MILIEUZONES, AUDI A2 3L EN VW LUPO 3L

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 feb 2021, 16:56 1 x

Op 23 februari 2021 kreeg ik een waarschuwing van de gemeente Amsterdam dat ik met mijn A2 1.2 TDI 3L uit 2005 in de milieuzône heb gereden. Na Utrecht, Arnhem en Eindhoven nu dus ook Amsterdam. Het begint nu vervelend te worden. Natuurlijk: diesel stinkt en is vies. Benzine is overigens jaaaaaren veel viezer geweest, tot de komst van de katalysator. Binnenkort rijden we allemaal elektrisch, maar nu is het nog even voor de meesten onbetaalbaar en/of onpraktisch.

OPROEP. MELD JE ALS 3L RIJDER AAN OP DIT TOPIC, ZODAT WE SAMEN DE NODIGE STUKKEN KUNNEN VERZAMELEN OM AAN TE TONEN DAT ONZE DIESELS DE EURO-4 NORM HALEN.
Ook de Volkswagen Lupo 3L (motorisch identiek aan de A2 3L) rijders zijn welkom.

Misschien kunnen we een aantal auto's aan een technische keuring onderwerpen bij een erkend keuringsstation om zo de benodigde gegevens zwart op wit te krijgen. Misschien kunnen we bij Audi en/of Volkswagen en/of Pon bewijzen krijgen. Ik heb zelf al eens iets naar Antwerpen gestuurd voor mijn Lupo 3L (vorige auto). Sommigen hebben een groene milieu-sticker waarmee ze in Duitse steden worden toegelaten.

HET BEGINT NU HAAST TE KRIJGEN. ALS WE NU NIETS DOEN, DAN ZIJN WE TE LAAT.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 feb 2021, 16:58 1 x

Deze tekst (mocht maximaal 1000 letters zijn) heb ik gestuurd naar de gemeente Amsterdam: https://formulieren.amsterdam.nl/Triple ... nformulier

U stelt dat mijn auto 88-NTX-6 een Euro-3 diesel is. Blijkbaar gebruikt uw check gegevens van de RDW, die fout zijn. Mijn Audi 1.2 TDI 3L en de VW Lupo 3L zijn Euro-4 diesels. Deze auto's zijn zó schoon, dat ze een paar jaar wegenbelastingvrij zijn geweest. U wilt toch niet beweren dat ze nu opeens zó vies zijn dat ze de milieuzone niet in mogen? De verwarring is waarschijnlijk ontstaan doordat deze auto's bij de introductie in 1999 al voldeden aan de Euro-4 diesel norm terwijl deze nog niet bestond; deze is pas in 2001 in werking getreden. Blijkbaar zijn ze geregistreerd onder de toenmalig hoogste norm en is vergeten deze aan te passen. De berijders hebben hun nek uitgestoken voor het milieu door in een dure auto met weinig luxe te gaan rijden en worden nu notabene door de milieulobby afgestraft voor hun goede gedrag. Stank voor dank.

Hierbij verzoek ik u deze misstanden recht te trekken. Graag bied ik mijn diensten aan om u te helpen bij het zoeken naar de nodige stukken.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 feb 2021, 17:20 0 x

Kreeg dezelfde brief; niet geoorloofd om met mijn 2003 AMF bepaalde steden in te gaan.
Een 1.2 Tdi is echt wel een groen ding, in tegenstelling tot mijn AMF.

Succes en Zege toegewenst, al is het misschien ijdele hoop; Niks doen is ook geen optie!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 feb 2021, 21:12 0 x

Ze kijken alleen nog naar het bouwjaar van een diesel, verder nergens meer naar......

Jos.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 feb 2021, 22:24 0 x

jos_br schreef:
24 feb 2021, 21:12
Ze kijken alleen nog naar het bouwjaar van een diesel, verder nergens meer naar......

Jos.
Nou...? De mijne is van 2005. In de brief uit Amsterdam hebben ze het over de emissieklasse. Anders dan Utrecht, waar ze het botweg (tegen hun beloftes in, maar dat heb je wel vaker met onbetrouwbare politici) over bouwjaar 2001 hebben.

Maar geef eens een inhoudelijke reactie.
Wat vind je van mijn redenatie over het onstaan van de verwarring? Norm bestond nog niet...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 feb 2021, 08:47 0 x

Let op!

De huidige regel van de Milieu zone is op bouwjaar.
De reden is dat RDW de Euro norm niet vermelde bij alle voertuigen.

In Duitsland werd ombouw met roetfilter van Euro 3 naar 4 wel mogelijk.
Met Airco haalde van productie jaar 2003 net niet, de zonder wel....

Verder weigerde de RDW een Euro norm om te keuren.
Elders kan het wel maar.... eenmaal NL kenteken nemen ze deze ook na Export en Import niet over.
Dan geld Chassis nr voor alle gegevens.

De latere BHC en ATL hebben vaak wel Euro 4 maar Pon zag geen noodzaak.
De belastingvrij rijden was puur op uitstoot en daarbij keken ze niet naar Euro normen helaas.
Ze keken naar verbruik zonder de roetuitstoot mee te nemen.

Ik weet niet of Exporteren en Importeren lukte....
Ze horen het kenteken wat erbij zit over te nemen....
Wel hoge kosten voor 2x invoeren in NL en elders.

Zelfde doen ze bij LPG inbouw..
De vuile Euro 4 norm van benzine word gehandhaafd.
Alleen als je benzine verwijderde komt er Euro 6 keuring op kenteken.

