Is de dieselauto dood? Welnee we blijven hem gewoon kopen

Auto's in het algemeen
Gebruikersavatar
Bert
Audi A2 clublid
Berichten: 272
Lid geworden op: 01 mei 2017, 11:09
Locatie: Tholen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 jun 2018, 07:55 0 x

Is de dieselauto dood? Welnee we blijven hem gewoon kopen

All about money;

https://www.ad.nl/economie/is-de-diesel ... 50baea092d
1.4 TDI (AMF) | 17-12-2003 | DPF | Chiptuned (96 pk/247Nm) | Exclusive | Ebonyzwart pareleffect | Mistlampen | OSS | APS | Navigatiesysteem (PNK) | S line | Audi fade effect decal op voorportieren | Winterpakket | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2018, 11:23 0 x

"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2018, 15:28 1 x

Diesel wordt nog wel verkocht, maar overal zakken de dieselverkopen toch wel flink.

Wat betreft Bosch, nog meer EGR kleppen, die dingen blinken al niet uit op betrouwbaarheid in diesels en dan heb je er 2 die dicht slibben binnen 100k. Kassa.
Verbaasd mij dat Bosch hiermee op de proppen komt, of zou hier ook mee gesjoemeld worden?
Geef mijn portie maar aan fikkie, heb 10 jaar diesel gereden, ik hoef niet meer, rijdt nu hybride en dat bevalt uitstekend en nog zuiniger dan de diesel (2.0 TDi) die ik daarvoor had, ergo, net zo zuinig dan mijn A2! die maar de helft weegt.
Nu ben ik van mening dat we helemaal van de fossiele aandrijvingen af moeten, zo snel mogelijk, maar dat is weer een andere discussie. :innocent:
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 jun 2018, 21:40 0 x

Ja @ BlauweA2 is al ruimte aan het maken voor een waterstof module😜
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2018, 23:30 3 x

Altijd interessante discussie om te volgen. Wat ik wel jammer vind is dat er vaak zonder nuance de diesel als het pure kwaad wordt afgebeeld, zonder zinvolle argumenten of relativering.

Het effect van dieselauto's op de lokale luchtkwaliteit is vaak marginaal, en milieuzones zijn aangetoond niet effectief. In Utrecht is de uitstoot zelfs omhoog gegaan met minder oude diesels. Hier in Nijmegen is de Waal drukbevaren, en zijn de vrachtboten verantwoordelijk voor meer dan de helft van de uitstoot. In de rustigste dorpjes in Limburg is de luchtkwaliteit als "matig" te beoordelen, door de industrie in Duitsland. Geld kun je maar één keer uitgeven, en je zult dan het "laaghangend fruit" het eerste moeten plukken. En dat is niet altijd de dieselauto (al is dan in de politiek wel sexy om te noemen). Je zult eerst moeten achterhalen waar je vervuiling vandaan komt, maar dat is toch wel weer lastig of de veroorzakers zijn lastig aan te pakken.

Hoewel ik denk dat elektrisch rijden de toekomst is zitten hier ook nadelen aan. Het fabriceren van de auto's en accu's is erg milieuvervuilend, en er zijn zeldzame grondstoffen voor nodig. Hoeveel extra vervuiling kost het om een nieuwe auto te maken terwijl je ervoor een oude (die technisch nog kan doorrijden) vernietigd? Hoelang moet je met je nieuwe elektrische auto rijden voordat je dat omslagpunt hebt bereikt?

