Mijn allereerste A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Audior
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2020, 21:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 20:32 0 x

Hallo daar!

Het duurde even maar hier is hij dan, mijn intro post!

Ik ben sinds een maand nu de trotse eigenaar van een Audi A2 uit 2000. Om maar eens te beginnen met de specificaties:

Hij heeft een 1.4 aua motor, 16 inch velgen, stoel verwarming, climate control en natuurlijk bekerhouders.

Ik heb deze audi gekocht als mijn aller eerst auto nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald. Ik zocht naar een auto waarop je kon vertrouwen, die goed was afgewerkt, en voor een prijs die ik als starter tenminste kan betalen. Na veel zoeken was hij daar: de Audi A2. Ik was meteen verkocht, aluminum frame, lekker licht, goeie afwerking, en lekker ruim.


Hij kwam origneel uit duitsland en was altijd netjes bij de audi dealer onderhouden, heeft maar een eigenaar hiervoor gehad, en heeft een complete onderhouds historie. De kilometer stand van rond de 250.000 kwam ook goed overheen met het boekje. De distributie riem was net vervangen na de APK check. Kortom, ik was verkocht, en voor 2500 heb ik hem mee naar huis genomen.


Hij bleek uiteindelijk niet helemaal vlekkeloos te zijn, kort na aankoop bleek ik wat problemen te hebben met de EGR klep, maar de garage waarbij ik de auto heb gekocht heeft dit kosteloos voor mij opgelost.

Hij loopt inmiddels als een zonnetje, en ik hoop er nog vele jaren met plezier in te kunnen rijden, ik heb het A2 virus goed te pakken. Ik zit nog te kijken naar opties om er meer speakers in te bouwen, en ook las ik cruise control goed te doen was, maar eens in lezen dus.



Tenslotte, hier hebben jullie de pronk fotos (zie deze link voor mee fotos https://ibb.co/album/YDp8J7)
Bijlagen
signal-2020-08-29-183815-10.jpg
signal-2020-08-29-183815-10.jpg (96.68 KiB) 2092 keer bekeken
signal-2020-08-29-183815-8.jpg
signal-2020-08-29-183815-8.jpg (95.45 KiB) 2092 keer bekeken
signal-2020-08-29-183815-1.jpg
signal-2020-08-29-183815-1.jpg (172.27 KiB) 2092 keer bekeken
IMG_20200901_195934_1_1.jpg
IMG_20200901_195934_1_1.jpg (597.25 KiB) 2092 keer bekeken
Gebruikersavatar
Lemaire
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 okt 2018, 16:48
Locatie: Amstelveen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 21:12 1 x

Welkom, leuke eerste auto hoor! hoop veel geluk!
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 21:35 1 x

Welkom, welkom!

Zo te zien heb je een buitenkansje te pakken gekregen. En: erg leuk om een jong lid tussen al die oudenvandagen te verwelkomen. Hou hem op de weg, zou ik zeggen. Goede intro dus dat zit wel snor. Je gaat van dat ding houden, dat is een ding wat zeker is. Er is hier voldoende kennis aanwezig om grote kosten te voorkomen. We horen gaar hoe het je verder vergaat!
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
karolography
Audi A2 clublid
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 aug 2018, 11:18
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 21:46 1 x

Leuke en enthousiaste introductie. Heel veel plezier gewenst en hopelijk wordt het enthousiasme alsmaar sterker.
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 21:46 0 x

Gefeliciteerd met je eerste auto en wat leuk dat je eerste auto dan ook een A2 mag zijn!

Wat zien je koplampen er nog goed uit! :O
Mijn A2 is een jaartje jonger, heeft ondertussen hetzelfde aantal kilometers erop zitten, maar mijn koplampen zijn behoorlijk dof en versleten...
Gaaf ook dat de originele Audi Chorus er nog inzit!
Ben je van plan deze erin te laten of ga je voor wat nieuwers van een ander merk?
Verder nog plannen voor upgrades/aanpassingen?