Bij Diesel kun je wel Aardgas bijvoegen, Puur Aardgas is dure ombouw en niet meer rendabel.

Als er straks een landelijke regel komt voor Milieu zones kijken ze wel naar RDW en dat aanpassen is een ramp.... net als gewicht dat ze te zwaar gezet hebben.
Het beste is dat zodra de nieuwe landelijke wet er is dat bij RDW als groep 3L rijders te doen.
Zowel de A2 als Lupo moeten dan in 1x keuren!

Wel is in diverse steden de Milieu Zone groter geworden, Amsterdam wil nu al de A10 ringweg hiervoor gebruiken, Rotterdam denkt zelfde.... maar of dit genoeg is?
De Landelijke regels gaan van Euro 4 of Euro 5 uit, afhankelijk kleur, Blauwe of Groene zone....

Het plan was om met Centrum verbieden deze uit te laten sterven...
Maak je Centrum groter zoals Amsterdam doet, blijven er weinig buitenwijken over.
Hoe verpest je de Spaardiesels uit 2008 tot 2014 belastingvrij waren?

Het gevolg in Utrecht is dat iemand in de Lupo 3L elke dag mag kiezen.... omrijden van huis naar werk dus meer KM vervuiling of fietsen op E bike...
Deze persoon maakte nu bij slecht weer 3x meer Km als nodig..

Omdat ik verre familie bij RDW Lelystad heb werken, die heeft ook een Lupo 3L naast de A8...
maar ook hij moet doen wat de Managers zeggen, regels zijn regels helaas.
Enkele uit Duitsland met Euro 4 sticker zijn bij Import wel op Euro 4 gezet.
Maar ombouw naar Euro 5 voor langer plezier, dat is bij zijn Lupo 3L nog niet gelukt.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 mar 2021, 16:02 0 x

Vriendje schreef:
24 feb 2021, 16:58
Deze tekst (mocht maximaal 1000 letters zijn) heb ik gestuurd naar de gemeente Amsterdam: https://formulieren.amsterdam.nl/Triple ... nformulier

U stelt dat mijn auto 88-NTX-6 een Euro-3 diesel is. Blijkbaar gebruikt uw check gegevens van de RDW, die fout zijn. Mijn Audi 1.2 TDI 3L en de VW Lupo 3L zijn Euro-4 diesels. Deze auto's zijn zó schoon, dat ze een paar jaar wegenbelastingvrij zijn geweest. U wilt toch niet beweren dat ze nu opeens zó vies zijn dat ze de milieuzone niet in mogen? De verwarring is waarschijnlijk ontstaan doordat deze auto's bij de introductie in 1999 al voldeden aan de Euro-4 diesel norm terwijl deze nog niet bestond; deze is pas in 2001 in werking getreden. Blijkbaar zijn ze geregistreerd onder de toenmalig hoogste norm en is vergeten deze aan te passen. De berijders hebben hun nek uitgestoken voor het milieu door in een dure auto met weinig luxe te gaan rijden en worden nu notabene door de milieulobby afgestraft voor hun goede gedrag. Stank voor dank.

Hierbij verzoek ik u deze misstanden recht te trekken. Graag bied ik mijn diensten aan om u te helpen bij het zoeken naar de nodige stukken.
Is er al een reactie terug van de gemeente 020?
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Wtkoos
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2021, 16:40
Locatie: Wassenaar
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

21 mar 2021, 16:54 1 x

Beste allemaal,

Ik probeerde ook pas Euro 4 sticker aan te vragen voor m'n A2 1.2 L van 2005.

Kreeg te horen dat ik Euro 3 auto heb.

Maar tabel op RDW site is duidelijk.

Afbeelding

Dus wat ik het probleem?

Hoe dan ook ondersteun ik dit initiatief. Met m'n hybride Porsche zou ik de stad wel in mogen. Met m'n 86 gr CO2 A2 niet. Da's 1/3 van wat een Porsche Cayenne uitstoot !!

De wereld op z'n kop. Bizar...
2005 - A2 TDI 1.2 3L - trekhaak - CC - Acoya Silber - stuurbekrachtiging
Escocia 145/80 - Kenwood

2004 - A2 TDI 1.2 3L - trekhaak - CC - Delfingrau
Escocia 145/80 - Audi Concert 2 - A/C
Aankoop: dec-14; 189.200 km. Verkoop: mar-2021; 352.400
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

21 mar 2021, 17:51 0 x

Wt Koos?

Welkom hier.
De RDW lijst geld voor nieuwe voertuigen uit 2005 de Euro 4 norm.

maar een 3L versie is eerder goedgekeurd en die mogen zelfs nu nog nieuw afgeleverd
worden met Euro 3 op kenteken... overjarige voorraad dus.

En nu graag een foto, graag van beide, ik heb ook een rode Porsche,
dit is een 1 Cilinder diesel, van uit de 50er jaren... en ik mag ook jou tuin om ploegen! :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Bert
Audi A2 clublid
Berichten: 272
Lid geworden op: 01 mei 2017, 11:09
Locatie: Tholen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 mar 2021, 18:04 2 x

Volgens mij ben jij ons foto’s verschuldigd @eekhoorntje Van o.a. beige A2 uit container kan ik mij herinneren....
Of weet je die niet meer te vinden als eekhoorn?
1.4 TDI (AMF) | 17-12-2003 | DPF | Chiptuned (96 pk/247Nm) | Exclusive | Ebonyzwart pareleffect | Mistlampen | OSS | APS | Navigatiesysteem (PNK) | S line | Audi fade effect decal op voorportieren | Winterpakket | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17
Plaats reactie