Dakkoffer

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

17 mar 2019, 09:03 2 x

jaapje schreef:
16 mar 2019, 23:02
Wat een opsomming van mogelijke problemen..... gewoon gaan!
Precies ;-)
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2019, 10:15 4 x

Gebruikersavatar
Jeroen1.2
Berichten: 380
Lid geworden op: 09 aug 2014, 00:40

17 mar 2019, 12:58 0 x

jaapje schreef:
16 mar 2019, 23:02
Wat een opsomming van mogelijke problemen..... gewoon gaan!
It's in the eye of the beholder...
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

17 mar 2019, 23:09 2 x

Ik heb een daktent op de auto 60 kg zwaar 5000km gereden.
Daarvoor heb ik een flinke dakkoffer op de auto gehad 460 l geen probleem. al 5 jaar

Dus je vraag kan ik zooi mee nemen ja het kan met gemak. oja met een aanhanger en zware motor door de bergpassen ook dat gaat voor mensen die zeggen dat het niet kan te kleine motor trekt niet ja hoor het gaat.

let wel dit is zonder glazen dak
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 mar 2019, 11:01 2 x

Toch wil ik reageren op de te zware daklasten.incombinatie achterbak belading.

En dit is echt geen bangmakerij maar advies he vele meningrn op het forum staat vrij toch ?

Er zoveel onderzoek gedaan gedrag van dakboxen met belading..

Voor al de duitse adac of en belgische buren heeft recent op diverse onderzoek of testen gedaan.

Google maar eens..

Heb je een moderne dakkoffer met veiligheids bevestigingen aan de dakdragers met montage knop net momentbegrensing.?

Dan is de kans groot je dakkoffer op zij plek blijft en niet verschuifd of desondanks dit alles zelfs de lading via de punt kan verliezen bij enkelr merken.

Vooral de oudere bevestigingssystemen laten soms het afweten en breken af of kofferscheurd bij de bodem of bij punt bij onjuiste belading.

Een autodak kan wel veel hebben , je zou bijwijze van spreken een kleine boom die omvalt op het dak kunnen doorstaan ...zoals in almere eens gebeurde met een Audi A2.

Maar daar gaat het niet om..de wegligging wordt hierbij beinvloed , je het gewicht zo hoog op het dak ligt, je wagen kan overhellen ondanks goede conditie schokdempers en combinatie bandenspanning .

Vooral bij plotselinge rem ingreep of bij elandproefactie dat is het ontwijken van objekt op wegdek of een plotselinge zijwind na inhaalactie vrachtwagen in combinatie te hoge snelheid je dit kunt meemaken .

Ja onze wagens heeft gelukkig de electronica die het enigzins kan opvangen ,maar erzijn grenzen he...
Ga deze met overbepakking echt niet opzoeken ..dat is het echt niet waard..dat is en blijft mijn mening.
En ik ben ook die grenzen opzoekt zoals velen ...maar zulke niet ga doen als ik weet wat er kan gebeuren gezien ik die filmpjes gezien te hebben afgelopen jaren.

Mocht je dit overkomen zou je echt flink moeten gaan corrigeren en vaak tijdens zonnige warme rit en vermoeid te zijn kan dit funnest zijn .

Vaak je niet op getraind hebt je een slipcursus gevolgd zou hebben etc.maar daarbij nooit .met dak belasting getraind wordt...jammer eigenlijk..
Zou gat in de markt zijn...effin.

De bandenspanning juist moet zijn voor belading ,de wangen van de banden het zwaar te verduren krijgen in bochten vooral bij daklast eerder gebeurd.
Veels te lage bandenspanning kan zelfs bij volle belading en bepakking op dak ,inbochten je grip kan verliezen ondanks de goede conditie wagen en stuurervaring.

Het beste is verdeel de zware spullen zo laag mogelijk in de auto en dit is vaak ook het advies van de Adac en of Anwb etc...ongeacht de grote van de wagen.

Veder wens ik iedereen een fijne en veilige reis r met of zonder daklast bepakt op vakantie willen gaan met de Audi A2.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 mar 2019, 11:48 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
18 mar 2019, 11:01
Toch wil ik reageren op de te zware daklasten.incombinatie achterbak belading.

En dit is echt geen bangmakerij maar advies he vele meningrn op het forum staat vrij toch ?

Er zoveel onderzoek gedaan gedrag van dakboxen met belading..