Enkele tips, wellicht overbodig, maar ik geef ze je toch mee. ;)
Controleer je kentekenverlichting units even en dan met name de schroefjes. Deze gaan op een gegeven moment roesten en de kans dat de schroefkopjes afbreken is dan heel groot, waardoor je de complete units moet vervangen en dat is best wel een klusje, weet ik uit eigen ervaring...
Check ook je wisserarm even. Ik zie dat jij de eerste generatie arm nog hebt en deze gaat door slijtage op een gegeven moment buigen, waardoor dat zwarte blokje tegen je raam kan gaan schuren en je een flinke kras krijgt in je glas...
Een nieuwe wisserarm biedt dan de oplossing.

Ik heb trouwens nog een paar vragen:
Zijn dit stalen of aluminium velgen?
Heeft jouw auto centrale deurvergrendeling met afstandsbediening?
Mag ik vragen wat jouw leeftijd is? Gewoon nieuwsgierig, haha.
Ik ben trouwens 26. ;)

Tot slot: Heel veel plezier en fijne kilometers gewenst met je alu koets!
Ik heb mijn eerste A2 nu bijna 1 jaar en de auto bevalt mij enorm! Ik wil voorlopig niets anders!
Gebruikersavatar
Audior
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2020, 21:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 22:24 0 x

Hey daar! Bedankt voor het berichtje!

De koplampen zien er wel strak uit inderdaad hahah. Blijkbaar had de vorige eigenaar hem altijd overdekt in zijn eigen garage staan, misschien dat dit het verklaard, maar het valt me wel op dat er na zware regen buien soms wat condens aan de binnenkant zit, heb jij enig idee waar dit aan kan liggen? Verdsr ben ik met de chorus nog wat aan het kijken wat ik ga doen, ik vind de look wel mooi, zo'n geintregreerde look krijg je gewoon niet met een radio van een ander merk. ik was benieuwt of ik er misschien een bluetooth kastje aan kon hangen, maar weet dus nog niet zo zeker of dit kan, heb ik apart al een post over aan gemaakt :).

Voor nu heb even goedkoop een casette naar aux convertertje gekocht zodat ik toch mijn mobiel kan verbinden met de auto.



Voor upgrades ben ik nog wat aan het rondkijken kwa mogelijkheden. Ik las dat cruise control blijkbaar redelijk goedkoop is om in te laten bouwen, weet alleen niet zo waar ik dit betrouwbaar kan laten doen.

Verder was er ook nog een optie voor bekerhouderd achter, lijkt me ook wel interresant. Verder heb ik het boekje nog eens bekeken en volgens de codes heb ik geloof ik aluminium velgen. Ik heb ook centrale deur vergrendeling via de afstandsbediening (heerlijk is dat) en een kofferbak met dubbele bodem :)!


Verder nog bedankt voor de tips, zal er naar kijken!


P.s. ik ben 22.
Laatst gewijzigd door Audior op 14 nov 2020, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 22:49 0 x

Gefeliciteerd met je A2 - hij staat er heel netjes bij!

Een Chorus 1 (de eerste generatie met één knop in het midden) heeft geen mogelijkheid een CD-wisselaar / MP3-kastje / Bluetooth aan te sluiten.

Een A2 staat praktisch altijd op aluminium velgen - de jouwe zijn de 16" 6-spaaks Style velgen die heel veel worden gebruikt.

Cruise control inbouwen kan bij MT Automotive in Wijk bij Duurstede, maar ook bij de A2 Dokter en vele anderen. Voor minder dan € 200 moet dat lukken. Zelf doen kan ook: een setje (nieuwe hendel voor de stuurkolom en een kabelboompje) koop je voor ca € 50 bij Cum-Cartec in Duitsland of voor minder dan € 30 in China (AliExpress)

Veel plezierige en veilige km's in je mooie karretje!
Gebruikersavatar
Audior
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2020, 21:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 22:54 0 x

Dan vraag ik met toch nog af, als ik er dan een chorus twee in laat zetten, werkte het dan wel, of zijn er dan verdere kabel dingen die dan vervangen moeten worden ( excuses, je praat hier met een enthusiaste auto leek)
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 22:57 1 x

Ja, een Chorus 2 heeft de benodigde extra connector (linksonder) en knoppen om een CD-speler aan te sturen. Daar gaat het blauwe blokje in, dat je bij MP3-kastjes aan de kabel ziet. Ik heb in een vorige A2 een Yatour-kastje ingebouwd in het aflegvakje onder de airco-bediening. Je moet uiteraard het aansluitkabeltje naar de radio leggen.
concert2.jpg
concert2.jpg (93.29 KiB) 2037 keer bekeken
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2020, 23:39 0 x

Audior schreef:
14 nov 2020, 22:24
Hey daar! Bedankt voor het berichtje!

De koplampen zien er wel strak uit inderdaad hahah. Blijkbaar had de vorige eigenaar hem altijd overdekt in zijn eigen garage staan, misschien dat dit het verklaard, maar het valt me wel op dat er na zware regen buien soms wat condens aan de binnenkant zit, heb jij enig idee waar dit aan kan liggen? Verdsr ben ik met de chorus nog wat aan het kijken wat ik ga doen, ik vind de look wel mooi, zo'n geintregreerde look krijg je gewoon niet met een radio van een ander merk. ik was benieuwt of ik er misschien een bluetooth kastje aan kon hangen, maar weet dus nog niet zo zeker of dit kan, heb ik apart al een post over aan gemaakt :).

Voor nu heb even goedkoop een casette naar aux convertertje gekocht zodat ik toch mijn mobiel kan verbinden met de auto.



Voor upgrades ben ik nog wat aan het rondkijken kwa mogelijkheden. Ik las dat cruise control blijkbaar redelijk goedkoop is om in te laten bouwen, weet alleen niet zo waar ik dit betrouwbaar kan laten doen.

Verder was er ook nog een optie voor bekerhouderd achter, lijkt me ook wel interresant. Verder heb ik het boekje nog eens bekeken en volgens de codes heb ik geloof ik aluminium velgen. Ik heb ook centrale deur vergrendeling via de afstandsbediening (heerlijk is dat) en een kofferbak met dubbele bodem :)!


Verder nog bedankt voor de tips, zal er naar kijken!


P.s. ik ben 22.
Condens in de koplampen hebben veel A2’s last van. Blijkbaar is er dan toch ergens een opening waardoor er vocht naar binnen kan.
Je zou even kunnen kijken of de kapjes op de koplampen aan de achterkant er goed op zitten.
Bij mij was dat laatst niet het geval. Nu inmiddels wel, maar helaas toch nog wat vocht vorming.

Mijn auto is nieuw blijkbaar geleverd met een aftermarket radiovoorbereiding. Is van origine een Belgische auto en in België moet het blijkbaar allemaal zo goedkoop mogelijk zijn. Ik heb dus helaas ook geen sleutel met afstandsbediening... Grmbl... (Lees: jaloers)
Ik ben trouwens ook jaloers op die dubbele bodem van je auto, haha.

Maar ik ben het absoluut met je eens dat zo’n originele Audi radio het mooist staat in het Dashboard en dat is dan ook een van de redenen voor mij geweest om een originele Audi radio in te laten bouwen in mijn auto.
Naast de looks geeft het gewoon ook echt een top geluid!
Bij mij zit er nu een Chorus 2 in, in combinatie met een Yatour carkit en Bluetooth module. Let wel op dat een Chorus 2 of Concert 2 alleen goed werkt als je auto beschikt over een CANbus aansluiting.
Mag ik trouwens vragen hoe jouw radio ontvangst is?

Ik heb eventueel een Concert 2 in de aanbieding, dus met CD speler en mogelijkheid voor Yatour, alleen is deze officieel niet geschikt voor een A2 omdat deze uit een A3 komt.
Alles doet het wel, behalve het in en uitschakelen over het contactslot en is niet uit te lezen in VCDS.

Leuk trouwens dat er nog mensen zijn van onze leeftijd die die passie hebben voor de A2. Fijne, praktische en mooie auto’s zijn het!

Vraagje, heb jij trouwens ook asbakverlichting in je A2?

Zo ziet het er nu in mijn auto uit met een Chorus 2, in combinatie met een Yatour carkit en Bluetooth module:
3007A5B8-8070-4E8B-A25E-0AA4BF82EAC0.jpeg
3007A5B8-8070-4E8B-A25E-0AA4BF82EAC0.jpeg (3.17 MiB) 2017 keer bekeken
Plaats reactie