Mijn andere auto's...

Auto's in het algemeen
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 dec 2018, 09:29 1 x

Heb een nieuw projectje gekocht.
Een Audi 80 1.8C uit 1987. Een vroege nog (met de vierkante stengels aan het stuur). 1.8 RU 75 pk carb blokje met 164 dkm geregistreerde kilometers. Altijd van 1 eigenaar geweest, alle boekjes erbij. Altijd bij dezelfde garage in onderhoud geweest. Heeft tot 2017 ook nog 6 jaar stilgestaan in een overdekte opslag, is toen weer tot leven gebracht, maar de beste man heeft toch maar besloten om hem weg te doen. Wilde hem eigenlijk alleen aan een liefhebber verkopen.Het is een zilver bronzen met blauw interieur. Er zit helemaal niks en nada op, behalve een toerenteller. Dus geen stuurbekrachtiging, een 4 handbakje en dat was het. Heeft twee jaarlijkse keuring (nu tot april 2020) en zit in de overgangsregeling. Heb er een stukje mee proefgereden en het ding rijdt verbazend goed.

Ga de auto helemaal weer door de mangel halen. Dus alle filters, vloeistofjes en bougies. Ook de distributie gaat preventief en de overige snaren ook. Daarnaast ga ik een originele Alpha radio plaatsen en komen er 5 spaaks Speedlines onder. Heeft een klein deukje vlak bij het benzine klepje dat ik eruit laat halen (spot-repair). Voor de rest helemaal gaaf. Ook het interieur als nieuw.

Heb de komende tijd weer wat te doen (heb alle andere auto's nu wel klaar, op de A2 na). :)
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 dec 2018, 09:54 2 x

Grappig:

Wilde hem eigenlijk alleen aan een liefhebber verkopen.

Het lijkt erop dat de bedoeling van de eerste eigenaar gelukt is!
De Audi 80 krijgt nu aandacht genoeg denk ik.
Succes !
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 dec 2018, 19:10 1 x

Als ik het goed heb is wel een type89, ofwel een B3 is? Das mooi aangezien die dan al gegalvaniseerd is. Ik vond dat toen een heel mooie auto qua mode,l en had er spijt van dat ik net in '89 een nieuwe Golf II 1.6TD gekocht had. Vlak daarna kwam namelijk deze Audo 80 er ook als 1,6TD met 80pk.........., en reed werkelijk fenomenaal!!

Deze komt dus in ieder geval bij de gewenste liefhebber!

Jos,
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 dec 2018, 08:10 0 x

jos_br schreef:
17 dec 2018, 19:10
Als ik het goed heb is wel een type89, ofwel een B3 is? Das mooi aangezien die dan al gegalvaniseerd is. Ik vond dat toen een heel mooie auto qua mode,l en had er spijt van dat ik net in '89 een nieuwe Golf II 1.6TD gekocht had. Vlak daarna kwam namelijk deze Audo 80 er ook als 1,6TD met 80pk.........., en reed werkelijk fenomenaal!!

Deze komt dus in ieder geval bij de gewenste liefhebber!

Jos,
Yep. Het is een Type 89. Dus de B3, die helemaal dubbelzijdig verzinkt / gegalvaniseerd is. Het gekke, heb ik altijd gevonden, dat een B3 beter rijdt dan een B4 met een gelijkwaardige motor. Het ding is lichter en dat maakt de auto lichtvoetiger. De B4 voelt altijd wat logger (en trager) aan. Technisch gezien zijn veel zaken uitwisselbaar, alhoewel er toch echt B3 specifieke onderdelen zijn. Maar dan kom je vooral bij plaatwerk en interieurdelen uit.
Het enige minpunt dat ik bij een B3 ten opzichte van de B4 kan bedenken, is dat je nooit een neerklapbare achterbank hebt. Dat komt, omdat achter de rugleuning de tank zit en er zit daar ook nog een soort van dwarsbalk, die deel uitmaakt van de dragende constructie. Bij de B4 is dat allemaal verdwenen in en onder de bodemplaat.

