MILIEUZONES, AUDI A2 3L EN VW LUPO 3L

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
CvP
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2012, 23:23
Locatie: Weststellingwerf
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 jul 2021, 20:03 0 x

Is het wat om dit moment aan te grijpen om de 3l's opnieuw te laten berekenen?
https://www.ftm.nl/artikelen/rdw-schijn ... sb8g%3D%3D

Als ze toch bezig gaan met al die sjoemeldiesels....
Als er eentje is die het verdient is het wel de A2 3l.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 jul 2021, 08:58 0 x

CvP schreef:
23 jul 2021, 20:03
Is het wat om dit moment aan te grijpen om de 3l's opnieuw te laten berekenen?
https://www.ftm.nl/artikelen/rdw-schijn ... sb8g%3D%3D

Als ze toch bezig gaan met al die sjoemeldiesels....
Als er eentje is die het verdient is het wel de A2 3l.
Wat bedoel je,?
Verklaar je nader!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 jul 2021, 10:31 0 x

Het probleem zijn de vooraf bekende regels.

Als je bij 100 km/h zuinig en schoon moest zijn?
In de file is niet te meten, en vol gas bij 165km/h wat hier niet mag meten ze ook nooit!

Elke auto word gekeurd voor Type goedkeuring toen!
En Euro 3 was er toen, en Euro 4 kwam later pas.

Duitsers mogen nogmaals laten testen en als er dan Euro 4 uit kwam komt dat op kenteken.
Helaas heeft RDW daar geen zin in.
Als je een Duitse 1.2 Tdi koopt en reed Euro 4 heeft of naar die laat keuren is het klaar...
Maar een Nederlandse tijdelijk op Duits kenteken zetten, dan pakken Chassis nr en weigeren helaas!

De enkele en officieel alleen zonder Airco konden Euro 4 halen.
Maar wegens lastige RDW, dan kreeg een NL afgeleverde of ooit geregistreerde die ooit Belastingvrij was.... nooit de Euro 4 norm helaas.

1 Europa roepen ze dan wel , maar met dit soort zaken niet helaas!

Enige wat veel werk, geld en tijd koste is ombouwen naar andere brandstof!
Een benzine blok uit de VAG groep monteren en dat mag met automaat zijn.
En omdat de meeste Diesels veel reden, Benzine eruit en LPG erin!
Dan moeten ze nogmaals meten en haalde je met de G3 installatie met Gas injectie wel Euro 6.
De koude start zonder benzine kan met verwarmde inlaat kanaal, zoals enkele Diesels ook dit in inlaat kanaal hebben, geen gloei bougie maar verwarming op inlaat....

Maar voor je hieraan begint... slopen en AUA of BBY kopen met LPG inbouw is vaak goedkoper en makkelijker helaas...
Het probleem zit in Den Haag, koop maar een E Up roepen ze daar....
De lange levertijden en hoge kostprijs vergeten ze wel even!
Net als enkele rustige Dorpen met dunne stroom kabels waar je vaak storingen veroorzaakte als er enkele EV voertuigen bij elkaar in de straat kwamen!

Den Haag bepaalde RDW beleid, en dat is onneembare vesting helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 apr 2012, 00:06
Locatie: Dordrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

07 aug 2021, 16:14 1 x

Ik heb ook een brief gehad van de gemeente den Haag. Ik heb een mailgestuurd dat ze fout zitten ben benieuwd.
Gebruikersavatar
locomotief
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2021, 15:14
Locatie: De Bilt
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

16 aug 2021, 15:24 1 x

Kom net van vakantie terug en heb probleemloos en comfortabel 4000km gereden met mijn 1,2TDI die al 395.000km op de teller heeft. 1 op 33 gemiddeld!
Ligt er een prent in mijn brievenbus voor het binnenrijden van de milieu zone van de stad Utrecht. Ik heb de hele discussie gelezen hierover. Is het een idee om een advocaat te zoeken en bij de rechter aan te kaarten dat een Lupo of Audi 3L zodanig weinig vervuilen dat ze vrijgesteld van boetes horen te zijn? De betroffen wetgeving is voor dit soort auto's niet bedoeld.
Het gaat per slot van rekening om één van de zuinigste productieauto's ooit gemaakt.
Hans
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

