Radiator afscherming

"Hot topics" A2-freun.de en A2oc.net
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

02 feb 2011, 19:19 0 x

Even een update:
Vandaag de OBDII ecorouteHD dongle voor de Garmin Nüvi binnen gekregen en gelijk even geprobeerd.
De dongle stuurt realtime motormanagement data door naar het navigatiescherm.
Je kunt dan instellen welke klokjes je wilt zien. Het viel me op dat de koelvloeistof temperatuur
mooi opliep (nauwkeurig in graden) terwijl de dashboard meter lang op 60 bleef staan. Uiteindelijk
waren ze het beide wel weer eens, maar misschien is de temperatuurzender niet meer helemaal jofel.
Ik denk dat het met de thermostaat wel wat mee valt. Overigens leuk en nuttig zo'n extra boardcomputer!
Mijn garagehouder even laten zien en die wil het nu ook.... 8-)
Groetnis út Fryslân (Bij A2Freunde Bedalein zijn avatar nog gezien lately? ;) )
Gebruikersavatar
mister
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 okt 2010, 21:13

02 feb 2011, 23:15 0 x

Hey Gompie,

Heb je een linkje naar dat advertentie waar je die computer habt gekocht. Ik zou ook zoiets willen! Ik ben gek op gadgets.

En kun je die computer altijd aangesloten laten? Zeg maar gewoon tijdens rijden enzo? Of moet je hem bij afzetten auto ook afpluggen???

En Wat kun je nog meer dan alleen temperatuur aflezen?
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

03 feb 2011, 00:49 0 x

Hallo Mister,
Je kunt bij bepaalde series navigatiesystemen van Garmin een dongle gebruiken die in de
OBD poort(computerpoort van de auto vlakbij zekeringskastje) gaat. Deze dongle zendt dan
realtime via Bluetooth de telemetrie zeg maar door naar de navi. Die kan laten zien met virtuele
klokjes wat bijv.de acculaadspanning is, de koelvloeistof temperatuur, werkelijke GPSsnelheid etc.
Gedachte daar achter is dat sommige van die gegevens kunnen bijdragen tot zuiniger rijgedrag.
Omdat ik al een navigatiesysteem had van zo'n ondersteunde serie, was het voor mij aantrekkelijk om zo'n dongle aan te schaffen
omdat ie ook foutcodes doorgeeft met omschrijving van probleem.
Je zult dus in jou geval misschien twee dingen moeten kopen, een Garmin Nüvi navigatie en zo'n dongle. Ik heb de Garmin Nüvi 1490TV die ook de gratis digitale tv en radiosignalen oppikt (TV kijken in de file... :lol: )
en ook een video ingang heeft (voor achteruitrijd camera bv) Als navigatiesysteem ook erg goed getest en nu als bonus dus uitgebreide boardcomputer functionaliteit. Ziet er ook nog eens cool uit in het donker. :D Als je al een goed navi systeem hebt en geen FIS, kun je ook de Scangear van Scangage overwegen. Google maar eens op Garmin ecoRoute HD . Bij oosterburen is er deze thread (met links):
http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=36628
Succes, Gompie
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

03 feb 2011, 10:35 0 x

Oei, het zou wel eens kunnen dat ik dat nu ook wil hebben :mrgreen: [quote="Gompie"]Het viel me op dat de koelvloeistof temperatuur mooi opliep (nauwkeurig in graden) terwijl de dashboard meter lang op 60 bleef staan. Uiteindelijk waren ze het beide wel weer eens, maar misschien is de temperatuurzender niet meer helemaal jofel.
Ik denk dat het met de thermostaat wel wat mee valt.[/quote]
Wat je misschien gezien hebt, is de plateaufunctie van de dashboardmeter. Deze laat tussen bepaalde temperaturen die 'normaal werkgebied' zijn (bijv. 85-95), strak 90 graden zien om de bestuurder niet te verontrusten/af te leiden met kleine schommelingen. Ik kan me voorstellen dat-ie dan ook in het opwarmtraject een beetje jokt.
Mogelijk is ook je G2/G62 niet meer in orde (bekend probleem). Waar haalt de dongle zijn signalen vandaan? Dat moet haast automatisch de G62 zijn. Daarmee kun je ze mooi met elkaar vergelijken.
Plaats reactie