aandrijfassen en gebroken veren

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

11 apr 2012, 18:40 0 x

[quote="niwesa"]Maar eigenlijk geef je zelf aan dat het defect opgetreden is na het vervangen van de veren!

Als je de veren vervangt moet je de veerpoot loshalen en laten zakken. Als je dan je as niet los hebt gehaald bij de wielnaaf dan trekt je te homokineet stuk.

Overigens niet alleen bij een Audi A2 is dit het geval. Heb het namelijk ook gehad bij mijn Volvo V70.[/quote]


Niwesa ik denk dat je het niet goed begrepen hebt.
De homokineet is niet stuk gegaan door het vervangen van de veren, maar door het doorrijden met een kapotte veer. De auto stond hierdoor scheef op t wegdek zeg, maar een aangezien ik nog zo'n 500km, moest rijden is de kineet hierdoor beschadigd.

De kineet is opgevangen tijdens de demontage. en de veerpoot is ook losgehaald.
Het geluid was nihil maar waarschijnlijk net een klein vlak kantje op het lager gekregen. Ik heb de hele kineet zelfs schoongemaakt en nagelopen, maar je ziet er niet eens iets aan zo weinig is de schade.

Nou ja nu is hij weer helemaal in orde en rij ik al weer een paar maanden zonder problemen rond.

gr. rene
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

11 apr 2012, 19:19 0 x

[quote="niwesa"]Ik heb het nog nooit bekeken bij de A2 maar ik neem aan dat de as conisch is. Dus een klein tikje zou genoeg moeten zijn.[/quote]Conisch is de as inderdaad, maar deze zit wel met borgmiddel (een soort van loctite) vast in het wiellager. Dus niet per definitie zomaar met een tikje los! Toen ik mijn wiellager verving kon ik de aandrijfas gelukkig met een hamer en bout (op de as) los tikken, maar als er te veel borgmiddel op zit kun je dat wel schudden!
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

11 apr 2012, 20:40 0 x

Dan kan ik je uit de droom helpen, de buitenste homokineten zaten bij mij muur en muur vast. Ik kon van joost3L hier op het forum 2 buitenkineten overnemen, Deze dacht ik ook "even" te vervangen.
Dit even werd een flinke klus, waarbij de as met geen mogelijkheid uit de naaf wilde. Deze is na complete demontage losgeperst onder de pers, en zelfs daar viel het nog niet mee. De volgende stap had geweest ,heet stoken, dan lost de lijm op en gaat t vaak makkelijker.

Al met al een flink verhaal, gelukkig heeft mijn schoonpa een eigen garage en kon ik het op mijn gemak daar doen. Dit heeft mij veel kosten bespaard.

gr. rene
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 apr 2012, 20:52 0 x

Ik heb het nog nooit bekeken bij de A2 maar ik neem aan dat de as conisch is. Dus een klein tikje zou genoeg moeten zijn.
Het asdeel van de aandrijfas dat zich bevindt in de naaf is niet conisch. Normaal gesproken moet dit met een tikje aan de buitenzijde gewoon los komen. De naafmoer losnemen en inspuiten met WD-40 en even in laten trekken wil ook wel helpen.

Theo
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 apr 2012, 21:00 0 x

In principe hoort een as (het deel dat in de naaf zit) niet met een borgmiddel te worden geplaatst!
Het is ook helemaal niet nodig aangezien er een naafmoer op komt (die bij sommige merken overigens wel geborgd wordt).
Indien de naafmoer met het juiste koppel wordt vastgezet(dit is meestal een behoorlijk aanhaalmoment) kan die as ook geen kant op.

Dat de as vast gaat zitten ligt in de regel aan het feit dat er water tussen komt en vervolgens roestvorming plaats vindt.

Indien de as konisch zou zijn dan zou deze inderdaad met een tik (klap aan de buitenzijde) los moet schieten. Dit gebeurt echter niet aangezien hij niet konisch is en dus indien hij zit vastgeroest niet gevoelig is voor een klap, hij schiet niet ineens los maar moet door de hele naaf terug schuiven en kan dus tot op het laatste deel vast blijven zitten.

Theo
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

11 apr 2012, 23:30 0 x

Idd de as is niet conisch. Bij het verwijderen leek het of er wel iets van loctite tussen zat. Bij het plaatsen is er geen loctite gebruikt. Idd de borgmoer goed vastzetten. De as zit ondertussen weer helemaal goed.
Gr. René

Oh ja er zijn vele type assen voor de A2 in omloop. Het goede nummer en eindletters bij mij ar vind je op de as zelf.
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 apr 2012, 10:21 0 x

[quote="pionok"]Oh ja er zijn vele type assen voor de A2 in omloop. Het goede nummer en eindletters bij mij ar vind je op de as zelf.[/quote]

Ik kan me voorstellen, dat voor elk motortype (dus ook voor de AUA en BBY 1.4) en toegepaste transmissie een andere aandrijfas is gebruikt door Audi (dat zie ik bij Opel ook), maar dat er binnen 1 motortype wel altijd dezelfde type as is gebruikt. Dus als je het bouwjaar / chassisnummer met motortype en eventueel soort transmissie (dus handbak of automaat) hebt, dan moet je de goede as kunnen duiden.
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

12 apr 2012, 13:54 0 x

[quote="Thck"]In principe hoort een as (het deel dat in de naaf zit) niet met een borgmiddel te worden geplaatst! Theo[/quote]En tóch schrijft Audi het voor in de werkplaatshandleiding. Deels om te voorkomen dat er water tussen komt te zitten, en deels om elke vorm van speling te voorkomen. Ik zou als ik weer eens de as uit de naaf heb de volgende keer geen borgmiddel meer gebruiken (al was het alleen maar omdat 1 zo'n flesje van 10ml 20 euro kost), maar Audi schrijft het wel degelijk voor!
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 apr 2012, 14:01 0 x

Om beide zaken te voorkomen is goed insmeren met kopervet een veel betere oplossing.

Theo
Plaats reactie