Even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 okt 2021, 09:28 0 x

Accu spanning eerst even meten!
0nder de 12.0 Volt een bekend probleem en een Garage start deze, weer uit en nog een keertje...

Ik zou eerst reset doen en als Garage die niet heeft?
Vraag me af hoe betrouwbaar deze dan nog is.

Ik ga hier geen mogelijke defecten noemen, eerst reset en volle accu.
Daarna pas na uitlezen en waarom schakelaar voor je rem van maar €12,- vervangen als je accu leeg getrokken is?

Het kan wel, maar 95% is leeg getrokken accu na korte ritjes en teveel starten.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

05 okt 2021, 22:33 0 x

Thnx voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag.
Toch frappant dat precies na het stuurhuis vervangen deze meldingen komen.

Moet na de bandenwissel ik denk heel snel, ook gelijk uitlijnen. Want stuur staat iets scheef viel me vandaag op en de auto voelt ook echt anders aan dan voorheen.
Bij de Apk zei de monteur al dat die uitgelijnd moet worden. Dan kon hij zien aan de banden.

Donderdag ga ik in ieder geval uitlezen. Dan weet ik meer. Ik hou jullie op de hoogte uiteraard. ;)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 okt 2021, 23:44 0 x

Daan86 schreef:
05 okt 2021, 22:33
Thnx voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag.
Toch frappant dat precies na het stuurhuis vervangen deze meldingen komen.

Moet na de bandenwissel ik denk heel snel, ook gelijk uitlijnen. Want stuur staat iets scheef viel me vandaag op en de auto voelt ook echt anders aan dan voorheen.
Bij de Apk zei de monteur al dat die uitgelijnd moet worden. Dan kon hij zien aan de banden.

Donderdag ga ik in ieder geval uitlezen. Dan weet ik meer. Ik hou jullie op de hoogte uiteraard. ;)
Ik heb zelf dit jaar ook een stuurhuiswissel (vervangen door gebruikt stuurhuis) gehad en geen last gehad van lampjes en/of vreemd sturen. Ook stond het stuur nog steeds netjes recht na de wissel.

Waarschijnlijk is de stuurhoeksensor ontregeld geraakt (regelt het ESP) en krijg je daardoor een foutmelding.
Geeft hij de foutmelding gelijk na het starten, of pas na een (klein) stukje rijden?
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 okt 2021, 22:19 1 x

Bij het starten gaan ze niet gelijk aan.
Behalve de ASR. Die gaat helemaal niet meer uit.
Soms gaat abs en remsysteem kort na het wegrijden aan en soms hele ritten niet aan.
Heb nu wel een klein probleempje erbij. Versnellingsbak wil soms niet meer in de 3.
Ga ik morgen ook gelijk vragen of hij weet waarom. Wellicht versnellingsbak olie wat laag staat?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 okt 2021, 22:47 0 x

Daan86 schreef:
06 okt 2021, 22:19
Bij het starten gaan ze niet gelijk aan.
Behalve de ASR. Die gaat helemaal niet meer uit.
Soms gaat abs en remsysteem kort na het wegrijden aan en soms hele ritten niet aan.
Heb nu wel een klein probleempje erbij. Versnellingsbak wil soms niet meer in de 3.
Ga ik morgen ook gelijk vragen of hij weet waarom. Wellicht versnellingsbak olie wat laag staat?
Ik weet niet wat er allemaal los is geweest tijdens het vervangen van het stuurhuis?
Schakelde de versnellingsbak voor de vervanging wel goed?
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 okt 2021, 23:04 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
06 okt 2021, 22:47
Daan86 schreef:
06 okt 2021, 22:19
Bij het starten gaan ze niet gelijk aan.
Behalve de ASR. Die gaat helemaal niet meer uit.
Soms gaat abs en remsysteem kort na het wegrijden aan en soms hele ritten niet aan.
Heb nu wel een klein probleempje erbij. Versnellingsbak wil soms niet meer in de 3.
Ga ik morgen ook gelijk vragen of hij weet waarom. Wellicht versnellingsbak olie wat laag staat?
Ik weet niet wat er allemaal los is geweest tijdens het vervangen van het stuurhuis?
Schakelde de versnellingsbak voor de vervanging wel goed?
Van de 2de versnelling naar de derde schoot af en toe wel door en maakte wat geluid, maar zat dan wel altijd in de versnelling.
Nu krijg ik de pook er niet goed in en soms zit die er wel in maar trilt de pook en zit de versnelling nog in z'n vrij. Dan schakel ik even heen en weer en dan pakt die wel weer goed.
Denk 10% dat het niet goed lukt op dit moment. Wel een beetje bezorgd nu.
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

07 okt 2021, 11:04 0 x

Koppeling is vanochtend ingevet. Hoop dat het de gewenste uitwerking heeft.

