Effe voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2021, 12:50 0 x

Ah oké, dan ligt het verbruik toch wel ongeveer hetzelfde. Daar was ik even benieuwd naar.
Met een volle tank haal ik meestal wel iets meer dan 600 km.
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

07 aug 2021, 13:38 0 x

wouterduijndam schreef:
07 aug 2021, 10:23
Wanneer je veel rijdt kun je prima af met Euro95 E10 in je 1.4 16V A2.

Wanneer de auto veel stil staat is het af te raden.
Er wordt hierboven al geschreven dat de brandstof snel veroudert en bio-ethanol bevat ook water.

De brandstof injectoren zijn van Bosch en die hebben tot ongeveer 2007 stalen injectornaalden gebruikt.
Dat is gelijk de reden waarom de naalden gaan kleven op het moment dat de auto minder gebruikt wordt.
En met minder gebruikt heb ik het dus al over 1 a 2 keer in de week of na een dag of 5/6 stil staan.
is dat dan een a2 ingetje of zo van deze vag motor?
heb eens een auto zo lang stil staan gehad dat de banden vlak waren geworden dus dat was stuiteren op de weg
maar deze starte na al die jaren zonder problemen en de tank gewoon leeg gereden

was wel een japper dus echte grundligheid :tongueclose
topic word zonder overleg en zonder reden ( als je het niet wilt lezen dan open je het topic toch niet )
gesloten
viewtopic.php?f=4&t=9679&start=140
blijkbaar mag je alleen schrijven wat de heren graag willen lezen
Gebruikersavatar
Ineket
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:05
Locatie: Berkelland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 19:59 0 x

Ik rij bijna dagelijks. Maar iemand had mij deze tip ook al gegeven. Maar inderdaad hield de benzineprijs mij tegen. Dan ga ik het toch maar een maand proberen. Alles bougies, benzineprijs en filter zijn nog geen 6 weken geleden vervangen.

Ben wel nieuwsgierig, hoeveel zuiniger is je A2 gaan rijden. Normaal woonwerk verkeer (21 km enkele reis) is voor mij 600 op een tank. Bij veel snelweg. Is het meer tot 700 op een tank.
Gebruikersavatar
Ineket
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:05
Locatie: Berkelland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 20:14 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
07 aug 2021, 09:47
Ineket schreef:
06 aug 2021, 17:10
Hoi Wim,

Hoe kan ik deze checken?

Heb namelijk start problemen. Na langer stil staan kan hij moeite met starten hebben. Heb je gereden. En start je daarna weer, dan niet
Effe stille staan is een werkdag of een nacht.

Bougies, benzinepomp en filter zijn al vervangen.
Ik begrijp hieruit dat de A2 slecht start bij een koude/afgekoelde motor,
maar wel goed start bij een warme motor.

En wat is moeite met starten?

Draait de motor vlot rond, maar slaat hij niet (gelijk) aan? Geef je gas bij tijdens het starten?
Of draait de motor heel moeilijk rond en hoor je daarbij geklik vanonder de motorkap?
Of start hij ineens na wat gemorrel/gerommel met de sleutel in het contactslot?
Oh dat vind ik lastig uit te leggen Mar zal het proberen. Als ik de a2 start, start deze gewoon maar lijkt het niet te kunnen pakken. Of hij lijkt hem te pakken en slaat dan toch uit. Je hoort geen vreemde of rare geluiden.
Het enige wat anders is sinds hij dit doet dat na het starten met enige regelmaat de toeren heel kort effe om hoog schiet naar de 2500.

Ben ik duidelijk 🤔
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 20:19 0 x

Ineket schreef:
08 aug 2021, 19:59
Normaal woonwerk verkeer (21 km enkele reis) is voor mij 600 op een tank. Bij veel snelweg. Is het meer tot 700 op een tank.
Dat is absoluut meer dan netjes!
Ineket schreef:
08 aug 2021, 20:14
Oh dat vind ik lastig uit te leggen Mar zal het proberen. Als ik de a2 start, start deze gewoon maar lijkt het niet te kunnen pakken. Of hij lijkt hem te pakken en slaat dan toch uit. Je hoort geen vreemde of rare geluiden.
Het enige wat anders is sinds hij dit doet dat na het starten met enige regelmaat de toeren heel kort effe om hoog schiet naar de 2500.

Ben ik duidelijk 🤔
Meer dan duidelijk. Dus je bedoelt dat de startmotor bij koude start ronddraait maar de motor enkel niet of moeizaam oppakt. Een wat zwakke accu zou hieraan kunnen bijdragen. Hier komen hoge piekspanningen aan te pas die de accu wel moet leveren. Is deze op leeftijd dan kan de kwaliteit een stuk minder zijn en verklaart waarom deze bij een warme start (accu weer goed opgeladen) wel eenvoudiger start. Buiten het feit dat een warme start altijd eenvoudiger is.

