Is de dieselauto dood? Welnee we blijven hem gewoon kopen

Auto's in het algemeen
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2018, 23:13 0 x

Leuke redeneringen, maar diesel is en blijft smerig en we moeten daar zo snel mogelijk van af.
Wetenschappelijke tendens? Stikstofoxide is puur gif, niet meer en niet minder, is wetenschappelijk bewezen.
Al die andere slechte zaken die je aanhaalt praat een diesel niet goed, ik rook niet, hang niet elke dag boven een bbq en dergelijke.
Kobalt uit de PRC komt daar uit een koper mijn waar geen kinderen werken, maar dat had ik al uitgelegd.
Die kinderkobalt komt niet in EV accu's terecht.
Wel is afgevraagd waar het grootste deel van die kobalt voor gebruikt wordt? Daar heeft blijkbaar niemand problemen mee.........tot het in een EV accu gebruikt werd.
Tesla haalt de kobalt uit eigen land meen ik.
Kobalt gehalte wordt steeds minder in lithium accu's.

Niemand beweert dat een EV milieu vriendelijk gebouwd wordt, maar va het begin tot het eind is een EV minder milieu belastend dan een ICE. Is reeds wetenschappelijk bewezen, oa door onze eigen TNO.

Niet geschrokken hoeveel (kolen) stroom er gebruikt wordt bij de productie van fossiele brandstoffen?
Dan is het toch gelijk duidelijk dat een ICE nooit schoner kan wezen?

Diesel kan nu opeens wel schoon?
Fabrikanten hebben dat jaren beweert, en nu kan het opeens wel?
Wake up, de euro auto industrie zit in een spagaat, hebben jaren geleund op de schone diesel leugen en zijn nu snoeihard ontmaskerd, de ene fraude na de andere komt boven.
De ene VAG CEO zit vast of is onderwerp van het zoveelste onderzoek.
Italië doet helemaal niets en in Frankrijk lopen er nog wat zaakjes bij Renault over uitstoot fraude, die zijn zo een beetje de allersmerigste diesels verkrijgbaar.
Ze kunnen het gewoon niet, maar zitten nog met torenhoge investeringen die nog niet terugverdient zijn, dus ze proberen het zo lang mogelijk te rekken.
Diesel krijg je vast wel minder smerig, maar tegen welke prijs?
Ben jij bereid om hele dure reinigingssystemen te gaan betalen terwijl je met een hybride benzine waar je al die fratsen niet nodig hebt dat ook kan bewerkstelligen?
Denk dat dat een betere tussenstap naar full EV is dan welke diesel dan ook.

Volkswagen investeerd miljarden in EV.......niet voor niets denk ik.
Nissan levert geen diesels in zijn personenauto's meer.
Toyota geen diesels meer in hun personenauto's.
Volvo stopt ook met diesels.
Diesel bloed langzaam dood, de volgende is de benzine die eraan gaat.
Ik kan het niet erg vinden. :)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jun 2018, 11:57 0 x

rolf schreef:
26 jun 2018, 23:13

Italië doet helemaal niets en in Frankrijk lopen er nog wat zaakjes bij Renault over uitstoot fraude, die zijn zo een beetje de allersmerigste diesels verkrijgbaar.
Italië blijkt (op EV-gebied weliswaar) nu ineens wel wat te willen gaan doen:
https://www.autoweek.nl/nieuws/italie-w ... s-ev-land/

Beide landen zien subsidies/belastingvoordelen als instrument voor het bevorderen van de EV.
Ik vraag me dan oprecht af waar Italië dit van wil gaan financieren.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 jun 2018, 14:11 0 x

Als de Milieu zone plannen doorgaan voor 2001 en tot of t/m 2006?
Dan zullen vele de 2006 kiezen en toch 1 maatregel die ook in diverse Belgische steden geld als Antwerpen.

De bewoners nu uit binnensteden hebben al problemen omdat de laatste 2005 afgeleverde of moet je in Litouwen een Sjoemel Kenteken kopen voor €400,- extra, eerste registratie januari 2007?

Iet verder is een oplossing.
In Sint Petersburg verkopen ze LPG met vloeibare injectie voor Diesels.
de tank word vervangen door 42 liter onderbouw bij achteras dus geen bagage probleem.
Er zit dan alleen voor de stand kachel nog klein 4 liter tank diesel in, en verder niets.