16 aug 2021, 15:46 1 x

locomotief schreef:
16 aug 2021, 15:24
Kom net van vakantie terug en heb probleemloos en comfortabel 4000km gereden met mijn 1,2TDI die al 395.000km op de teller heeft. 1 op 33 gemiddeld!
Ligt er een prent in mijn brievenbus voor het binnenrijden van de milieu zone van de stad Utrecht. Ik heb de hele discussie gelezen hierover. Is het een idee om een advocaat te zoeken en bij de rechter aan te kaarten dat een Lupo of Audi 3L zodanig weinig vervuilen dat ze vrijgesteld van boetes horen te zijn? De betroffen wetgeving is voor dit soort auto's niet bedoeld.
Het gaat per slot van rekening om één van de zuinigste productieauto's ooit gemaakt.
Hans
Ik 3000 kilometer, 1 op 32 gemiddeld.
Ik zou wel eens een paar 3L-len willen laten testen op uitstoot. Het is overigens niet alleen CO2 (wordt o.a. bepaald door het brandstofverbruik), maar ook schakelijke stoffen NOx en roet. Tegenwoordig ook fijnstof. Weet iemand waar dat kan?
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

16 aug 2021, 16:31 0 x

Discussie fijnstof en belasting.
Ik pretendeer niet dat ik de antwoorden weet.
Weet iemand of onderstaande redenaties kloppen?

Redenatie 1)
De helft van de fijnstof van auto's komt van de slijtage van banden; de andere helft komt uit de uitlaat. Mijn vraag (1): Klopt dit?
Als dit zo is, dan produceert de elektrische Tesla Model S met banden van 245 mm breed die (mede dankzij het gewicht van de auto) 60.000 km meegaan, evenveel fijnstof als een Audi A2 3L met banden van 145 mm breed die 100.000 km meegaan plus de uitstoot bij gemiddeld 1 op 25 (ff een extreem ONzuinige 3L om niet te overdrijven). Mijn vraag (2): Klopt dit? Bovendien scheuren de meeste Tesla-rijders met een noodgang weg bij verkeerslichten, in tegenstelling tot 3L rijders die er een sport van maken om zo zuinig mogelijk te rijden.

Redenatie 2)
Een roetfilter werd door Duitse milieuorganisaties afgeraden. Mijn vraag (3): Klopt dit? Welke organisatie dan (4)?
Hun argumentatie was als volgt. Een diesel produceert roetdeeltjes: grote, kleine en nano-kleine. De kleine en nano-kleine deeltjes plakken aan de grote roetdeeltjes en vallen door hun gewicht op de grond. Wel vies, maar niet gevaarlijk. Dit verandert wanneer je een roetfilter monteert, want een roetfilter filtert niet alles. De grote en kleine roetdeeltjes worden eruit gefilterd, maar de nano-kleine deeltjes niet. Het gevolg is dat deze nano-kleine deeltjes geen grotere deeltjes hebben om aan vast te kleven en neer te slaan en dus in de lucht blijven zweven. En dàt is wèl gevaarlijk! Mijn vraag (5): Klopt dit?

Nog een paar vragen: (6) Kan er eigenlijk wel een roetfilter op een Lupo 3L of een A2 3L?
Zo nee, waarom niet (7)? Zo ja, waarom doen we dat niet (8)?
Heeft het iets met de EGR (een deel van de uitlaatgassen nogmaals door de motor sturen) te maken (9)?

Ik heb een tijdje bij Rosmalen Blauwe Diesel 100% getankt. Dat is €0,30 duurder dan gewone diesel. Naar verluid vervuilt dit 80% minder. Mijn vraag (10): Klopt dit?
Waarom zijn er zo weinig tankstations waar je Blauwe Diesel kunt tanken (11)?

Ik weet er het fijne niet van, maar ik heb begrepen dat je met een roetfilter geen gebruik kunt maken van biodiesel (12). Overigens is biodiesel wat agressiever dan conventionele diesel, iets waar de rubbers in de leidingen en brandstofpomp van de meeste auto’s niet tegen bestand zijn (13). In de 3L worden rubbers gebruikt die hier wèl tegen kunnen (14). Elke diesel (niet alleen een 3L) loopt prima op bijvoorbeeld slaolie (15). Dat is niet bijzonder, de eerste diesels liepen ooit allemaal op slaolie omdat diesel nog niet bestond (16). Slaolie geeft veel minder roet dan dieselolie (17). Om door de roettest van een APK-keuring te komen, wordt wel eens een paar liter slaolie aan een tank diesel toegevoegd (18). Bij een 3L is deze truc niet nodig, want die produceert nog geen 10% van wat de norm aan roet toestaat (19). Mijn vraag: Kloppen al deze beweringen?

Natuurlijk stinkt diesel en moet het allemaal elektrisch worden. Maar de overheid kan beter maatregelen treffen die wèl zoden aan de dijk leggen (20?).
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 aug 2021, 21:08 0 x

Slaolie of Zonnebloem word Bio Diesel en gaat prima...
Nog 2% 2 tact olie erbij en minder diesel geluiden.

Maar zomers kan pure, in de winter tot 40% biodiesel en met de huidige prijzen niet rendabel.
Wel als je afval uit snackbar kunt reinigen en filteren, die betalen 60 cent per liter voor afval afvoeren!
Dus geen €1,40 aan de pomp meer maar -€0,60 en heel veel filter werk.

Ik heb geen 3L maar een Daf vrachtwagen en die loopt er prima op.
Ik heb in 2 IBC tanks een trage filter installatie gemaakt, boven in vuile gooien en schone onder aftappen!

Met warm weer loopt er meer doorheen dan bij koude.
Maar hoeveel Forum leden hebben hier voldoende ruimte voor?

Dus een oude Daf vrachtwagen uit 1978 die ruikt als een Frietkot op Wielen?
Gewoon zwaaien en ik zwaai wel terug!

En die punten, ik twijfel over wat wel en niet klopte.
En mijn Bio zooi?
Ik weet niet welke sappen uit de Frieten en frikandellen komen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Bert
Audi A2 clublid
Berichten: 272
Lid geworden op: 01 mei 2017, 11:09
Locatie: Tholen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

16 aug 2021, 21:18 1 x

Biodiesel is geen slaolie, het zijn methyl Esthers, gewonnen uit plantaardige en dierlijke olieen en dus ook uit gebruikt frituurvet (Used Cooking Oil).
Dat een litertje slaolie bijmengen niet tot direct problemen leidt, maakt niet dat slaolie, biodiesel is.
1.4 TDI (AMF) | 17-12-2003 | DPF | Chiptuned (96 pk/247Nm) | Exclusive | Ebonyzwart pareleffect | Mistlampen | OSS | APS | Navigatiesysteem (PNK) | S line | Audi fade effect decal op voorportieren | Winterpakket | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

22 aug 2021, 15:45 3 x

Ik heb bij de Action voor nog geen €6 een fiets-computertje gekocht. Afstand, topsnelheid, gemiddelde snelheid en zo, je kent dat wel. MAAR.... ook de CO2 emissie per kilometer. Dan zou je toch denken dat het niet zo veel is wat een fietser uitstoot, maar dat valt goed tegen: standaard staat dat ingesteld op 159 gram per kilometer!!! Ik heb een A2 3L en die stoot 81 gram CO2 per kilometer uit. Ik stoot dus op de fiets bijna tweemaal zoveel CO2 uit dan mijn stink-diesel!

Eigenlijk zouden ze de Tour de France moeten verbieden!
Plaats reactie