Stuurbekrachtiging verwijderen APK waardig?

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 jan 2020, 11:10 0 x

Voor een nieuwe mede forum lid auto gesloopt!

Ja, omdat de vrijdag middag APK een stuurbekrachtiging met zweten en tegenwerken afgekeurd had!
via PB mijn gevraagd en omdat ik geen revisie delen op voor heb.
Nu alles van Stuur bekrachtiging met Bacho en Waterpomp tang sporen van eerdere poging maar even
verwijderd, maandag 8.00 uur mag deze persoon herkeuring doen, en hoewel bij stilstand het zeer zwaar stuurde met 195/50/16 banden valt het eenmaal in beweging prima mee.

Mag dit, voor de APK de gehele stuurbekrachtiging verwijderen?
Geen lekkage en tegenwerking meer?
De 1.2 Tdi heeft deze ook vaak niet, omdat het meerprijs was, maar 100 Kg lichtere dan deze AUA.


Verder heeft deze persoon net genoeg geld voor een Conti riem uit 37-08 te vervangen.
Dat vinden we beide belangrijker en nu een verse 49-19 SKF set gemonteerd dus fabrieksdatum op oude en nieuwe aanwezig!
Na 12 jaren en creatief aangepaste teller, die we naar de ECU waarde even hebben gezet, dus bij APK zullen ze wel vreemd opkijken, 117.000 Km in 1 weekend!
De waterpomp en spanrollen hadden enige ruimte gekregen dus keurig op tijd gedaan.

Maar moet ik nu revisie set bestellen en alles repareren of mag je zo jarenlang zonder bekrachtiging doorrijden?
Ik twijfel en als hij werkte is goed, tegenwerking is afkeur maar over verwijderen vond ik niets!

Dus ik was glsteren weer flink bezig met de boel te slopen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 jan 2020, 11:15 0 x

Ik zeg niks meer
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 jan 2020, 11:20 1 x

Ik vind het wel een interessante case: kom je zonder stuurbekrachtiging door de APK? Ik verwacht eigenlijk van wel: wat er in de auto zit, moet goed werken, maar wat er niet in zit...

De dealer kan vast achterhalen dat de auto met stuurbekrachtiging is afgeleverd, maar of de APK-keurmeester dat kan?

Ik ben dus wel benieuwd, maar het antwoord hoeft voor mij niet per sé een heel A4'tje te beslaan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 jan 2020, 11:38 1 x

Volgens mij is het verschil tussen een onbekrachtigd stuurhuis (mist de aansluitingen voor de hydrauliekslangen),
en een bekrachtigd stuurhuis (heeft deze aansluitingen wel) door de monteur duidelijk te zien.

Een af fabriek onbekrachtigd stuurhuis is alleen op de 3L geleverd, ik vraag me af of deze wel op de andere uitvoeringen van de A2 past.
Ook vraag ik mij af of er verschil is in de wielstanden van een auto met of zonder stuurbekrachtiging.

Verbaas me er eerlijk gezegd wel over dat er eerst alles wordt afgesloopt,
en dan pas de vraag wordt gesteld of dit voor de APK zou mogen ... :rolleyes:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 jan 2020, 12:14 0 x

ANY is maar 35 kg lichtere dan AUA en het was in voorraad en paste.

De AUA had creatief bewerkte en incontinente systeem, leidingen niet op voorraad en de donker bruine siroop resten die er nog in zaten waren voor mijn Slopen.

Maandag 8.00 uur bij de Erkende Seat dealer die vrijdag afkeurde.
Stil staande een ramp, beetje rollen en ik vind die pomp overbodig.

Hij vroeg spoed herstel voor iets andere prijs en dat is gelukt, hij werkte volgende week in Duitsland en moet Dinsdag gekeurd zijn!
Tandriem van 2008 was erger, vooral die pomp en rollen die al voelbaar waren....

Hij ging hier mee akkoord dus ik heb alleen maar uitgevoerd.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 jan 2020, 12:25 1 x

Peter denk dat het geen probleem heeft of consequenties apk.
Zie handboek apk.

https://handboek.rdw.nl/personenautos/s ... inrichting


Dacht het volgende en corrigeer mij dan even..

Wielstanden is toch niet alleen afhankelijk stuurhuis maar van je fuseehuis afstelling.onderste fusee kogel indien verstelbare a2 versies dmv 3 bouten .?

Het stuurhuis is dmv van de verstelbare 2 stuurstangen verbonden aan fusee dmv stuur kogel en de hoek van stuurkogel bepaald ook bij stuuruitslag de stand van wielen .

Velgen et waarde en J de stand ook beinvloed.

Dus verkeerde stuurkogel of andere die passend erop kan kan anders gedragen op de weg bij stuur stand verdraaien.
Dus ook verkeerde fusees of andere passende sturen anders ..op de weg.

Dit is bij uitlijnapparatuur goed te zien.op beeldscherm ..het afwijkt.

Deze stuurstangen stel je af de wielen in middenstand stuur rechtuit rijden..

