A2 Detail

Wassen en poetsen voor gevorderden
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 jun 2012, 20:06 0 x

Aangezien de garage shine na een aantal wasbeurten verdwijnt en de swirls and friends tevoorschijn kwamen werd het het wel tijd om daar wat aan te doen.

Vervolgens:

Foamen.
Afspoelen.
Trims met APC geborsteld. (Meguiars All Purpose Cleaner)
Afgespoeld.
Wassen met PoorBoy’s Slick&Suds 2 emmers en wasmitts. (microfiber handschoenen)
Afspoelen.
Binnenkant deuren en schanieren gereinigd met APC en AutoGym engine cleaner.
Kleien, Sonax milde klei met PoorBoyy’s Spray and Wipe 1:1 verdunt als glijmiddel.
DAP (dual action polisher) tevoorschijn:
Stevige krassen behandeld met Meguiars 105 op oranje pad.
Verder oranje pad met Monello Mezzo.
Witte pad met Monello Mezzo.
Licht groene pad met Monello finale.
Rondje Meguiars Final inspection om de lak te ontvetten en van polijstolieen te ontdoen.

Tijd voor wat voeding en bescherming:

Chemical Guys BlackLight op zwarte pad. (is een glaze en sealant in 1, sealant is een chemische wax en glaze is een glansversterker)
20 minuten curen en afnemen.

30 Minuten laten rusten.

Nogmaals CG BlackLight op zwarte pad.
20 minuten laten curen, daarna afgenomen.

Glimt al lekker!

Na een uurtje nog een rondje DoDoJuice Orange Crush wax met een handpadje.
Wederom makelijk aan te brengen (duuuuun) en na een swipe test afgenomen.

Alle tape verwijderd en nog een keer rondom afgenomen.

Alle trims 2x in de PoorBoy’s trimrestorer, rubbers waren er aan toe.

Ramen schoongemaakt en de trims nageveegd met een microfiber doek.
Was inmiddels over elven, dus tijd voor een tukkie.............Ja het is nog licht buiten, dat is normaal hier.

Het fotograferen van de echte krassen ging binnen in de garage niet echt lukken.
Met deze kleur rood krijg ik ze niet goed in beeld.
Er zitten hier en daar nog wat krassen, maar om die weg te krijgen vindt ik te risicovol.
Op een metertje afstand vallen ze niet op, dus ik vond het wel best zo.

Hier nog wat plaatjes na het feestje en oordeelt u zelf maar.............
Gebruikersavatar
Drenthe
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 mei 2012, 18:11

27 jun 2012, 21:02 0 x

Puik werk hoor! Zo blijft rood ook echt rood...
Gebruikersavatar
okuki
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 nov 2011, 00:37

27 jun 2012, 22:19 0 x

[quote="rolf"]Hier nog wat plaatjes na het feestje en oordeelt u zelf maar.............[/quote]
Alle respect voor je werk en ik zou dat echt graag eens in het echt zien, het moet fenomenaal mooi zijn. Maar hoe zet je de stap om daar aan te beginnen?
Mijn wagen is in negen jaar nog nooit gewaxt en de laatste 7 jaar enkel door de wasstraat gegaan. En ik moet eerlijk blijven, ik ben gelukkig hoe hij eruit ziet. Dus wat krijgt je zover om zo intens bezig te zijn met die lak?
Ik beschouw mijn auto wassen niet echt een feest.
Gebruikersavatar
Woco
Berichten: 176
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:37

28 jun 2012, 00:09 0 x

Wat kost ons een dergelijke behandeling? Mag via PB
Gebruikersavatar
Drenthe
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 mei 2012, 18:11

28 jun 2012, 01:07 0 x

Eventueel een tip voor de "luie" poetser:

GP Glansprotector Totaal

http://www.carclean.nl/product/GlansPro ... P06_100553

Gebruik het al jaren en is echt aan te raden.. Blijvende glans en pareleffect.
De eerste keer de auto poetsen, nadien dient dit product ter reiniging en verzegeling.
Dus spoelen/foamen, wassen met GP Totaal, afspoelen met water, zemen, en klaar...
Poets mijn auto slechts 1 x per 2 jaar


