Koelvloeistof verbruik na chip tuning

Discussie over chiptuning en tuning in het algemeen.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 okt 2014, 18:40 0 x

Er zijn vast wel koppakkingen gesneuveld.

Maar dat gebeurd niet alleen bij A2,maar ook bij lupo,Golfjes,A6 A6 of andere merk auto's etc.

Echter die zijn vast onder garantie of coulance eens vervangen indien geen sprake is van tuning.

Maar denk dat dit zonder tuning minder vaker voorkomt dan met tuning.

Maar de tuning hangt af tot hoe ver zijn gegaan of ze wel weten wat ze doen.

De goede tuners checken eerst staat conditie van uw motor of wat binnen de veiligheid marge tuning mogelijkheden kan anders lopen ze kans op eventuele verhaalschade bij jongere auto's.

De turbo druk en of brandstofpomp bij diesel geeft natuurlijk meer opgebouwde druk in de cylinders en warmte afgifte.

En een diesel (dat geld ook voor benzine) die al behoorlijk km achter de kiezen heeft is natuurlijk kwetsbaarder voor een lekke koppakking .
Maar ook de turbo kan het eerder na tuning begeven.

Maar dit is ook afhankelijk versheid olie,oliefilter,staat rendement radiator motorkoeling, waterpomp .

En de berijder moet natuurlijk niet het uiterste uit het motortje forceren door flink in toeren te gaan.Dit heeft bij diesel geen zin aangezien koppel onderin zit.

Advies ververs motorolie met oliefilter liever vaker bij gechipte motoren en gebruik goede merkolie .

check regelmatig koelventilator en expantsievat kleur koelvloeistof.

Maar dit is afhankelijk hoe jij je rechter pedaal behoorlijk aanspreekt en hoe tijdig je in een hogere versnelling doet..

Grt

Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 okt 2014, 21:25 0 x

Deze auto had een lekke koppakking voor de tuning, eigenlijk zoals zo vele. Het is eerder pech, echter we komen genoeg lekke koppakkingen tegen. Onze eigen A3 TDI heeft inmiddels 540000km getuned achter de wielen zonder noemenswaardige problemen, ook geen koppakking dus.
Een gewone tuning belast de motor nauwelijks meer, wanneer er dingen zoals turbo's en verstuivers verwisselt gaan worden kan dit wel degelijk uitmaken v.w.b. de levensduur. Hoewel we ook genoeg auto's rond hebben rijden die respectabele km standen (+ 200000) met een extreme tuning hebben gehaald.
Ik denk dus zelf dat het warm rijden en af laten koelen belangrijker is dan tragisch langzaam rijden.

Jos.
JBAutoservice BV
msstona
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 okt 2011, 19:19

06 okt 2014, 21:44 0 x

Geloof er niets van genoeg lekke koppakkingen ,14 jaar rijd ik nu met de 1.2 l motor zelden gehoord van lekke koppakkingen.

Ook op de Duitse forum hoor ik zelden van dit heuvel.
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

06 okt 2014, 22:01 0 x

[quote="jos_br"]
...Ik denk dus zelf dat het warm rijden en af laten koelen belangrijker is dan tragisch langzaam rijden.
Jos.[/quote]

Dat denk ik ook.
Dan nog heeft het geen enkele zin om n goed getunede Tdi op zn sodemieterij te geven als ware het n benzine blokkie. Hooguit in de hoogste versnelling om die begeerde topsnelheid te noteren.
n Beetje chauffeur/coureur weet precies waar t koppel zit en schakelt navenant.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 okt 2014, 23:52 0 x

[quote="msstona"]Geloof er niets van genoeg lekke koppakkingen ,14 jaar rijd ik nu met de 1.2 l motor zelden gehoord van lekke koppakkingen.

Ook op de Duitse forum hoor ik zelden van dit heuvel.[/quote]

We hebben niet voor niets van alle types tdi de koppen gereviseerd op voorraad liggen, ik heb het niet alleen over de 1,2tdi. Dat je 14jr met de 1,2tdi rijdt zonder lekke koppakking zegt verder niets, hooguit misschien iets over je omgang met deze motor. Er zijn er helaas genoeg die het wel degelijk meegemaakt hebben.

Jos.
JBAutoservice BV
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2014, 01:09 0 x

@Jos, komen bij de 1.4 16v benzine ook wel eens lekke koppakkingen voor?

Kan me voorstellen dat door het gebrek aan trekkracht bij lage toerentallen de boel wel eens teveel op toeren wordt
gejaagd als de motor koud is ...

Ik probeer mezelf bij koude motor altijd zoveel mogelijk in te houden, al begrijpen de auto's achter mij dat wel eens niet ... :(
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
fredA2
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 mar 2014, 19:16

07 okt 2014, 23:43 0 x

Goed te lezen dat er meer A2 liefhebbers zijn die ervaren dat de TDI door een tuning enorm vooruit gaat.
JB Autoservice (Jos) analyseert altijd eerst hoe het er op dat moment voorstaat (het in de auto aanwezige programma wordt uitgebreid bekeken). Je krijgt te horen hoe alles functioneert en of er wel of niet al eerder wat gebeurd is. Die van mijn zoon met een A6 bleek bv. al eerder getuned te zijn (overigens helemaal niet goed), de A2 van mij en mijn andere zoon was nog standaard. Na de tuning ga je ook met Jos met een PC voor je testrijden en dan kun je precies zien hoe alles nu functioneert. Ik vond het heel mooi dit te zien.
De katalysator kan bij JB gewoon worden vervangen door een stuk pijp. Je hoeft bij de A2 geen zorgen te hebben over de keuring omdat een katalysator niet voor onze A2 diesels verplicht en geregistreerd is. Als je de pot wilt behouden en leeg wilt laten maken kan dit ook, maar dit zou ik zelf niet aanraden.
Hoeveel PK het scheelt hangt af van de mate van vervuiling van de katalysator. Bij motoren met redelijk wat kilometers en rustig rijgebruik willen ze wel eens flink vervuild zijn. Het kan dus wel wat schelen hoeveel PK's het extra oplevert. Dat er geen weerstand meer is merk je duidelijk. Mijn auto had 200.000 km op de teller en hij was al aardig vervuild.
Groetjes Fred
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

08 okt 2014, 00:19 0 x

[quote="fredA2"]Goed te lezen dat er meer A2 liefhebbers zijn die ervaren dat de TDI door een tuning enorm vooruit gaat. [/quote]

Dat gaat bij mij ook zeker gebeuren.
Overweeg om er, in mn jacht op voorbeeldige verbruikswaarden, en in overleg met Jos, een A2 1.4TDi 66Kw versnellingsbak achter te plaatsen of om de tandwielen set id bak te wisselen.
Zijn er hier rijders met een dergelijke (A2 1.4TDi 55Kw + JB-chip + gewijzigde bak/verhoudingen) set-up?
Zoja, wat zijn de ervaringen?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

08 okt 2014, 01:47 0 x

Ik ken niemand die dit heeft op dit forum.

Je kunt er ook een 6-bak van maken. Dit is meer aan te bevelen dan om van de 5e versnelling een overdrive te maken.
Het gat dat ontstaat tussen de 4e en 5e versnelling is in de praktijk niet handig.

Kijk hier maar eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=uN7nVOtdDzY

Wat je ook kunt doen, maar zeer kostbaar is een DSG in het Atweetje laten bouwen.
Jos weet hoe dat moet. ;)
a2-1-4tdi-1-9tdi-dsg-ombouw-t2643.html?hilit=dsg
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

08 okt 2014, 02:44 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Je kunt er ook een 6-bak van maken.
Dit is meer aan te bevelen dan om van de 5e versnelling een overdrive te maken.
Het gat dat ontstaat tussen de 4e en 5e versnelling is in de praktijk niet handig.
Kijk hier maar eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=uN7nVOtdDzY
[/quote]
Prachtig filmpje met daaronder plenty interessant leesvoer!
Daar las ik dat t ook mogelijk is om n Polo Blue Motion bak ter vervanging te gebruiken. Hamvraag is en blijft, naast "wa kos dah?" hoeveel brandstofbesparing de inmiddels verschillende mogelijkheden bieden. Alleen een verlengde '5' is voor mij geen optie, het moet ook prettig rijden. Vraag me ook af of dat id praktijk wel zoveel zuiniger rijdt wanneer je telkens relatief hoog id toeren moet klimmen om vanuit de '4' de sprong naar de '5' te wagen....

[quote="Audi-gekkie"]
Wat je ook kunt doen, maar zeer kostbaar is een DSG in de Atweetje laten bouwen.
Jos weet hoe dat moet. ;)
a2-1-4tdi-1-9tdi-dsg-ombouw-t2643.html?hilit=dsg[/quote]
Lekker sjiek, maar dan had ik toch voor de 1.2TDi 3L gekozen....
Plaats reactie