TJT wil zich even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2021, 19:45 0 x

Op 25-05-2021 de auto naar de garage gebracht voor een grote onderhoudsbeurt + wat reparaties en uitlijnen.

Een rib uit mijn lijf, maar het resterende achterstallig onderhoud is nu volledig weggewerkt en het gele gevaarte is nu echt 100% technisch in orde!

Voor de geïnteresseerden, zie hieronder de factuur waarop staat beschreven wat er allemaal aan is gedaan.
Daaronder nog een foto van het uitlijningsrapport.
Ja, de auto week ondanks uitlijning in Vorden toch nog wat af naar rechts. Dat had ik zelf al door, maar de monteur bevestigde dit.
Klein spoortje van slijtage aan de binnenzijde van de rechter voorband.
Uitlijnen is nu echt goed merkbaar uitgevoerd, hoewel het stuur wel een fractie naar links staat in rechte toestand. Geen idee of dit samenhangt met uitlijnen.
00984C03-C4EF-458C-8E2F-D0609207CD9E.jpeg
00984C03-C4EF-458C-8E2F-D0609207CD9E.jpeg (1.53 MiB) 1733 keer bekeken
F0A72F04-4251-4149-9E75-D78C3FBD8A41.jpeg
F0A72F04-4251-4149-9E75-D78C3FBD8A41.jpeg (2.85 MiB) 1733 keer bekeken
De thermostaat en thermostaathuis zijn vervangen.
Volgens de monteur werkte de thermostaat nog wel en werden de slangen ook nog warm, maar naar aanleiding van mijn bevindingen vond hij het toch verstandig om de thermostaat met huis te vervangen. Het is vervangen door een modificatiesetje, bestaande uit thermostaat en thermostaathuis.
De temperatuur loopt nu een stuk sneller op en de meter staat weer strak op de 90 graden, zoals ik het ken van de AUA.
7D27712E-8E26-4A4B-AFD5-677D2FD9A568.jpeg
7D27712E-8E26-4A4B-AFD5-677D2FD9A568.jpeg (3.07 MiB) 1733 keer bekeken
Motor trekt na de grote beurt ook een weer mooi vloeiend en snel op zoals ik gewend ben van de AUA en loopt mooi stationair.

De schade van dit alles is € 1125,17, maar dan ben ik ook echt helemaal klaar.

Komend najaar nog een APK, die ik volgend jaar gelijk ga trekken met de onderhoudsbeurt.
Waarschijnlijk laat ik met aankomende keuring gelijk de stabilisatorstang rubbers vervangen, want die piepen en kraken een beetje.
Tot slot ga ik misschien komend najaar de kachelventilator en weerstand nog vervangen. Ik vind dat nu nog een twijfelgeval.
Laatst gewijzigd door TJT op 26 mei 2021, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edwinvv
Berichten: 397
Lid geworden op: 27 feb 2021, 22:32
Locatie: Noordwijkerhout
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2021, 19:54 1 x

Ik weet niet of dit ook gebeurd is, maar ik vind versnellingsbakolie ook behoorlijk merkbaar.
Gr, Ed
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2021, 20:06 0 x

Je zou wat siliconen spray kunnen gebruiken om de piepende en krakende stabilisator rubbers rustiger te maken.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2021, 21:07 1 x

Edwinvv schreef:
26 mei 2021, 19:54
Ik weet niet of dit ook gebeurd is, maar ik vind versnellingsbakolie ook behoorlijk merkbaar.
Gr, Ed
Stond wel genoteerd op mijn lijstje, net als controleren stuurbekrachtigingolie en indien nodig bijvullen, maar na overleg met de monteur besloten het niet te doen.
Monteur gaf aan dat hier geen tijd staat voorgeschreven
Alleen bij het vervangen van de koppeling of een revisie van de bak zelf.
Daarnaast gaf ik aan dat de bak nog zeer soepel schakelt en dat was reden genoeg het niet te doen.
Ik ben ook altijd een beetje bang dat je na een oliewissel van de bak juist probleem op de hals haalt als lekkages die dan ineens ontstaan.
toutdroit schreef:
26 mei 2021, 20:06
Je zou wat siliconen spray kunnen gebruiken om de piepende en krakende stabilisator rubbers rustiger te maken.
Bedankt voor de tip.
Ik ga dat eens overwegen.


Overigens vond de monteur het gezien de leeftijd en kilometers nog een zeer mooie auto die ook nog heerlijk rijdt.
Dat kan ik alleen maar beamen. :D
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 17:55 1 x

Gisteren bij de A2 dokter geweest voor wat relatief kleine reparaties.

De laatste tijd krijg ik steeds vaker last van een misfire op cilinder 2.
Nieuwe bobines besteld, bewust nog niet gemonteerd, want ik wilde eerst zeker weten of een kapotte bobine echt het probleem is.
Sowieso zijn 3 vd 4 bobines al eens vervangen en zit er alleen op cilinder 1 nog een originele bobine uit 2005. Die ga ik sowieso vervangen.

