Ik durf te wedden dat een tesla over 20 jaar ook geen dagwaarde heeft van 10% van de huidige aankoopprijs dit komt gewoon omdat er vanuit oude maatstaven gerekend wordt.

Toen een Opel kadet of een suziki Swift, Ford escort. 20 jaar werd vielen ze met recht uit elkaar.
Er zijn auto's die nog flink last hebben van roest een paar merken absoluut niet.
Uiteindelijk is het zo dat men de auto technisch verwaarloosd en dan op de sloop doet belanden.
De A2 is echt niet zo geweldig dat iedereen wil doen geloven. de liefhebberij maakt dat men er wel steeds geld in wil steken.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 sep 2020, 21:10 1 x

audiJan schreef:
26 sep 2020, 18:17
Er zijn auto's die nog flink last hebben van roest een paar merken absoluut niet.
Uiteindelijk is het zo dat men de auto technisch verwaarloosd en dan op de sloop doet belanden.
De A2 is echt niet zo geweldig dat iedereen wil doen geloven. de liefhebberij maakt dat men er wel steeds geld in wil steken.
De vraag is wat er op termijn goedkoper is, geen/weinig onderhoud plegen en weer een "nieuwe" auto kopen (met bijbehorende afschrijving)
of doorrijden met de huidige auto die al afgeschreven is en van tijd tot tijd geld steken in het onderhoud en/of reparatie.

Krijg zelf wel de indruk dat de bijzondere modellen (Color Storms, S-lines e.d.) wel meer waard beginnen te worden.
Het begint wel een uitdaging te worden om nog een net exemplaar te vinden die nog in originele staat verkeert.
Plaats reactie