Echter, het kortstondig verhogen van het toerental is dan wel weer merkwaardig. Ik meen dit eerder in een ander topic te hebben gelezen en zou dat moeten opzoeken. Maar een accutest lijkt me een eerste goede om dat euvel tenminste te kunnen uitsluiten.

Anderen nog suggesties?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Ineket
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:05
Locatie: Berkelland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 20:21 1 x

HansJan schreef:
07 aug 2021, 08:10
Welkom hier! Als je jouw profiel aanvult met type motor is het bieden van gerichte hulp iets eenvoudiger.

Verder is de conclusie dat moderne motoren prima overweg kunnen met de alsmaar veranderende samenstelling van RON95 brandstoffen, maar oudere motoren krijgen daar (en de benzinemotoren van de A2 zijn daar gevoeliger voor) last van en missen de toevoegingen die van belang zijn de motor in goede conditie te houden en dito prestaties te leveren.

Vandaar dat je er eerder nooit last van hebt gehad, maar dit nu ineens parten zou kunnen gaan spelen. Voor de 1.6FSI is de huidige RON95 dodelijk en mag alleen RON98. De accu is ook een goede kandidaat voor startproblemen maar als deze goed is en klachten blijven aanhouden is ook mijn advies retourtje Waalwijk.
Profiel aangepast.

Ik heb een bby 1.4 75 pk S-line.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 21:33 1 x

Ik hoop dat je niet te veel extra hebt betaald voor de "S-line". Een originele S-line is te herkennen aan een zwart stof/leder interieur, donkergrijze hemel en geperforeerd leer op stuur en pookknop. Een beige interieur past niet bij origineel S-line... Maar veel belangrijker: dat ie lekker rijdt!
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 22:16 1 x

HansJan schreef:
08 aug 2021, 20:19
Ineket schreef:
08 aug 2021, 19:59
Normaal woonwerk verkeer (21 km enkele reis) is voor mij 600 op een tank. Bij veel snelweg. Is het meer tot 700 op een tank.
Dat is absoluut meer dan netjes!
Ineket schreef:
08 aug 2021, 20:14
Oh dat vind ik lastig uit te leggen Mar zal het proberen. Als ik de a2 start, start deze gewoon maar lijkt het niet te kunnen pakken. Of hij lijkt hem te pakken en slaat dan toch uit. Je hoort geen vreemde of rare geluiden.
Het enige wat anders is sinds hij dit doet dat na het starten met enige regelmaat de toeren heel kort effe om hoog schiet naar de 2500.

Ben ik duidelijk 🤔
Meer dan duidelijk. Dus je bedoelt dat de startmotor bij koude start ronddraait maar de motor enkel niet of moeizaam oppakt. Een wat zwakke accu zou hieraan kunnen bijdragen. Hier komen hoge piekspanningen aan te pas die de accu wel moet leveren. Is deze op leeftijd dan kan de kwaliteit een stuk minder zijn en verklaart waarom deze bij een warme start (accu weer goed opgeladen) wel eenvoudiger start. Buiten het feit dat een warme start altijd eenvoudiger is.

Echter, het kortstondig verhogen van het toerental is dan wel weer merkwaardig. Ik meen dit eerder in een ander topic te hebben gelezen en zou dat moeten opzoeken. Maar een accutest lijkt me een eerste goede om dat euvel tenminste te kunnen uitsluiten.

Anderen nog suggesties?
Het kortstondig periodiek verhogen van het toerental na de koude start herken ik wel.
Maar niet bij de A2, maar bij mijn oude Golf 3.
Oorzaak bij de Golf bleek toen een klein scheurtje in de slang naar de rembekrachtiger te zijn.
Net voldoende om de koude start/stationair toerental te verknoeien ...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 22:50 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
08 aug 2021, 22:16
Het kortstondig periodiek verhogen van het toerental na de koude start herken ik wel.
Maar niet bij de A2, maar bij mijn oude Golf 3.
Toch ben je wel ervaringsdeskundige @Peter_Audi_A2

Oplossing is nooit gedeeld, of vanzelf verdwenen om nooit meer terug te keren? :blush:

En deze is ook interessant met tips van @koop9.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2021, 22:56 1 x

Bedankt voor het speurwerk, was dit allang weer vergeten. ;)

"Toerentalprobleem" heeft zich vanzelf opgelost, ik had er verder niet het "startprobleem" bij zoals beschreven door @Ineket.
Plaats reactie