Even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redbaron
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2021, 17:17
Locatie: Belgie
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

20 jun 2021, 20:32 2 x

Dit is mijn eerste bericht waarin ik even mijn verhaal wil delen met jullie. Sinds mijn aankoop enkele maanden geleden ben ik in deze forums gedoken om informatie vinden en kennis op te doen ivm onderhoud, werking en natuurlijk die (tering?) automatische schakelbak die de nodige aandacht en liefde nodig blijkt te hebben.
Waaronder mijn exemplaar geen uitzondering is maar door alle leden hier, vielen dank für das gespräch, heb ik meer inzicht gekregen in de techniek en zal regelmatig updates geven over mijn vooruit(en achteruit)gang.

Dennis is de naam, 31 jaar, vele interesses waarvan de relevantste techniek van auto's en motoren zijn. Geen idee hoeveel belgen hierop aanwezig zijn maar je hebt er alvast eentje bij nu ;-)

De bal ging aan het rollen door een gesprek met mijn pa waar hij aanhaalde dat de A2 1.2 de zuinigste ooit gemaakt zijn en ik die even op 2dehands ging kijken om te ontdekken dat er toevallig eentje in de buurt te koop stond.

Een rode audi A2 3L full option, bj 2001, 265D km met nieuwe turbo, koppeling, hydr.koppel cyl. ?, remblokken, airco (mogelijk lek), nog verscheidene bits and pieces en enkele reservestukken zitten erbij waaronder cardanas links?voor, stofhoes, gaspedaal.

To do : Oliewissel (castor 5W30) nog handige info over een ander merk ?
Al het klein onderhoudt van filters is recentelijk gedaan.
De basic setting moet gebeuren sinds nieuwe koppeling 1 jaar ongeveer geleden niet gebeurt. Probleem wat zich voordoet is gekend, soms schakelt hij niet terug en herstart je om verder te gaan.
Gaat soms niet in achteruit maar na wat klooien doet die het wel.
Accumulator moet vervangen worden, pomp gaat na 2x schakelen in tiptronic al aan.
Oplossing : Nieuwe accumulator, leidingen nakijken + uitlezen en basic setting uitvoeren.

Een lid op 3L forum zei wat van een hervulbare accumulator ombouw te doen later en vond dit online :

https://epg.eu/product_items/freudenber ... mulatoren/

Nu is 120e betalen voor eentje via audi, voor iets wat over x jaren zeldzamer en nog duurder is is GEEN oplossing.
Er hekelen zich vast nog een hoop mensen aan deze wegwerp kultuur en geplande obsoletie. Dus een duurzame oplossing is wat ik zoek en hoop dat met hulp van andere geïnteresseerden dat uit te vissen zodat iedereen hier baat bij kan hebben. Namelijk een vrij beschikbaar drukvat dat via een adapter mogelijk gebruikt kan worden in de plaats van onderdeel 6N0142433.

Verder nog de vcds vraag, overweeg al een week om die dure kabel te bestellen maar heb na dagen zoeken nog steeds geen duidelijk antwoord gevonden of het evengoed mogelijk is, bear with me en niet zagen over de risico's daar heb ik mn vader voor :tongueclose om de basic setting uit te voeren met de lite of oude tech versie en de oude kkl kabel ?

Ps. Foto's volgen snel
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

20 jun 2021, 21:42 0 x

Welkom,

Mooi dat je veel blijkbaar zelf kunt....
maar een bak niet laten afstellen kan veel gaan kosten.
Ze adviseren een van de 3 in NL aanwezige te bezoeken hiervoor na afspraak.
David in Heerhugowaard en Jos in Dieverbrug is ver weg maar Lukas, onze A2 dokter weet hier wel raad mee.

Verder de juiste kabel en Software...
Peter Maathuis zit net over de grens en heeft de goede en kan jou laten zien welke je hoe alles kunt uitlezen.... Hij gaf paar dagen terug nog hier advies welke je moet hebben.
Niet de nieuwste maar vorige versie.

Zelf weinig 3L ervaring.... maar ik dacht dat in geheel België alle diesels er straks uit moesten?
Mooie zuinige maar zowel de grote steden als de Milieu zone is een ramp, hier in NL en ook in BE...

Er zijn wel enkele Belgen maar nauwelijks Actief....
Een meeting zodra deze goed is daar houden.....
Zet maar leuke route uit en in najaar kan prima....

Veel plezier van deze mooie rode Duivel... beide Rode Duivels mogen van mijn winnen..
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jun 2021, 09:12 1 x

Welkom Dennis!

Prima instelling: zorgen dat we op de lange termijn nog steeds A2 kunnen rijden, ook als Audi geen onderdelen meer levert.

Chinese VCDS-kloon met versie 19.6 of daaromtrent is voor € 25 (kabel met software) te koop bij Ali...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 jun 2021, 11:18 1 x

Welkom!
Altijd leuk om ook contact te hebben met Vlaamse buren. :)

De 1.2 TDI 3L is inderdaad een super innovatieve en economische auto. Nou is de A2 dat van zichzelf al, maar de 3L helemaal!
Het spaarwonder van Audi.
Helaas wordt het in Nederland steeds oninteressanter om in oude Diesels te blijven rijden, wegens alle restricties die ons worden opgelegd.
Tenzij je nooit in de grote binnensteden komt, dan is er vooralsnog geen probleem.

Wat olie betreft:
Ik gebruik zelf altijd olie van Mobile en dan (op advies van Audi) 5W40 i.p.v. 5W30, omdat deze oudere motoren wel een extra slokje olie lusten.
Geen idee of deze tip voor de Dieselmotoren ook van toepassing is, maar ik deel ‘m in ieder geval hierbij.

Wat betreft uitlezen:
Peter Maathuis was mij al voor en had mij hier onlangs ook over getipt.
Een gekloonde versie van VCDS schijnt heel goed te werken.
Met VCDS-Lite en een blauw KKL kabeltje zijn de mogelijkheden toch best beperkt, vind ik, dus ik zou die tip van Peter zeker overwegen, als ik jou was.
Ik heb trouwens deze gekocht, 19.6.2
https://a.aliexpress.com/_vpluyb

En zoals eekhoorntje al zei: Veel plezier met je Rode Duivel!
Plaats reactie