1e auto: Audi A2 1.4 AUA

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2019, 11:48 1 x

Na bijna een jaar meekijken en lezen is het nu eindelijk tijd om mezelf voor te stellen als A2-rijder. Ik ben 28 jaar, woonachtig in het pittoreske Leiden en heb gisteren mijn eerste auto gekocht: een A2!

Als liefhebber was ik op zoek naar een niet-standaard eerste auto, geen Corsaatje of Fiestaatje. Een auto die anders dan anders is, maar niet te duur in verzekering, onderhoud en brandstofkosten. Daarnaast ben ik als ontwerper altijd gefascineerd geweest door auto's die zijn ontworpen vanuit een rigide visie. Denk aan de Mini en 2CV, maar ook aan bijvoorbeeld de Phaeton. Wat mijn betreft past de A2 prima in dit rijtje. Esthetisch wellicht niet de knapste, maar een geweldig ontwerp.

Ik rijd niet veel, ga met de trein naar werk, dus het is meer hobby dan noodzaak. Ik heb afgelopen jaar flink wat loon gespaard, dus ik kon op zoek. Ik wilde een 1.4 benzinemotor ivm weinig km's en betrouwbaarheid, NL auto met NAP en onderhoudshistorie, aanschafprijs <€3.000 en geen gele, rode, zilveren of zwarte. Stiekem het liefst een Islandgrun, maar dat is helaas niet gelukt.

Wat wel gelukt is, is een mooie blauwe van een particulier, voor €2.500. Een AUA van mei 2001 met ±200.000 op de teller, met boekjes en sleutels. Licht interieur, niet werkend maar goed afgesloten en afgekoppeld OSS en ribbelgrille. Wel duidelijke gebruikerssporen aan binnen- en buitenkant, maar als beginnend bestuurder zou ik alleen maar zenuwachtig worden van een snaarstrak exemplaar. Vorige eigenaar was een sleutelaar, dus die had zelf nieuwe veren gemonteerd, gasklephuis gereinigd, regelmatig alle vloeistoffen gecheckt en vervangen, recent er nieuwe banden op gelegd en voor mij tenslotte nog de distributieriem en waterpomp vervangen binnen de afgesproken aanschafprijs.

Ik ben zelf geen ervaren koper, dus heb ik eerst nog een aankoopkeuring laten doen bij de lokale vakgarage. Daar kwamen de volgende punten uit:
  • Knipperlichtje vervangen
  • Ruitenwisserblad vervangen
  • Koplamphoogteverstelling linksvoor vervangen
  • Remcilinders achter vervangen
  • Fuseekogelhoes L+R stuk
  • Stuurkogelhoes R stuk
  • LV scheurtje ashoes
  • Accu matig
  • LA schokdemper matig
Dit vond ik niet wereldschokkend, er werd geen schade geconstateerd en de motor stond ook niet op ontploffen. Volgens de vakgarage was dit 'normale slijtage', wat ik ook herkende van meelezen op dit forum. Ik heb dus ik besloten de auto te kopen. Wie niet waagt, wie niet wint toch? Echter, na een uur rijden op weg naar huis sloeg het noodlot toe en begon het motorlampje te branden. Just my luck. Uit laten lezen bij de dichtstbijzijnde vakgarage, en het bleek foutcode P0401 te zijn, 'uitlaatgas terugvoering, doorloop te klein'. Ook dit herkende ik van het forum als een bekende kwaal die relatief eenvoudig te verhelpen was, dus heb ik besloten om gewoon naar huis te rijden alwaar hij nu in de garage staat. Hiervoor ben ik uitgegaan van deze post van koop9: https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?p=64427#p64427

Op de to-do list staan nu het vinden van een goed adres voor onderhoud nabij Leiden (suggesties welkom!), en het laten uitvoeren van het technisch noodzakelijk onderhoud zoals de hoesjes, EGR klep, remcilinders, ruitenwisser etc. De ruitenwisser is een oude, daar zou je met een verloopstukje een Aerotwin wisserblad op moeten kunnen bevestigen toch? Zou deze dan goed zijn? https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1193977

Daarna komen de nice to haves met o.a. interieurreiniging, eventueel wat spot repairs voor de (blanke) lak, knakkende deurvangers, RVS schroefjes voor de kentekenverlichting achter etc.

Foto's heb ik bijgevoegd, ziet er goed uit toch? Qua plan van aanpak, zie ik nog zaken over het hoofd? Adders onder gras, beren op wegen?

En kan iemand mij helpen aan de juiste kleuromschrijving anders dan 'blauw'?
Bijlagen
1280x960 (2).jpg
1280x960 (2).jpg (135.63 KiB) 4641 keer bekeken
20190518_111042.jpg
20190518_111042.jpg (3.82 MiB) 4641 keer bekeken
20190504_151121.jpg
20190504_151121.jpg (1008.8 KiB) 4641 keer bekeken
20190504_151047.jpg
20190504_151047.jpg (5.25 MiB) 4641 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Spaceframe op 19 mei 2019, 12:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stanley-Efu
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 okt 2013, 21:19
Locatie: Menameradiel
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2019, 11:56 1 x

Gefeliciteerd met je A2! Zie ik daar roest? Op een A2? :troll:
Ik vind de A2 esthetisch trouwens wel zeer verantwoord :) erg goed geslaagd ontwerp. Ikvind m mooi! :heart:
Veel rijplezier toegewenst.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2019, 12:44 1 x

Gefeli met je A2. :thumbmin:

En inderdaad al opgemerkt, corrosie bobbels.
Heb het zelf nog niet eerder gezien op een A2, wel op oudere A8'en.
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2019, 12:59 1 x

Corrosieplekjes onder de lak heb ik ook op de A stijlen, is niks aan te doen. ik heb hem zo gekocht en het is in de 6 jaar niet erger geworden. Een metallic A2 heeft prima lak en laat in principe niet gauw los.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

19 mei 2019, 13:23 1 x

Hey @Spaceframe ,

Ook ik herken het roestplekje, ik heb een A2 met op precies dezelfde plek hetzelfde roestplekje😝. Een aantal zaken op jouw tot do lijstje kan ik je prima bij helpen of voor jouw verhelpen. Dus als je zin hebt, ben je van harte uitgenodigd 👍. Ik zit in Zoetermeer dus niet al te ver en kan eea via vcds uitlezen en evt inleren .

Veel plezier met je eerste A2. Ik ga ervan uit dat het niet jouw laatste zal zijn😂😂😂.
Grt
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2019, 13:26 1 x

Welkom! Mooie kleur! Voor de naam kunt hier even checken: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Lackierungen Ik denk dat het Atlantic Blau is zo te zien, maar je kunt het ook nakijken in je serviceboekje. De genoemde onderhoudspunten zijn inderdaad niets schokkends, kwa onderdelen ben je voor 100-200 euro wel klaar. De accu en ruitenwisser zou je zelf al kunnen bestellen en vervangen. Niets zo vervelend als een auto die 's ochtends niet start als je naar een afspraak moet.

Om selectief een paar vragen te beantwoorden: je kunt de door jou al eerder aangehaalde @koop9 benaderen, deze zit in Haarlem. Ik weet alleen niet hoeveel tijd hij heeft. Op zich zijn het motorisch geen ingewikkelde auto's, dus elke fatsoenlijke garage moet de door jou genoemde punten wel kunnen oplossen.

De corrosie bobbels komen waarschijnlijk door niet goed hechtend spuitwerk uit de fabriek. Ziet er niet fraai uit maar kan geen kwaad.

Verder zou ik zeker in het begin een aantal keer het oliepijl controleren, om in te schatten hoeveel olie de motor verbruikt. Worden ze oud mee maar af en toe tussendoor bijvullen kan nodig zijn.

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

19 mei 2019, 13:31 1 x

- Knipperlichtje vervangen is zo geregeld,
- Ruitenwisserblad vervangen is zo geregeld, ik heb hier misschien nog wel een nieuw type arm liggen.
- Koplamphoogteverstelling linksvoor vervangen is zo geregeld tegelijkertijd met knipperlicht.
- Remcilinders achter vervangen hoeft geen probleem te zijn.
- Fuseekogelhoes L+R stuk kan wel kostbaar zijn. Deze zit of vast op de arm, dan prijzig of armen vervangen voor plaatstalen versie met losse fuseekogels
- Stuurkogelhoes R stuk hoeft geen probleem te zijn.
- LV scheurtje ashoes is vervelend😬 , binnen of buitenzijde?
- Accu matig is makkelijk te vervangen en goede alternatieven beschikbaar.
- LA schokdemper matig is ook makkelijk te vervangen, wel meteen links en rechts vervangen. Bilstein B3 of monroe of KYB zijn goede vervangingsdempers voor originele dempers en betaalbaar.

😉👍
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

19 mei 2019, 13:34 1 x

Btw, knakkende deurvangers heb ik okk setjes voor liggen😝👍
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2019, 16:17 0 x

Welkom @Spaceframe ,

Mooie voorstelt ronde. Ik ben zelf niet zo'n held als het gaat om iets neer pennen. Ik heb daarom ook genoten van jouw intro.

Hoop dat je veel hebt aan het forum maar gezien het advies wat je al gekregen hebt heeft het zijn waarde al weer eens bewezen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 mei 2019, 10:43 1 x

Dank voor het warme welkom allen! Direct na aanschaf moest ik een week naar het buitenland, en nu met een korte tussenpauze nog twee weken. Daarna kom ik bij u terug met een plan van aanpak, eerste ritjes en indrukken. Ook heb ik zeker de intentie om lid te worden van de club, een mooi initiatief dat ik graag ondersteun.

@DED@2 , dank voor het vriendelijke aanbod! Ik ben benieuwd hoe dit verder praktisch in zijn werk gaat, het lijkt me gepast om dat verder via pb af te handelen. Dit komt dus na mijn vakantie.
Plaats reactie