Aanschaf Audi A2

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
Willemien
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2019, 16:06
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 okt 2019, 16:16 0 x

Na lange tijd bedenken wat een geschikte auto voor mij zou kunnen zijn, is mijn oog gevallen op de Audi A2.
Op dit moment rijdt ik een oude Mercedes a140 en die is nu af.
Ik heb er heel veel plezier van gehad behalve het verbruik wat heel erg hoog ligt. 1/8😫 in de stad.
Ik heb twee jonge kinderen dus wil een betrouwbare auto met hoge instap(heeft A klasse ook) dit bevalt mij heel goed.
Zelf rijdt ik maar 8000/9000km per jaar en heel veel kleine stukjes.
Nu staan er op verschillende sites, hele verschillende prijzen van auto. Het varieert van 999 tot 8000?
Heeft iemand tips wat voor mij goede auto zou kunnen zijn?
Ik wil graag schakel, onder de 190.000, distributieriem moet vervangen zijn, onderhoudsboekjes aanwezig, een veilige betrouwbare auto.
Ook moet hij er van binnen goed uitzien.
Ik weet ook niet of het verstandig is om er eentje te kopen van 7400,- die staat nl te koop bij autobedrijf in Vorden?
Voor die prijs kan ik nl ook een nieuwer autootje kopen die zuiniger rijdt uit bv 2015?
Mocht iemand wat tips kunnen geven, graag!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 okt 2019, 17:04 0 x

Welkom Willemien,

Eerst hier veel lezen en dan wil je geen Diesel of de 16 Fsi vermoedelijk.
Vorden, dat adres kennen we, niet goedkoop maar wel mooie en meestal weinig Km.

Je kunt ook voordeliger met grote beurt en tandriem set kopen... dan weet je dat het goed zit.
En let op, enkele handelaren monteren een nieuwe riem.... maar niet de rest zoals spanrollen en waterpomp en dat is verkeerde bezuiniging....

We kunnen voor de mee zoeken, als we weten welke kleuren je mooi of.... Uh... vind...
Ook of je de mistlampen wilt of zonder ook mag.
Open dak wat open gaat, of alleen die lichtval geeft of blikken dak ook goed?

Ja, met veel lezen zul je we jou wel adviseren eventueel uit Duitsland wat ook vele doen.
Juist Jan Eenink waar je was doet dat ook wel eens voor onze forum leden.
Ik wens je veel leesplezier en als je een voertuig van iemand leuk vind, vaak is een proefrit mogelijk van iets wat nog niet te koop is.... zelf Open Sky en zowel een met stof als Lederen bekleding...
Maar de comfortabele 15" banden met veel rubber of de 17 &18" met nauwelijks rubber, als je vaak
in het zuiden komt, Belgen hebben perfecte wegen hiervoor om lekker door elkaar gerammeld te worden!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Willemien
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2019, 16:06
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 okt 2019, 17:26 1 x

Idd wordt geen diesel, daar was ik al uit.
Geen opendak en geen automaat..
Het liefst vanaf 2001 met niet te veel km en goed onderhouden.
Kwa kleur heb ik liever geen coloristen storm en dolvin Greg. Alhoewel er volgens mij een goed onderhouden blauwe uitvoering in Baarn te koop is alleen ik vind de kleuren echt niet zo mooi😔
Ik vraag mij ook af, als ik hem ooit zou moeten verkopen, wil niemand hem hebben.. en 6750 vindt ik een hele hoop geld.
Heb al van verschillende bedrijven bericht gehad maar weet niet welk bedrijf te vertrouwen is.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 okt 2019, 18:29 0 x

Vakgarage met garantie en elke andere Vakgarage in jou regio kan dan de garantie doen...

https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a2/44349762

Onderhoud boekje aanwezig melden ze en Bovag garantie....
Ook verse APK en lijkt me redelijke garage, niet goedkoop maar met grote beurt en kijk of de riem is gedaan en bij twijfel vragen... en inruil oude A klasse, dat is hun probleem...