Deze stuurstangen zijn verstelbaar en verschillende lengtes leverbaar dat zou geen probleem zijn.

Het stuurhuis zowel de on en bekrachtigde kan soms het aantal draaingen (omwentelingen stuur) in verschillen de uiterste stand bereikt wordt.

Een stuurhuis onbekrachtigd stuurd ook licht maar veel lichter dan een defecte bekrachtigde stuurhuis.

Maar een werkende bekrachtigde weer lichter bij inparkeren..en bij voldoende snelheid nauwelijks verschil..met onbekrachtigde.

Dus alles is mogelijk...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 jan 2020, 12:52 2 x

AudiFanSedert1971 schreef:
05 jan 2020, 12:25
Dacht het volgende en corrigeer mij dan even..

Wielstanden is toch niet afhankelijk stuurhuis maar van je fuseehuis afstelling.onderste fusee kogel indien verstelbare a2 versies dmv 3 bouten .?

Het stuurhuis is dmv van de verstelbare 2 stuurstangen verbonden aan fusee dmv stuur kogel en de hoek van stuurkogel bepaald ook bij stuuruitslag de stand van wielen .

Velgen et waarde en J de stand ook beinvloed.

Dus verkeerde stuurkogel of andere die passend erop kan kan anders gedragen op de weg bij stuur stand verdraaien.
Dus ook verkeerde fusees of andere passende sturen anders ..op de weg.

Dit is bij uitlijnapparatuur goed te zien.op beeldscherm ..het afwijkt.
Het gaat er mij meer om of er af fabriek verschil is in de wielstanden bij een A2 met of zonder stuurbekrachtiging.
Kan me voorstellen dat een A2 3L zonder stuurbekrachtiging minder naloop heeft dan een A2 met stuurbekrachtiging.

Zie voor uitleg caster/naloop: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... s-schetst/

Blijkbaar past een ANY onbekrachtigd stuurhuis naadloos op de plaats van de bekrachtigd stuurhuis, weer wat geleerd.
Wellicht goed om nog een setje smalle (winter)wielen te monteren met een iets hogere bandenspanning ...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 jan 2020, 12:53 2 x

De stuurbekrachtiging hoeft het inderdaad niet te doen. Wij stelden de bekrachtiging van de Lupo3L ook wel buiten werking aangezien die het soms niet, soms wel doen. Dat mag dan weer niet. Wel stuurt een buiten werking gezette besturing zwaarder....

De overbrenging van een al dan niet bekrachtigde installatie zijn verschillend, dus de stuuruitslag is anders. Fusees en draagarmen zijn dezelfde, spoorstangen zijn wel verschillend. Dit heeft er ook mee te maken dat de stuurhuizen van verschillende fabrikanten zijn.

Jos.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

06 jan 2020, 09:46 0 x

Complimenten RDW!

Ja, na de Seat Dealer die oude ijzer en Conti riemset + VAG opdruk zag kregen ze steekproef.

De meeste tappen af, soms afgeknipte leidingen, dichtgeknepen die vaak Incontinentie vertonen maar dit is de beste en nettere oplossing.
Met Uitlijnen rapport, en de RDW zag ook op Stuur & Fusee nieuwe kogels, waren alleen maar 4x€1,38 voor de Brezan Rubbertjes!

Na proefrit vond ook de RDW keurmeester dit prima sturen, alleen vanuit stilstand is erg zwaar, maar eenmaal beetje in beweging is de Bekrachtiging totaal overbodig voor de meeste.

Met 't oude ijzer als bewijs achterin, en de schone nette Stuur en nieuwe SKF riem dus prima werk gedaan afgelopen Zaterdag.
Ik weet alleen niet of deze voor AUA & BBY toegestane oplossing ook voor de BAD, AMF, BHC & ATL gelden want die zijn ruim 100 kg zwaarder dus flink meer als de ANY waar deze onderdelen vanaf komen.

Ook Peter Maathuis, een EV is nog een Maatje erger wat gewicht betreft dus vooral niet nadoen.

Toch leuk, complimentje voor meer werk en beter dan de Aftap Brigade....
Dat mag wel maar vooral omdat de leidingen al zweterig waren bewust niet gedaan.

Heeft iemand al ervaring met afgetapte? Vooral de zware wil ik graag weten of dit nog redelijk te doen was, of moesten de eigenaren de Sportschool opzeggen? :troll:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 jan 2020, 10:11 5 x

@eekhoorntje ,
Ik heb geen idee meer waar je het over hebt. Ik denk dat meer dan de gemiddelde a2 bezitter wel 2x achter zijn oren krabt voordat hij de oplossingen kiest die jij maakt. Los van (on)kunde is het voor de apk niet meer of minder volgen van regelgeving. Dus of het de beste oplossing is kan men zich afvragen.
Persoonlijk heb ik vaak mijn bedenkingen bij jouw hersenspinsels, als ik ze al kan volgen.
Aan de andere kant heb je weer een a2 gered van de vergetelheid en dat is ook zeker wat waard! 👍
Plaats reactie