In een ideale wereld rijdt iedereen een schone elektrische auto. Helaas is dat in de praktijk niet mogelijk, en zal de overstap geleidelijk moeten gaan. Het moet niet of/of, het zal en/en moeten. Brandstofmotoren zullen de komende tijd nog wel nodig zijn, en dan kun je beter blijven investeren om ze schoner te houden. Een dieselmotor heeft ook zo z'n voordelen op milieu gebied, zoals de betere efficiëntie en lagere CO2 uitstoot.
Gebruikersavatar
Bert
Audi A2 clublid
Berichten: 272
Lid geworden op: 01 mei 2017, 11:09
Locatie: Tholen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 jun 2018, 23:35 1 x

Sluit mij volledig bij je opmerkingen aan @Spinazie
1.4 TDI (AMF) | 17-12-2003 | DPF | Chiptuned (96 pk/247Nm) | Exclusive | Ebonyzwart pareleffect | Mistlampen | OSS | APS | Navigatiesysteem (PNK) | S line | Audi fade effect decal op voorportieren | Winterpakket | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jun 2018, 07:49 2 x

Diesels zijn gewoon smerig, het is niet anders.
NOx en fijnstof uitstoot zijn het hoogst bij diesels, daarna is de fijnstof uitstoot bij direct ingespoten benzine motoren hoog.
NOx is een verzameling nitrooxyden en is puur gif dat bij inademing in contact met vocht in de longen wordt omgezet in onder andere salpeterzuur.

"Het effect van dieselauto's op de lokale luchtkwaliteit is vaak marginaal, en milieuzones zijn aangetoond niet effectief. In Utrecht is de uitstoot zelfs omhoog gegaan met minder oude diesels."

Ja, om alleen "oude" diesels te weren is ook complete kolder.
"Nieuwe" diesels zijn namelijk net zo smerig, dat hebben praktijk testen inmiddels wel bewezen, dus het is niet zo vreemd dat de luchtkwaliteit na deze onzinnige maatregel geen verbetering laat zien.
In Oslo zie je dat effect wel wanneer er voor 2 of 3 dagen een dieselverbod ingesteld was omdat de luchtkwaliteit te smerig werd, dus het weren van alle diesels heeft dus wel degelijk effect.

"Het fabriceren van de auto's en accu's is erg milieuvervuilend, en er zijn zeldzame grondstoffen voor nodig."

Het fabriceren van een EV is inderdaad meer milieu belastend dan een ICE, zolang je pure productie in ogenschouw neemt.
Ga je de totale gebruiksduur vergelijken dan legt de ICE het al rap af tov de EV.
De EV gaat zo een 30 a 40% efficiënter om met zijn energie, dus zelfs op kolenstroom is de EV al schoner.
Vergeet niet de hoeveelheid CO2 en NOx die al geproduceerd is bij de fabricage van fossiele brandstoffen, wordt voor het gemak nog wel eens vergeten.
Dit is wel een aardige illustratie hoe dat in zijn werk gaat: https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4
Een EV kan je met alle soorten stroom opladen, dus ook met duurzaam opgewekte energie, zal met een ICE nooit kunnen.
Dus hoe groter het aandeel schone energie, hoe schoner de EV zal worden.
https://cleantechnica.com/2018/02/19/el ... ions-myth/

Zeldzame grondstoffen? Een argument die kant nog wal raakt, het is gewoon niet waar.
Geen enkele grondstof in een Lithium accu is zeldzaam, geen idee waar dat idee vandaan komt.
Kobalt is wel een metaal dat niet bepaald fris is en waar nogal een luchtje aan zit omdat het uit Kongo vandaan komt dmv kinderarbeid uit de grond gepeuterd wordt.
Die mijn is specifiek geen kobalt mijn maar een kopermijn, kobalt is daar een "bijvangst" en wordt geproduceerd met zware machines en daar komt geen kinderhand aan te pas.
Dat kinderhand kobalt wordt opgekocht door Chinese criminelen die het op de eigen thuismarkt verhandelen aan vage fabriekjes die daar goedkope batterijtjes van produceren die je kunt terug vinden is speelgoed dat je voor een knikker en een ei bij winkels als de Action kunt kopen.
Lithium winning heeft ook wat nare bijwerkingen aangezien het veel water nodig heeft bij de winning, echter vergeleken met olie winning is het een "schoon" proces. https://www.quora.com/Is-mining-lithium ... n-activity
Tja, en dan is je accu zodanig in capaciteit gedaald dat het in een auto niet meer bruikbaar is, zo rond de 70% van zijn oude capaciteit.
Dan kan die accu eerst nog een tiental jaren als stationaire accu worden gebruikt en na die periode kan de accu voor 95% gerecycled worden en de "zeldzame" grondstoffen hergebruikt.
Maar zo snel degradeert de accu niet, zeker bij een grotere accu is dat effect nauwelijks merkbaar.
Er rijden voldoende Tesla's rond met meer dan 2 ton op de teller waarvan de accu capaciteit nauwelijks met 10% gedaald is........
Alleen bij een auto met een kleine accu, zoals de Leaf, hakt 10% er natuurlijk wel wat harder in.
Onze Leaf heeft na 64k nog zijn volledige capaciteit.

