De LifePO4 accu's beginnen langzaam maar zeker betaalbaar te worden (afijn, nog niet helemaal )
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... %2522%257D
Heeft een dergelijk type accu voor /nadelen voor een auto (A2)?
LIFePO4 accu
- AudiFanSedert1971
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hij moet wel geschikt zijn als startaccu......
Dat zie ik niet staan.
Ook je dynamo moet aangepast worden voor lithiumaccu als accu mogelijk voor startaccu bruikbaar is.
Kijk maar vergelijkbare accu's bij:daar staat niet geschikt voor startaccu.
https://www.accuserviceholland.nl/lfp-v ... fepo4.html
Tip
https://youtu.be/fF9fhlr9S5s
Dat zie ik niet staan.
Ook je dynamo moet aangepast worden voor lithiumaccu als accu mogelijk voor startaccu bruikbaar is.
Kijk maar vergelijkbare accu's bij:daar staat niet geschikt voor startaccu.
https://www.accuserviceholland.nl/lfp-v ... fepo4.html
Tip
https://youtu.be/fF9fhlr9S5s
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- eekhoorntje
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Mijn E bike, keek op deze LIFePo4 van 24 volt... .26,2 volt normaal 29,8 volt laden!
Maar als ik de helft neem, 12 volt zou ik 14,9 volt uit de Dynamo moeten krijgen?
Ik zie geen maximale startstroom die tenminste 600A moest zijn en denk dat deze langzaam leeg zal lopen.
En 9 oktober beloven ze, erg lang wachten.
Na beneden Scrollen en ja hoor, max 200A staat daar!
Maar als ik de helft neem, 12 volt zou ik 14,9 volt uit de Dynamo moeten krijgen?
Ik zie geen maximale startstroom die tenminste 600A moest zijn en denk dat deze langzaam leeg zal lopen.
En 9 oktober beloven ze, erg lang wachten.
Na beneden Scrollen en ja hoor, max 200A staat daar!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
- Locatie: Winsum
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Kan iemand me uitleggen what's the point? Voor dat geld heb je een dikke Varta, nieuwe dynamo en een druppellader.
...of je kunt de buurman 31x een krat SchultenLauw geven elke keer als hij moet helpen duwen. Daar kom je het winterseizoen ook wel mee door
https://www.aldi.nl/merken/aldi-merken/ ... ticle.html
...of je kunt de buurman 31x een krat SchultenLauw geven elke keer als hij moet helpen duwen. Daar kom je het winterseizoen ook wel mee door
https://www.aldi.nl/merken/aldi-merken/ ... ticle.html
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dergelijke accu's zijn vooral bedoeld als extra accu voor bijvoorbeeld campers e.d. voor de stroomvoorziening in de camper.toutdroit schreef: ↑16 jul 2021, 15:05De LifePO4 accu's beginnen langzaam maar zeker betaalbaar te worden (afijn, nog niet helemaal )
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... %2522%257D
Heeft een dergelijk type accu voor /nadelen voor een auto (A2)?
Deze wordt dan gescheiden gehouden van de stroomvoorziening van de motor.
Zo loop je niet het risico (start)accu van de motor leeg te trekken tijdens het staan op de camping.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mijn A2 e-tron rijdt op LiFePo4 (86 cellen à 3,3 Volt in serie). De binnenkort leverbare Sono Motors Sion rijdt op (zonnecellen en) LiFePO4.
Een LiFePO4-accu heeft als voordeel boven Li-ion dat ie niet onblusbaar in de fik gaat (zoals Tesla af en toe demonstreert).
LiFePO4 heeft als voordeel boven de normale (loodzuur) accu, dat je hem veel verder kunt ontladen. Maar dat heb je in een auto (waar je de accu alleen gebruikt bij het starten) helemaal niet nodig. Je mag LiFePO4 wel belasten (kortstondig) tot 10C, dus een 60 Ah accu kan gerust een paar seconden 600 Ampère leveren. Voor een caravan of camper wordt LiFePO4 wel toegepast omdat dezelfde capaciteit aanzienlijk minder gewichtig is vergeleken met een (semi)traction (loodzuur) accu.
Een LiFePO4-accu heeft als voordeel boven Li-ion dat ie niet onblusbaar in de fik gaat (zoals Tesla af en toe demonstreert).
LiFePO4 heeft als voordeel boven de normale (loodzuur) accu, dat je hem veel verder kunt ontladen. Maar dat heb je in een auto (waar je de accu alleen gebruikt bij het starten) helemaal niet nodig. Je mag LiFePO4 wel belasten (kortstondig) tot 10C, dus een 60 Ah accu kan gerust een paar seconden 600 Ampère leveren. Voor een caravan of camper wordt LiFePO4 wel toegepast omdat dezelfde capaciteit aanzienlijk minder gewichtig is vergeleken met een (semi)traction (loodzuur) accu.
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Kan de alternator zo'n accu 'gewoon" laden of is dat wat ingewikkelder?Peter_Maathuis schreef: ↑19 jul 2021, 16:29
LiFePO4 heeft als voordeel boven de normale (loodzuur) accu, dat je hem veel verder kunt ontladen. Maar dat heb je in een auto (waar je de accu alleen gebruikt bij het starten) helemaal niet nodig. Je mag LiFePO4 wel belasten (kortstondig) tot 10C, dus een 60 Ah accu kan gerust een paar seconden 600 Ampère leveren. Voor een caravan of camper wordt LiFePO4 wel toegepast omdat dezelfde capaciteit aanzienlijk minder gewichtig is vergeleken met een (semi)traction (loodzuur) accu.
Kunnen de + en - accu klemmen van de A2 er "gewoon op" en laadt ie dan ook op of wordt dat ingewikkeld?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als er een BMS in zit, kun je de laadspanning aan de "buitenkant" aanbieden. Het BMS zorgt ervoor dat alle (4) cellen tot hetzelfde niveau worden opgeladen. De (4) cellen zijn nooit exact hetzelfde, dus door herhaald ontladen en laden gaan de cellen uit elkaar lopen qua spanning. Het BMS "synchroniseert" de cellen bij het opladen.