TJT wil zich even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 12:38 0 x

TJT schreef:
26 nov 2019, 12:12

Ik vind de rook niet echt blauw eerlijk gezegd en deze ruikt ook niet naar verbrande olie, maar ik heb gisteren een filmpje ervan gemaakt.
Let op, dit was met een koude motor en let ook even op het plasje bij de uitlaat.
https://youtu.be/HpW57C9XVUY
Als de motor goed warm gedraaid is en ik zou deze test weer doen, mag-ie dan nog zo roken of is er dan toch iets mis?
Geen softlack, dus inderdaad 1 van de eerste series. In het aankooptips topic kun je meer gegevens vinden over de A2 en de diverse modeljaren.

Wat ik zie is condensvocht wat uit de uitlaat wordt geblazen na de koude start.
Niet iets om je zorgen over te maken, verdwijnt vanzelf als je er langere ritten mee gaat maken.
Ik zou niet zoveel gassen met een koude motor, is (op termijn) voor geen enkele motor goed.
Heeft de vorige eigenaresse er veel korte ritjes mee gemaakt? Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor de waterdamp na de koude start.

Peilstok kun je bij de dealer aanschaffen op basis van het chassisnummer.

Sleutels hebben een transponder voor de startblokkering in de auto. Het batterijtje met lampje is een handige toevoeging.
Geen licht in sleutel (waarschijnlijk knoopcelletje leeg, andere in de winkel halen).

Wat de remmen betreft, kan ook komen door weinig rijden en/of weinig de remmen gebruiken.
Zo te zien lekte een remcilinder tijdens de laatste beurt (verklaart remverschil achteras) en is dit samen met de vetgeslagen remvoering vervangen.

Zou in ieder zien zo snel mogelijk aan een oliepeilstok te komen, zodat je in ieder geval het oliepeil kunt controleren.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 13:34 0 x

Dank voor je antwoorden, Peter.

Fijn te lezen dat het inderdaad condensvocht is.
Ik had voor de zekerheid mijn vinger nog door een drupje van dat vocht gehaald langs de straat en het is inderdaad gewoon water wat geurloos is.
Normaal geef ik nooit gas zoals in dit filmpje, maar om uit te sluiten of ik een kapotte koppakking heb, deed ik dat nu dus wel.
Ik heb het gevraagd aan de vorige eigenaresse of zij veel grote of korte afstanden maakte en dat was wisselend. Ik denk dat vooral de laatste tijd sinds auto in de verkoop stond er veel korte ritjes zijn gemaakt met de auto.
Maar nogmaals, met een warme motor zou hij deze damp niet meer mogen uitstoten, toch?
Of wel als het buiten heel koud is?

Peilstok bestellen aan de hand van chassisnummer is ook mogelijk met een import auto?
Ik dacht daar wat problemen over gelezen te hebben.

Knoopcelbatterij is door mij getest en is nog vol. Dan denk ik toch dat het lampje kapot is.

Wat betreft de remmen, deze zullen binnenkort ook bekeken gaan worden, net als de olielekkage, door mijn garage.
Ben benieuwd wat hij allemaal gaat vinden...
Hopelijk valt het mee.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 14:10 2 x

Piepende remmen verhelpen kan soms ook door even een paar keer flink te remmen. Dan slijt er een klein stukje voering af en dat kan helpen.

Verder is je rook gewoon condens en zou weg moeten zijn bij een warme motor. Geen zorgen over een lekke koppaking :) Verder ook geen sludge te zien aan je peilstok of vuldop + schone koelvloeistof.

Je lekkage is wel iets om naar te kijken -> over het algemeen lekt olie naar beneden en is het dus niet je versnellingsbak, maar meer iets van een klepdekselpakking. Je kunt m zelf goed schoonmaken met een doek en wat remmenreiniger oid en dan kijken waar de verse olie vandaan komt om een beter idee te krijgen van de locatie en hoeveelheid.

adhv chassisnummer kan de dealer zeker de juiste peilstok bestellen. Soms is bij importautos het kenteken niet goed gekoppeld aan het chassisnr en kun je problemen krijgen met het bestellen op kenteken. Maar het chassisnr is leidend.

Veel plezier verder! Ik heb bijna dezelfde nu 2 maanden en ben er blij mee (en mijn peilstok is vorige week ook gebroken...)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 14:30 1 x

TJT schreef:
26 nov 2019, 13:34
Maar nogmaals, met een warme motor zou hij deze damp niet meer mogen uitstoten, toch?
Of wel als het buiten heel koud is?
Voor het droog krijgen van de uitlaat moet het buiten of warm zijn of de motor en uitlaatsysteem
moet goed doorgewarmd zijn.
Vooral in de winter en met kleine ritten lukt dat vrijwel niet. Als je er op let zie je waarschijnlijk wel meer auto's met een dampende uitlaat rondrijden ...

Houdt zoals eerlijk al aangegeven de verschillende peilen in de gaten, en ik denk dat
het goed als een garage even naar de olielekkage en naar de remmen kijkt.
Al was het alleen maar voor de (eigen) geruststelling ...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 17:26 0 x

Dank voor jullie antwoorden!

Ik heb vanmiddag nog even gekeken of de ramen open en dicht gingen dmv de sleutel in het slot van de portier en die functie werkt gelukkig nog! Leuke feature! :D
Verder ben ik ook nog steeds zeer content met het volume van de kofferbak. Dat was ook een van de belangrijke punten waarom het uiteindelijk een A2 is geworden. :)

@Ticcie
Ik heb al een paar keer ‘flink’ geremd, maar zal dit nog een paar keer doen. Kijken of het wat uithaalt, maar vrees van niet.
Bedankt voor de tip!
Ik heb inderdaad verder geen symptomen van een kapotte koppakking, dus daar ben ik ook heel blij mee!
De olie lekt ook inderdaad naar beneden, want er liggen (helaas) altijd wat druppels op de plek waar-ie geparkeerd heeft gestaan.
Wel opmerkelijk dat de versnellingsbak aan de bovenkant ook onder de olie zit...
Ik ga eens kijken of ik zelf via de opening van de motorkap wat schoon kan krijgen.

Op de RDW zag ik dat het chassisnummer midden op steun op bodemplaat voor achterzitting zou moeten zitten. Kan iemand wat specifieker uitleggen waar dat is? Sorry... :flushed:
Staat het ook op de kentekencard?

@Peter_Audi_A2
Dank voor je reactie!
Ik ga de vloeistoffen de komende tijd goed in de gaten houden en binnenkort voor een algehele controle naar de garage. De auto wordt dan ook uitgelezen.
To be continued...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 19:07 0 x

Ik kan mijn vorige bericht niet meer aanpassen, maar wil even laten weten dat ik het chassisnummer al heb gevonden. :)
Bakje eruit getrokken achterin bij de bodemplaat.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 nov 2019, 20:01 2 x

Welkom Tristan! Als de remschoentjes van de achterremmen zijn versleten, dan wil de boel ook wel gaan piepen. Vervangen is dan de enige oplossing.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 20:52 0 x

jmkoole schreef:
26 nov 2019, 20:01
Welkom Tristan! Als de remschoentjes van de achterremmen zijn versleten, dan wil de boel ook wel gaan piepen. Vervangen is dan de enige oplossing.
Dank!
Er zijn remschoenen vervangen, dacht ik begrepen te hebben aan de hand van een van de facturen, maar hoeveel en welke weet ik niet.
Ik heb zelf het idee dat het piepen vooral van de voorkant komt.
Vandaag in de regen nog mee gereden en nu viel het piepen wel mee. Af en toe een keer, maar het moet hoe dan ook nagekeken worden.
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 21:25 1 x

prachtige kleur en heel uitgebreide info!

Hulde en plezier met je A2!
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 nov 2019, 01:34 0 x

@Veertienmeizeventien
Dank en dat gaat hopelijk wel lukken! :D
Ik zou in eerste instantie niet meteen voor deze kleur hebben gekozen, ondanks dat blauw mijn favoriete kleur is.
Ik zou voor Atlantisblau of kristallblau zijn gegaan.
Maar ik begin ‘m toch steeds meer te waarderen en ga het gelukkig ook steeds mooier vinden. :)
Deze kleur, kobaltblau metallic, is chique en daar houd ik wel van.

Dan even in het algemeen wat betreft de oliepeilstok:
Deze ga ik binnenkort bestellen bij de dealer.
Mijn huidige peilstok heeft trouwens geen kant waar “TOP” op staat gedrukt.
Zo ziet het er bij mijn A2 uit en ik vind het een beetje lastig te zien of dit dat speciale trechtertje is waar ik iemand op dit forum al over had zien schrijven.
Is het dit inderdaad en zo niet, is het nodig om dit er wel op te plaatsen?
D37BDB1B-1E70-47A0-B2E4-6F624E579575.jpeg
D37BDB1B-1E70-47A0-B2E4-6F624E579575.jpeg (2.88 MiB) 3455 keer bekeken
A9615533-0C49-44CF-A929-FEFEE87A7002.jpeg
A9615533-0C49-44CF-A929-FEFEE87A7002.jpeg (2.7 MiB) 3455 keer bekeken
Plaats reactie