Puur uitstoot gerelateerd heeft de diesel 1 voordeel: Een lagere CO2 uitstoot, verder geen enkele.
En die lage CO2 uitstoot kun je ook prima met een Hybride bereiken, rijdt je over het algemeen dagelijks korte afstanden een plug-in, rijdt je veel km's per dag een normale hybride. Voor lange afstanden is eigenlijk alleen het Toyota hybride systeem geschikt, dat is tot nu toe het efficiëntste wbt km vreten.

Tot zover mijn bijdrage wbt dit onderwerp, blijft een interessante discussie.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2018, 21:12 2 x

Diesels zijn gewoon smerig, het is niet anders.
De wetenschappelijk tendens is dat stikstofoxiden en fijnstof inderdaad niet heel prettig zijn om in te ademen, al is er geen onderzoek dat nou echt laat zien wat het lange termijn effect is. De meeste aangehaalde studies zijn gewoon zeer matig van opzet en extrapoleren resultaten. Overigens zijn er wel meer dingen die de luchtwegen irriteren, zoals roken, barbequeen, bij een haardvuurtje staan, een open haard uberhaubt gebruiken, naast buren wonen met een open haard, binnenshuis koken (met name wokken schijnt een feest te zijn), naast een kopieermachine staan, parfum, schoonmaakmiddelen, binnenshuis kaarsjes aansteken, op een zandvlakte lopen, etc. Je kunt het ook in perspectief zien.
In Oslo zie je dat effect wel wanneer er voor 2 of 3 dagen een dieselverbod ingesteld was omdat de luchtkwaliteit te smerig werd, dus het weren van alle diesels heeft dus wel degelijk effect.
Heb je hier een link van, klinkt wel interessant. Probleem is dat dit soort berichten vaak door leken geïnterpreteerd worden, zonder rekening te houden met weersomstandigheden (als het eerst windstil was en daarna gaat waaien/regenen bijvoorbeeld). Of dat er simpelweg de helft aan auto's rijden ;)
Zeldzame grondstoffen? Een argument die kant nog wal raakt, het is gewoon niet waar.
Daar moet ik inderdaad op terugkomen, alle materialen van een accu zijn de komende decennia goed verkrijgbaar. Waarom het dan in alleen in Congo of enkele landen eromheen opgegraven wordt zal dan waarschijnlijk wel met de lage prijs aldaar te maken hebben.
Milieuvriendelijk (of mensvriendelijk) worden lithium en kobalt echter niet gewonnen, een recent rapport door ING geeft wel een aardig overzicht hiervan.
Lithium: "De lokale bevolking en de flora en fauna worden hiervan de dupe. Ook worden in het proces giftige chemicaliën gebruikt, die kunnen leiden tot milieuverontreiniging."
Kobalt: " De mijnindustrie in DRC staat slecht bekend vanwege corruptie, kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en milieuvervuiling."
Zeker de kobalt industrie is niet fijn;
https://www.amnesty.org/en/documents/af ... 3/2016/en/
https://www.washingtonpost.com/graphics ... edirect=on
https://www.treehugger.com/corporate-re ... phone.html
https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... batteries/