Groet
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jun 2012, 18:34 0 x

@okuki: Tja, waarom, gewoon omdat ik het leuk vindt, hobby dus.
Zoals jij je auto beschrijft kan een goede polijstbeurt je auto zeker optisch verbeteren.
Denk dat de lak onderhand vergeven is van de swirls en andere defecten, dat zijn die spinnenwebben die je ziet in het zonnetje, en van bescherming is al helemaal geen sprake meer.
Dat vindt ik nu zonde van je A2........ ;)

@Woco: 2 dagen rijden. :lol: Woon in Noorwegen, maar je bent welkom hoor voor een detailbeurt.

@Drenthe: Glansprotector is inderdaad voor de luie poetser, laat een beschermend laagje achter.
Gebruik wel eerst de nanopolymeer coating, is de laag wat robuuster en kan dan onderhouden worden met de glansprotector totaal.
Alleen swirls haal je er niet mee weg en dat is juist de glans vernagelaar.

Algemeen: Glans komt niet van wax, dat is de kers op het toetje.
99% van de glans wordt verkregen door polijsten en voorbehandeling, wax of sealant is uitsluitend een bescherming tegen vuil en verweren van de lak.
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

28 jun 2012, 22:10 0 x

[quote="rolf"]@okuki: Tja, waarom, gewoon omdat ik het leuk vindt, hobby dus.
Zoals jij je auto beschrijft kan een goede polijstbeurt je auto zeker optisch verbeteren.
Denk dat de lak onderhand vergeven is van de swirls en andere defecten, dat zijn die spinnenwebben die je ziet in het zonnetje, en van bescherming is al helemaal geen sprake meer.
Dat vindt ik nu zonde van je A2........ ;) [/quote]Nou Rolf, ik heb de A2 van Okuki mogen bewonderen, die ziet er nog megapuik uit. Op de meeting vertelde hij dat de wagen iedere week door de wasstraat gaat! Pff, dan krijgen de vliegen niet eens de tijd om zich te hechten aan de auto :) De witte kleur zal swirls en oneffenheden waarschijnlijk wel goed camoufleren, maar ik vond 'm er uitermate puik bij staan!
Gebruikersavatar
okuki
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 nov 2011, 00:37

28 jun 2012, 22:50 0 x

Ik denk ook dat het wit veel zal camoufleren, maar ben toch eens benieuwd hoe hij er zou uitzien na de 'Rolfbehandeling'. Mijns inziens is de begin investering van al die producten en de machine redelijk duur, en er staan eerst nog een paar andere dingen op mijn verlanglijstje. Maar misschien zo heel misschien zal ik toch stilletjes eens af en toe iets kopen zodat ik klaar ben om eraan te beginnen :)
Gebruikersavatar
Drenthe
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 mei 2012, 18:11

29 jun 2012, 02:46 0 x

@ Rolf, het klopt idd dat je met GP geen swirls (of andere oneffenheden) kan verwijderen. De basis moet goed zijn. Mijn A2 heeft volgens mij nog nooit een wasstraat gezien en is swirlvrij, zodoende...

Mag ik trouwens vragen wat voor een machine je gebruikt? Eén met regelbare toeren?

Mvgr
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2012, 09:52 0 x

Ik gebruik het meeste een DAP500, dat is een dual action machine en is fool proof, moet je heel erg je best doen om daar fout mee te gaan.
Verder heb ik nog een PRO900, dat is een rotary, absoluut niet geschikt voor beginners, even te lang op 1 plek en je verbrand je lak, vooral randjes van plaatwerk zijn berucht bij de beginners.
Als je een machine wil aanschaffen zou ik de DAP900 V2 nemen, iets meer power en deze heeft een electronische toeren regelaar die de motor op hetzelfde toerental houd ongeacht de belasting.
Uiteraard is het toerental regelbaar.

http://www.carclean.nl/producten/Appara ... n_Machines
Plaats reactie