A2 remapped naar 245nm (100PK) traag tot 2500 rpm

Discussie over chiptuning en tuning in het algemeen.
Xerius
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:08

22 okt 2013, 20:20 0 x

Heren,

Laatst heb ik in een ander Audi A2 1.4TDI motorcode AMF gereden van mijn kennis, om zijn auto te ervaren.
Echter viel ons op dat mijn auto zeer traag is tot 2500RPM 2e,3e,4e,5e versnelling, daarna trek die wel door.
Zelfde motor zelfde bouwjaar.
We waren tot de conclusie gekomen dat zijn auto gechipped was omdat er zo'n groot verschil was (we wisten het niet zeker)
Vandaag heb ik het auto laten chippen naar 100PK om even meer pit van uit te halen, auto is er wel op snel geworden maar het euvel blijft nog steeds aanwezig.
Tot 2500 RPM traag en daarna trek die als een speer.
Wat kan het eigenlijk zijn?
Luchtfilter? EGR? raad het maar :(
Heeft iemand dit ook gehad of ben ik de enige?
Gebruikersavatar
advanced
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 nov 2012, 13:38

22 okt 2013, 21:17 0 x

symptoom lijkt op een defecte LMM (Lucht Massa Meter) Heb ik ook een keert gehad op een Seat Toledo TDI
" Alleen wrijving geeft glans"
Xerius
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:08

23 okt 2013, 00:11 0 x

Bedankt voor je reactie
Uitlezen geeft ook geen melding dat het eventueel de LMM had kunnen zijn.
Gebruikersavatar
advanced
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 nov 2012, 13:38

23 okt 2013, 13:49 0 x

Wat bedoel je met uitlezen? Een slecht werkende LMM geeft geen foutcode. [01-Engine] [Meetwaardeblokken-08] [Groep-003]. heb je deze al rijdend een log gemaakt in de 3e versnelling tussen de 2000 en 3000 toeren?
" Alleen wrijving geeft glans"
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

23 okt 2013, 22:38 0 x

Ik zou me er geen zorgen over maken. Onze AMF deed exact hetzelfde na tuning. Gevoelsmatig langzamer in lage toeren.

Ik denk dat dit verklaard kan worden door het type turbo op de AMF. Dat is er één met wastegate (dus geen variable geometrie) en die geven pas in een hoger toerengebied hun maximale drukvulling. Uit mijn hoofd is dat rond de 2100-2200 RPM. Een VGT turbo van de 90 PK ATL motor zit al aan de maximale druk rond de 1700-1800 toeren, misschien nog wel lager zelfs.

Tuning doet daarom bij een AMF verhoudingsgewijs veel minder bij lagere toeren dan bij hogere toeren. Anders gezegd, de extremen worden groter na tuning en het gebrek aan koppel bij lage toeren begint op te vallen door het hoge koppel in hoge toeren. Het lijkt dan alsof je auto een defect heeft, maar dat is niet zo. Er is ook niet veel aan te doen anders dan een VGT turbo plaatsen. Jos kan je vast wel vertellen wat daarvan de mitsen en maren zijn.

Overigens, ik ontdekte laatst bij mijn eigen A2 (1.4 ATL 90PK) dat de schakelaar van het koppelingspedaal los was geschoten. De auto is na het vastzetten aanmerkelijk vlotter van geworden in de gasreponse. Ik had al een tijdje het vermoeden dat ik het gaspedaal verder moest indrukken, maar dacht dat ik me dat verbeeldde.

Ik heb in een TDI handboek teruggevonden waarom die schakelaar zo belangrijk is, en het blijkt dat als die schakelaar los zit, de ECU denkt dat je het koppelingspedaal intrapt hebt en verlaagt het daardoor het vermogen om de koppeling te beschermen. Als je auto echt niet vooruit te branden is, moet je misschien daar ook eens naar kijken. Het schakelaartje zit bovenop het koppelingspedaal en je kan het met een kwartslag los/vast draaien. Geen gereedschap voor nodig.

Het is een simpel plastic ding, met een soort pinnetje erin. Dat pinnetje moet je helemaal uittrekken (geeft een klikkend geluid, niet schrikken). Daarna koppelingspedaal even met de hand iets indrukken, schakelaar erin, kwart slag draaien en koppeling weer los laten. Het pedaal drukt dan het pinnetje precies op het juiste aanslagpunt.

Succes!
Xerius
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:08

24 okt 2013, 14:41 0 x

Ik heb net de LMM ontkoppeld om te kijken wat de motor eventueel doet.
Geen verandering. Motor loopt even goed/slecht.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 okt 2013, 00:06 0 x

Het lijkt erop dat deze auto getuned is zonder verder voor en na de tuning te controleren c.q. rijdend uit te lezen. Ook een wastegate turbo moet goed spoelen en de motor moet ook onderin kracht leveren, in ieder geval vanaf 2000rpm. Waar is deze getuned?

Jos.
JBAutoservice BV
Xerius
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:08

25 okt 2013, 09:20 0 x

Kennis van mij in Almelo heeft het getuned.
Voor tunen had ik het probleem ook.
Het enige wat me opkomt is het EGR afdoppen.
Zal dat het verschil maken?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

25 okt 2013, 15:30 0 x

[quote="Xerius"]Kennis van mij in Almelo heeft het getuned.
Voor tunen had ik het probleem ook.
Het enige wat me opkomt is het EGR afdoppen.
Zal dat het verschil maken?[/quote]

Als het verschil maakt kun je dit proberen.
Mijn EGR doet het op deze manier ook nier meer.

een-los-leidinkje-en-een-doodlopende-ribbelbuis-t2642.html?hilit=slang
Xerius
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:08

25 okt 2013, 18:55 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="Xerius"]Kennis van mij in Almelo heeft het getuned.
Voor tunen had ik het probleem ook.
Het enige wat me opkomt is het EGR afdoppen.
Zal dat het verschil maken?[/quote]

Als het verschil maakt kun je dit proberen.
Mijn EGR doet het op deze manier ook nier meer.

een-los-leidinkje-en-een-doodlopende-ribbelbuis-t2642.html?hilit=slang[/quote]


Ik heb het slangetje losgekoppeld en geprobeerd maar helaas.
LMM heb ik ook gemod met BAV20 pin 4 en 5 verhaal
Zie hieronder.
Het rare is dat er niets veranderd aan het gedrag van de motor.
Als laatste ga ik luchtfilter vervangen morgen ochtend.
Trouwens als ik de pedaal vol intrap zie ok ook geen roet in mijn achteruitkijkspiegel
Nog enige tips om eventueel mee te checken?

Afbeelding
Plaats reactie