Wat je ook aan accu's recycled, er moeten zoveel auto's gemaakt worden dat het grootste gedeelte van de bronmaterialen uit de grond moet komen. Een ander leuk overzichtsartikel is deze: https://tweakers.net/reviews/6081/1/kob ... iding.html

De petrochemische industrie is ook niet alleen maar dikke pret (integendeel), maar ook accu's hebben meer milieu implicaties dan sommige mensen (willen) zien. Alleen je verplaatst het naar andere armere landen, maarja... dat ruik je niet als je door een Tesla wordt ingehaald.
En die lage CO2 uitstoot kun je ook prima met een Hybride bereiken
Absoluut. Wat dacht je van een dieselhybride? ;)

Als er een fabrikant beweert dat men een dieselmotor kan maken met aangetoond (zoals in de link in de startpost) weinig uitstoot, wat is hier dan op tegen? Het zou jammer zijn dat alle ontwikkelingen op dit gebied worden afgedaan met "diesel is vergif", zeker als je benzine, kerosine etc buiten beschouwing laat. Wordt een dieselmotor complexer en duurder? Waarschijnlijk. Moet dat een probleem zijn? Niet altijd. Diesel kan dan nog steeds een rol spelen in de overgangsperiode naar elektrisch rijden (want laten we eerlijk zijn, dat laatste heeft natuurlijk de toekomst :) )
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 jun 2018, 22:32 0 x

De Silicium Grafeen accu is nog voordeliger dan Lithium.
Alleen jammer dat deze 60% lichtere en wat materiaal veel goedkopere zo duur is om te maken tot nu toe.
Zand en koolstof, dat is waar Silicium en Grafeen van gemaakt worden.

Het is een perfecte accu, minder Kg en meer stroom en ook sneller laden bij het zelfde volume en een auto groter maken willen we niet.
Maar nu het nadeel, de levensduur..... ja het is een project van studenten en 1 student was in 2015 ook bij Jos....
Zolang de betrouwbaarheid / levensduur niet is opgelost nog niets, en ook geen enkel patent mogelijk.
Het is zoeken naar perfectie en ze hoopte op 1 of 2 jaren.... dus nu dubbele en nog niets!

Zo gaan de ontwikkelingen en als het betrouwbaar word en niet breekbaar als glas, dan kan dit een voordelige doorbraak worden in grondstoffen, maar dat is dromen en soms komen dromen uit, voorlopig nog niets.

Wel is als het lukt ook het brandgevaar opgelost want misbruik testen lieten alleen hitte zien, geen branden!
En afgelopen maand was op de TU Delft voor de oude 2012 boot de accu die het begaf.... in de veilige opslag.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Bert
Audi A2 clublid
Berichten: 272
Lid geworden op: 01 mei 2017, 11:09
Locatie: Tholen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

26 jun 2018, 22:49 0 x

Ik had het niet beter kunnen verwoorden @Spinazie , om alleen alternatieven voor diesel de hemel in te prijzen is mij te kort door de bocht, er is al heel veel gewonnen en nog altijd te winnen in diesel/benzine kand en denk niet dat we zomaar zonder fossiele brandstoffen ons voortbestaan kunnen veilig stellen. Ja dat lukt misschien als landen in Noorwegen met een overvloed aan waterkrachtenergie, maar weet als de de winning van fossiele brandstof een halt wordt toegeroepen in dit soort landen ze ook alleen nog maar haring kunnen eten.
En wederom mijn stelling, uiteindelijk gaat het alleen maar om geld, het is maar net aan welke kant van de lijn je staat.
1.4 TDI (AMF) | 17-12-2003 | DPF | Chiptuned (96 pk/247Nm) | Exclusive | Ebonyzwart pareleffect | Mistlampen | OSS | APS | Navigatiesysteem (PNK) | S line | Audi fade effect decal op voorportieren | Winterpakket | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17
Plaats reactie