SkAudi FabiA2?

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2020, 19:48 1 x

Ik hoopte stiekem op foto's ...

Zit zelf ook met een a2 tsi inbouw in mijn hoofd maar kom teveel tegenstrijdigheden tegen kwa 1.2 tsi en ruimte in de oudere modelen.
Polo/ibiza/lupo en dat is volgens mij nog ruimer dan get neusje van de a2.

De 1.8 past dan weer wel met aangepaste in en uitlaatstukken en dat blok is wel hoog en breed maar voorderest 1 blok zonder poespas.
Iets met diepte van het blok...

Maar goed als ik een foto zie waarop jij het voor elkaar gekregen hebt koop ik volgende week nog een a2 sloper om deze compleet uit elkaar te trekken en van onder tot boven te verbouwen.

Lijkt me namelijk ook dat je de brandstof pomp zal moeten vervangen gezien de flow/h veel hoger kan uitvallen met een turbo vs non turbo.

En zo zijn er nog wat zaken waar ik twijfels over heb.
Maar goed kan niet anders zeggen ben zeer benieuwd naar foto's vooral van de motorsteunen en vrije ruimtes om het blok heen ivm met ic buizen etc.
Gebruikersavatar
advanced
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 nov 2012, 13:38

08 okt 2020, 20:15 0 x

Skoda fantasiA2 is een betere naam zonder foto’s
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 okt 2020, 20:41 0 x

Patrick denkt goed, het past soms erg krap en in de juiste volgorde monteren....

Je hebt 2 complete voertuigen nodig en ik moest ook meer overzetten dan ik dacht.
Alleen de Brandstofpomp niet gedaan... LPG met gloeisysteem in gedaan en nu benzine vrij!
Ik kon de steun van de Skoda over zetten met 5 mm langere bout, anders kreeg ik hem niet vast..

De vooraf gemaakte foto is met A2 steun en nu is het lastig de Skoda steun een foto van te maken.
Ook zag ik op de sloop dat de 1.2 Tsi er in 63 en 77kw versie is en de turbo is dan andere maat.

En de motorkap, goed gezien, die paste niet meer, zonder kunststof kap raakte motortemperatuur ontregeld dus die A2 kap motorkap is gestript....

Ik kon voordelig 2 wrakken kopen en dan kun je meten en zoeken.
De 1.6 BAD motoren zijn of met vele km of dubieus, en was ook duur geworden.
Maar als je voor beide niet teveel hoefde te betalen dan neem ik de gok.

Vergeet niet dat een 2000~2005 A2 en de laatste Fabia van 2013, totaal andere generatie is.
2014 is weer andere en dat betekend dat er meer Canbus geregeld is en ook de tellers moeten werken en dat omzetten is ramp, ben je maanden aan het puzzelen, dus dan maar Skoda tellers die niet in de A1 zitten van zelfde bouwjaar... daar is de knop verkeerde plek...

Ook paste de Skoda Airco met draaiknoppen niet goed, dus gelukkig de automatische Airco gekocht op deze... en de kabels van lichtschakelaar en koplamp hoogte zitten andersom en dat paste net aan... een ramp om stekker op schakelaars te krijgen.

Verder is er ook een variatie in DSG bakken, de oude DSG 6 wil ik niet, en de latere hebben andere pookje in de auto, van onze ronde naar vierkant dus meer werk.
Ik ben nog met interieur bezig om alles goed en foutloos werkende te krijgen, en nu al roepen dat het kan vind ik te vroeg.

Want hoe ga ik over een paar jaren de Airco bijvullen? Zal geen enkele garage blij mee zijn!

Zelfde voor dynamo riem, hoe monteer ik een nieuwe, blok er even uithalen?
Het is wel nieuwere motor maar niet bepaald monteurs vriendelijk geworden.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2020, 06:27 1 x

Ik mag toch hopen dat je riemen kettingen en vacuüm darmen vervangen hebt net als frictie en dsg olie.

Voor 500 euro en 2 a 3 dagen werk weet je zeker dat je 80k zonder problemen verder kan.

Iig dat is wat ik doe als ik een motor swap, even aan de bok hangen en rondom schrobben en vervangen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

09 okt 2020, 08:52 0 x

Ja, nu wel... maar over 3 jaren en 100.000 km verder dit nogmaals doen, motor er even uithalen is draden eerst zoeken en los halen, maar monteren is lastig, elke stekker heb ik met stethoscoop op smartphone gedaan wegens geen ruimte en zicht.

Maar ook de Airco vullen, gaatje geboord om er bij te komen, en dan met punt tangetje dopje eraf, slang erop vast zetten en later weer in dat kleine en het mag niet groter gaatje.
Tangetje niet voor de kracht maar zelfs kinderen hebben al te dikke vingers.

Er is nu vrijwel geen kreukelzone meer over dus bij tikje gelijk motor in puin.
Bougies en olie gaat prima, maar elke sensor die ooit zal sneuvelen is blok eruit en 2 dagen werk.
Er zijn andere merken die bij de 6 & 8 cilinders een grote beurt van €1500,- hebben die hetzelfde zijn ingebouwd, die luxe bakken is dat nog redelijk gezien nieuwprijs maar voor een A2 wil niemand een dergelijke grote beurt prijs als een ketting of dynamo riem vervangen moest worden.

