Hoe te handelen met een auto invoeren vanuit Duitsland

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

15 feb 2012, 14:52 0 x

We hebben op het forum regelmatig leden die over de grens aan het kijken zijn voor een A2tje. Mijn jongste zoon gaat denken we binnen een jaar ook zijn eerste auto aanschaffen en ik heb wel gezien dat in bijv. Duitsland de automarkt vele malen groter en voor mijn gevoel ook goedkoper is als in ons kikkerlandje. Ik heb daar ook altijd sceptisch tegen aangekeken maar we gaan dan toch ook die markt bekijken of we iets kunnen vinden, maar wij weten niet waar je allemaal op moet letten wat al de papieren en het koopcontract betreft :roll: . We hebben hier verschillende forumleden die al eens een auto vanuit Duitsland ingevoerd hebben. Wat hebben zij ondervonden of waar zijn ze tegen aan gelopen, of kosten waar men niet op gerekend heeft!

Mijn vraag is nu: Wie kan vertellen hoe te handelen als men een Duitse auto op het oog heeft en waar men dan allemaal op moet letten. Of nog makkelijker, hoe te handelen van A tot Z tot dat je hem op kenteken voor de deur hebt.

Ik denk dan aan welke papieren je nodig hebt om hem mee te nemen van de particuliere verkoper of handelaar/dealer :? :s hock: :o :roll: .
Welke manieren zijn er om hem na aankoop hier te krijgen en hoe als dat nodig is tijdens de invoer te verzekeren!
Is er verschil als men particulier of bij de handelaar/dealer koopt, ik denk dan aan bijv. de BTW!
De BTW wordt deze van de prijs afgetrokken in Duitsland om deze dan hier te betalen :?
De BPM, die moet men hier betalen. Is daar een rekenformule voor zodat men al ongeveer kan inschatten wat men straks aan die kosten kwijt is.
Wat zijn de keuringskosten en de kosten om hem op kenteken te zetten.
Waar moet je daar voor zijn.

Misschien vergeet ik nog wel het een en ander :? :!:

Sjors
Gebruikersavatar
Ben_3L
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 dec 2011, 13:09

15 feb 2012, 15:29 0 x

Hoi Sjors,

Als je kijkt voor een VAG-auto, zou ik van Ebay zo'n VAGcom-kabel halen. Daarmee kun je de kilometerstand op de klok vergelijken met de kilometerstand in de ECU. Biedt helaas geen garantie, maar je kunt dan wel de simpelste manier van "terugdraaien'' detecteren. Let wel, er kan een klein verschil zitten (paar procent) tussen klokstand en kilometerstand in de ECU. Dit heeft geloof ik te maken met verschillende meetmethoden.

Verder is onderhoudshistorie van dealer/gedegen garagebedrijf wenselijk. Vaak/meestal/bijna altijd staan hier ook kilometerstanden bij vermeld die ook weer wat geloofwaardigheid aan de kilometerstand kunnen geven.

Groet,
Ben
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

15 feb 2012, 16:07 0 x

[quote="j.hoeben1"]
Mijn vraag is nu: Wie kan vertellen hoe te handelen als men een Duitse auto op het oog heeft en waar men dan allemaal op moet letten. Of nog makkelijker, hoe te handelen van A tot Z tot dat je hem op kenteken voor de deur hebt.

Ik denk dan aan welke papieren je nodig hebt om hem mee te nemen van de particuliere verkoper of handelaar/dealer :? :s hock: :o :roll: .
Welke manieren zijn er om hem na aankoop hier te krijgen en hoe als dat nodig is tijdens de invoer te verzekeren!
Is er verschil als men particulier of bij de handelaar/dealer koopt, ik denk dan aan bijv. de BTW!
De BTW wordt deze van de prijs afgetrokken in Duitsland om deze dan hier te betalen :?
De BPM, die moet men hier betalen. Is daar een rekenformule voor zodat men al ongeveer kan inschatten wat men straks aan die kosten kwijt is.
Wat zijn de keuringskosten en de kosten om hem op kenteken te zetten.
Waar moet je daar voor zijn.