Bij de uitlezing gaf de computer aan dat het inderdaad om de stuurhoeksensor gaat.
Hij adviseerde eerst nieuwe banden voor erop te laten zetten, dan uitlijnen en als die weer storing geeft dan inderdaad die sensor te kalibreren weet alleen niet of hij dat kan.
Banden zijn in ieder geval onderweg. Maandag of dinsdag erop laten zetten dan uitlijnen.
Ben er wel ff zoet mee met m'n geliefde A2. 🙂
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2021, 11:40 0 x

Stuurhoeksensor calibreren gaat met VCDS...

Zie bijv. https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... ent-447389

Nullabgleich Geber für Lenkwinkel

1. Fahrzeug starten. Auf ebener Fläche eine kurze Probefahrt durchführen (geradeaus und nicht schneller als 20 km/h).
2. Steht das Lenkrad bei der Probefahrt gerade, Fahrzeug aus der Geradeausfahrt heraus anhalten. Motor nicht abstellen.
4. Login Prozedur durchführen. Code: 40168.
5. Grundeinstellungen anwählen
6. Nummer 060 eingeben.


Erscheint "Funktion ist unbekannt oder kann nicht erfolgreich ausgeführt werden" so ist die Login-Prozedur fehlgeschlagen.

Erscheint "System in Grundeinstellung Abgleich n. möglich " so befinden sich die Meßwerte außerhalb der Toleranz. Geradeausfahrt wiederholen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2021, 19:01 0 x

Daan86 schreef:
07 okt 2021, 11:04
Koppeling is vanochtend ingevet. Hoop dat het de gewenste uitwerking heeft.

Bij de uitlezing gaf de computer aan dat het inderdaad om de stuurhoeksensor gaat.
Hij adviseerde eerst nieuwe banden voor erop te laten zetten, dan uitlijnen en als die weer storing geeft dan inderdaad die sensor te kalibreren weet alleen niet of hij dat kan.
Banden zijn in ieder geval onderweg. Maandag of dinsdag erop laten zetten dan uitlijnen.
Ben er wel ff zoet mee met m'n geliefde A2. 🙂
Ik zou hem (gezien de scheef afslijtende banden) eerst laten uitlijnen.
Eerst zeker van zijn dat de auto weer goed spoort en lekkert stuurt, anders zijn de nieuwe banden zo weer scheef afgesleten.

Ik verbaas me eerlijk gezegd een beetje over de werkvolgorde van de monteur.

Je zou verwachten dat hij weet dat bij een stuurhuisvervanging uitlijnen en het opnieuw kalibreren van de stuurhoeksensor hoort.
De scheef afgesleten banden geven al aan dat het met de sporing al langere tijd niet goed zat ...
Hoe lang hebben de huidige banden er op gezeten?
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

07 okt 2021, 23:16 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
07 okt 2021, 19:01
Ik zou hem (gezien de scheef afslijtende banden) eerst laten uitlijnen.
Eerst zeker van zijn dat de auto weer goed spoort en lekkert stuurt, anders zijn de nieuwe banden zo weer scheef afgesleten.

Ik verbaas me eerlijk gezegd een beetje over de werkvolgorde van de monteur.

Je zou verwachten dat hij weet dat bij een stuurhuisvervanging uitlijnen en het opnieuw kalibreren van de stuurhoeksensor hoort.
De scheef afgesleten banden geven al aan dat het met de sporing al langere tijd niet goed zat ...
Hoe lang hebben de huidige banden er op gezeten?
Precies een jaar geleden heb 4 nieuwe banden eronder laten zetten. Dat is 50.000 km geleden.

Afgelopen mei heeft hij ook een stuurkogel vervangen. Ik denk dat het sindsdien niet helemaal goed was.
Hij kan zelf niet uitlijnen. Heeft hij mij ook niet gezegd eigenlijk.

In hetzelfde gebouw zit een man die doet alleen APK. Hij heeft in ieder geval meer kaas gegeten van het monteur zijnde. Hij zei bij de apk dat de banden uitgelijnd moeten worden. En ook iets als een stuurkogel vervangen dat het daarna eigenlijk altijd uitgelijnd moet worden.
Ik heb eerlijk gezegd niet een heel goed gevoel over gehouden na deze week van de monteur die de reparaties doet. Misschien moet ik toch even verder kijken naar een betere voor de volgende keer.
Plaats reactie