In 1912 waren de meeste auto's alleen bereikbaar voor de "happy few", de advertentie van de Audi/Horch straalt dat ook uit.ReemW schreef: ↑28 jul 2019, 21:33Ergens anders nog deze reden gelezen waarom we het stuur aan de linkerkant hebben: Henri Ford vond het niet netjes dat passagiers, en dan vooral vrouwen, van de stoep af moesten komen en aan de andere kant van de auto moesten instappen. Daarom plaatste hij bij de Model-T het stuur aan de linkerkant van het voertuig. Dit werd al snel de standaard in rechtsrijdende landen.
P.s. In het Louman stuk staat hierover: 'Zijn (Fords) gedachtegang was dat de auto van een luxeartikel zou uitgroeien tot een gebruiksvoorwerp'. Deze zin snap ik niet.
Henry Ford was een van de eerste autobouwers die mogelijkheden zag in de auto voor de gewone man. Standaardisatie en doelmatigheid/eenvoud van het ontwerp zijn dan heel belangrijk.
Uitgaande van rechtsrijdend verkeer en een goed overzicht van de bestuurder over de rest van het verkeer ligt het stuur/bediening links in het voertuig het meest voor de hand, de rest is geschiedenis ....