Misschien vergeet ik nog wel het een en ander :? :!:

Sjors[/quote]

Kort gezegd:

zoeken op mobile.de (zoek een postcode van een Duitse stad net over de grens om te zoeken in een bepaald gebied, voor de Noordelingen: 26489 is Leer, zoek dan binnen een straal van 200km)

Bellen (mail wordt vaak niet beantwoord) en vragen of de auto "unfallfrei" is, hoeveel "vorbesitzer" de auto heeft gehad en of het een "nichtraucher fahrzeug" is.
Vervolgens kun je telefonisch al informeren naar de "exportpreis", dus zo meenemen, zonder inruil en garantie. De vraagprijzen liggen in Dld dichter bij de verkoopprijs als in NL, reken in de A2 prijsklasse op zo'n 500/1000 euro speling.
Probeer het "export-kennzeichen" (of, als je vlak bij de grens woont, "het kurzzeit-kennzeichen") er bij te regelen. Kosten incl groene kaart en platen zo'n 125 euro. Je kunt dit ook zelf maar dan moet je naar het Fahrzeugambt (hou rekening met openingstijden en wat administratie, je bent snel een uurtje of 2 a 3 kwijt).
In NL kun je zonder afspraak naar RDW bij je in de buurt, je dient hiervoor een 1-daags kenteken aan te vragen (gratis).
Na de RDW-keuring doe je BPM-aangifte bij de douane (vaak op dezelfde locatie) en na betaling ontvang je binnen enkele dagen je kentekenbewijs.

Voor de bpm-aangifte kun je autotelex.nl gebruiken, kost een tientje maar is erg makkelijk en wordt door de douane snel geaccepteerd.
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

15 feb 2012, 16:56 0 x

Exportkenteken:
- je moet een Exportkenteken krijgen (rode band), niet een zgn. ueberfuehrungskennzeichen. Daar mag je namelijk als Nederlander niet mee rijden in NL!
- neem een kenteken voor een maand, je moet daar een verzekering bij kopen. De kosten tov een 2-weeks-kenteken zijn nauwelijks lager.
- meld de auto aan bij de Douane dan kan je er 2 weken mee rijden in NL met ontheffing.
- zorg je voor een keuringsafspraak aan het eind van die 2 weken
- daar doe je tevens BPM aangifte. Heb je aangifte gedaan na je keuring dan is er in theorie niets op tegen om door te rijden met je exportkenteken (immers nog 2 weken geldig). Je betaalt dan namelijk vanaf moment van goedkeur wegenbelasting en hebt aan de BPM verplichting voldaan. Bewaar kopieen!

BPM ontheffing:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nederland/

Exportkenteken:
Je betaalt in Duitsland:
- registratiekosten bij overschrijving (ongeveer 35 Euro)
- kentekenplaten (35 ongeveer)
- wegenbelasting voor die maand (15 euro of zo voor de A2)
- Exportverzekering (kan vanaf rond de 55 Euro voor een maand, zie: http://deckungskarte-online.com/index.php )
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

15 feb 2012, 17:18 0 x

Papieren die in Duitsland bij een auto horen:

- kentekenbewijs (bestaat uit 2 delen). Hierop staan alle eigenaren vermeld dus kan je zien of de beweringen van de verkoper kloppen. Rij je de auto op een exportkenteken naar NL, dan word je zelf ook als eigenaar ingeschreven. Handig om de historie van de auto aantoonbaar te houden (kopie maken voor je naar de RDW gaat);
- CVO (Duits: EWG) het bewijs van de Europese typegoedkeuring. Handig bij de RDW, niet verplicht. Maar maakt discussies over het gewicht op kenteken overbodig;
- het onderhoudsboekje (Scheckheft). Scheckheft geplegt betekent volgens het boekje onderhouden;
- TUV rapporten (kan ook van ATU of Dekra of zo'n dienst zijn. Elke 2 jaar in Duitsland, de km-stand staat erop. Met een geldige TUV kan je de APK verplichting naar de einddatum daarvan schuiven, scheelt een paar tientjes voor APK bij invoer;
- Liefst natuurlijk ook de facturen van het onderhoud;
- twee originele sleutels;
- code voor een evt. radio.....

