boutjes met alu coating

Zoek je A2 onderdelen ? Dit is het juiste forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 jun 2021, 10:14 0 x

Nu ik bezig ben met de speaker ombouw, heb ik 8 boutjes nodig, M5 voor de speaker montage. Kan natuurlijk standaard verzinkte boutjes nemen van de bouwmarkt, maar audi heeft er zelf boutjes op gezet met speciale coating om elektrolytische corrosie te vermijden met het aluminium.
Dus ik vraag mij af waar je eigenlijk dit soort bouten kan bestellen, het komt natuurlijk wel eens vaker voor dat er een boutje zoek raakt oid, en dan moet je het eigenlijk vervangen met een versie waar de juiste coating op zit.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jun 2021, 10:55 0 x

Ik heb eigenlijk geen idee waar je die kan bestellen, maar uit eigen ervaring weet ik dat verzinkte boutjes en schroefjes prima werken om elektrolytische corrosie te voorkomen. :)
Zoals je zelf al aangaf dus.
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jun 2021, 11:59 1 x

In de bootjeswereld wordt een corrosiewerende pasta gebruikt zoals Duralac. Die smeer je op de schroefdraad van het boutje dat je in het aluminium draait.
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 jun 2021, 13:08 0 x

Kijk dat is handig, ervaringen uit andere sectoren hergebruiken. Ga het even opzoeken.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 jun 2021, 14:07 0 x

Staal en Aluminium is oorlog!

Ik weet van gegalvaniseerde schroefjes die alleen weg te slijpen waren.
Neem RVS of Koper... Hornbach verkoopt die, niet elke bouwmarkt.
En je kunt ze per stuk kopen.

Of pluk ze op de sloop,
wel uit A2 halen tenzij je een A8 vond...
rest graag overslaan!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jun 2021, 17:21 0 x

RVS vreet ook aluminium aan. Dan moet je net zo goed isolatiepasta gebruiken.
Koper weet ik niet.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jun 2021, 20:05 1 x

Bimetallische (galvanische) corrosie
Aluminium is anodisch ten opzichte van tal van andere metalen en als het wordt verbonden met zulke metalen en wordt ondergedompeld in een geschikte elektrolytoplossing (die zelfs kan bestaan uit vochtig en poreus vast materiaal) dan brengt het potentiaalverschil een stroom op gang met aanzienlijke corrosie als gevolg. Corrosie is het ernstigst als de weerstand van de elektrolyt laag is, zoals dat bijvoorbeeld bij zeewater het geval is. In sommige gevallen kan vocht op het metaaloppervlak en blootstelling aan een agressieve atmosfeer al aanleiding geven tot galvanische corrosie. In de praktijk veroorzaken koper, messing en brons in zeeklimaat de meeste last. Het gevaar van koper en koperlegeringen wordt nog vergroot door de lichte oplosbaarheid van koper in veel oplossingen en het vervolgens weer neerslaan ervan op het aluminium oppervlak, waardoor er tal van lokale actieve cellen ontstaan. Dit kan plaatsvinden als aluminium en koper aanvankelijk geen contact met elkaar maken, maar als gevolg van bijvoorbeeld water dat langs koperoppervlakken stroomt vervolgens in aanraking komt met aluminium. Zo kan ook water dat langs lood is gestroomd putvorming veroorzaken op aluminium oppervlakken. De controlerende factor bij dit alles is het oplosvermogen van het water, zodat zacht water in dit opzicht het schadelijkst zijn. Gebruik van koper en lood in de nabijheid van aluminium, bijvoorbeeld bij dakbedekking en hemelwaterafvoer, vereist dan ook een zorgvuldig ontwerp om overdracht van schadelijke oplossingen naar het aluminium te voorkomen.

Contact met staal, hoewel minder schadelijk, kan aantasting van aluminium versnelle, maar in sommige natuurlijke wateren en andere speciale gevallen kan aluminium worden beschermd ten koste van ferro-metalen. Roestvast staal kan aantasting van aluminium versnellen, met name in zeewater of in zeeklimaten, maar de hoge elektrische weerstand van de oxidelagen op beide metalen beperkt de bimetallische effecten tot een minimum in minder agressieve milieus. Titanium schijnt zich in deze op dezelfde manier te gedragen al staal. Al-Zn legeringen, waaraan gewoonlijk sporen tin, indium of kwik zijn toegevoegd ter verbetering van de neiging om in oplossing te gaan en de werkingspotentialen elektronegatiever te maken, worden gebruikt als opofferingsanodes voor staalconstructies.
copied from https://www.alurvs.nl/aluminium/artikelen/1004/
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 jun 2021, 20:18 0 x

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminium

Een heel verhaal en leuke aanvullen op bovenstaande die blijkbaar op Zee met zout water geld....
dat is weer ander verhaal..

Maar ook deze is zeer interessant , hoewel ik vaak sloop schroefjes gebruikte.

https://www.alurvs.nl/aluminium/artikelen/6351/

En dit oude bericht is ook leuk... lees maar zelf even;

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/met ... ast.83848/
Laatst gewijzigd door eekhoorntje op 25 jun 2021, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jun 2021, 20:21 1 x

Zolang de hele handel droog blijft hoef je niet zo op te letten, dat gaat meestal goed.
Maaaaar, gepekeld wegen wordt :cry
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 aug 2021, 14:34 1 x

Ik heb nog even gekeken naar de audi boutjes in de deuren deze zijn magnetisch, dus ik denk gewoon gegalvaniseerd, en de draadbusjes die in de alu plaat in de deur zitten, zijn ook magenetich, dus ook die zijn waarschijnlijk gegalvaniseerd. Blijkbaar zag audi zelf ook niet zo'n probleem met galvanische corrosie op die plek.
Plaats reactie