Goedkopere hebben vaak terug gedraaide tellers en ja, dan zijn ze goedkoper....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 okt 2019, 18:47 1 x

Hallo Willemien,

Welkom op het forum. Je bent hier aan het juiste adres als je liefhebbers van Audi A2’s zoekt. Zoals aangegeven vindt je hier ook veel aankooptips die jou enige houvast geven als je zelf een a2 gaat bezichtigen en/ of proefrijden .
Twijfel je of zie je een a2 maar net niet bij jou in de buurt kan evt een oproep aan een a2 liefhebber die in de buurt woont een kijkje voor je nemen. Uiteraard blijft het jouw beslissing.
Wat betreft gebruik is idd een benzine voor de hand liggend.
Weinig kms willen de meeste mensen bij aanschaf, maar dat zegt niet alles. Sterker het zegt vrij weinig. Een verzorgde indruk en sluitende onderhoudshistorie zeggen veel meer over een auto dan een lage kmst. De 1.4 benzine heeft zo zijn bijzonderheden, maar is een doorontwikkeld blok dat echt 250dkm tot 300dkm meegaat bij goed onderhoud.
Een a2 uit 2001 met een vergelijkbaar gebruik als jezelf (8-9000) is ook zo maar 145dkm - 165dkm op de teller.

Binnen de a2 club rijden velen met de 1.4 16V en hoge kmst.

Wat kleuren betreft en uitr, kan je alle kanten op. Oriënteer je en besluit welke je het liefst zou willen en ga vooral proefrijden. Zo voel je vanzelf aan wat goed is en waar eea aan mankeert.

Als je vragen hebt, stel ze gerust. We lezen met je mee👍.

Veel plezier met de zoektocht
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2019, 21:16 1 x

Welkom!

Heel herkenbaar verhaal. Heel lastig om tot een keuze te komen voor een goede auto. Ikzelf heb me in ieder geval aangeleerd dat een aankoopkeuring voorwaarde is. Dat is vaak lastig vooral als de kooplocatie niet om de hoek is. Iemand meenemen met verstand is natuurlijk top, maar de auto op een brug bekijken heeft ook zijn voordelen.

Je hebt het over hoge bedragen, zeg. Ik heb zelf 2 st A2 en vond 5 mille al enorm veel. Meer dan 7 mille is wel the top!

Ik heb een zilveren en een "speciaal blauwe" en ben er wel achter dat de kleur van een A2 veel uitmaakt. Meer dan bij andere auto's lijkt wel. Ik vind mijn zilveren enorm saai en de blauwe prachtig. Geeft veel meer voldoening dus ik zou goed naar de kleuren kijken als ik jou was.

Verder heb ik altijd zo'n 1.500,-- achter de hand om tegenvallers op te lossen. Dan zit je niet meteen in de put als de eerste onkosten komen. Niemand doet zijn auto weg na een grote beurt.

Bij een oude auto ('k heb d'r nog meer) is het handig om een monteur er bij te bestellen. Ik bedoel: als je hem gekocht hebt en er is wat aan, dan is het fijn om iemand met verstand van A2's te kunnen raadplegen, buiten dit forum om.

Verder lijkt me een A2 een perfecte keuze voor jou/jullie; je zult er veel plezier van hebben. 4 deurs en om te toveren tot een Kangoo...

Veel plezier bij het zoeken!
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2019, 22:11 2 x

Welkom hier en goed dat je de weg naar het forum gevonden hebt in je zoektocht naar de A2 (kan ook bijna niet missen). :)

In dit gezin ook twee jonge kinderen en lang gebruik gemaakt van de flinke kofferbak waar de Bugaboo met gemak in paste. De extra instapverhogers (ook wel de Spacefloorbox) zijn erg praktisch; de bodem is achterin nogal diep en dat vereenvoudigt het instappen in de kinderstoelen.

Heel veel kleine stukjes zijn voor geen enkele auto goed, maar ik denk dat de gemiddelde AUA/BBY motor hier beter tegen bestand is dan de compleet gedownsizede motoren in de boodschappen auto's van vandaag. Heb al heel wat horrorverhalen gehoord over motoren die na 50k compleet aan een revisie toe waren. De onze had bij aankoop maar 40k op de klok staan, nu, na 6 jaar iets meer dan 80k. Verbruik is met 1:13 relatief hoog en wordt eveneens voor hetzelfde doel ingezet. Heb mijn vrouw wel eens geadviseerd om elektrisch te gaan rijden, toen kon ik mijn mond spoelen. In dit huishouden voorlopig nog geen laadpalen en geleur met stekkers :joy:

Ik ga mee met het advies van @DED@2: beter een A2 met meer kilometers, nette uitstraling en sluitende onderhoudshistorie, dan een met (te) weinig kilometers en alle uitdagingen van dien. En nette A2's zijn zeker goed te vinden, zowel in NL als over de grens. De laatsten worden regelmatig door eerder genoemd autobedrijf uit Vorden geïmporteerd. Het enige wat ik daarover kan melden is dat het overwegend nette auto's zijn met vaak sluitende historie en betrouwbare kilometerstand.

