Even voorstellen: Breuk

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2021, 12:29 1 x

Breuk schreef:
09 jan 2021, 10:08

Mijn huidige auto kan nog wel lang mee dus het heeft geen haast. Ik wil een 1.2 tdi met de euro 4 norm. Automaat of handbak denk ik niet dat het uitmaakt, ik ben een zuinige rijder en ik maak voornamelijk snelweg kilometer. Die in Heerhugowaard zal ik in de gaten houden.

De ombouw is denk ik geen probleem. Ik heb zelf een auto motor geswapt, koppelingsplaten vervangen ect.

Mijn huidige auto doet het nog prima en dat geeft zoals ik zei mij tijd zat om rustig een andere te zoeken. Voorheen zocht ik pas een ander omdat de oude de brui eraan gegeven had ;)
30 km enkele reis is wel krap in de winter voor het goed warm kunnen rijden van de auto, weet niet of je regelmatig ook lange(re) ritten hebt?

De automaat van de 3L werkt/rijdt wel iets anders als een automaat met koppelomvormer.
Ik heb er zelf pasgeleden een meegehad als leenauto tijdens de reparatie van mijn eigen A2, en ik moest
er (ondanks mijn eerdere ervaring met automaten met koppelomvormer) eerst wel aan wennen.
Ik zou eerst eens een proefritje maken om de kijken of het rijden an sich bevalt.
Of je moet gelijk kiezen voor een 3L met kapotte gangsteller en deze ombouwen naar handbediend ... ;)
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 jan 2021, 14:12 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
09 jan 2021, 12:29
Breuk schreef:
09 jan 2021, 10:08

Mijn huidige auto kan nog wel lang mee dus het heeft geen haast. Ik wil een 1.2 tdi met de euro 4 norm. Automaat of handbak denk ik niet dat het uitmaakt, ik ben een zuinige rijder en ik maak voornamelijk snelweg kilometer. Die in Heerhugowaard zal ik in de gaten houden.

De ombouw is denk ik geen probleem. Ik heb zelf een auto motor geswapt, koppelingsplaten vervangen ect.

Mijn huidige auto doet het nog prima en dat geeft zoals ik zei mij tijd zat om rustig een andere te zoeken. Voorheen zocht ik pas een ander omdat de oude de brui eraan gegeven had ;)
30 km enkele reis is wel krap in de winter voor het goed warm kunnen rijden van de auto, weet niet of je regelmatig ook lange(re) ritten hebt?

De automaat van de 3L werkt/rijdt wel iets anders als een automaat met koppelomvormer.
Ik heb er zelf pasgeleden een meegehad als leenauto tijdens de reparatie van mijn eigen A2, en ik moest
er (ondanks mijn eerdere ervaring met automaten met koppelomvormer) eerst wel aan wennen.
Ik zou eerst eens een proefritje maken om de kijken of het rijden an sich bevalt.
Of je moet gelijk kiezen voor een 3L met kapotte gangsteller en deze ombouwen naar handbediend ... ;)
Nee bijna nooit. Soms voor boodschappen. Nu met de covid19 gebeuren gaan we nergens heen. En als we ergens heen gaan pakken we de Opel meriva van mijn vrouw, we hebben nog een zoon van 13.
Maar ik rijd altijd 90-100 over snelweg. 5 kilometer 50km weg en 25km snelweg.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

09 jan 2021, 15:04 1 x

Waarom wil je dan een diesel? Als je nergens heen gaat...
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 jan 2021, 22:42 0 x

Johan 3L schreef:
09 jan 2021, 15:04
Waarom wil je dan een diesel? Als je nergens heen gaat...
Als ik wist dat dit zo een punt zou zijn?
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2021, 23:08 1 x

Breuk schreef:
09 jan 2021, 22:42
Johan 3L schreef:
09 jan 2021, 15:04
Waarom wil je dan een diesel? Als je nergens heen gaat...
Als ik wist dat dit zo een punt zou zijn?
Wegenbelasting vs kilometers.

Ikzelf heb een 1.4 benzine gehaald aangezien het kantelpunt voor diesel 1.2 3l rond de 600km per maand lag.

25 euro Wegenbelasting voor een 895kg benzine of 51 uit me hoofd voor 1.2 3l

Dus je kan al 25 euro brandstof tanken voor het verschil, daarnaast ontbeert de 1.2 3l airco etc.

Met andere woorden als je minder dan 100km per week rijdt is een 1.4 benzine goedkoper en je mag eventueel de steden in want geen diesel restricties.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

10 jan 2021, 09:51 1 x

Voor de duidelijkheid,
Voor mij is het geen punt.

Wat Patrick schreef: bijkomende kosten versus de benzineversie.
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 jan 2021, 13:11 0 x

Mijn berekening:
Ik rij alleen voor werk 1320 km per maand. Werkelijk kan het 150km hoger liggen vanwege omweg/boodschappen/maandelijks ziekenhuisbezoek van mijn vrouw ect ect. Maar om zo simpel mogelijk te doen, geef ik alleen woonwerk kilometers op.

