A2 1.4 TDI met genoeg ervaring

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
DennisD
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2020, 23:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 aug 2020, 21:04 3 x

Wij zijn ons wagenpark aan het herzien en omdat we terug willen naar 1 grote gezinsauto en 1 wat kleinere kwamen we bij de Mini Countryman of Clubman uit. Dat werd niets, dus ja wat moesten we dan?

Dan beland je na een paar karige A2's te hebben bekeken nietsvermoedend in Vorden bij Jan Eenink en rijd je 4 proefritten, heel wat mooie verhalen en vele goede adviezen later de showroom uit met de A2 die de hoogste kilometerstand heeft!

Ergens begrijp ik het zelf ook nog niet helemaal, want wat was er ook alweer mis met al die A2's die 3 ton minder hadden gelopen van Marktplaats? En waarom worden wij nou zo blij van deze? Helemaal logisch voelt het nog steeds niet, maar als ik hem zie staan word ik blij. Als ik erin zit voel ik me gelukkig. En als ik ermee rijd wil ik niets anders! We zijn besmet met het A2-virus.

Hallo, ik ben Dennis en Marijke is degene met de reservesleutel. Wie gaat er 's ochtends als 1e de deur uit? Die heeft die dag de A2.
Bijlagen
20200823_205603.jpg
Net na aanschaf in Vorden
20200823_205603.jpg (2.06 MiB) 2708 keer bekeken
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 aug 2020, 22:12 0 x

DennisD schreef:
25 aug 2020, 21:04
... Helemaal logisch voelt het nog steeds niet, maar als ik hem zie staan word ik blij. Als ik erin zit voel ik me gelukkig. En als ik ermee rijd wil ik niets anders! We zijn besmet met het A2-virus.

Hallo, ik ben Dennis en Marijke ...
Welkom @DennisD en @Marijke op het A2 forum.

Dank voor jouw korte en duidelijke introductie. Ik wens jullie veel en veilige km’s toe in jullie alu-bolide. Ze staat er stralend bij!
Wil jij nog iets uitweiden over motorisering, uitvoering, extra’s en wensen? Daar zijn we hier op het forum dol op.

Ps. Mijn eerste weken gingen precies zo ... en alle weken daarna ook! Na meer dat twee jaar in een ‘lastige’ FSI, stap ik nog iedere dag met datzelfde gevoel in de mijne! Erg fijn!
Ik vermoed dat het bij jullie net zo zal verlopen :thumbmin:
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
DennisD
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2020, 23:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 aug 2020, 22:55 3 x

Dank je!

Het is een 2003 (sept) 1.4 TDI met 75 pk.
- Cruisecontrol
- Audi Choris met 8 actieve luidsprekers
- Parrot die ik gebruik voor Spotify en navigatie
- Climatronic (moet helaas gevuld worden, merkte ik vandaag)
- Stoelverwarming
- In hoogte verstelbare stoelen
- Verwarmde, elektrisch verstelbare spiegels
- Rollo en dubbele bodem(plaat) kofferruimte
- Afneembare trekhaak voor onze Tabbert
- Gordijnairbags
- Centrale vergrendeling met AB
- Zitten nu hele nette 15 inch 5-spaaks Rial velgen onder, maar ik vind OEM spullen leuker. Dus komen er Pepperpots op. Dat vind ik cool.

Er moesten vandaag bij APK 2 nieuwe banden achter vervangen worden. Afgelopen zondag niet gezien dat ze schuin afgesleten waren tot op het staal. Anders had ik meteen een andere set wielen meegenomen bij Jan.

Vandaag dus APK goedgekeurd. Olé!
Nu even een tijdje rijden en dan een 440.000 km-beurtje inplannen. Een kleine beurt binnen 5000km is nodig, rest is gedaan, maar de remmen trillen dus die laat ik dan ook vervangen en intussen zorgt Jan dat de vorige eigenaar Fred nog wat details weet over wat wel/niet gedaan is. Eens zien of we hem dan in 2 jaar naar het half miljoen rijden, of dat het thuiswerken ons gaat nekken!
Bijlagen
IMG_20200823_224243_047.jpg
Vanuit Vorden naar huis
IMG_20200823_224243_047.jpg (86.32 KiB) 2677 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DennisD op 25 aug 2020, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jordyvl
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 nov 2019, 22:00
Locatie: Moerdijk
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 aug 2020, 23:13 0 x

