Even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 mar 2023, 11:37 1 x

jaapje schreef:
28 mar 2023, 10:40
Als het trillen ontstaan is NA de bandenwissel zou ik eerst de banden op de vooras verdenken van onbalans of kromme velg en niet gelijk aandrijfassen gaan vernieuwen,
Even de oude wielen er weer op en testen maar.
Vanwege de stukke ashoezen is het misschien makkelijker om de complete assen te vervangen.
Maar we gaan ook eerst wel even vast stellen wat nou de trillingen veroorzaakt. Natuurlijk zonde als we voor niks nieuwe remschijven erop doen,
Een kromme velg zou jammer zijn, maar dan zal ik nieuwe zomerbandjes op de vorige velgen zetten en dan met de winter pas weer de winterbanden overzetten.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 apr 2023, 17:21 1 x

Nieuwe as?
Ik weet dat in plaats van Rubber je bij een lekke rubber gehele Homokineet kunt wisselen.
Dat is flink stuk oude ijzer wisselen, en daar gelijk een lager in, en ik weet dat Rechts prima leverbaar is maar Links een lastige A2 maat heeft en ze geven vaak een Polo, Fabia of Ibiza asje dat niet paste!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Larixna
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2023, 01:51
Locatie: Amstelveen
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 apr 2023, 01:53 2 x

Ken je een garage? Ik ken er persoonlijk een en het is altijd een grote hulp als ik dat soort kleine vragen heb, hij is er altijd om me te helpen.
een goed article
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 apr 2023, 07:43 0 x

Beste Larixna

De A2 is wat motor betreft gewoon een Polo of Fabia, maar heeft toch afwijkende dingen erbij waar vele monteurs de fout mee in gaan.
Daarom adviseren we voor de rechter aandrijfas kun je overal kopen en laten monteren, maar links is ietsje langer en komt vrijwel elke Universele garage in problemen.

En we bestellen op Kenteken en we krijgen dus altijd de goede?
Maar dan moet het wel goed in Systeem staan dat alle onderdelen leveranciers gebruikte.

De A2 is dus een op enkele puntjes afwijkende waar vele garage's, hoe goed ook intrappen en problemen mee kregen!
Veel succes met zoeken A2 en ik weet dat een goede kopen vaak voordeliger is dan vele reparaties laten uitvoeren.
Vaak zijn de leuke mooie en voordelige achteraf waar van alles aan moest gebeuren!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

10 apr 2023, 09:24 0 x

Helaas heb ik een niet zo goed bericht.

Afgelopen woensdagochtend reed ik op de A10 toen er opeens iets vreemds aan de hand was. De A2 ging er vandoor! Letterlijk.
Opeens als of ik plank gas zou geven. Maar ik liet mijn gaspedaal juist los. Eerste gedachte was iets met de cruisecontrol.
Ik trapte op de rem en het was over. Ik voor de zekerheid de cruisecontrol uitgezet. Nog geen korte tijd later. Weer hetzelfde.
Ik weer op de rem en de A2 minderde weer vaart. Inmiddels reed ik bijna bij de splitsing A10/A8. Toen ging de A2 voor de derde keer er weer vandoor. Alles op de het dashboard ging piepen. ABS, olielampje en nog meer met een enorme witte rookpluim erachter.
Ik was zo aan het opletten waar ik de auto stil kon zetten dat ik niet meer doorhad dat de motor al was uitgevallen of niet. Dat durf ik niet te zeggen. Ik rolde in ieder geval de snelweg af. Ik had mazzel want de volgende kruising konden we rechtsaf zonder stoplicht. Ik uiteraard inmiddels de alarmlichten aangezet. En langzaam rolden we door. Verderop was er een weg (eenrichtingsverkeer) wat er rustig uit zag. Daar kon ik net aan naar toe rollen nog een stukje geduwd en half in het gras gezet.

Daar stond ik dan. Helemaal in shock! Wat was er met mijn auto? :cry
ANWB gebeld en gewacht. Netjes een driehoek neergezet want door de vangrail was de A2 toch niet helemaal goed zichtbaar.
De ANWB heeft mij weg gesleept naar een rustig tankstation waarna de motorkap open ging. Verschillende slangen werden van de motor af getrokken en geroken. Verbrande olie zei hij, Olie gepeild. Veel te hoge stand met de mededeling dat het niet alleen olie was wat erin zat, maar ook met DIESEL! Fout boel.
Olie en diesel afgetapt, zodat het peil weer normaal zou zijn. En checken of de motor danwel niet vast zat. Jawel in beide richtingen zat de motor vast. Slecht bericht dus. We konden verder niks meer doen.

Ik kon de auto 'gratis' bergen naar mijn garage in Weesp. En ik kreeg een vervangend vervoer voor 2 dagen. Hele fijne service natuurlijk.
Ik mijn garage gebeld dat mijn auto eraan komt. En of ze even konden kijken wat er aan de hand was en of er nog iets te repareren viel.
Volgende dag moest ik voor werk naar Vianen. En was even naar de garage gereden. De motor zat niet vast, maar ze hadden nog geen tijd gehad om er naar te kijken.
Helaas kreeg ik zaterdagochtend het bericht dat de motor echt defect was en vervangen moest worden.

