Audi A2 van Joost

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2023, 11:33 0 x

Dat zei mijn monteur ook dat het mogelijk gewoon een eigenschap is, je went er zo aan. Hij verwacht er ook niet problemen mee. Als het echt versleten is dan merk je het snel genoeg en dan gelijk aan de bel trekken
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2023, 11:40 0 x

Marti schreef:
08 mar 2023, 11:09
Het hoog pakken van de koppeling heb ik ook en ik kom het in nogal wat andere berichten tegen. Ik krijg daarom de indruk dat het normaal is. Het went.
Had ik bij de aanschaf van de mijne met 232.000km. Nog even mee gereden en rond de 240.000 er een nieuwe koppeling in gezet van Sachs.. Wereld van verschil!!!!
Gebruikersavatar
Ger964
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2023, 14:44 0 x

Ik zou eerst de koppeling ontluchten.
Bij mijn 1.4 heeft het geholpen in de zin dat hij nu “lager”aangrijpt.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2023, 14:55 0 x

Ik zou graag begrijpen hoe ontluchten kan helpen de koppeling lager te laten aangrijpen...

De rusttoestand van de koppeling is gekoppeld. Met het koppelingspedaal ontkoppel je de verbinding tussen motor en versnellingsbak. De term koppelingspedaal is eigenlijk verkeerd: het is een ontkoppelpedaal.

Als er (extreem voorbeeld) alleen lucht in de hydraulische leiding zou zitten, kun je überhaupt niet ontkoppelen. De koppeling zit dan dus "lager" dan de bodem van de auto...
Minder lucht / meer olie leidt tot de mogelijkheid te ontkoppelen, dus een hoger aangrijpingspunt.

Correct me if I'm wrong!

En overigens is ontluchten een prima idee, maar ik verwacht dat je aangrijpingspunt daardoor hoger komt te liggen. Of is er een andere afstelmogelijkheid voor het aangrijpingspunt, bijvoorbeeld met stelplaatjes tussen de slave-cilinder en het bellhouse?
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 apr 2023, 10:44 4 x

Sinds 1 april is de leaseauto weg en word de A2 volledig ingezet. Na 3 jaar stilstand altijd wel even spannen hoe hij zich gaat houden. Ja ik heb er wel wat ritjes mee gemaakt als proef maar hij doet het gewoon goed!

Sterker nog, in 1,5 week is er een goede 1000 km op gereden. De komende 2 weken zal er ook veel langere ritten mee gemaakt worden en vliegen de kilometers er op. Vanaf dan gaat het niet meer zo snel omdat ze begint bij een nieuwe werkgever.

Positief; hij rijd gewoon goed. stuurt goed, relatief stil, ruim, wendbaar en alles werkt zoals het moet werken. Onderstel is goed, was even bang voor de bandend ivm vlakke kanten maar ook daar geen last van. Cruise control werkt goed.

Negatief; Ondanks veel snelweg kilometers is het verbruik 1 op 14. Niet heel slecht maar had stiekem wel wat beter verwacht. De airco werkt wel maar niet heel goed. Keer bijvullen dus. Er rammelt iets bij de bijrijderskant bij het voeteneind. daar moet ik even naar kijken. En ik hoor nog steeds een fluitttoon door de speakers achter. Heb al een ontstoorder er in gezet en het is minder geworden maar nog steeds hoor ik een irritante fluittoon toerenafhankelijk door de achterspeakers. Terwijl er wel een aftermarket radio in zit maar gewoon op de ISO stekkers en verder niet gerommeld is met de bedrading of andere aanbouwdelen zoals versterkers. Even zien hoe ik dat ga oplossen. Allemaal kleinigheden dus :thumbmin:

Auto moet elke dag rijden de komende weken, maar daarna weer eens een weekend in de garage om de puntjes op de i te zetten
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2023, 09:09 1 x

De A2 lijkt op heden nog niet zo betrouwbaar. Het is verder een hele leuke auto, lekker ruim, goedkoop maar in de 2 maand dat we hem hebben is hij nu 3x gestrand :|

2x wilde de auto niet meer aan slaan kort na een ritje van +/- 2 km (kinderen bij school afzetten). Na een half uurtje wachten, toen ik kwam om te kijken was het starten en lopen. Heb hem uitgelezen maar kon ook geen foutcodes zien. Branden ook geen storingslampjes, Heb dus echt geen idee wat het zou kunnen zijn.

Een foutieve temperatuursensor die zorgt voor een te rijk mengel bij een lauw-warme start lijkt pries overeen te komen met het probleem die ik hem qua klachten, en komt vaker voor bij de A2. Maar het blijft gokken aangezien ik geen diagnose heb kunnen stellen en geen idee heb wat de auto wel of niet doet als hij niet wil starten.

________________________________________________________________________________________

En afgelopen weekend wéér gestrand. Lekke band. De A2 heeft geen reservewiel en dus maar beroep gedaan op de ANWB, daar heb je ze tenslotte voor.