Ik zie, dat als je naar de "marktwaarde" kijkt, dat mooie B3tjes heel langzaam aan het stijgen zijn (meegenomen door de Cabrio en Coupe. Vooral de laatste zit al een tijd in een stijgende lijn), terwijl de B4 sedan op dat vlak eigenlijk nog niet beweegt.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 dec 2018, 19:33 0 x

Die ervaring heb ik ook, B3 reed lekkerder dan de B4.
Had een B3 1.8S 90PK en een B4 met 2.0 90PK.
B3 reed op lange stukken ook stukken zuiniger, heb er met een rit naar Munchen er 1:17 mee gehaald. (en niet tussen de vrachtwagens op de rechter baan :mrgreen: )
1.8S had ook multipoint injectie, de 2.0 monopoint.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 dec 2018, 13:29 0 x

rolf schreef:
18 dec 2018, 19:33
Die ervaring heb ik ook, B3 reed lekkerder dan de B4.
Had een B3 1.8S 90PK en een B4 met 2.0 90PK.
B3 reed op lange stukken ook stukken zuiniger, heb er met een rit naar Munchen er 1:17 mee gehaald. (en niet tussen de vrachtwagens op de rechter baan :mrgreen: )
1.8S had ook multipoint injectie, de 2.0 monopoint.
Heb zelf in mijn jonge jaren ook naar een B3 gekeken. Het was een 1.9E
vergelijkbaar met de auto uit deze advertentie:

https://www.speurders.nl/overzicht/auto ... wjaar=1990

Blijken er maar heel weinig van gemaakt te zijn ...

Uiteindelijk niet gedaan, heb toen een golf 2 gekocht met 1.8i injectiemotor.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 mar 2019, 19:25 1 x

@eekhoorntje , jij hebt toch een NSU RO 80?
Als je dit you- tube filmpje gezien hebt ga je vanzelf naar een originele motor zoeken😀

https://youtu.be/8q68BSmITIg
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 mar 2019, 08:05 0 x

Ja, de originele 2 schijven motor heb ik nog liggen, onderdelen die nodig zijn niet!

De Wankel is een ramp om goed draaiende te houden en het verbruik/misbruik was ook stevig.
Dan is een andere VAG groep onder de kap een oplossing.
Wel moet er eerst flink gelast worden want nog niet gegalvaniseerd!

En de N8 mag ook binnenkort weg... is nu ook iets anders dan Origineel.
Een Ro 80 moet wel binnen staan, toen was roest nog normaal helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2019, 15:17 2 x

jos_br schreef:
08 aug 2016, 23:45
Audi_gekkie schreef:
<blockquote class="Quote"><div class="QuoteAuthor">muurman;56271" schreef:En nog even een lange bak en dan door de 300km/uur grens ;)
Zonde. Een sportauto met een lange bak?</div>
</blockquote>
Bak doet nu 168km/u gps bij 3000tpm, maar je hebt steeds het idee naar een 7e versnelling te willen schakelen. Qua koppel en de stroomlijn van deze auto zit het wel goed. Vooral boven de 200km/u voelt de motor krachtig aan. Overigens doet de Golf met deze motor al 570nm....
De bestaande bak wordt middels een andere eindoverbrenging verlengt, dus de verdere verhoudingen tussen de versnellingen blijven dan ongeveer dezelfde. De nieuw samengestelde bak doet dan 194km/u GPS met 3000tpm.
De Golf V bak is goed voor het circuit, loopt hooguit 245km/u, met de TT wil ik een hoge topsnelheid kunnen halen, gewoon, omdat het kan....... =)

Jos.
Heb hier een tijd niet meer gereageerd. Inmiddels heeft deze motor 36000km gelopen en is alleen gemeten, verder niet afgesteld. Heb er wel 5 minuten 275km/u@4950rpm mee gereden, das in ieder geval indrukwekkend hard......hoewel de auto dan geen krimp geeft ga je wel hard tussen een vrachtwagen en de vangrail door. Motor is mechanisch echt super, echter de EDC15 ecu ben ik nu aan het vervangen voor een nieuwere EDC16 omdat we de brandstoftemperatuursensor buiten werking gesteld was. Deze heb ik nu met deze grote verstuivers wel nodig. Dit is achteraf een uitdaging, niet zozeer om hem aan de loop te krijgen, maar iets heel kleins zoals de originele toerenteller aan de praat te krijgen in deze non canbus auto is een behoorlijke opgave waarvoor ik binnenkort een oplossing voor hoop te hebben/krijgen.
Dat de TT sneller aanvoelde als de Golf V klopte wel na deze meting,
TT uitdraai 439pk..jpg
TT uitdraai 439pk..jpg (137.23 KiB) 4878 keer bekeken
We waren allemaal een beetje verbaasd dat de drijfstangen nog binnenin de motor zitten.....

Overigens is het moeilijk voelbaar qua snelheidsbeleving op het circuit of de motor sterker of minder sterk dan de straatauto. De TT is ook zwaarder.

Jos.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 dec 2019, 23:15 1 x

Wat een koppel!
Ik kan zo 1 2 3 niet vinden om wat voor motor het gaat.
Die afvlakking in het koppel tussen 2500 en 2700 komt dat omdat de blower wat aan de grote kant is? En is daar nog iets aan te doen doen dmv een ander type schoepen?
Plaats reactie