Het aanbod van de A2's is redelijk groot en door de cult-status variëren de prijzen sterk. Je moet het kaf van het koren scheiden en niet blind staren op opties, maar meer op eerder genoemde aspecten. Er zijn hier een aantal aankoopavonturen vastgelegd met veelal blije uitkomst, wij helpen je graag op weg als je iets van je gading hebt gevonden.

Persoonlijk zou ik met kinderen geen A2 kiezen met lichte bekleding; die wordt dan wel heel snel smoezelig. Mocht je een A2 gevonden hebben dan zou ik de stoelen zelfs behandelen met een beschermer zoals Protexx. Die is vuil en vocht afstotend, met kinderen altijd prettig. Maar dan moeten ze wel eerst goed gereinigd worden.

Verder is bijna elke A2 uitgerust met airco en elektrische ramen voor. Achter is een optie. De versies vanaf 06/2001 herken je aan de afgesleten knoppen van schakelaars, radio en aircopaneel. Veroorzaakt door de slechte kwaliteit softlack. Niet het meest fraaie aanzicht, maar te herstellen. Bedenk: wat er niet op zit kan ook niet stuk.

Tenslotte een overweging: de A2 is minimaal 14 en maximaal 20 jaar oud. Die kan je niet vergelijken met een auto uit 2015. Je koopt dus geen nieuwe auto, maar wel een heel leuke die minder snel afschrijft dan een moderne ;)

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
iKnijff
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 aug 2015, 09:50
Locatie: Nieuwkoop
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 okt 2019, 23:21 1 x

Welkom en succes met je zoektocht! Heeft in mijn geval heel wat tijd gekost, maar ben elke keer weer blij als ik in m’n A2 rijd. Oftewel, ik vind het een heerlijke auto. Ligt goed op de weg, hoge zit, ruim, degelijk en een lekker kontje (de voorkant vind ik persoonlijk niet zo fraai). Deel vooral waar je tegenaan loopt. Leuk om te lezen en waarschijnlijk zijn er hier voldoende mensen die je van advies kunnen voorzien.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2019, 07:47 2 x

Mijn mening:

De A2 is een auto voor "liefhebbers" die het niet erg vinden om zelf hun handen te laten wapperen en dat ook de kennis hebben om reparaties uit te voeren of dit overlaten aan een ander en het niet erg vinden om zo nu en dan een flinke duit uit te geven.
Hobbies mogen geld kosten, nietwaar?

Ben je op zoek naar een auto die betrouwbaar is en je over het algemeen alleen geld kost aan normaal onderhoud zou ik je aanbevelen om je geld uit te geven aan iets nieuwers uit Japan van dezelfde grootte beginnend met een T en eindigt met een A.
De A2 uit 2001 is inmiddels 18 a 19! jaar oud, en dan kan je verwachten dat er regelmatig iets aan mankeert..............en dat gebeurt ook, kan er over meepraten.
Nu doe ik het allemaal zelf, had ik dat niet gekund dan was ik reeds financieel op leeggelopen.

Dus daar zit je niet op te wachten als gezin met opgroeiende kinderen, en helemaal niet als je het alleen moet verdienen.
Weet niet wat je budget is, maar bezint voor ge begint, blijf realistisch.
Ze zien en nog vaak prachtig uit maar het blijven "oude" auto's.

Just my 2 cents.
Gebruikersavatar
FrankDercks
Audi A2 clublid
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2019, 08:38 0 x

Ik vond er eentje op Internet. De km-stand schijnt te kloppen. Zie uitdraai nationale autopas. Volgens de tekst van de advertentie staat de auto in Huizen Mocht je het niet vertrouwen dan zou je misschien een "A2 kenner" daar uit de buurt kunnen vragen om even mee te gaan kijken naar de auto. Liefhebbers genoeg op dit forum...

https://www.autowereld.nl/audi/a2/1-4-p ... tails.html

Succes!
Plaats reactie