Pagina 1 van 2

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 01 nov 2009, 11:59
door Happyman
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum. Momenteel ben ik nog in het bezit van een Volkswagen Golf 4 TDI maar wil deze binnenkort gaan inruilen voor een Audi A2 1.4 benzine. Ik vroeg mij af of er nog bepaalde zaken zijn waar ik extra op moet letten bij aanschaf. Bij hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden, is dat bij 90000km? Aangezien ik zelf het onderhoud doe wil ik graag weten of je overal makkelijk bij kunt komen in het motorruim? Alvast bedankt voor jullie input.

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 01 nov 2009, 15:59
door Thck
Hallo,

De interval waarbij de distributieriem van de 1.4 benzine moet worden vervangen is door de fabrikant niet voorgeschreven (d.w.z. er staat niet gesteld bij .......km verv.). Wel is het raadzaam om deze op basis van jaren (gezien het feit dat ook het materiaal waar deze van is gemaakt aangetast raakt en dus slijt) te vervangen. Een vervangingsinterval van 7 jaar (of 100.000KM) is wel raadzaam.

Verder is de bevestiging van de stabilisatorstang (m.n. bij de types van voor 2004) minder, hierbij komt het vaak voor dat de rubbers waarin de stabilisatorstang zit eruit lopen. Oorzaak hiervan is de constructie waarbij om de stabilisatorstang daar waar het bevestigingsrubber erom komt een soort flens zit gevulcaniseerd. Na verloop van tijd gaat het materiaal tussen de flens en de stabilisatorstang oxideren waardoor de flens loskomt van de stang. Dit is met nieuwe (andere maat) rubbers op te lossen of de stabilisatorstang in zijn geheel vervangen.
Het euvel is te herkennen tijdens een proefrit door bonkend geluid vanuit de bodem m.n. bij het nemen van bochten.

Ook is de constructie van de deurvangers wat minder waardoor de portieren bij openen en sluiten weleens een krakend geluid laten horen (dit is op zich verder niet verontrustend).

Motorisch zij er geen typische Audi A2 problemen te noemen, is een beproefde motor uit het VW-concern en helemaal niets mis mee.


Let even op dat in de kofferruimte onder de bodemplaat alle atributen aanwezig zijn (o.a. luchtpomp en bandreparatiesetje).

succes met de aankoop.

Theo

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 01 nov 2009, 19:23
door j.hoeben1
Hoi
Mijn A2 1.4 benzine wordt nu 6 jaar en heeft bijna 45000km op de teller dus zou ik nog een jaartje kunnen wachten met die distributie riem Theo of wat denk jij!! Hoe zit het met de remolie vernieuwen en met het verversen van de airco vloeistof!! Wanneer kan men dat het beste laten doen of hoeft dat nu nog niet. Mijn auto gaat binnenkort voor zijn 45000 beurt en keuring. Of dat een grote beurt is weet ik niet. Ik laat mijn wagen ieder 15000km een beurt geven. Ik gebruik geen longlife olie. Daar rijd ik te weinig voor, zo vertelde ze in de garage. Moet ik dan bepaalde dingen aangeven waar extra naar gekeken moet worden want ik denk dat het weinig voorkomt die leeftijd met zo weinig kilometers. Het enige wat mijn karretje heeft is dat het lampje van de dynamo als de auto koud is even blijft branden.

Sjors

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 02 nov 2009, 09:02
door Peter
[quote="j.hoeben1"]Hoi
Mijn A2 1.4 benzine wordt nu 6 jaar en heeft bijna 45000km op de teller dus zou ik nog een jaartje kunnen wachten met die distributie riem Theo of wat denk jij!!
Sjors[/quote]

Zoals hierboven ook al geschreven: er geldt geen vaste interval voor de vervanging van de riem. de monteur beoordeelt de staat van de riem. Mocht je auto niet in onderhoud zijn bij de off. dealer dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de riem vervangen. In mijn zoektocht naar een A2 kwam ik er veel tegen die rond de 50/60 dkm een nieuwe riem hadden gekregen.

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 02 nov 2009, 20:07
door Thck
Hoi,

Ik zou inderdaad het zekere voor het onzekere nemem en de riem laten vervangen. Je kunt ook vragen of de monteur tijdens de beurt een visuele controle wil doen en dan laten handelen naar bevinding.