Een extra tank ik bagage kan, 50 liters bruto... 40 L netto maar de 42 is op 95% afgebogen en daarmee netto ook 37½ liter ongeveer!
Ook zal in Rusland de uitlaat aangepast worden voor onderbouw, NL doet het in de bagage en die bobbel hebben ze daar niet!
In Nederland kost een Diesel van 100% LPG voorzien €3200,- adviesprijs...
Daar ingebouwde voor €750,- bij huidige Roebel koers... en het is 24 uren rijden enkele reis, Visa nodig en ongeveer 2200 Km rijden!
De inbouw kost gemiddeld 4 dagen, diesel injectoren worden vervangen en alles afgeregeld.
De 1.2 Tdi krijgt meer koppel en maar 58 Pk!
De 1.4 Tdi gaat naar 72 Pk en ook meer koppel bij lagere toeren.
Ook het maximale toerental word begrenst tot 3700 toeren om te voorkomen dat de koppakking eruit zal knallen....

De genoemde prijs is dus inclusief ECU aanpassen.
Het grootste nadeel is puur LPG dus geen Diesel of Benzine voor reserve mogelijk!
Dus leeg word naar pomp slepen want brandstof bijvullen kan niet!

De 1.2 Tdi zal na ombouw naar 900 Kg gaan dus €87,- per kwartaal op G3 mits ze die keuring geven...
De 1.4 Tdi zal op 1045 kg komen en naar €123,- per kwartaal gaan.

Door de hoge compressie zal deze zuiniger zijn dan normale G3 of Benzine maar meer als Diesel gebruiken... ik reken op 1:20 maar mijn zoon gaat in Augustus in 1.4 Tdi proefrijden.
De keuring is tegen €100,- bij bevriende LPG inbouw bedrijf te doen, en die kijkt of het aan de NL regels voor G3 voldoet en het fabriekscertificaat zit erbij.
Zelf keuren is gewone gas en dat is veel duurder!

Ze halen het Tdi eraf en komt er een G op je achterklep!
De tank opening blijft ook op zelfde plek, en bij een bediende pomp zullen ze gezien het geluid zeker de verkeerde niet passende slang pakken.
Het blijft een Diesel geluid....!

Dit is beter dan slopen of in buitenwijken rond hangen....!
Hoe de levensduur en onderhoud gaat worden??? Geen idee en ik wil daar eerst het plaatselijke diesel op LPG ombouw forum volgen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 jun 2018, 14:37 0 x

Dit is Vlaams bericht uit 2014 , dus Diesel met LPG of Aardgas doen ze niet.
Alleen LPG in Diesel, de koppakking vervangen door dikkere is blijkbaar de Russische oplossing!

https://www.nieuwsblad.be/cnt/bldva_01161575

In dat geval is het geen mengsel meer en wel schoner zeggen ze... eerst meten!

https://www.cnginbouw.nl/gassystemen/di ... nofuel-cng

en alleen fabrieksmatige inbouw hoeft dus niet!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 sep 2018, 09:45 0 x

Volkskrant 7 september 2018....
Bijlagen
crop_2018-09-07_De_Volkskrant_-_07-09-2018_6.pdf
(414.89 KiB) 200 keer gedownload
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Job☆
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 aug 2018, 11:08
Locatie: Smallingerland
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 sep 2018, 10:51 0 x

eekhoorntje schreef:
07 sep 2018, 09:45
Volkskrant 7 september 2018....
Toch grappig de foto bij dat artikel...een Tesla model X.
Wel bijzonder het hoge percentage van 43% diesels in Frankfurt🤔
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2018, 12:31 1 x

Mevrouw Merkel moet de Duitse auto industrie eens duidelijk gaan maken dat fossiele brandstoffen moeten gaan verdwijnen in persoonlijk vervoer, te beginnen met diesel, die zijn toch echt het smerigst.
Die idiote ideeën bij sommige CEO's van de duitse auto industrie, met name die van VAG en Bosch die de grootste uitstoot fraude veroorzaakt hebben, dat er een diesel revival komt moet direct de nek omgedraaid worden.
Diesel moet er uit, en daarna is benzine aan de beurt, maar old auto wil er nog niet aan.
Als je de levertijden ziet van niet alleen Model 3 die niet aan te slepen zijn, maar ook van de net geïntroduceerde Hyundai Kona is de consument er wel klaar voor.
Als je de net geïntroduceerde Mercedes EQC en Jaguar iPace ziet, kunnen ze de reikwijdte (lees verbruik) en laadsnelheid van een 6 jaar geleden geïntroduceerde Tesla niet eens benaderen, geeft wel weer pijnlijk aan hoever ze eigenlijk achter lopen hier in Europa.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 sep 2018, 19:51 0 x

Gezien de Milieu zone en de strengere normen zou tussen de €1500 en 3000,- de auto een retrofit roetfilter krijgen en Ad Bleu... voor Euro 5 of 6.....

Ik plaatste dit voor mensen die hun diesel weg willen doen, en bij zelf inbouw kost het maar helft...
Een Diesel Upgrade weekend?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2022, 09:38 3 x

De brandstof diesel in combinatie wegenbelasting is nu voor de dieselrijders onder ons die betrouwbare diesels hebben echt helaas onbetaalbaar geworden.
.jammer zeg !


Maar over de grondstoffen een stuk gelezen,herinnerde mij het dus is hier eens besproken was .

Dus leek mij goed idee dit te plaatsen.

Bron: telegraaf 28 oktober 2022


Kenners: Nederland en Europa zijn ontstellend naïef
’Automobilist betaalt de prijs voor elektrificatie wagenpark’
Door THEO BESTEMAN


Het verbod vanaf 2035 op benzine- en dieselauto’s in de Europese Unie betekent dat consument en bedrijven massaal overstappen op elektrische auto’s. Een probleem: er is schaarste van cruciale metalen voor batterijen. En die wordt niet minder. Prijsstijgingen liggen op de loer. „Nederland en Europa zijn ontstellend naïef.”

Veel grondstoffen zijn, bij huidig gebruik, misschien nog best voor decennia winbaar. Maar veel metalen, die nodig zijn voor de bouw van miljoenen batterijen voor elektrische auto’s, de productie van kabels en de verhardingsmaterialen, zijn zeer moeilijk bereikbaar.


Met veel inspanning en geboor krijgen mijnbouwers ze wel opgediept, maar daarmee worden ze erg duur. En dus niet concurrerend voor de autobouwers.

Omstreden
Mangaanknollen zitten bomvol metalen voor stekkerauto’s waaronder kobalt, vanadium, molybdeen en platinum. Maar de winning van deze bollen op de zeebodem is omstreden.

De Europese Commissie adviseert lidstaten al langer een dertigtal ’kritieke grondstoffen’ ook voor batterijauto’s te gaan delven, in te slaan of in andere landen te bestellen. Nederland heeft nauwelijks iets in eigen bodem.

China en Afrika
Op die EU-lijst staan essentiële grondstoffen zoals gallium en germanium voor elektronica, platina en palladium voor katalysatoren in auto’s, neodymiym en dysprosium voor magneten in elektromotoren. Maar zilver, koper, molybdeen, chroom, zink en nikkel staan niet op de ’schaarstelijst’. „Terwijl ze wel relatief snel uitgeput zijn. Het is wachten op problemen als we niets doen”, stelt expert Theo Henckens.

Het merendeel van de zeldzame aardmetalen is in bezit van China en de Democratische Republiek Congo. En aan ’kritieke metalen’ voor laadpalen, kabels en slimme chips om de auto’s zuinig op te laden ontstaat ook een voorzienbaar tekort. „Ik snap niet dat er geen paniek is bij politici”, zegt hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans (Erasmus Rotterdam).

’Ontstellend naïef’
Rotmans maakt de vergelijking met Gronings gas. Vijftien jaar geleden waarschuwden experts voor een tekort als Rusland niet meer zou leveren. Dat was ondenkbaar, vond de overheid. „Nu zitten we in de problemen. Datzelfde dreigt met grondstoffen in de overgang naar batterijauto’s”, zegt Rotmans.

Terwijl een enorme batterijrevolutie over de straten komt aanrollen, kijkt Europa volgens experts te laat naar zijn nog verrassend lege voorraadkast. Landen als China zullen hun macht laten gelden, voorspellen zij. De automobilist in Nederland betaalt straks de prijs. „Dit wordt een gigantisch probleem voor ons”, zegt Rotmans. „Nederland en Europa zijn ontstellend naïef: er moeten snel grote eigen voorraden komen om de noodzakelijke overgang naar elektrisch rijden betaalbaar te maken.”
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
SaluG
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 aug 2021, 15:29
Locatie: Almelo
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

29 okt 2022, 15:12 0 x

Het is superidioot dat de Nederlandse overheid de wegenbelasting van de dieselauto's hoog houdt. Als toch al besloten is dat in de nabije toekomst geen benzine en dieselauto's meer geproduceerd worden, bevinden beide voertuigen zich toch in hetzelfde schuitje. Waarom de dieselrijder nog extra zwaar blijven straffen? Vooral nu de dieselrijder geen voordeel meer behaalt in de lagere brandstofkosten t.o.v. de benzinerijder. En al helemaal omdat het reeds bekend is dat diesel de komende tijd alsmaar duurder en schaarser gaat worden. Dit alles is nog het ergste voor personen die relatief nieuwe dieselauto's bezitten..
Plaats reactie