Welkom, dat is zeker veel ervaring.
Kilometerstand wordt door veel mensen naar gekeken maar zegt eigenlijk erg weinig, een auto met 400.000 op de klok kan bij goed onderhoud (bijna) net zo goed rijden als een auto met 200.000

Veel veilige en leuke KM toegewenst wellicht leuk om je KM stand hier bij te houden, dit wordt gedaan door meerdere forumleden. viewtopic.php?f=7&t=1154
Audi A2 36-GS-ZZ Orgineel NL KM 262700 | Clima | CC | Elect. Ramen | Elec. Verwarmde buitenspiegels | Komfortblinker | VIOFO A119v2 | BT | DAB+ | USB | AUX | Multibox | Spacebox |
Gebruikersavatar
DennisD
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2020, 23:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 aug 2020, 23:59 3 x

Gedaan.

Nu even over ons avontuur en hoe we bij Jan terechtkwamen. Want dat berust louter op toeval.

Onze kinderen waren een lang weekend bij opa en oma, dus wij boekten een hotel. In hetzelfde stadje stond een A2 1.4 benzine met panoramadak, nappa leer en 5 zitplaatsen. Afgelopen zaterdag, nog niet helemaal nuchter, gingen we hem bekijken. Aardige verkoper, was ook enthousiast over de A2. Prijs met inruil kwamen we ook wel uit, maar de auto oogde niet netjes genoeg voor onze maatstaven en ik twijfelde of ik wel een project wilde. We hebben wel meer auto's waar "nog iets" aan moet gebeuren. Dat was nog niet het ergste. Er had een hond in deze auto gewoond. Een natte hond. En we zagen onszelf niet naar huis rijden in diens enorme LUCHT.

Nachtje over geslapen en we besloten om vanuit Noord-Holland terug naar Zuid-Holland te reizen zonder A2. Thuis een handelaar uit Den Bosch gebeld. Leuke A2 om te zien, hij had er zelfs 2. Of we konden langskomen. Helaas. Papieren, België, Belastingdienst, hij zat er toevallig nog net aan te denken, maar puntje-bij-paaltje geen kenteken.

Wij naar Emmen. Daar stonden twee A2's en de grote familieauto die ik ook graag wil. De verkoper keek me nog voordat we 1 meter in 1 van de 3 auto's gereden hadden in mijn mooie blauwe ogen en vertelde 3x doodleuk dat WIJ (hij sprak kennelijk ook namens MIJ zonder mij iets te vragen) er niet uit zouden komen. 220 kilometer voor Jan-#$% naar zijn prachtige toko gereden. Om 15.15u waren we daar. Om 15.59 stonden we buiten. Om 16.00u sloot de tent. En om 16.01 werden we ingehaald door meneer. Enfin. Geen familieauto, geen A2. En nu, zeiden we tegen elkaar?

Wij op Marktplaats een blauwe A2 gevonden in Drachten. Marijke las de advertentie voor en dat klonk goed. Ze tikt de navi in. Ruim een uur rijden. Dus bellen wij naar Drachten.
"Hoi met Jan"
Hallo Jan, we hebben een blauwe A2 bij je gezien en we lezen in de advertentie dat je in het weekend open bent op afspraak. Kan dat nog?
"Een blauwe A2? Die heb ik niet"
Jawel, daar kijken we nu naar op Marktplaats en daarom bellen we jou nu.
"Nou", zegt Jan verbaasd, "dat is vreemd, want ik heb meestal wel 15 A2's, maar ik heb nu echt geen blauwe staan".

15 Audi's A2!?!? Okayyyy, ben je nu open?
Arme Jan op zondag: "als jullie het graag willen dan kom ik wel naar Vorden en gooi ik de zaak voor jullie open".
Vorden? Je zit toch in Drachten? We vonden het al zo vreemd, want onze navigatie stuurde ons ook al naar Vorden. We zijn onderweg, tot zo!

Lang verhaal kort. De SEO van Jan's nieuwe website plaatste onder de Marktplaatsadvertentie een piepkleine Google Ad en daar klikte Marijke op omdat ze een 06 nummer zocht en niet op zondag een vast nummer wilde bellen! Onderweg door het prachtige Salland en Twente vanuit Drenthe las ze de advertentieteksten en specs per auto voor vanaf Jan's website. In Drachten zijn we niet meer geweest.
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 aug 2020, 08:38 2 x

Wat een leuk verhaal om te lezen en ook nog eens goed lopend geschreven.
Vaker bekijken mensen meerdere A2s voor ze de juiste vinden. Wel mooi dat dat in jullie geval degene was met de hoogste km stand. Die hebben jullie gekozen vanwege de uitrusting?
De FSI waar ik in rijd was de eerste die we bekeken. Tevens één van de twee in NL te koop die aan mijn wensen voldeed, dus de keuze was snel gemaakt.
Veel plezier met je wagen! Nu wel elke dag je wekker een paar minuten eerder zetten zodat jij degene bent die de A2 meeneemt.
Gebruikersavatar
DennisD
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2020, 23:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

26 aug 2020, 21:03 2 x

Nog iets meer informatie gekregen via de vorige eigenaar. Jan vroeg hem dat namens ons. Heel fijn om vervolgens meer informatie over deze A2 te krijgen!

- S-Line sportonderstel
- 90pk (gechipt)

Dat verklaart wel waarom ik deze het allerfijnste vond rijden.

Ook de volledige onderhoudshistorie gekregen. Boekjes zaten erbij, maar dit vertelt nauwkeuriger het hele verhaal en geeft nog meer vertrouwen. Daar ben ik erg dankbaar voor.
Gebruikersavatar
DennisD
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2020, 23:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

29 aug 2020, 19:55 1 x

Net zoonlief even meegenomen voor een rondje in de omgeving over de mooiste boerenlandweggetjes.

Het onderstel voelt zich ook daar erg thuis. Geen bruggetje, kuil of hobbel doet hem wat.

De remmen vind ik wat minder, dus die krijgen binnenkort wat aandacht tegelijk met de nieuwe velgen/banden.

Wat me al opviel in de regen op gladde rotonden: het ESP is waarschijnlijk tegelijk met de motorchip wat milder afgesteld voor bestuurders die zelf in control willen blijven. Ik herinner mij nog oude testverslagen dat men erover klaagde dat de systemen wel erg vroeg ingrepen.

Net een GTI-tje zo, maar dan erg zuinig, comfortabel en ruim. En stil. I like it!
20200829_183600.jpg
20200829_183600.jpg (2.94 MiB) 2481 keer bekeken
Op dit weggetje kwam een vriendelijke A2-rijdster ons tegemoet trouwens. Zwaaien A2 rijders altijd naar elkaar? :thumbmin:
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

29 aug 2020, 22:27 2 x

Je moest eens zien hoe debiel ik over het stuur hang te zwaaien als een andere A2 langskomt.
Kun je meteen zien of iemand iets met zijn auto heeft of niet. Laatst parkeerde iemand zijn wagen in Duiven, even naast gaan staan en een praatje gemaakt. Kort, want moest aan het werk. Daardoor kon ik niet zijn mooie verhaal over de uitgebreide geluidsisolatie aanhoren, maar ja, kunt ook niet alles hebben.
Tot nu toe schat ik dat zo'n 50% van de A2'ers waar ik naar zwaai ook terug zwaait. De andere helft belt om een gestoorde bestuurder te rapporteren.

Hoe ervaar jij de ESP dan? Rijd je dusdanig stevig weg van rotondes dat deze ingrijpt?
Gebruikersavatar
DennisD
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2020, 23:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

29 aug 2020, 23:22 2 x

Van de week was het spekglad op de wegen. Ideaal om te voelen wat een auto doet op zijn gripgrens op lage snelheid. Te vroeg op het gas, teveel sturen, te lage versnelling met te hoge toeren. Dan voel je snel wanneer de banden grip verliezen.

Op droog en hogere snelheid valt het op dat het ESP niet direct ingrijpt zoals ik ooit gelezen had. Het zit niet in de weg en laat dus een sportieve rijstijl toe. Dat verbaast mij in postitieve zin. Sportief rijden is niet waar we deze auto voor hebben gekocht.

Doorgaans rijd ik rustig, maar bochten neem vlot. Zonder piepende bandjes, maar met een mooie lijn. Dat gaat prima met deze A2.
Plaats reactie