Proefrit gereden: een aantal vragen
Geplaatst: 31 aug 2024, 15:33
Beste allemaal,
Mijn zoektocht naar een leuke A2 is nu even gaande en ondanks mijn drukke schema kreeg ik de kans om in mijn woonplaats een proefrit te kunnen maken. Het betreft een A2 1.4 benzine uit 2001 met circa 300dkm op de teller.
In eerste instantie ging de proefrit me meer om het leren kennen van het model en niet zo zeer het eventueel aanschaffen van dit exemplaar. Na de proefrit heb ik een bijzonder goede prijs kunnen onderhandelen met garantie en reparaties dus de intentie sloeg snel om.
Tijdens de proefrit vielen mij enkele dingen op die ik niet gewend ben van andere auto's. Graag aan jullie de vraag of dit herkenbare zaken zijn of dat het duidt op aanstaand (groot) sleutelen.
Allereerst vond ik de koppeling erg hoog in de pedaalslag aangrijpen, het aangrijpingspunt zit ongeveer op 75-80% richting volledig loslaten van het pedaal en het volledig koppelen nog iets later. Ik las in een topic dat een hoog aangrijpingspunt te verwachten is maar dit viel me erg op.
Daarnaast vond ik het blokje aardig ratelen, niet het tevreden snorren zoals ik in eerder autos heb gehad. Een duidelijk luidere ratel was te horen bij stationair en onder last. Bij constante snelheid boven 2000tpm niet hoorbaar.
Vervolgens viel me op dat de koplampglazen erg geel en dof waren, is dit gemakkelijk te polijsten of is vervanging de enige juiste optie? Ik zag dat de units vrij aan de prijs zijn.
Tevens heb ik helaas een exemplaar gevonden zonder de boordcomputer die via de ruitenwisserhendel te bedienen is. Ik hou van data dus is dit eventueel later in te bouwen of is dat geen optie?
Als laatst vond ik twee flessen olie in de kofferbak. De motor leek aan de onderkant droog dus van lekkage is volgens mij geen sprake. Staan deze blokken bekend om hun verbruik?
Een aardige lijst vragen, meedenken en ervaringen delen wordt ontzettend op prijs gesteld. Ik leer graag van jullie!
Mijn zoektocht naar een leuke A2 is nu even gaande en ondanks mijn drukke schema kreeg ik de kans om in mijn woonplaats een proefrit te kunnen maken. Het betreft een A2 1.4 benzine uit 2001 met circa 300dkm op de teller.
In eerste instantie ging de proefrit me meer om het leren kennen van het model en niet zo zeer het eventueel aanschaffen van dit exemplaar. Na de proefrit heb ik een bijzonder goede prijs kunnen onderhandelen met garantie en reparaties dus de intentie sloeg snel om.
Tijdens de proefrit vielen mij enkele dingen op die ik niet gewend ben van andere auto's. Graag aan jullie de vraag of dit herkenbare zaken zijn of dat het duidt op aanstaand (groot) sleutelen.
Allereerst vond ik de koppeling erg hoog in de pedaalslag aangrijpen, het aangrijpingspunt zit ongeveer op 75-80% richting volledig loslaten van het pedaal en het volledig koppelen nog iets later. Ik las in een topic dat een hoog aangrijpingspunt te verwachten is maar dit viel me erg op.
Daarnaast vond ik het blokje aardig ratelen, niet het tevreden snorren zoals ik in eerder autos heb gehad. Een duidelijk luidere ratel was te horen bij stationair en onder last. Bij constante snelheid boven 2000tpm niet hoorbaar.
Vervolgens viel me op dat de koplampglazen erg geel en dof waren, is dit gemakkelijk te polijsten of is vervanging de enige juiste optie? Ik zag dat de units vrij aan de prijs zijn.
Tevens heb ik helaas een exemplaar gevonden zonder de boordcomputer die via de ruitenwisserhendel te bedienen is. Ik hou van data dus is dit eventueel later in te bouwen of is dat geen optie?
Als laatst vond ik twee flessen olie in de kofferbak. De motor leek aan de onderkant droog dus van lekkage is volgens mij geen sprake. Staan deze blokken bekend om hun verbruik?
Een aardige lijst vragen, meedenken en ervaringen delen wordt ontzettend op prijs gesteld. Ik leer graag van jullie!