Ik heb even gemeld dat ze nog even niks moesten doen en dat ik er over ging nadenken.
Op mijn werk heb ik het er ook over gehad zij wilden mij wel helpen aan een andere auto, door bijvoorbeeld een lening, want ik had net mijn vakantie betaald en niks echt meer achter de hand.

Nu hebben ze even overlegt en krijg ik nu een auto van de zaak in de bijtelling. Dat was voor mij een opluchting. Helaas ga ik hierdoor geen A2 meer rijden. Met mijn aantal te rijden kilometers (45k in een jaar) is dit wel de beste oplossing.

Nu de vraag aan jullie zien jullie hier iets in om mijn auto over te nemen?
Ik heb geen idee wat ik ervoor kan vragen voor een auto die zonder vervanging van de motor niet rijdend is. Hebben jullie advies voor mij?
Pech 1.jpeg
Pech 1.jpeg (250.68 KiB) 367 keer bekeken
Pech 2.jpeg
Pech 2.jpeg (214.23 KiB) 367 keer bekeken
Bergen.jpeg
Bergen.jpeg (251.64 KiB) 367 keer bekeken
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2023, 09:44 0 x

Kak, wat spijtig. klinkt als een 'runaway diesel'. Je motor heeft een nieuwe bron van brandstof gevonden, is daar op los gegaan en heeft zich kapot gedraaid.

https://www.youtube.com/watch?v=c3pxVqf ... heckEngine

Opties:
- Nieuw blok er in laten lepelen door Herr Doctor Lukas
- Loop/sloop waarde ongeveer €600,-
- Zelf demonteren levert meer op als je tijd/zin/ruimte hebt.

Jammer man, had je die assen nog gefixt?

PS: volgende keer die driehoek veel verder achter de auto zetten.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2023, 10:01 0 x

Enorm balen zeg! Maar gelukkig kon je m wel veilig parkeren.

En hulde aan je werkgever!! Die denken nog eens mee met je!
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2023, 10:19 0 x

Daan86 schreef:
10 apr 2023, 09:24
Helaas heb ik een niet zo goed bericht.
....
ANWB gebeld en gewacht. Netjes een driehoek neergezet want door de vangrail was de A2 toch niet helemaal goed zichtbaar.
De ANWB heeft mij weg gesleept naar een rustig tankstation waarna de motorkap open ging. Verschillende slangen werden van de motor af getrokken en geroken. Verbrande olie zei hij, Olie gepeild. Veel te hoge stand met de mededeling dat het niet alleen olie was wat erin zat, maar ook met DIESEL! Fout boel.
Olie en diesel afgetapt, zodat het peil weer normaal zou zijn. En checken of de motor danwel niet vast zat. Jawel in beide richtingen zat de motor vast. Slecht bericht dus. We konden verder niks meer doen.
....
Nu hebben ze even overlegt en krijg ik nu een auto van de zaak in de bijtelling. Dat was voor mij een opluchting. Helaas ga ik hierdoor geen A2 meer rijden. Met mijn aantal te rijden kilometers (45k in een jaar) is dit wel de beste oplossing.

Nu de vraag aan jullie zien jullie hier iets in om mijn auto over te nemen?
Ik heb geen idee wat ik ervoor kan vragen voor een auto die zonder vervanging van de motor niet rijdend is. Hebben jullie advies voor mij?
Klinkt als een kapotte tandempomp: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=37547
Waarschijnlijk heeft de motor al langer op verdunde motorolie gedraaid en is door slijtage/lekkage van de turbo
de moto op een gegeven moment op de eigen motorolie gaan draaien. De motor is dan niet meer te stoppen en draait zichzelf kapot ... :confounded:

Mooi dat ze op het werk een auto voor je hebben geregeld. Heb je in ieder geval (zorgeloos) vervoer, zeer als je veel km's voor de zaak maakt. :thumbmin:

Ik zou voor de auto eens bij de A2-dokter informeren, wellicht kan hij de auto nog gebruiken voor (reserve)onderdelen.
Waarde is wat de (zelfsleutelende) gek er voor geeft ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 apr 2023, 11:32 0 x

Wat een pech en een avontuur Daan! De nazorg is je wel gegund. De ANWB, garagist en werkgever hebben geweldige service geleverd. En zo zie je maar: elk nadeel hep z'n voordeel 😝

Ten aanzien van het "wrak" vermoed ik dat de dokter geen interesse heeft. Zijn terrein staat vol en het slopen van auto's is een tijdrovende bezigheid. Maar een beller is sneller, wie niet waagt ...

Wat mag je als nieuwe leasebak gaan rijden?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 apr 2023, 12:10 0 x

Da's inderdaad balen, maar...

Als je privé rijdend een aardige km-vergoeding krijgt, is een andere A2-diesel zo gevonden en binnen een jaar door de baas terugbetaald.
En dan heb ik de waarde van het "wrak" nog niet geteld. Mijn ervaring is dat sloop zomaar € 2.000 aan onderdelen kan opleveren, maar dan moet je ruimte en tijd hebben...
Plaats reactie