1.2tdi: 1320km over een verbruik van 1op 28 x prijs diesel 1.29 (bij mijn total) + 163 mrb (volgens gegevens massa ledig is dat 830kilo) /3 komt dat uit op 114, 30
Dus 1320km/28=47x€1.29=€60+€54,3=totaal €114,30


1. 4 benzine1320km over een verbruik van 1op 12 x prijs diesel 1.55 (bij mijn total) + 75 mrb (volgens gegevens massa ledig is dat 870kilo) /3 komt dat uit op 205
Dus 1320km/12=110x€1.55=€170+€25=totaal €205


Vergeet ik iets? Want dit is een verschil van 90 euro en dat maakt het zeer interessant. Reparaties kan ik zelf en de bruggenverhuur is nog geen 2 minuten rijden met 11 euro de uur huur.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jan 2021, 13:48 0 x

Breuk schreef:
09 jan 2021, 14:12
Nee bijna nooit. Soms voor boodschappen. Nu met de covid19 gebeuren gaan we nergens heen. En als we ergens heen gaan pakken we de Opel meriva van mijn vrouw, we hebben nog een zoon van 13.
Maar ik rijd altijd 90-100 over snelweg. 5 kilometer 50km weg en 25km snelweg.
Met deze rijomstandigheden denk ik dat met de 1.4 16V benzine 1 op 16 wel haalbaar moet zijn en met de 1.2 TDI 1:30.
Er zijn forumleden die 1 op 18/19 opgeven als gemiddeld verbruik voor de 1.4 16V benzine. Scheelt toch weer in de (brandstof)kosten ...
Bovendien wordt (iets) minder rijden gelijk beloond in de portemonnee.

Let wel op bij later ingevoerde A2's. Het kan gebeuren dat de auto 1 gewichtsklasse zwaarder uitvalt doordat de auto bij invoer is gewogen op de weegbrug.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jan 2021, 14:03 0 x

Breuk schreef:
10 jan 2021, 13:11
Mijn berekening:
Ik rij alleen voor werk 1320 km per maand. Werkelijk kan het 150km hoger liggen vanwege omweg/boodschappen/maandelijks ziekenhuisbezoek van mijn vrouw ect ect. Maar om zo simpel mogelijk te doen, geef ik alleen woonwerk kilometers op.

1.2tdi: 1320km over een verbruik van 1op 28 x prijs diesel 1.29 (bij mijn total) + 163 mrb (volgens gegevens massa ledig is dat 830kilo) /3 komt dat uit op 114, 30
Dus 1320km/28=47x€1.29=€60+€54,3=totaal €114,30


1. 4 benzine1320km over een verbruik van 1op 12 x prijs diesel 1.55 (bij mijn total) + 75 mrb (volgens gegevens massa ledig is dat 870kilo) /3 komt dat uit op 205
Dus 1320km/12=110x€1.55=€170+€25=totaal €205


Vergeet ik iets? Want dit is een verschil van 90 euro en dat maakt het zeer interessant. Reparaties kan ik zelf en de bruggenverhuur is nog geen 2 minuten rijden met 11 euro de uur huur.
Hou er wel rekening mee dat het onderhoud aan de 3l duurder is daar alle onderdelen speciaal voor deze klasse auto zijn, denk aan alumium veerpoten draagarmen remtrommels achterbrug.

Kwa rijgedrag rijdt je op de smalste bandjes.

Geen airco en een hele dure schakelrobot.
Als je veel kilometers rijdt en de onderhoudskosten voor lief neemt super interessant natuurlijk aan de andere kant diesel restricties in steden is steeds erger aan het worden.

Tja keuzes ;)

Ik rij ongeveer 1000 kilometer per maand 4x 200 kilometer elk weekend maar toch voor de 1.4 gekozen juist vanwege die restricties en onderhoud vergeet ook niet dat je nog een fijnstoftoeslag krijgt.

Overigens 1:16 snelweg is 100% realistisch ik rij zelf gemiddeld 1:18 en lente herfst bij gematigd klimaat (geen airco aan) 1:20.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 jan 2021, 14:09 0 x

1320 Km per maand maar belasting per kwartaal?

Dan klopt er iets niet, wel is smalle banden en tenminste 2.5 Ato in de banden bij de benzine 1:18 haalbaar en stuurde ook scherper,
zelf ga ik met speciale banden tot 3.1 Ato... maar dat willen de meeste niet, vooral op straatstenen heb je geen A2 maar rammelaar gekregen!

Voor een 1.2 naar hand ombouwen, moet een pedaal bij en pookje uit sloop donor auto....
Vrij veel werk maar het kan prima.

maar als je een 1.4 benzine naar LPG laat ombouwen, hoeveel Km heb je nodig voor de geen €274 maar € 355,- per jaar terug te verdienen aan belasting + 1x €1500 inbouw?

De 1.2 heeft soms Airco maar helaas meestal zonder.
Geen elke 2 jaren vullen en of je dat wilde... en Open Sky heb ik nog niet af fabriek gezien....
Wel bij alle andere 1.4 en 1.6 modellen.
En moet er nog een trekhaak onder? ook daar verschillen....

Goed dat je niet overhaast ging kopen en in Hoorn staat een hele mooie, en ik weet die verkoper,
en hoop dat die nog lang bleef staan! Dubieuze buurman van mijn, die garage.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie