Audi a2 1.2 tdi topsnelheid

Discussie over chiptuning en tuning in het algemeen.
Gebruikersavatar
Rambo36
Berichten: 126
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:46

13 sep 2014, 15:14 0 x

[quote="Willie60"]Volgens mij is dit model niet ontwikkeld om topsnelheden te halen maar om juist zuinig te rijden.
Harder als 130 mag toch niet in Nederland.
Het kost uiteindelijk geld en als je pech hebt veel geld, hoger brandstof verbruik, slijtage en risico op boetes.[/quote]

Ik heb ook een motorfiets gehad met 180 pk deze ging ook tegen de 300km per uur.
Stel dat deze maar 200 zou rijden dan klopt dat ook niet volgens de specificaties.
Het gaat mij niet om het hard rijden het gaat erom dat er iets niet klopt.
Ik als techneut wil dan de oorzaak weten en ga dan zoeken.
En ik ben ook achter de oorzaak gekomen.
De begrenzer staat op 150 en in zo een situatie vind ik dat geen ramp want het is geen defect maar een instelling.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 sep 2014, 15:45 0 x

Nooit geweten dat je een snelheidsbegrenzing kunt programmeren. Geldt dit voor alle A2's?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Rambo36
Berichten: 126
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:46

13 sep 2014, 17:11 0 x

Het is volgens mij mogelijk voor alle a2 alleen de snelheid kan omlaag gesteld worden maar omhoog gaat niet meer.
Dus zit ik nu op 150.
Hieronder staat hoe dat werkt maar ik zou niks wijzigen je kan altijd kijken waar die op staat.

Ga naar [Select]
dan naar [01 - Engine]
dan naar [Login - 11]
Toets in 12233 om in [Adaptation] iets te kunnen doen
dan [Do It!]
dan [Adaptation - 10]
Ga naar kanaal 18
Vul de nieuwe waarde in het veld [New Value]
[Test]
Let op het veld [Test Value] om te zien of die nieuwe waarde geaccepteerd word
[Save]

Kanaal 18:
Bij sommige EDC-15 ECUs toont dit kanaal een waarde welke ongelijk is aan nul, bv. 190.
Yes sire, dat is de snelheidsbegrenzer. Knoei daar niet mee !
Die kan alleen maar naar beneden worden bijgesteld !
Je kunt die waarde niet naar boven bijstellen en als je dat toch doet kom je vast te zitten.
Dus als je de topsnelheid permanent (!) wilt verlagen, ok. Anders: afblijven !
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

14 sep 2014, 23:16 0 x

[quote="Pyro_loe"]En daarmee was de 1.2tdi een wereldrecordhouder destijds

Ein "cW mal A" wurde definiert, also ein Luftwiderstandsbeiwert, multipliziert mit der Stirnfläche des Fahrzeugs sowie ein "Gewichtstarget" und die Parameter für Innen- und Laderaum. Daraus entstand die Grundform des A2 mit einem extrem günstigen cW-Wert von 0,252, der später in der Drei-Liter-Version realisiert und bis heute von keinem Serienfahrzeug unterboten wurde.[/quote]

Typ44 ging de A2 voor met een cw-waarde van maar 0,02 hoger!
http://www.typ44.nl/over-Typ44/100.html
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 sep 2014, 20:12 0 x

[quote="Audi-gekkie"]

Typ44 ging de A2 voor met een cw-waarde van maar 0,02 hoger!
http://www.typ44.nl/over-Typ44/100.html[/quote]

Het is veel moeilijker om een kleine auto een goede stroomlijn te geven
in combinatie met voldoende binnenruimte.
In die zin was het ontwerp van de A2 zijn tijd ver vooruit.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

16 sep 2014, 00:12 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]

Typ44 ging de A2 voor met een cw-waarde van maar 0,02 hoger!
http://www.typ44.nl/over-Typ44/100.html[/quote]

Het is veel moeilijker om een kleine auto een goede stroomlijn te geven
in combinatie met voldoende binnenruimte.
In die zin was het ontwerp van de A2 zijn tijd ver vooruit.[/quote]

Op die opmerking zat ik te wachten, maar je hebt gelijk hoor. ;)
Volgens mij waren ze wel de eerste met gelijmde voor en achterruit.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 sep 2014, 00:49 0 x

[quote="Audi-gekkie"]

Op die opmerking zat ik te wachten, maar je hebt gelijk hoor. ;)
Volgens mij waren ze wel de eerste met gelijmde voor en achterruit.[/quote]

Kan inderdaad kloppen, maar ik las laatst op Volksforum dat de VW Rabbit
(de Amerikaanse VW golf 1) al vanaf 1980 al een plakruit aan de voorzijde had.
In Europa kwam dat pas bij de VW golf 2 Rally en daarna bij de Golf 3.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=128346
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

07 okt 2020, 00:17 0 x

Mijn vorige auto (een Volkswagen Lupo 3L van december 2000) was niet getuned, dus gewoon origineel 45 kW. Ik heb in Duitsland een topsnelheid van 184 echte km/uur (volgens de navigatie) gemeten. 197 Op de teller. Banden 155/65R14 op 3.0 bar. Gewone diesel. Alles standaard. Op de vlakke weg, zonder storm in de rug. Kilometerstand toen ongeveer 500.000 (hij heeft 784.000 gehaald).

Toen ik de topsnelheid wilde testen, kreeg ik hem eerst niet sneller dan 165 km/uur op de teller .... de ECO stond nog aan! ECO uit, en hij ging linea recta naar de 197 alsof het geen moeite kostte. Zou de topsnelheid die in de boekjes vermeld wordt gemeten zijn in ECO-modus?

De Audi A2 heeft een betere stroomlijn (Cw 0,252) dan de Lupo 3L (Cw 0,290) en heeft nòg smallere bandjes (145 t.o.v. 155 mm), dus zou een A2 3L een hogere topsnelheid moeten hebben dan een Lupo 3L. Ik ben met mijn Audi A2 3L van 83 pk oftewel 61 kW nog niet in Duitsland geweest.

Bijna 200 voelt in een Lupootje toch wel erg hard. Meestal heb ik in Duitsland niet zo'n haast en rijd ik rustig 110. Maar als je dan een vrachtauto gaat inhalen, moet je heel goed opletten of er niet iemand met 180 of sneller in je spiegels aan komt zeilen. Dat rijdt niet lekker, dus zit je al gauw op de 130 of 140. Na een half uurtje ergernis zit ik meestal op de 170 km/uur. De 1.2 TDI draait dan 3300 toeren, rijdt rustig en stabiel en je hebt helemaal niet het idee dat je hard gaat.

Mijn vorige auto's waren een Ford Sierra 2.3D, een Ford Scorpio 2.5D en een Toyota Previa 1 automaat (the Egg-Van (het eitje), de mooiste auto ooit gemaakt, misschien op de A2 na). Toch is het geen straf om 60.000 km per jaar te rijden in een kleine auto zoals de Lupo 3L of de A2 3L.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 okt 2020, 09:54 0 x

45 kw en 168 bij originele banden is 1.2 Tdi opgave....

maar vele diesels zijn met Chip tuning tot hoger gedaan, en de Eco stand, dan haalde deze maar 138 Km/h op navigatie, de tellers wijken altijd af, zelfs bij de originele banden maat al met 8mm winter banden of versleten 1.6 mm profiel heb je al afwijking!

Maar zowel voor als achter zitten kleinere remmen dus daar zit meeste gevaar!
de AMF & ATL zijn niet voor niets aangepast.

Verder is het voor de snelle Chippers van belang dat je geen Huismerk schijven & blokken monteerde voor maar de betere, zoals de Até Keramische die 3x duurder dan 't huismerk zijn!
Met deze Keramische moet je wel schijven en blokken van zelfde merk gebruiken, een mix is niet
op elkaar gemaakt en zal minder werken en dat is jammer van 't geld.
Voor de voor remmen op de 1.6 Fsi was de prijs toen €49,- om €128,- maar ik wil geen aanbieding meer!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2020, 10:22 1 x

Zo dit is een oude koe :tongueclose

En kwa topsnelheid scheelt een gechipte vs een stock enorm, mijn golf4 20vt deed 240km/h gps kilometers begrenst 255 op de teller.

Dit was dan van 150pk naar 250pk maar op 150pk kwam je met moeite op de 215kmh en hoe hoger je snelheid hoe hoger de luchtweerstand daarom heeft een bugatti 1000+ pk nodig 7x het vermogen om 2x sneller te gaan.


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand

Ergo tot aan 200km/h scheelt echt elke pk, als je met 75pk de 165km/h haalt haal je met 90pk de 200km/h

Daarintegen om boven de 200km/h te komen heb je al snel meerdere procenten pk's meer nodig per km/h
Plaats reactie