Beide Lambdasondes uitgelezen en geven nog correcte waardes weer.
Toen een compressietest laten doen en die was niet zo heel goed...
Sowieso viel het Lukas al op dat de bougies wit zijn uitgeslagen, wat betekent dat het mengsel dus te arm is.
Compressietest:
Cilinder 1 - 14,5 bar
Cilinder 2 - 12,0 bar
Cilinder 3 - 14,6 bar
Cilinder 4 - 14,0 bar
Nu mag het verschil max. 3 bar zijn, dus 2,5 bar is wat dat betreft wel echt op het randje.
Wellicht verklaart dit ook waarom ik eerder dit jaar via VCDS een te hoge koelwatertemperatuur heb gemeten, omdat het blok gewoon te warm wordt?
Daarnaast is het verbruik nou ook niet bepaald zuinig te noemen, wat wel weer opmerkelijk is met een te arm mengsel.
Ik rij voornamelijk lange afstanden over de snelweg met vaak cruise control en dan kan ik zo’n 600 kilometer rijden voordat ik op reserve ga rijden.

Tja, hoe dan ook geen leuk nieuws, maar ik zal er op den duur wel aan moeten geloven dat ik waarschijnlijk een koprevisie moet laten uitvoeren.
Geen leuk grapje meer, want dan praat je over een reparatie van € 1600,-
Ik ben alvast het topic van @rolf aan het lezen.
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=3018
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 19:08 0 x

TJT schreef:
26 okt 2021, 17:55
......

De laatste tijd krijg ik steeds vaker last van een er misfire op cilind2.

Toen een compressietest laten doen en die was niet zo heel goed...
Sowieso viel het Lukas al op dat de bougies wit zijn uitgeslagen, wat betekent dat het mengsel dus te arm is.

.....

Weet je zeker dat bij de laatste vervanging de juiste bougies zijn gemonteerd?

https://oldtimerrestauratie.com/index.p ... rtelt-veel

Geeft wat voorbeelden van het uiterlijk van de bougie en de mogelijke oorzaken.
Laatst gewijzigd door Peter_Audi_A2 op 26 okt 2021, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 19:15 0 x

Dank @Peter_Audi_A2
Ik zal morgen of overmorgen eens kijken wat er inzit.
Laatst gewijzigd door TJT op 26 okt 2021, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 19:37 1 x

Dat is zeker geen goed bericht @TJT. Hoeveel heeft dit blok erop zitten?

Ik kan me voorstellen dat je niet op een uitgave van €1.600,= zit te wachten. Zeker niet na een relatief hoge aanschafwaarde en de rib uit je lijf die in mei volgde. Een ander blok erin lepelen gaat ook niet zonder risico en na revisie is hij wel weer tip top in orde. Voor hetzelfde geld heb je ook geen andere auto. Zwaar dilemma ... :rolleyes:

Edit: ik lees net in de verkoopadvertentie dat de auto in april er al bijna 210.000 op had zitten. Inderdaad een wat hogere kilometerstand, maar dat is beter voor een blok dan alleen maar kleine stukjes. De prijs was er niet naar, ook niet gezien de onderhouds/reparatiehistorie achteraf. Lijkt erop dat deze niet het nodige/tijdige onderhoud heeft gehad of gewoon slecht is bereden. Bummer man.

Overigens:
"Ik rij voornamelijk lange afstanden over de snelweg met vaak cruise control en dan kan ik zo’n 600 kilometer rijden voordat ik op reserve ga rijden. "
Dit is best netjes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 19:53 0 x

Tot nu toe toch wel redelijk wat tegenslagen gehad met deze auto, maar ik wil er niet van af en toch zeker minstens 10 jaar nog mee door, dus uiteindelijk is het gewoon de regel; wat moet, dat moet.
Alleen zal dat soms niet direct gebeuren.

Toen ik de auto kocht stond er 209.XXX km op de teller, inmiddels is dat 218.XXX.
Op zich valt dat nog mee, te bedenken dat er op de AUA van mijn ouders 255.XXX staat en dat blokje nog zonder problemen draait.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 okt 2021, 20:44 0 x

TJT schreef:
26 okt 2021, 17:55
.
Compressietest:
Cilinder 1 - 14,5 bar
Cilinder 2 - 12,0 bar
Cilinder 3 - 14,6 bar
Cilinder 4 - 14,0 bar
Nu mag het verschil max. 3 bar zijn, dus 2,5 bar is wat dat betreft wel echt op het randje.

...een reparatie van € 1600,-

Ik ben alvast het topic van @rolf aan het lezen.
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=3018
Ik vindt die waardes niet eens heel erg slecht, maar iedereen heeft natuurlijk een mening ;-)
Rolf had 2 cylinders op 7.0 bar... en niet eentje op 14...

Benieuwd hoe de nieuwe bobine het gaat doen met cylinder 2!
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Plaats reactie