LIFePO4 accu

Offtopic & overig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 jul 2021, 15:05 0 x

De LifePO4 accu's beginnen langzaam maar zeker betaalbaar te worden (afijn, nog niet helemaal :mrgreen: )
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... %2522%257D

Heeft een dergelijk type accu voor /nadelen voor een auto (A2)?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 jul 2021, 16:54 1 x

Hij moet wel geschikt zijn als startaccu......
Dat zie ik niet staan.

Ook je dynamo moet aangepast worden voor lithiumaccu als accu mogelijk voor startaccu bruikbaar is.

Kijk maar vergelijkbare accu's bij:daar staat niet geschikt voor startaccu.

https://www.accuserviceholland.nl/lfp-v ... fepo4.html


Tip
https://youtu.be/fF9fhlr9S5s
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 jul 2021, 19:08 0 x

Mijn E bike, keek op deze LIFePo4 van 24 volt... .26,2 volt normaal 29,8 volt laden!
Maar als ik de helft neem, 12 volt zou ik 14,9 volt uit de Dynamo moeten krijgen?

Ik zie geen maximale startstroom die tenminste 600A moest zijn en denk dat deze langzaam leeg zal lopen.

En 9 oktober beloven ze, erg lang wachten.

Na beneden Scrollen en ja hoor, max 200A staat daar!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 jul 2021, 07:05 1 x

Kan iemand me uitleggen what's the point? Voor dat geld heb je een dikke Varta, nieuwe dynamo en een druppellader.

...of je kunt de buurman 31x een krat SchultenLauw geven elke keer als hij moet helpen duwen. Daar kom je het winterseizoen ook wel mee door :mrgreen:

https://www.aldi.nl/merken/aldi-merken/ ... ticle.html
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 jul 2021, 11:20 1 x

toutdroit schreef:
16 jul 2021, 15:05
De LifePO4 accu's beginnen langzaam maar zeker betaalbaar te worden (afijn, nog niet helemaal :mrgreen: )
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... %2522%257D

Heeft een dergelijk type accu voor /nadelen voor een auto (A2)?
Dergelijke accu's zijn vooral bedoeld als extra accu voor bijvoorbeeld campers e.d. voor de stroomvoorziening in de camper.
Deze wordt dan gescheiden gehouden van de stroomvoorziening van de motor.
Zo loop je niet het risico (start)accu van de motor leeg te trekken tijdens het staan op de camping.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 jul 2021, 16:29 3 x

Mijn A2 e-tron rijdt op LiFePo4 (86 cellen à 3,3 Volt in serie). De binnenkort leverbare Sono Motors Sion rijdt op (zonnecellen en) LiFePO4.

Een LiFePO4-accu heeft als voordeel boven Li-ion dat ie niet onblusbaar in de fik gaat (zoals Tesla af en toe demonstreert).

LiFePO4 heeft als voordeel boven de normale (loodzuur) accu, dat je hem veel verder kunt ontladen. Maar dat heb je in een auto (waar je de accu alleen gebruikt bij het starten) helemaal niet nodig. Je mag LiFePO4 wel belasten (kortstondig) tot 10C, dus een 60 Ah accu kan gerust een paar seconden 600 Ampère leveren. Voor een caravan of camper wordt LiFePO4 wel toegepast omdat dezelfde capaciteit aanzienlijk minder gewichtig is vergeleken met een (semi)traction (loodzuur) accu.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jul 2021, 13:09 0 x

Peter_Maathuis schreef:
19 jul 2021, 16:29

LiFePO4 heeft als voordeel boven de normale (loodzuur) accu, dat je hem veel verder kunt ontladen. Maar dat heb je in een auto (waar je de accu alleen gebruikt bij het starten) helemaal niet nodig. Je mag LiFePO4 wel belasten (kortstondig) tot 10C, dus een 60 Ah accu kan gerust een paar seconden 600 Ampère leveren. Voor een caravan of camper wordt LiFePO4 wel toegepast omdat dezelfde capaciteit aanzienlijk minder gewichtig is vergeleken met een (semi)traction (loodzuur) accu.
Kan de alternator zo'n accu 'gewoon" laden of is dat wat ingewikkelder?
Kunnen de + en - accu klemmen van de A2 er "gewoon op" en laadt ie dan ook op of wordt dat ingewikkeld?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 jul 2021, 20:48 2 x

Als er een BMS in zit, kun je de laadspanning aan de "buitenkant" aanbieden. Het BMS zorgt ervoor dat alle (4) cellen tot hetzelfde niveau worden opgeladen. De (4) cellen zijn nooit exact hetzelfde, dus door herhaald ontladen en laden gaan de cellen uit elkaar lopen qua spanning. Het BMS "synchroniseert" de cellen bij het opladen.
Plaats reactie