Met 10 minuten stonden ze er al blijkbaar en werd de band geïnspecteerd. Zoals ik zelf ook al had opgemerkt zijn de banden al wat ouder maar zijn ze nog in bijzonder goede staat. zelfs geen droogtescheurtjes of iets. Maar hij kon ook geen schroef of iets vinden. Na het nodige speurwerk bleek hij bij de velg aan de binnenkant te lekken.

Afbeelding

Band werd opgepompt en samen met de ANWB naar een lokale garage van hunzelf gereden (wist niet eens dat ze dat hadden. Daar werd de band van de velg gehaald en de velg zat aan de binnenkant een scherpe rand aan. Hij had het nog nooit eerder gezien bij personenauto's. De velg is gepolijst, band er weer om gezet, gebalanceerd en gemonteerd. Inmiddels al weer 2 dagen probleemloos.

Hulde voor de ANWB, ik heb eerder al wat mindere ervaringen gehad met ze, maar nu was het gewoon top. Bovenverwachting zelfs. Snel, uitgebreid de tijd en als bonus kreeg onze zoon die ook mee was nog een ANWB stickervel.

Hopelijk hebben de andere velgen niet een soortgelijk probleem.


Nu nog weer verder met het sporadisch niet/moeilijk willen starten
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2023, 10:32 0 x

Een lekke band mag je de A2 niet verwijten, Joost!

Een van onze kinderen rijdt sinds kort A1 en bij een "nieuwe" auto in de familie houd ik de eerste tijd de bandenspanning (en oliepeil en remvloeistof en koelvloeistof) een beetjeregelmatig in de gaten.
Bij hem liep de band LA langzaam leeg.

Wiel gedemonteerd, geïnspecteerd, geen spijkers of schroeven te vinden. Vervolgens in een oud babybadje het wiel langzaam rondom gecheckt. Geen luchtbellen langs de randen binnen en buiten. Maar wel belletjes onderaan bij het ventiel, dus lekkage langs het ventiel.

Nieuw ventiel erin en klaar...

En ja, 1 op 14 vind ik ook aan de hoge kant, dus misschien is er meer mis met de brandstof-toevoer, niet alleen bij het starten. Tenzij je veel stadsverkeer, korte stukjes met koude motor, doet... Normaal is 1 op 16 een heel redelijke waarde, 1 op 17 is goed en om 1 op 18 te bereiken moet ik vooral snelweg met 100 op de teller doen.

Radiostoring heb ik geen ervaring mee, maar ik ga altijd voor originele Audi Chorus/Concert/RNS.
Audi past een versterkertje toe voor de luidsprekers achter. Dan kun je het signaal beter afschermen tegen motorstoringen, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de bedrading naar de luidsprekers een hoorbare storing kan oppikken. Dan zouden de voorspeakers daar ook last van moeten hebben.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 mei 2023, 13:03 0 x

Nee klopt het is een oude auto. De band was niet lek, maar de velg. ouderdom van de velg volgens de beste man van de ANWB. Ik heb er nog nooit van gehoord dat dit kon.

Het is een wat oudere auto , dus ja, je weet dat er wat mee is. Ik vind het niet erg, ik kan redelijk veel zelf en heb de mogelijkheid om droog te sleutelen in mijn garage. Maar de auto moet natuurlijk wel gewoon betrouwbaar blijven in de zin van; niet stranden.
En ja, 1 op 14 vind ik ook aan de hoge kant, dus misschien is er meer mis met de brandstof-toevoer, niet alleen bij het starten. Tenzij je veel stadsverkeer, korte stukjes met koude motor, doet... Normaal is 1 op 16 een heel redelijke waarde, 1 op 17 is goed en om 1 op 18 te bereiken moet ik vooral snelweg met 100 op de teller doen.
Ik vind dit ook hoog, mede door het 2x niet willen aanslaan kort na een kort ritje, vermoed ik dat de temperatuursensor soms niet lekker werkt en de auto te rijk laat lopen (en soms daardoor niet wil starten). Maar het is een gok zonder onderbouwing/diagnose omdat tijdens uitlezen niets te vinden valt.

Maar gezien de geringe kosten van de sensor en weinig werk daar mee ga ik hem preventief maar vervangen denk ik
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 mei 2023, 09:35 0 x

Als ik het verhaal zo lees moet ik gelijk aan water en of vuil in de brandstoftank denken.
Als je toch preventief gaat vervangen zou ik ook het brandstoffilter mee nemen.
En dan de oude open maken, dan kan je daarna beslissen of het nodig is om de brandstoftank te inspecteren.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2023, 11:52 0 x

Joostbo schreef:
24 mei 2023, 09:09
.....
Nu nog weer verder met het sporadisch niet/moeilijk willen starten (na een korte rit bij koude motor?)
.....
Wat je (of jouw vrouw) nog zou kunnen proberen als het weer voorkomt, is tijdens het starten (de motor gaat wel rond?) het gaspedaal (volledig) intrappen.
De motor krijgt dat meer lucht en de (overtollige) brandstof kan dan weggeblazen worden.

Met een beetje geluk slaat de motor dan wel aan.

Deze truc werkt meestal goed bij oudere auto's met bediening van het gaspedaal met een kabel, ik weet niet of het elektronisch bediende
gasklep ook zo reageert op het intrappen van het gaspedaal.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie