Advies over aanschaf A2 met open sky dak

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 aug 2019, 07:46 0 x

Deze is verdacht goedkoop!

Onder €4500,- geven ze geen Bovag garantie, en als ze deze duurder maken en jou inruil ook weer wel!
Met 5000 km per jaar gereden gemiddeld kan die riem dus 4 jaren oud zijn, en is de riem vervangen?
Ze moeten ook de spanrollen en waterpomp doen en een kale riem, hebben ze het onderhoud bewijsbaar?

Hier was iemand die een nieuwe riem had maar wel gebroken rol enige tijd terug.
Wel heb je als deze met een verse grote beurt afgeleverd word wel 1 jaar Audi pechhulp erbij.
Dus hoe word deze afgeleverd? Met grote beurt en Bovag certificaat vragen, en net zoals vele af pingelen, met meer inruil vragen mogen ze deze ook iets duurder maken voor de Bovag grens.

Deze A2 is vermoedelijk als 2e auto gebruikt dus veel stadsverkeer, kinderen naar school brengen en boodschappen doen, dus koppeling kan slechter zijn door vele stadsverkeer.
Ook een vervuilde EGR klep is vaak een probleem van mensen die zo weinig reden.

Verder is vragen of deze even op de brug mag wel zo handig als er iemand met ervaring mee mag...
Ik kijk altijd naar Fusee en Stuur kogels, en ook de aandrijfas rubbers,
nu 15 jaren oud en als nog niet lek, is nieuwe goedkope rubbers voldoende, anders volgende jaar wel lek en vuil erin en hogere kosten.
Die vervang ik het liefste na een jaar of 10~12 voor de zekerheid, rubbertjes Stuur/fusse kogel koste €1,38 bij Brezan, nieuwe kogels + uitlijnen is al snel ruim €100,- en als je pech hebt mag je dat 4x doen!

Goed preventief onderhoud kan met dit rubbertjes advies veel geld besparen.
Veel succes en hopelijk vind je hier of in jou familie iemand met iets meer ervaring voor een extra controle op de zwakke puntjes die je hier op forum kunt lezen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Sannetje70
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2019, 19:30
Locatie: Westland
Motortype: Weet ik niet

03 aug 2019, 08:18 1 x

Dank eekhoorn voor je uitgebreide beschrijving, je legt de vinger op de zere plek. Geen garantie, nu een nog verlopen APK en de risico's op hoge onderhoudskosten maken de drempel hoger.

Misschien dat ik beter opzoek kan gaan naar een A2 welke bij een liefhebber vandaan komt.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 aug 2019, 08:44 0 x

Sannetje70 schreef:
03 aug 2019, 08:18
Dank eekhoorn voor je uitgebreide beschrijving, je legt de vinger op de zere plek. Geen garantie, nu een nog verlopen APK en de risico's op hoge onderhoudskosten maken de drempel hoger.

Misschien dat ik beter opzoek kan gaan naar een A2 welke bij een liefhebber vandaan komt.
Bij elke auto van meer dan 10 jaar oud loop je het risico op allerstallig onderhoud/reparatie.
De kunst is om te achterhalen hoe de onderhoudstoestand van de auto is.

Wat op www.rdw.nl zie, is dat de auto de laatste 9 jaar bij dezelfde eigenaar is geweest. Het zou mij niets verbazen wanneer de auto van de 1e eigenaar is geweest en altijd bij de garage in het onderhoud is geweest.
De vraag is dan hoe pietluttig de eigenaar op rammeltjes/piepjes/kraakjes en dit liet verhelpen.

Ik zou in ieder geval een proefrit maken, al was het maar om te ervaren hoe een A2 rijdt. Probeer ook de onderhoudshistorie te achterhalen. En kijk inderdaad naar de garantie/APK e.d.
en kijk wat ze willen doen .. Succes.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 aug 2019, 09:07 0 x

Ik vind het ook erg voorbarig om met een boog om deze heen te rijden. Elke auto van 15 jaar oud kan gebreken hebben. Verlopen APK betekent verse bij aflevering. Misschien heeft de vorige eigenaar de A2 ingeruild op een nieuwe. Zoals gemeld: probeer chassisnummer te achterhalen, op basis daarvan kan de historie achterhaald worden (mits in onderhoud bij VAG garage). Wellicht is de auto altijd bij deze dealer in onderhoud geweest en kunnen ze er zelf veel over melden.

Neem de aankooptips mee, desnoods overleg je ze als de meest gebruikelijke kwalen en dat je ze graag wilt (latem) controleren. De auto heeft een lage kmstand, betekent mogelijk veel koude starts. Tikkende zuigers zijn een kwaal, hoger olieverbruik idem. Kunnen ze oud mee worden.

De onze heeft nog minder gereden, heeft wat hoger olie & brandstofverbruik maar heeft ons daarnaast nog niet in de steek gelaten. Op defecte dynamo en accu na dan, laatste ook even controleren. Op originele accu's staat productieweek en jaar ingestanst bovenop de accupool.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 aug 2019, 14:35 0 x

Ik zie op RDW juist APK tot juni 2020, en ingeruild enkele weken terug.

maar tot 9 jaren terug 1 eigenaar dus vermoedelijk 1e koper en boekjes zullen er wel bij zitten.
Als ze naar een A1 of zo gaan, deze word zo aangeboden met NAP en vragen of bij die APK nog een grote beurt zat.

De tandriem is dus 20.000 km terug of een jaar of 4 maar nog geen probleem.
Wel vraag ik me af, als je vraagt om duurder te maken incl. grote beurt en garantie van 3 of 6 maanden lijkt me dit redelijk.... stevige prijs gezien andere maar mits goed onderhouden bij dealer heb dan zekerheid.

De meeste beloven alleen maar goed onderhoud en hopen dat goed gaat . . en als ze deze voor €4950 aanbieden en jou Smart ook €500,- meer geven met Bovag, en Audi dealer....
Kan er weinig mis gaan.

Wat in advertentie staat kan foutje in zitten, rdw.nl is betrouwbaarder en met nog 10 maanden APK erop gelezen.
Ook als ze een oude vervallen erin hebben, en goed kijken en niet gelijk afwijzen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
CvP
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2012, 23:23
Locatie: Weststellingwerf
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 aug 2019, 09:20 1 x

Hij is al weg.....
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 aug 2019, 10:50 1 x

Misschien is @Sannetje70 overstag gegaan ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie