Hoe te handelen met een auto invoeren vanuit Duitsland

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

29 mar 2012, 19:11 1 x

Ter aanvulling op wat anderen al schreven. Mijn (zeer recente) ervaring bij het importeren van mijn A2. Uitgaande dat de koop doorgaat zijn dit de stappen:

1. Verzekering:
Koop in DLD geen kurzkennzeichen, maar een AusfuhrungsKennzeichen.
Het verschil is dat je met een kurzkennzeichen (gele band op de nummerplaat) NIET in Nederland mag rijden. Met een AusfuhrungsKennzeichen (rode band op de nummerplaat) mag dat wel. Dit is een europees kenteken met een belasting component, en deze zijn ook voor langere tijd geldig. Je bent hiermee ook verzekerd in heel Europa (WA). Deze kentekens kan je voor meerdere tijdsperiodes kopen, maar in mijn geval heb ik voor een periode van 14 dagen gekozen. Dit is voldoende als je alles gewoon strak achter elkaar plant, en je kan dan ook lekker doorrijden met je duitse kentekenplaten totdat je je Nederlandse- hebt. Een langere periode kopen heeft geen zin, want je krijgt toch niet langer dan 14 dagen vrijstelling van de Belastingdienst op de MRB. Een verzekering voor een AusfuhrungsKennzeichen kost 80 euro bij de ADAC (de Duitse ANWB), en je kan hiervoor gewoon zonder afspraak een ADAC-winkel inlopen. Het op naam zetten van het kenteken gebeurt ook zonder afspraak bij de Zulassungsstelle (gemeentehuis). Je kan de verzekering ook online kopen voor ongeveer 43 euro, maar de papieren kunnen dan alleen naar een Duits woonadres worden verzonden. Je moet dan alsnog naar de Zulassungsstelle om het kenteken op naam te zetten en de platen te verzegelen (zie onder). Ik vond dit lastig, dus ik heb de 37 euro extra voor lief genomen, ingeval ik toch op het laatste moment zou besluiten om de auto niet te kopen, of dat er een ander probleem zou ontstaan.

2. Kenteken op naam zetten
Als je een 14-daagse verzekering voor een AusfuhrungsKennzeichen bij de ADAC hebt gekocht, heb je alleen nog maar de papierwinkel van de verzekering en het kenteken afgedekt. Je moet nu de officiele kentekendocumenten en het eigendomsbewijs verkrijgen door het voertuig van de eigenaar over te schrijven op jouw naam. Dat doe je bij de Zulassungsstelle. Aldaar wordt ook je belastingaangifte geregeld (Zoll, zie onder). Als je dus samen met de verkoper naar de Zulassungsstelle gaat kan je alles in één keer aftikken, ook de verkoper is dan meteen geholpen. De verkoper dient zijn eigen kentekenplaten namelijk ook ongeldig te laten maken bij de Zulassungsstelle. Als je het samen doet is het maar 1 handeling.

3. Belasting in Duitsland
Omdat je als Nederlander een (nog) Duitse auto op naam hebt staan (dat het een export-kenteken is doet daar niet aan af) ben je wegenbelasting verschuldigd in Duitsland (Zoll). Die Zoll moet je betalen. Je betaalt voor de HELE periode van het kenteken, dus voor de totale 14 dagen, ook al rijd je slechts enkele uren in Duitsland en de rest in Nederland. In mijn geval was dat maar 19 euro. Wat belangrijk is om te weten, is dat de Zoll ALLEEN betaald kan worden vanaf een duitse Konto-rekening (incasso). Het kan niet kontant of met een pinpas door jezelf betaald worden. Je hebt hier dus de hulp van de verkoper voor nodig, en daarom is samen naar de Zulassungsstelle het makkelijkst.

4. Duitse Kentekenplaten
Als je het kenteken bij de Zulassingsstelle geregeld hebt, moet je nog kentekenplaten hebben. Die laat je maken bij de Schildermacher. Ze zitten vaak -in veelvoud- naast de Zulassungsstelle en de platen zijn klaar terwijl je wacht. Dat gaat als volgt: Je loopt met het kenteken papiertje dat je van het vrouwtje van de Zulassungsstelle krijgt even naar buiten naar de Schildermacher. Je betaalt 10 euro en 5 minuten later loop je met je platen weer terug naar het vrouwtje van de Zulassungsstelle. Zij zal er dan een verzegeling (een stickertje met een hologram en een logo van de Zulassungsstelle) op de platen plakken en dan ben je echt klaar en kan je rijden.

