aandrijfassen en gebroken veren

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

27 apr 2011, 18:33 1 x

Graag wil ik jullie het volgende mededelen en misschien is het handig om er een "sticky" van te maken zodat jullie niet hetzelfde overkomt.

In februari is tijdens een weekend duitsland mijn linker voorveer gebroken. Hoe dit kan en waarom dit bij veel audi a2's gebeurd weet niemand, maar audi wil en doet er helaas niks mee, maar dat buiten beschouwing.
Ik moest vanuit duitsland nog zo'n 500kilometer rijden om thuis te komen. Dit ging op dat moment prima, de auto reed niet veel anders dan normaal en ik dacht dat het dan ook geen kwaad kon.
Bij thuiskomst nieuwe voorveren besteld bij audi (beide zijden) en deze geplaatst. Klaar is kees. Dacht ik!!
Maar wat bleek, na het vervangen van de veren maakte mijn aandrijfas een bonkend geluid als ik optrok. Net of er een spijker in je band zit.
Na wat onderzoeken hier, maar ook op andere forums kwam ik in contact met een vw/audi monteur en hij attendeerde mij erop dat het de binnenste homokineet kon zijn.
Dit kon komen doordat ik de veren vervangen heb zonder de gehele ophanging los te halen. Dit had gekund als het een tripode was, waardoor er naaldlagertjes losgegaan zijn. maar ik heb geen tripode maar een homokineet.
Na wat verder onderzoek is de oorzaak waarschijnlijk gevonden.
De 500kilometer heb ik met een ingekorte (gebroken) veer gereden. Dit is op zich ook nog geen ramp, maar waarschijnlijk ben ik ook nog ergens een kuil of drempel door gereden die te diep is gebleken, waardoor de homokineet op zijn einde gezeten heeft en dus niet verder kon scharnieren dan dat hij al zat. Hierdoor is de homokineet beschadigd. De homokineet is er nu onderuit geweest en deze scharnierde idd niet goed meer.
Er is nu een nieuwe homokineet besteld voor de binnenzijde, deze komt hopelijk nog deze week. En dan maar hopen dat dat echt de oorzaak geweest is.

Wat ik wil zeggen is, let op als je veren breken, dat je er niet teveel mee rijdt, want dan kost het je de nieuwe veren en een nieuwe homokineet voor de binnenzijde, en helaas zijn deze niet echt goedkoop.

gr. rene
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

28 apr 2011, 11:16 0 x

Hm, van de regen in de drup dus. Bedankt voor de waarschuwing!
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2012, 14:04 0 x

Onze A2 staat rondom op APEX(gele) sportveren, dus niet meer op de originele veren die vanaf fabriek geleverd werden. Dat is ook de reden, dat onze A2 "straffer" rijdt. Omdat de auto op andere veren staat, hoop ik, dat ons dit fenomeen bespaart blijft.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

11 apr 2012, 09:17 0 x

[quote="niwesa"]Maar eigenlijk geef je zelf aan dat het defect opgetreden is na het vervangen van de veren!

Als je de veren vervangt moet je de veerpoot loshalen en laten zakken. Als je dan je as niet los hebt gehaald bij de wielnaaf dan trekt je te homokineet stu.

Overigens niet alleen bij een Audi A2 is dit het geval. Heb het namelijk ook gehad bij mijn Volvo V70.[/quote]

Je gaat je as toch niet losmaken bij het demonteren van de veren c.q schokbrekers !! gewoon het zaakje ondersteunen en alleen de veerpoot en de koppelstangen die met de veerrpoot verbonden zijn losmaken.
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 apr 2012, 10:30 0 x

Leuk dat wij allemaal reageren op een topic van een jaar oud :D :D :D
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 apr 2012, 12:49 0 x

Toevallig deze week nog dezelfde reparatie bij een Seat Ibiza uitgevoerd (heeft dezelfde constructie). De as hoeft er inderdaad niet uit, de veerpoot is zonder de as te verwijderen geheel te demonteren. Wel heb ik voor de zekerheid de naafmoer aan de buitenzijde op de aandrijfas even losgenomen zodat de as wat schuifruimte kreeg en dit was dus genoeg.

Theo
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 apr 2012, 13:27 0 x

Daar heb je helemaal gelijk in, beter voorkomen dan genezen.
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

11 apr 2012, 13:42 0 x

[quote="Thck"]Toevallig deze week nog dezelfde reparatie bij een Seat Ibiza uitgevoerd (heeft dezelfde constructie). De as hoeft er inderdaad niet uit, de veerpoot is zonder de as te verwijderen geheel te demonteren. Wel heb ik voor de zekerheid de naafmoer aan de buitenzijde op de aandrijfas even losgenomen zodat de as wat schuifruimte kreeg en dit was dus genoeg. Theo[/quote]Zit de aandrijfas bij de Ibiza dan niet in de naaf geborgd met borgmiddel? Bij de A2 kun je de naafmoer loshalen, maar dan blijft de as keurig zitten totdat je 'm eruit drukt met een poulietrekker of er een goeie tik op geeft... Ik denk dat voor die tijd de homokineet al kapot getrokken is...
Plaats reactie