V.w.b. de remvloeistof (het is beslist geen olie) indien deze in al die tijd nog niet is ververst dan moet dit zeker gebeuren aangezien er nu zeker teveel water in zit!! remvloeistof is n.l. hychroscopisch, d.w.z. het trekt water aan! men spreekt bij remvloeistof dan ook over een droog kookpunt (vloeistof zonder water dus eigenlijk nieuw) en over een nat kookpunt(vloeistof waar naar verloop van tijd water in is gekomen waardoor het kookpunt b.v. bij langdurig remmen reeds snel (lager aantal graden) bereikt wordt)! Dit is gevaarlijk aangezien op dat moment het water in de remvloeistof gaat kokeken en verdampt waardoor er luchtbellen ontstaan. het gevolg hiervan is dat je mogelijk geen remdruk (na langer remmen) meer hebt en het pedaal tot op de vloer intrapt!! Dit komt veelal voor bij het rijden in bergachtig gebied.
Men kan overigens in de garage het "natte" kookpunt meten en dan vaststellen of verversen noodzakelijk is.Remvloeistof dient normaal gesproken om de twee jaar te worden vervangen.

Bij het aantal km dat jij rijdt is het inderdaad niet zinvol om de dure castrol edge (LongLife) erin te doen. Ik zou echter wel gaan voor een goede syntethische olie.


Theo

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 02 nov 2009, 20:17
door j.hoeben1
Bedankt Theo,
Ik zal dit meenemen naar de eerstvolgende beurt waar hij bijna aan toe is.

Sjors

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 04 dec 2009, 10:31
door j.hoeben1
Hoy,
Ik ben gisteren bij de dealer geweest,moest iets vragen voor mijn zoon zijn VW. Ik vroeg ook naar de 45000 beurt van mijn A2 wat de distributie riem betreft. Auto is 6 jaar. Mij is aangeraden de riem bij de beurt te vervangen maar ook de waterpomp omdat deze wel eens gaat lekken als alleen de riem is vervangen. Is maar 100 piek duurder zo zij men. Ik vind dat toch wel erg snel na 45000km. Weet iemand hier iets van.

Sjors

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 04 dec 2009, 11:20
door arjan
Hoi,

Vaak in combinatie van het vervangen van de distributie riem gelijk de waterpomp mee nemen.

En de jaren zeggen volgens mij niet zo veel door stilstand of weinig kilometers kunnen onderdelen ook slijten.

Groeten Arjan

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 05 dec 2009, 13:18
door Thck
[quote="j.hoeben1"]Hoi
Mijn A2 1.4 benzine wordt nu 6 jaar en heeft bijna 45000km op de teller dus zou ik nog een jaartje kunnen wachten met die distributie riem Theo of wat denk jij!! Hoe zit het met de remolie vernieuwen en met het verversen van de airco vloeistof!! Wanneer kan men dat het beste laten doen of hoeft dat nu nog niet. Mijn auto gaat binnenkort voor zijn 45000 beurt en keuring. Of dat een grote beurt is weet ik niet. Ik laat mijn wagen ieder 15000km een beurt geven. Ik gebruik geen longlife olie. Daar rijd ik te weinig voor, zo vertelde ze in de garage. Moet ik dan bepaalde dingen aangeven waar extra naar gekeken moet worden want ik denk dat het weinig voorkomt die leeftijd met zo weinig kilometers. Het enige wat mijn karretje heeft is dat het lampje van de dynamo als de auto koud is even blijft branden.

Sjors[/quote]

Hoi Sjors,
V.w.b. je vraag of je nog een jaartje kunt wachten is dit moeilijk van hier te beantwoorden. het beste lijkt mij dat jij (of de dealer) gewoon even een visuele controle van de riem doen (beschermkap verwijderen). Je kunt dan zien of er geen droogte scheurtjes inzitten.

M.b.t. de remvloeistof, deze dient in principe om de 2 jaar vervangen te worden aangezien dan het "natte" kookpunt te laag wordt (d.w.z. er teveel vocht in gekomen is waardoor er door de hoge temperatuur tijdens het remmen de vloeistof te snel het kookpunt bereikt. De garage kan dit kookpunt overigens ook met testapparatuur vaststellen alvorens tot vervanging over te gaan.

Theo

Waar op letten bij aanschaf A2

Geplaatst: 26 mar 2010, 14:23
door Ballo
@Thck; mijn auto heeft op dit moment ook een krakende/knappende deurvanger aan de bestuurderszijde. Is er iets aan te doen? Het zal idd geen kwaad kunnen, maar ik irriteer me er elke keer aan.

Ook had je het over de stabilisatorstangrubbers (das een mooi woord); kun je vertellen hoe je die rubbers kunt vervangen?