TJT wil zich even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
karolography
Audi A2 clublid
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 aug 2018, 11:18
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 21:00 0 x

Heftig verhaal man. Die vorige rekening schrok ik al wel een beetje van, maar op zich heb ik met die van mij in het begin ook wat serieuze rekeningen gehad. Ik kocht ‘m dan ook van een handelaar en geen specialist of iets. Je hoopt dan wel dat hij na zo’n investering top in orde is!

Hopelijk kun je ‘m netjes in leven houden, ze zijn het waard.

Tot slot, als je ‘m zat begint te worden, ik heb er nog een te koop staan. :mrgreen: Volgens @luukske in uniek goede staat en voor veel te weinig geld. :P
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
Gebruikersavatar
TDI3
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 feb 2014, 12:19

26 okt 2021, 21:50 3 x

Jee TJT ,

Je hebt idd wel heel erg veel pech. Als ik hele geschiedenis van gebreken en reparaties in de verschillende topics op een rijtje zet en daarbij aan de aankooprijs denk, mag je van een profesioneel bedrijf , specialist zelfs, toch echt wel enige coulance verwachten. Ik heb het dan niet over een detail van misschien € 20,- .
En idd HansJan mss off topic maar er lijkt toch echt wel een rode draad in de topics van TJT te zitten met deze auto stap je wel erg gemakkelijk overheen.
TJT succes met de A2 en hoop voor jou dat je van de kant van de verkoper nog actieve service krijgt.

Groet TDI3

Moderator edit: bericht verplaatst uit topic verwarmde spiegels
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 okt 2021, 21:52 0 x

Kop Revisie?

Dit verschil kan 2 oorzaken hebben;

A kleppen die slecht sluiten, vaak te zien zonder bougie erin met stethoscoop op mobieltje.

B Vervuilde Zuigerveren, daar heeft HansJan met WD40 kuurtje goede ervaringen mee.

Voor kleppen moet de kop eraf maar als het de veren zijn na ruim 200.000 km?
Lees dat oude verhaal eens door want ik denk dat dit proberen veel geld kan sparen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 okt 2021, 22:35 0 x

Ik ben ook niet zo onder de indruk van die compressiewaarden. Ten eerste is de compressiemeeting een momentopname. Pas na een latere tweede meting kun je echt conclusies trekken. De lagere waarde van cilinder twee kan al heel lang aanwezig zijn geweest, alleen nu komt het naar boven door de meting.
Ik zou het geen aanleiding vinden voor een revisie. Pas als duidelijk wordt dat de compressie lager is geworden dan dat het nu is.
Ook zie ik geen direct verband tussen de foutcode (misfire) en de lagere compressie.
Ik begrijp dat alle bougies dezelfde kleur hadden?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 22:39 1 x

Ter vergelijk de compressiewaardes van onze A2 met dezelfde motor, maar 120.000 minder gereden kilometers:

Cylinder 1: 17 bar, 2: 16 bar, 3: 16,5 bar, 4: 17 bar
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 23:51 0 x

Dank voor jullie fijne en hartverwarmende reacties, dat waardeer ik zeer!
Het is al met al inderdaad een zeer prijzige A2 geworden en daar heeft de aankoopprijs zeker een groot aandeel in. Daar komt wel bij dat er voor dat geld ook wel het een en ander al is gedaan voor aflevering, zoals deels achterstallig onderhoud wegwerken en modificaties, waaronder cruise control, mistlampen, parkeersensoren enzovoort.
Maar het is niet mals.

@Airspeed
Ik had het inderdaad al gelezen.
Daar schrok ik toch wel even van.
In dat opzicht valt het dan ook wel weer mee, maar het kan misschien toch net de trigger zijn voor dit blok om op drie poten te gaan lopen.
Ieder mens zit anders in elkaar, maar ieder motorblok blijkbaar ook.
Stiekem hoop ik dat het met een nieuwe bobine op cilinder 2 gewoon is opgelost, al blijft het dan wel raar dat het mengsel te arm is...

@eekhoorntje
Welke bougies adviseerde jij ook alweer voor een lange levensduur?

@TDI3
Dank voor je mooie woorden!
Ik denk erover nog wel een bericht op te stellen voor Jan, gewoon om kenbaar te maken wat er het afgelopen halfjaar allemaal is gebeurd.
Ik hoop dan dat Jan inziet dat dat toch ook best wel veel van het goede is allemaal.
Bijvoorbeeld de condensor die lek was, die eigenlijk al lek bleek toen de auto nog in de verkoop stond in Vorden. Heb ik nooit melding van gemaakt bij Jan en gewoon uit eigen zak betaald, maar het stapelt zich zo wel lekker op allemaal.
Dan komen er ook nog de toplagers aan inclusief doorgeroeste mounting…

@karolography
Ach ja, het blijft uiteindelijk een Duitse bak met 4 rondjes op de grill, dus dat zegt al genoeg. :mrgreen:
Nee maar leuk is het natuurlijk niet.
Bedoeling is zeker om ‘m in leven te houden, want los van deze gebreken ziet deze auto er zowel van boven als onder en aan de binnenkant zeer gaaf uit. Dat heb ik gisteren, toen-ie op de brug stond, ook nog zelf gezien. Zou zonde zijn om dat verloren te laten gaan. Daar is-ie echt te mooi en ook nog te goed voor, dus zoals je zelf al zei: Ze zijn het waard!
Het stomme is ook dat ondanks al deze tegenslagen en ik de auto soms ook echt wel vervloek, ik het nog steeds een mooie auto vind en er nog steeds iedere keer blij van word als ik ‘m weer zie.
Als ik nog niet voorzien was, dan had je jouw geel-zwarte alu kogel ongetwijfeld aan mij kunnen slijten. :P
Dat OSS blijf ik ook echt een gave optie vinden, hoewel ik dat mat-zwarte dak ook wel echt typerend vind voor een CS en dat ‘m echt goed staat.
Ik hoop dat je snel een goed baasje voor ‘m vindt. :D

@Paulus
Goed om jouw kijk hierop even te weten. Dank daarvoor!
Als ik dan kijk naar de waardes van @HansJan zijn A2, dan vind ik dat er toch wel een behoorlijk verschil aanwezig is met het blokje van mijn A2.
Bougies hadden allemaal dezelfde kleur, maar kan ik binnenkort zelf nog wel even dubbelchecken.
Wat wel opmerkelijk was, is dat na de compressietest, toen ik weer vertrok vanuit de praktijk van de dokter, de auto sowieso weer op 3 cilinders liep en er echt heel weinig vermogen was en de auto echt grote moeite had vooruit te komen. Zo dramatisch had ik het nog niet eerder meegemaakt. Maar ook dit wisselt tijdens het rijden.
Als ik sta te wachten voor een stoplicht, dan kan het zomaar zijn dat het sputteren bij accelereren een stuk minder is dan tijdens het accelereren bij een vorig stoplicht.
Sowieso valt het mij op dat een misfire altijd ontstaat bij langer stationair draaien en vrijwel altijd bij warme motor.
Ik voel het tegenwoordig ook al aankomen. De motor begint voorzichtig ongelijkmatig te lopen met meestal tot gevolg dat-ie op 3 cilinders gaat lopen en het motorlampje gaat knipperen. Ook het bekende ploppende geluid bij de uitlaat is hoorbaar, alsof het een aak is die voorbij vaart.
Maar het kan ook zomaar zijn dat wanneer de auto even heeft stilgestaan en ik opnieuw start, het probleem uit zichzelf weer weg is en ook een tijdje wegblijft.
De auto moet binnenkort naar de garage voor APK en ik denk dat ik dan vraag of ze daar dan ook een compressietest willen doen.
Ben benieuwd wat daaruit komt.
Een second opinion kan nooit kwaad.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 okt 2021, 06:35 2 x

@HansJan, we kunnen niet de compressiewaarden van twee BBY motoren met elkaar vergelijken wanneer de meeting met verschillende testers is gedaan. Zijn het überhaupt dezelfde compressie testers? Een compressiemeter is niet een nauwkeurig meetinstrument. Het geeft vooral inzicht in de onderlinge drukverschillen van de cilinders. Daaruit kun je tot bepaalde hoogte conclusies trekken.

Wanneer er twijfel bestaat over de motorconditie, kan er na de compressietest een cilinderlektest gedaan worden. Hiermee kan vastgesteld worden WAAR het lek zich bevindt.
Zijn het de kleppen: suizend geluid in de uitlaat of het gasklephuis.
Koppakking: luchtbellen in het expansievat.
Zuigerveren: suizend geluid uit de carterventilatie.

@TJT, zoals je de symptomen beschrijft; wordt het inhouden vrijwel zeker veroorzaakt door de onsteking. Een bougie of bobine is het meest waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 08:11 0 x

Ben ik geheel met je eens @Paulus, het was mij er enkel om te doen om de onderlinge verschillen tussen de cilinders aan te geven. De terugval van 2 Bar op cilinder 2 is op z'n minst opmerkelijk te noemen.

De symptomen die @TJT beschrijft lijken inderdaad meer op een elektronisch dan mechanisch falen alhoewel de verbranding op zijn minst vragen oproept daar de kleur van all bougies teveel afwijkt van hetgeen normaal is 🙄
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 okt 2021, 08:56 3 x

Als je er helemaal geen chocola meer van kan maken, is ook een relatief goedkope injector reiniging en -test nog een optie: blijkt dat 20 jaar oude injectoren niet altijd meer helemaal overal hetzelfde inspuiten.
Zeker met de huidige bagger benzine begin ik dat zelf steeds minder te vertrouwen. En zeker bij auto's die soms wat langer stil staan.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 09:16 0 x

Op de garagerekening van afgelopen mei zie ik een ethanolbeschermer staan die aan de brandstof is toegevoegd.
Ook zijn de bougies vervangen.

Het (ineens) op 3 poten gaat lopen herken ik wel. Bij mij was het een penbobine die was gesneuveld.
Achteraf gezien merkte ik het al eerder door (lichtjes) inhouden tijdens het optrekken.

Je bent nog niet met het verhaal terug naar de garage geweest?

Ik lees dat je veel lange afstanden op de cruise control rijdt. Met welk toerental/snelheid rijd je dan gemiddeld?
Zuinig rijden = arm mengsel.
Plaats reactie