5. Kenteken Vrijwaren en 14 dagen rijden in Nederland
Op het moment dat je met je duitse auto + kenteken Nederland inrijdt ben je in principe schuldig aan ontduiking van de MRB. MITS je op de site van de belastingdienst een vrijwaringsverklaring invult, waarin je je NAW gegevens, chassisnummer van je auto en het kentekennummer (dus het Duitse kentekennummer van het AusfuhrungsKennzeichen) en de periode van aanvang van vrijwaring aangeeft. Ik kwam zelf via de A12 Nederland binnen, en ik ben net vóórdat ik de grens overkwam even gestopt en heb ik op mijn telefoon via de website van de Belastingdienst het webformuliertje ingevuld. Kost 5 minuten en je kan weer verder rijden.

6. Invoerkeuring bij RDW
Je kan zonder afspraak naar het RDW voor een keuring. Kan ook met afspraak, maar het is op het moment zo ontzettend rustig (door de crisis) dat een afspraak echt niet nodig is. Als je aankomt, meld je je bij het loket van de RDW. Ze zullen je vragen naar:

- Fahrzeugbrief (het kentekenbewijs) en het eigendomsbewijs.
- COC (verklaringsdocument van de fabrikant)
- TUV keuringsrapport.
- Rijbewijs

Er zijn hier 2 zaken die van groot belang zijn, en welke je wellicht bij de koop wilt afwegen:
1. Vaststelling van het uiteindelijke Kentekengewicht: Als je auto een nieuwe Fahrzeugbrief heeft die na 2005 is uitgegeven (dwz, de auto die je koopt heeft een bouwjaar van 2005 of jonger, of de auto is in of na 2005 van eigenaar gewisseld) dan heb je een groot voordeel bij het invoeren omdat de RDW de auto dan NIET opnieuw gaat wegen. Waarom is dit een voordeel? Omdat de RDW dan simpelweg kijkt naar het labeltje 'G' (rijklaar gewicht) en daar dan 100 KG aftrekt als leeggewicht voor het nieuwe Nederlandse kenteken. Bij auto's met een oude Fahrzeugbrief wordt de hele auto, met alle extra's, vloeistoffen, trekhaak, reservewiel, krik etc op de weegbrug gezet en dat kan dus betekenen dat je door een hoger vastgesteld gewicht zomaar in een andere (hogere) belastingcategorie valt. Ik weet dit uit ervaring (...). Als je auto een oude Fahrzeugbrief heeft, sloop dan alles uit je auto (radio, cd-speler, krik, reservewiel enz., haal zoveel mogelijk vloeistoffen weg, en demonteer wellicht een trekhaak) zodat hij nog wel APK deugdelijk, maar toch zo licht mogelijk is. Eenmaal gewogen, is er geen weg meer terug anders dan volledige herkeuring (=zeer duur).

2. De RDW vraagt je of je APK keuring door RDW wilt laten verrichten. Als je nog een geldige TUV hebt, dan meld je dat aan de RDW-medewerker, en dan wordt inderdaad -zoals in een vorige post gemeld- de eerst volgende APK datum op de TUV vervaldatum gezet. Ongeacht de leeftijd van de auto. Scheelt ook weer geld, wat in het beste geval hoef je dus 2 jaar geen APK te doen! Let er wel op dat je ten aller tijden je TUV rapport in de auto laat liggen, want dat dien je bij controle door de politie te overhandigen als 'APK' bewijs. Dus als je een auto koopt, zorg dan dat er nog een 'lange TUV op zit'.
Als je je hebt aangemeld bij het loket en alle papieren zijn ingenomen mag je je auto de hal in rijden. Een RDW-keurmeester controleert het chassisnummer met de Fahrzeugbrief en het COC. Je mag gewoon bij de auto blijven als de keurmeester hem onderzoekt. Als je geen APK keuring doet dan kost dat al met al 5 minuten, waarna je de hal weer uit mag rijden. Daarna meld je je weer bij het loket en je hoort dan de uitslag van het keuren. Je betaalt dan ter plekke met je pinpas de kosten voor de keuring en meteen ook de leges voor kenteken deel I en II. Je bent nu klaar bij de RDW; je ziet ze nooit weer.