Bij koop altijd een koopovereenkomst opstellen. Nodig voor de kentekenkeuring. Zorg ook voor een betaalbewijs als je contant afrekent. Verkoop 'Fuer Export' of 'Im Kundenauftrag' betekent ook 'zonder garantie' in Duitsland! Bij verkoop aan particulier is een handelaar anders verplicht garantie te verlenen. Een handelaar is ook verplicht het schadeverleden te vermelden.

Verder geldt in Duitsland hetzelfde als in NL: Als het te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Ga af op je gevoel, neem iemand mee die objectief kijkt want niet verliefd op zijn volgende auto.

Cash is king, dus als je ter plekke een deal wilt kunnen doen zorg dat je dan ook meteen kunt betalen. Je hoeft in Duitsland een auto niet over te schrijven, papieren meenemen plus een koopovereenkomst is voldoende. Overigens zal de gemiddelde verkoper zijn auto willen afmelden, vaak is dat al gebeurd. Auto's bij een handelaar zijn altijd afgemeld.


Redenen om in Duitsland te kopen:

- groter aanbod (zeker voor de A2);
- bij diesels: auto's met minder km's dan in NL;
- prijs (maar dat is meer een voordeel bij duurdere of nieuwere auto's);
- uitrustingsniveau.


Realiseer je dat er ook kosten verbonden zijn aan het shoppen over de grens:
- auto's bekijken, zeker als je meer dan eens gaat of dat je verder weg gaat kijken. Moet je eigenlijk bij de prijs optellen;
- Als je van een Exportkennzeichen gebruik maakt: vanaf ca. 125 Euro voor aanmelden, platen, verzekeren, wegenbelasting.
- keuringskosten RDW, ook ongeveer 125 Euro;
- BPM al naar gelang de auto. Op de site van Autoweek staat een calculator die een aardige indicatie geeft, aangifte zelf werkt goed met autotelex.nl is niet alleen mijn ervaring. Bij een A2 moet het al gek lopen als je meer dan 400 BPM af mag tikken.

Onderhandelingsruimte in Duitsland is niet zo groot als bij ons. Staat er Festpreis bij het aanbod, dan kan je nog wat proberen maar is de prijs in principe vast. Staat er VB bij de prijs, betekent dat Verhandlungsbasis en is er ruimte tot onderhandelen.

Dat is het ff voor het moment, specifieke vragen zie ik wel verschijnen!

Marc
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

16 feb 2012, 10:22 0 x

Waardevol om deze ervaringen in een centraal topic bijeen te brengen! (Er stond al heel wat, verspreid over allerlei topics.) Ik heb hem verplaatst naar Aankooptips en sticky gemaakt.
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

16 feb 2012, 10:41 0 x

Heel goed mannen, hier kunnen we wat mee als we in de nabije toekomst op pad gaan. Allemaal bedankt ;) .
Romulus, heel goed dat je dit onderwerp in een centraal topic bijeen gebracht hebt. Zo is het altijd en snel op te zoeken als je het nodig hebt.

Groet,
Sjors
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

16 feb 2012, 12:20 0 x

[quote="j.hoeben1"]Romulus, heel goed dat je dit onderwerp in een centraal topic bijeen gebracht hebt. Zo is het altijd en snel op te zoeken als je het nodig hebt.[/quote]Precies! Maar ere wie ere toekomt: ik heb het niet bijeengebracht, alleen het juiste etiketje erop geplakt :mrgreen:

En jij hebt de juiste vraag gesteld, dus ook jij bedankt! ;)
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

16 feb 2012, 14:53 0 x

Als aanvulling op het exportkennzeichen-verhaal: je kunt het ook op een kurzzeitkenzeichen doen. Officieel niet toegestaan maar: controle geschiedt door douane en de eerste staandehouding is altijd slechts een waarschuwing. Nogmaals: het mag niet, het kan wel.
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

19 feb 2012, 15:37 0 x

RDW: je kunt online een keuringsafspraak maken:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetken ... fault.aspx


Buitenlandse APK: zelf aangeven dat je een geldige keuring op de auto hebt, de einddatum wordt overgenomen:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... nvoer.aspx

(je moet dan het buitenlandse document bij je papieren bewaren!)

Gr. Marc
Plaats reactie