Voor al de duitse adac of en belgische buren heeft recent op diverse onderzoek of testen gedaan.

Google maar eens..

Heb je een moderne dakkoffer met veiligheids bevestigingen aan de dakdragers met montage knop net momentbegrensing.?

Dan is de kans groot je dakkoffer op zij plek blijft en niet verschuifd of desondanks dit alles zelfs de lading via de punt kan verliezen bij enkelr merken.

Vooral de oudere bevestigingssystemen laten soms het afweten en breken af of kofferscheurd bij de bodem of bij punt bij onjuiste belading.

Een autodak kan wel veel hebben , je zou bijwijze van spreken een kleine boom die omvalt op het dak kunnen doorstaan ...zoals in almere eens gebeurde met een Audi A2.

Maar daar gaat het niet om..de wegligging wordt hierbij beinvloed , je het gewicht zo hoog op het dak ligt, je wagen kan overhellen ondanks goede conditie schokdempers en combinatie bandenspanning .

Vooral bij plotselinge rem ingreep of bij elandproefactie dat is het ontwijken van objekt op wegdek of een plotselinge zijwind na inhaalactie vrachtwagen in combinatie te hoge snelheid je dit kunt meemaken .

Ja onze wagens heeft gelukkig de electronica die het enigzins kan opvangen ,maar erzijn grenzen he...
Ga deze met overbepakking echt niet opzoeken ..dat is het echt niet waard..dat is en blijft mijn mening.
En ik ben ook die grenzen opzoekt zoals velen ...maar zulke niet ga doen als ik weet wat er kan gebeuren gezien ik die filmpjes gezien te hebben afgelopen jaren.

Mocht je dit overkomen zou je echt flink moeten gaan corrigeren en vaak tijdens zonnige warme rit en vermoeid te zijn kan dit funnest zijn .

Vaak je niet op getraind hebt je een slipcursus gevolgd zou hebben etc.maar daarbij nooit .met dak belasting getraind wordt...jammer eigenlijk..
Zou gat in de markt zijn...effin.

De bandenspanning juist moet zijn voor belading ,de wangen van de banden het zwaar te verduren krijgen in bochten vooral bij daklast eerder gebeurd.
Veels te lage bandenspanning kan zelfs bij volle belading en bepakking op dak ,inbochten je grip kan verliezen ondanks de goede conditie wagen en stuurervaring.

Het beste is verdeel de zware spullen zo laag mogelijk in de auto en dit is vaak ook het advies van de Adac en of Anwb etc...ongeacht de grote van de wagen.

Veder wens ik iedereen een fijne en veilige reis r met of zonder daklast bepakt op vakantie willen gaan met de Audi A2.
Bedankt voor jouw waardevolle informatie! Gezien de informatie welke ik hier op het forum heb gekregen denk ik dat het een bagagewagen gaat worden. Geen overbeladen auto dus. Ik ben op vakantie en heb absoluut geen haast dus een aanhanger er achter lijkt me geen enkel bezwaar.
Ook ligt het qua kostenplaatje redelijk dicht bij elkaar. De aanhangen kan ik kwijt in de tuin. Ik ga nog even op onderzoek uit qua regelgeving met aanhangers in Frankrijk.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

19 mar 2019, 09:53 0 x

Tolwegen en maximale snelheid, verder zie ik nauwelijks verschil.

Heb alleen verouderde info dus geef die maar niet.
Alleen heb ik ervaring dat de kleinste vaak lastig te vinden bandjes hebben van 8¨ of 10"
Dus kijk of je populaire en iets grotere wielen kunt vinden.

En zorg voor een goed slot, vooral aanhangers worden wel eens vaker gestolen.
Prettige vakantie.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 mar 2019, 21:16 1 x

Slot? Ja graag, laat Kasper nu maar gaan...
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 mar 2019, 20:30 1 x

eekhoorntje schreef:
19 mar 2019, 09:53
Tolwegen en maximale snelheid, verder zie ik nauwelijks verschil.

Heb alleen verouderde info dus geef die maar niet.
Alleen heb ik ervaring dat de kleinste vaak lastig te vinden bandjes hebben van 8¨ of 10"
Dus kijk of je populaire en iets grotere wielen kunt vinden.

En zorg voor een goed slot, vooral aanhangers worden wel eens vaker gestolen.
Prettige vakantie.
Thanks!!
Plaats reactie