7. Belastingaangifte Rest BPM
Dit doe je bij het Douane/Belastingkantoor naast de RDW. Je hebt hier meerdere keuzes, maar eigenlijk kan je die onderverdelen in 2 opties:

1. aangifte op basis van afschrijvingstabel (oude regel)
2. aangifte op basis van CO2 uitstoot (nieuwe regel)

Mijn advies is om geen dienst in te schakelen die voor 100 euro de voordeligste methode voor je uitrekent. Dit kan je echt zelf ook wel, al kost het je een avondje puzzelen met de formulieren van de Belastingdienst. De aangifte formulieren kan je vóór je naar het RDW gaat al invullen en printen, zodat je sneller klaar bent bij het loket (gewoon inleveren). Voor een Audi A2 (een lichte, zuinige auto) is over het algemeen optie 2 (aangifte op basis van CO2 uitstoot) het voordeligst. Zo ook bij mij, en het verschil met optie 1 was ruim 1500 euro. Je mag zelf kiezen op welke manier je aangifte doet, dus kies de voor jou voordeligste optie.

In beide opties van aangifte moet je zelf een een nieuwprijs opgeven. Dit is een beetje lastig omdat je geen nederlandse factuur hebt, maar je komt een heel eind in de buurt met de site van Autoweek.nl. Hier kan je de bruto catalogusprijzen inclusief BPM en BTW vinden. Even opletten, want die prijs moet je niet invullen op je aangifteformulier! Je moet van die bruto prijs eerst BPM en BTW aftrekken. Het gaat dan om het percentage BPM en BTW die op het voertuig van gelijk type en met gelijke optielijst rustte ten tijde van de eerste toelating. Als je een auto uit 2004 invoert, dan ga je dus uit van de BPM die op een gelijkwaardige auto rustte in 2004, en het toen geldende BTW percentage. Met deze uitgangswaarden vul je de rest van de aangifte in en bereken je de overgebleven (rest) BPM. Die wordt dan in het aangifteformulier weer opgeteld bij de NETTO catalogusprijs. Je stelt dus in feite je eigen BPM vast. Dit wordt in een later stadium door een belastinginspecteur in detail gecontroleerd. Niet ter plekke aan het loket. Ook al heb je je BPM betaald, dan wil dat nog niet zeggen dat je aangifte oke is. Als je een fout hebt gemaakt (al dan niet bewust) dan kan dat een sanctie en een naheffing opleveren. Wees dus secuur (=eerlijk). Als je aangifte doet op basis van CO2 uitstoot, let dan even op bij het invullen van de CO2-waarde. De waarde die Autoweek.nl opgeeft klopt niet. Daar stond voor mijn auto 116 gr/km, maar het COC zegt 119 gr/km. Niet dat het je een andere categorie oplevert, maar officieel is het een valse aangifte als je het verkeerd invult.

8. Je nederlandse kenteken
Je geeft je BPM aangifte af bij het loket van de Douane. Direct nadat je klaar bent bij het loket van de RDW dus. Zij doen een quickscan of alles goed is ingevuld (geen inhoudelijke toetsing van de cijfertjes dus) en dan gaat je aanvraag de computer in. Daarna kan je naar huis. Binnen 1 dag krijg je per email een betalings-referentie en een rekeningnummer van het belastingkantoor in Apeldoorn, waar je het door jou opgegeven BPM-bedrag aan overmaakt. Zodra die betaling ontvangen is door de belastingdienst zullen zij de RDW opdracht geven om je kenteken te genereren. Bij mij duurde dit proces 4 dagen. Voor de zekerheid heb ik op de dag van betaling met het belastingkantoor gebeld om te vragen of het bedrag ook ontvangen was. Achteraf maar goed ook, want ookal was het geld binnen, het was niet automatisch opgemerkt door hun systemen en ook niet doorgegeven aan het RDW. Ik zat in tijdnood, want mijn Duitse kenteken liep 5 dagen later af, dus ik wilde mijn nieuwe kenteken zo snel mogelijk hebben. Uiteindelijk had ik het op zaterdagmorgen in de post terwijl ik de auto die maandag ervóór had ingevoerd. Redelijk snel allemaal.
En dan is het wachten op de papieren. Als je ze hebt, kan je plankgas naar de Automaterialenzaak om je kentekenplaten te maken en dan kan je echt rijden.

Lang verhaal, maar het leek me wel goed om tussen alle versnipperde informatie op alle forums ook eens een compleet ervarings verhaal in 1 post te zetten. Hopelijk dat iemand er wat aan heeft.

Als laatste wil nog zeggen: het valt allemaal echt enorm mee! Ookal is het spannend. Het was mijn tweede import-auto, en ook de tweede keer had ik een zeker gevoel van onzekerheid. Niet nodig eigenlijk. Duitsers zijn echt de beroerdste niet en ik vond zelf de ambtelijke molen bij onze buren veel efficienter dan hier in NL. Ook de medewerkers van zowel de RDW als de Douane in Waddinxveen als het het belastingkantoor in Apeldoorn waren zeer vriendelijk en meewerkend. De bangmakerij die je wel eens leest op forums is voor zover ik het weet echt ongegrond. Bereid je gewoon goed voor; weet wat je moet doen en leer wat standaard Duitse zinnetjes uit je hoofd. Neem vooral op 'je dag in Duitsland' voldoende tijd om alles te regelen en je zult echt geen problemen ondervinden. Mijn MAVO3-Duits voldeed overal prima.

Zo dat was het. Mochten mensen nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Groet,

Marcel
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

30 mar 2012, 17:09 0 x

Bedankt voor je bijdrage Marcel ! Ik heb je bijdrage afgesplitst van het lopende onderwerp en er een "sticky" van gemaakt. Updates/Aanvullingen kunnen hieronder geplaatst worden.

Aanvulling:

Bij het Duitse Ausfuhrkennzeichen koop je een WA verzekering, vaak kun je het CASCO deel via je Nederlandse verzekeraar regelen. Unive doet dit bijvoorbeeld op chasisnummer.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

01 apr 2012, 14:54 0 x

ter aanvulling nog even een kostenoverzicht:

Verzekering
WA verzekering voor Ausfuhrkennzeichen bij ADAC-winkel ---- €80,-

Kenteken + Leges
1x KBA / Datenerstell./Halterwe. ---- €2.60
1x Ausfuhrkennzeichen Zuteil. ---- €30.70
4x Klebesiegel (je €0.30) ---- €1.20
1x ZB II - Ausstellung ---- €10.20
1x ZB II - Zuteilung (KBA-Geb.) ---- €3.60
1x Internationaler Fahrzeugschein ---- €10.20 **
Totaal: ---- €58.50

Duitse Kentekenplaten
1x Kentekenplaten bij de Duitse Schildermacher ---- €10,-

RDW keuring + kenteken
1x Identificatie Personenauto licht ---- €53,-
1x Goedkeuring Personenauto licht ---- €26,-
1x Leges Kenteken Deel 1A ---- €38,-
1x Leges Kenteken Deel 1B ---- €9.25
Totaal: ---- €126.25

Nederlandse Kentekenplaten
1x Luxe Kentekenplaten met opgelegde letters ---- €41.50

** Dit waren onnodige kosten. Er werd mij gevraagd of ik een Internationaler Fahrzeugschein nodig had. Omdat ik niet zeker wist wat dit was, en bang was dat de RDW hier misschien om ging vragen heb ik dat maar gedaan. Achteraf weggegooid geld, want de RDW doet er niks mee. Het documentje stelt ook helemaal niks voor. Alleen een kleine opsomming van het voertuig, en dat dan vertaald in 25 verschillende talen. Niet doen dus.

Qua vaste kosten voor alle paperassen, kentekenplaten e.d. kwam ik op €316.25
Als je je verzekering online koopt, geen Internationaler Fahrzeugschein neemt en normale kentekenplaten koop dan kan daar nog zo'n €75 euro af.

Daar bovenop komt dan nog een variabele post van de rest BPM, en die is afhankelijk van de leeftijd van je auto. Alles bij elkaar moet je dus afwegen of invoer financieel aantrekkelijk is. Hoe nieuwer en goedkoper de auto die je zoekt, hoe groter de kosten component is en hoe minder interessant het importeren wordt. De BPM is verreweg de grootste component, dus hoe ouder je koopt, hoe interessanter het wordt. Meestal hangt het er om. Daarentegen krijg je vaak een beter onderhouden auto met minder kilometers als je hem in Duitsland koopt, plus dat er gewoon veel meer aanbod is bij de buren. En niet in de laatste plaats is het gewoon een leuke ervaring ook :)
Plaats reactie