Zelf puzzel ik nu in scharnierende front, net als bestelbussen vaak demonteerbaar of scharnierende gemaakt zijn om er bij te kunnen komen.
Als de motor niet beter bereikbaar word is dit nu een wegwerp auto.

Van 2 er 1 maken, gister zelfs op NOS journaal een EV gezien van TU Eindhoven die ze afvalbak noemde.... ik wil een ombouw ook onderhoudsvriendelijk houden en dat is nu helemaal fout gegaan.
Het paste maar extreem krap.... daar word geen enkele monteur blij van!

En de Foto vragers, als ik er nauwelijks bij kan, hoe maak je dan een foto?
Dat word op de eerste Meeting in kieren gluren om alles te zien.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

09 okt 2020, 13:48 5 x

eekhoorntje schreef:
09 okt 2020, 08:52

En de Foto vragers, als ik er nauwelijks bij kan, hoe maak je dan een foto?
Dat word op de eerste Meeting in kieren gluren om alles te zien.
Ah, that's my cue!
Oké, hoe maakt men een foto;

Haal de motorkap eraf.... Of sla deze stap over als het niet nodig is.
Hou de camera en/of telefoon stevig in de knuisjes, paar stapjes naar achter en zorg dat je met beide benen stevig op de grond staat om een zo strak mogelijk en blur vrij resultaat te verkrijgen. Wacht tot de camera scherp staat en druk op 't knopje! Tadaaa, en klaar, nu alleen nog uploaden.

Dirck, niemand hoeft te zien hoe je de airco kan bijvullen, of je bij de v-snaar of tandriem kan komen en hoe de motorsteun eruit ziet!
Men wil (of in ieder geval ik) een algemeen plaatje van een A2 waar een tfsi motor in leg zien, boeien of 't project al klaar is of überhaupt rijdend is.

Weet je Dirck, ik vind de motor/bak die je gebruikt hebt heel erg interessant, dus daarmee heeft jouw project ook meteen mijn interesse........ En helaas is het toch weer een anti-climax geworden!
Dankzij de stortvloed aan woorden die je uitkraamt en het geheel daardoor nog warriger en onduidelijker maken dan 't al is.

Gewoon, een algemeen ploatje, hoe moeilijk kan 't zijn....... Zucht.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2020, 15:22 4 x

eekhoorntje schreef:
09 okt 2020, 08:52
En de Foto vragers, als ik er nauwelijks bij kan, hoe maak je dan een foto?
Dat word op de eerste Meeting in kieren gluren om alles te zien.
volgens mij ruim genoeg om ook de wintervoorraad in op te slaan ... ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 13:19 1 x

Had met dit topic gehoopt op meer foto's van het project, maar het bleek nog een studie-object:

viewtopic.php?f=7&t=9316

Zijn er nog vorderingen te melden met bijbehorend beeldmateriaal?
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 13:59 1 x

Spits schreef:
09 okt 2020, 13:48
eekhoorntje schreef:
09 okt 2020, 08:52

En de Foto vragers, als ik er nauwelijks bij kan, hoe maak je dan een foto?
Dat word op de eerste Meeting in kieren gluren om alles te zien.
Ah, that's my cue!
Oké, hoe maakt men een foto;

Haal de motorkap eraf.... Of sla deze stap over als het niet nodig is.
Hou de camera en/of telefoon stevig in de knuisjes, paar stapjes naar achter en zorg dat je met beide benen stevig op de grond staat om een zo strak mogelijk en blur vrij resultaat te verkrijgen. Wacht tot de camera scherp staat en druk op 't knopje! Tadaaa, en klaar, nu alleen nog uploaden.

Dirck, niemand hoeft te zien hoe je de airco kan bijvullen, of je bij de v-snaar of tandriem kan komen en hoe de motorsteun eruit ziet!
Men wil (of in ieder geval ik) een algemeen plaatje van een A2 waar een tfsi motor in leg zien, boeien of 't project al klaar is of überhaupt rijdend is.

Weet je Dirck, ik vind de motor/bak die je gebruikt hebt heel erg interessant, dus daarmee heeft jouw project ook meteen mijn interesse........ En helaas is het toch weer een anti-climax geworden!
Dankzij de stortvloed aan woorden die je uitkraamt en het geheel daardoor nog warriger en onduidelijker maken dan 't al is.

Gewoon, een algemeen ploatje, hoe moeilijk kan 't zijn....... Zucht.
Ik lees de eekhoorntjes berichten echt graag :heart: .
De lengte van- en de mega vele berichten zijn trouwens volkomen begrijpelijkl:
Kijk goed naar het eekhoorntje op zijn avatar, dan zie je dat het er geen één maar twee zijn, dat is 2x het aantal berichten met 2x de lengte toch? :joy:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 okt 2020, 22:40 0 x

Kleurplaat?
Bijlagen
400082300368_110544.jpg
400082300368_110544.jpg (187.23 KiB) 3320 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie